AnonymBruker Skrevet 2. august #21 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ikke nødvendigvis. Traumer er reaksjonen etter opplevelser som truer eget liv og helse eller andres nære liv. At barnet neste dør er absolutt traumatisk. Traumer handler ikke om hva som skjer, men om hvordan en reagerer etterpå. Anonymkode: d3203...ea6 Det er fullstendig klar over, men jeg står fortsatt fast ved at man ikke får en så alvorlig psykisk lidelse fordi barnet satt en bit i halsen. Anonymkode: 17ef3...674 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #22 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Selvfølgelig kan det å erfare dødsfrykt for sin 1år gamle datter og frykte for livet hennes i 24 timer føre til en traumereaksjon. Synes det er ganske teit å spre feilkunnskap og bruke den emojien når deg gjelder noe som var traumatisk for noen. Anonymkode: d3203...ea6 Traume reaksjon ja,men PTSD diagnose nei Anonymkode: 17ef3...674 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #23 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Traumatisk der og da ja,men kom ikke her å påstå at "Lise Olsen har fått fast terapi på DPS grunnrt årsak ptsd KUN av den hendelsen" Det blir for dumt!!! Er virkelig forskjell på ptsd og oppleve noe som kan være traumatisk en gang. Snakker da om lignende tilfeller, ikke en voldtekt osv. Har selv ptsd,det er som regel sammensatt av mye. Anonymkode: 90684...ee1 Det er ingen grunn til å få langvarig behandling for noe en enkelt kan behandle med 4-10 timer. Jo, en kan absolutt diagnostiseres med PTSD av enkelttraumer. Det er nettopp det de diagnostiseres av. En enkelt voldtekt, en bilulykke selv om ingen dør, et selvmord i nær familie. Jeg sier ikke TS har PTSD, det er uetisk og uforsvarlig å fjerndiagnostisere. Men symptomene hennes er forenelig med en del av diagnosesymptomene, det er faktisk symptomer som avgjør, ikke hvorvidt du mener situasjonen er alvorlig nok. Synes du er ganske ufin som påstår at en voldtekt nødvendigvis er verre enn dette. Igjen, det handler om hvordan en håndterer det, omstendigheter og mestringsressurser. TS sier jo også at omgivelsene hennes på den tiden var svært vanskelige med en voldelig mann. Du burde gå i deg selv med denne latterliggjøringen av andres traumer. Anonymkode: d3203...ea6 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #24 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ingen grunn til å få langvarig behandling for noe en enkelt kan behandle med 4-10 timer. Jo, en kan absolutt diagnostiseres med PTSD av enkelttraumer. Det er nettopp det de diagnostiseres av. En enkelt voldtekt, en bilulykke selv om ingen dør, et selvmord i nær familie. Jeg sier ikke TS har PTSD, det er uetisk og uforsvarlig å fjerndiagnostisere. Men symptomene hennes er forenelig med en del av diagnosesymptomene, det er faktisk symptomer som avgjør, ikke hvorvidt du mener situasjonen er alvorlig nok. Synes du er ganske ufin som påstår at en voldtekt nødvendigvis er verre enn dette. Igjen, det handler om hvordan en håndterer det, omstendigheter og mestringsressurser. TS sier jo også at omgivelsene hennes på den tiden var svært vanskelige med en voldelig mann. Du burde gå i deg selv med denne latterliggjøringen av andres traumer. Anonymkode: d3203...ea6 Du burde gjerne heller lese litt over hva du skriver? Det vil i de aller fleste tilfeller være mer langvirkende traume for et menneske bli voldtatt enn eple bit i halsen. Hvorfor? Fordi barnet lever. Barnet får ingen traumer av dette selv. Det gjør en mor lettet og glad tror du ikke? Mens en voldtekt ofte vil jeg anta sitte dypere alt etter omstendighetene rundt, og ikke minst. Spør du noen på DPS vil jeg anta % vis at det er flere pasienter der med voldtekt bak seg enn at deres barn satt en eple bit i halsen og er helt friskt. Støtter de andre her. Ingen ptsd kun pga den hendelsen er vanlig. Anonymkode: 90684...ee1 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #25 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du burde gjerne heller lese litt over hva du skriver? Det vil i de aller fleste tilfeller være mer langvirkende traume for et menneske bli voldtatt enn eple bit i halsen. Hvorfor? Fordi barnet lever. Barnet får ingen traumer av dette selv. Det gjør en mor lettet og glad tror du ikke? Mens en voldtekt ofte vil jeg anta sitte dypere alt etter omstendighetene rundt, og ikke minst. Spør du noen på DPS vil jeg anta % vis at det er flere pasienter der med voldtekt bak seg enn at deres barn satt en eple bit i halsen og er helt friskt. Støtter de andre her. Ingen ptsd kun pga den hendelsen er vanlig. Anonymkode: 90684...ee1 Jeg har ikke sagt det er vanlig. Jeg har sagt at det er mulig. Og at det er teit å latterliggjøre det andre opplevde som vanskelig og skremmende og som plager dem i ettertid. Svært mange som blir voldtatt tenker det samme "jeg overvelde, det gikk bra". Overraskende mange blir ikke traumatisert av voldtekter. Barnet kan overleve og det kan likevel sette en støkk i en person. Det er ikke hvorvidt "det går bra" som avgjør om en får traumereaksjoner i ettertid. De fleste ting går bra, og likevel kan en bli traumatisert. Og mange får varige skader fysisk og er likevel ikke traumatisert. Anonymkode: d3203...ea6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 2. august #26 Del Skrevet 2. august (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Føler det er så "lett" å si det idag. Ts Anonymkode: 8b974...481 Da gjør en lurt i å ikke prate ned som med f.eks "Føler det er så "lett" å si det idag". Da spør en heller på en ok måte eller prøver på annen måte å søke noe kunnskap om temaet fra nettsteder med fagkunnskap, fagbøker etc. "Ordet «traume» kommer fra gresk og betyr sår eller skade. Et traume er altså ikke selve hendelsen som har skjedd, men den skaden hendelsen har ført til når såret ikke er blitt leget." Ptsd er den vanligste traume lidelsen i dag men det er verken enkelt å bli diagnostisert med PTSD eller enkle hendelser som utløser Ptsd. På samme måte som når du får hjernerystelse av å falle på sykkelen. Fallet resulterte i hjernerystelse men det er ikke fallet på sykkelen som er diagnosen din. Det er ingen diagnose som heter "fallet på sykkelen". Og for at du skal få konstatert hjernerystelse må det være noen kriterier. Dette er viktig kunnskap for PTSD og reaksjoner på traumer og ptsd kan en bli frisk og bedre av men såret som diagnosen kommer av kan en aldri ta bort. ptsd handler ikke om at noen har opplevd å bli seksuelt misbrukt, det handler ikke om å være krigsveteran eller hvor mange ganger en har blitt slått i livet. Det handler heller ikke om at datteren din holdt på å dø av en eple bit. Det handler om graverende symptomer på en hendelse. Diagnosen er det helsepersonel som disgnostiserer deg med. Ikke du selv eller andre mennesker på kg!!!!! Uansett hva du har eller ikke opplevd En skal igjennom en omfattende undersøkelse, en rekke spm, kartlegging osv av fagpersoner innenfor feltet. Å ha mareritt, som ja er en av symptomene er ikke det samme som at en har ptsd. Da må du sette deg inn i diagnose symptomer og kriterier for å ha ptsd. Det innbefatter så mange andre symptomer også. Endret 2. august av skreppamedleppa 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 2. august #27 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Traumatisk der og da ja,men kom ikke her å påstå at "Lise Olsen har fått fast terapi på DPS grunnrt årsak ptsd KUN av den hendelsen" Det blir for dumt!!! Er virkelig forskjell på ptsd og oppleve noe som kan være traumatisk en gang. Snakker da om lignende tilfeller, ikke en voldtekt osv. Har selv ptsd,det er som regel sammensatt av mye. Anonymkode: 90684...ee1 Som en mamma som har opplevd både grov partnervold, drapsforsøk og gruppevoldtekt - hvorfor mener du voldtekt kan føre til PTSD, men ikke det å se barnet sitt i ferd med å dø uten å klare å hjelpe? Uansett hvor mye annet jævlig jeg har opplevd, er min største frykt uten tvil at barna dør. Bare det å oppleve at de forsvinner i et par minutter, eller at de gjør noe som potensielt kan være livsfarlig i noen sekunder før jeg får stoppet dem, er nok til kraftig hjertebank, høyt stressnivå resten av dagen, og mareritt i lang tid. Har du barn i det hele tatt? Voldta meg heller 10 ganger enn å røre barna mine én gang. For å ha nevnt det så det ikke blir en greie - ingenting av dette er ment å bagatellisere voldtekt. Det er grusomt. Jeg bare mener at frykten for barnas liv er verre (muligens ikke for alle, men minimum potensielt verre for noen), og at når man konkluderer med at en engangshendelse med voldtekt kan skape PTSD (som jeg er enig i at det kan), så kan det å frykte for barnets liv over flere timer også det. 2 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #28 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke sagt det er vanlig. Jeg har sagt at det er mulig. Og at det er teit å latterliggjøre det andre opplevde som vanskelig og skremmende og som plager dem i ettertid. Svært mange som blir voldtatt tenker det samme "jeg overvelde, det gikk bra". Overraskende mange blir ikke traumatisert av voldtekter. Barnet kan overleve og det kan likevel sette en støkk i en person. Det er ikke hvorvidt "det går bra" som avgjør om en får traumereaksjoner i ettertid. De fleste ting går bra, og likevel kan en bli traumatisert. Og mange får varige skader fysisk og er likevel ikke traumatisert. Anonymkode: d3203...ea6 Igjen omstendighetene rundt. Noen blir voldtatt av kjæresten mens de sover eller sa "nei", andre blir voldtatt av faren sin/onkel osv som barn!!?? Altså du kan virkelig ikke sitte der påstå at "voldtekt" blir det samme. Mulig ja, alt er mulig her i livet. Kan få et fly i husveggen også....Her snakker vi om det mer normale... Anonymkode: 90684...ee1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #29 Del Skrevet 2. august MariaIsabel skrev (2 minutter siden): Som en mamma som har opplevd både grov partnervold, drapsforsøk og gruppevoldtekt - hvorfor mener du voldtekt kan føre til PTSD, men ikke det å se barnet sitt i ferd med å dø uten å klare å hjelpe? Uansett hvor mye annet jævlig jeg har opplevd, er min største frykt uten tvil at barna dør. Bare det å oppleve at de forsvinner i et par minutter, eller at de gjør noe som potensielt kan være livsfarlig i noen sekunder før jeg får stoppet dem, er nok til kraftig hjertebank, høyt stressnivå resten av dagen, og mareritt i lang tid. Har du barn i det hele tatt? Voldta meg heller 10 ganger enn å røre barna mine én gang. For å ha nevnt det så det ikke blir en greie - ingenting av dette er ment å bagatellisere voldtekt. Det er grusomt. Jeg bare mener at frykten for barnas liv er verre (muligens ikke for alle, men minimum potensielt verre for noen), og at når man konkluderer med at en engangshendelse med voldtekt kan skape PTSD (som jeg er enig i at det kan), så kan det å frykte for barnets liv over flere timer også det. Har barn ja. Ville heller anyday opplevd at de fikk en bit i halsen der alt gikk bra enn at de ble voldtatt!?!. Det er noe helt annet. Tenk de psykiske traumene etter det. Stor sjanse de havner på DPS da,og ikke av å sette en bit i halsen. Et av mine barn satt en gulrot bit i halsen, det var ekkelt. Det er allikevel glemt nå. Anonymkode: 90684...ee1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #30 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Igjen omstendighetene rundt. Noen blir voldtatt av kjæresten mens de sover eller sa "nei", andre blir voldtatt av faren sin/onkel osv som barn!!?? Altså du kan virkelig ikke sitte der påstå at "voldtekt" blir det samme. Mulig ja, alt er mulig her i livet. Kan få et fly i husveggen også....Her snakker vi om det mer normale... Anonymkode: 90684...ee1 Jo, absolutt. For som du sier handler det om situasjonen rundt. Hun levde i et voldelig forhold og barnet hennes var nær døden, hun kan ha manglet ressursene til å håndtere det. Mange blir voldtatt og får ingen senskader. Det er uheldig å dramatisere voldtekt slik at du fratar mange voldtektsutsatte deres historie med å ha ressursene til å mestre det helt uten å bli varig traumatisert av det. Anonymkode: d3203...ea6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #31 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har barn ja. Ville heller anyday opplevd at de fikk en bit i halsen der alt gikk bra enn at de ble voldtatt!?!. Det er noe helt annet. Tenk de psykiske traumene etter det. Stor sjanse de havner på DPS da,og ikke av å sette en bit i halsen. Et av mine barn satt en gulrot bit i halsen, det var ekkelt. Det er allikevel glemt nå. Anonymkode: 90684...ee1 Du sammenligner epler og pærer. Dette handler ikke om hva som skjedde med barnet, det handler om dødsfrykten hos mor. Så bra at du glemte gulrotbiten i halsen, slik er det ikke for TS, vær snill å slutte med denne bagatelliseringen og latterliggjøringen. En skal ikke sammenligne. Mange blir voldtatt helt uten varige men, andre strever med det i mange tiår og blir fullstendig ødelagt av det. Anonymkode: d3203...ea6 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #32 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Føler det er så "lett" å si det idag. Ts Anonymkode: 8b974...481 Ikke rart det er lett når slike som deg bagatelliserer og utvanner hva som skal tik for å ha ptsd Anonymkode: de80d...bdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 2. august #33 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har barn ja. Ville heller anyday opplevd at de fikk en bit i halsen der alt gikk bra enn at de ble voldtatt!?!. Det er noe helt annet. Tenk de psykiske traumene etter det. Stor sjanse de havner på DPS da,og ikke av å sette en bit i halsen. Et av mine barn satt en gulrot bit i halsen, det var ekkelt. Det er allikevel glemt nå. Anonymkode: 90684...ee1 Hæ? Jeg snakka ikke om at de ble voldtatt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 2. august #34 Del Skrevet 2. august skreppamedleppa skrev (15 minutter siden): Da gjør en lurt i å ikke prate ned som med f.eks "Føler det er så "lett" å si det idag". Da spør en heller på en ok måte eller prøver på annen måte å søke noe kunnskap om temaet fra nettsteder med fagkunnskap, fagbøker etc. "Ordet «traume» kommer fra gresk og betyr sår eller skade. Et traume er altså ikke selve hendelsen som har skjedd, men den skaden hendelsen har ført til når såret ikke er blitt leget." Ptsd er den vanligste traume lidelsen i dag men det er verken enkelt å bli diagnostisert med PTSD eller enkle hendelser som utløser Ptsd. På samme måte som når du får hjernerystelse av å falle på sykkelen. Fallet resulterte i hjernerystelse men det er ikke fallet på sykkelen som er diagnosen din. Det er ingen diagnose som heter "fallet på sykkelen". Og for at du skal få konstatert hjernerystelse må det være noen kriterier. Dette er viktig kunnskap for PTSD og reaksjoner på traumer og ptsd kan en bli frisk og bedre av men såret som diagnosen kommer av kan en aldri ta bort. ptsd handler ikke om at noen har opplevd å bli seksuelt misbrukt, det handler ikke om å være krigsveteran eller hvor mange ganger en har blitt slått i livet. Det handler heller ikke om at datteren din holdt på å dø av en eple bit. Det handler om graverende symptomer på en hendelse. Diagnosen er det helsepersonel som disgnostiserer deg med. Ikke du selv eller andre mennesker på kg!!!!! Uansett hva du har eller ikke opplevd En skal igjennom en omfattende undersøkelse, en rekke spm, kartlegging osv av fagpersoner innenfor feltet. Å ha mareritt, som ja er en av symptomene er ikke det samme som at en har ptsd. Da må du sette deg inn i diagnose symptomer og kriterier for å ha ptsd. Det innbefatter så mange andre symptomer også. Bra Skreppa 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #35 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Hun kunne stryket med, det var rett inn på akutten. Jeg tror nattevåkningen min skyldes dette siden det er kvelning jeg våkner av. Til dere andre, ikke meningen å prate ned, jeg bare aner ikke hva PSTD kommer av. Anonymkode: 8b974...481 Mange misforstår ptsd med at det er en alvorlig psykisk diagnose som skyldes langvarige traumatiske påkjenninger. Men det går faktisk an å få ptsd av enkelthendelser. Slik det høres ut som du har fått ts. Du skulle nok snakket med terapeut etter hendelsen med datteren din. Det må ha vært en enorm påkjenning for kropp og psyke og det er ikke rart at du får en etterreaksjon nå. Jeg ville lagt frem problematikken for fastlegen din og bedt om henvisning for hjelp til bearbeidng. For ptsd er ikke noe du nødvendigvis vil slite med resten av livet. Noen sliter flere år, imens andre bare noen måneder. Alt etter hvilken hjelp de får. Det er heller ikke uvanlig og bli helt god, for så få et tilbakefall igjen etter noen år som flashbacks eller i drømmer. Jeg er uansett sikker på du vil få det bedre med litt hjelp❤️ Anonymkode: a5d7d...a4b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #36 Del Skrevet 2. august MariaIsabel skrev (6 minutter siden): Hæ? Jeg snakka ikke om at de ble voldtatt. Jo du sammenlignet "bit i halsen" og voldtekt,eller du skulle til å ha det til at det var like dramatisk. Igjen omstendighetene rundt. Tror ingen psykolog gir ptsd pga en hendelse med sette noe i halsen! TS har derimot også opplevd psykisk vold eller fysisk vold,begge deler på et tidspunkt. Jo flere hendelser/traumer= mer sjans for ptsd. Anonymkode: 90684...ee1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #37 Del Skrevet 2. august Flintis skrev (8 minutter siden): Bra Skreppa 👍 Enig med deg👏🏽 Anonymkode: 90684...ee1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #38 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan man få det av at datteren på 1år fikk en bit i halsen å måtte på akutten, i narkose og deretter i 24timers overvåkning? Eller er det kun voldsutsatte som får det? Ja jeg ble itillegg dyttet og spyttet på da jeg var 22år, far til denne jenta. Akt dette skjedde tidlig i 20årene.. Jeg opplevde alt dette og hatt mareritt siden. Bråvåkner hver natt med kvelning og sover nesten ikke. Er 34 idag. Anonymkode: 8b974...481 AnonymBruker skrev (1 time siden): Føler det er så "lett" å si det idag. Ts Anonymkode: 8b974...481 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun kunne stryket med, det var rett inn på akutten. Jeg tror nattevåkningen min skyldes dette siden det er kvelning jeg våkner av. Til dere andre, ikke meningen å prate ned, jeg bare aner ikke hva PSTD kommer av. Anonymkode: 8b974...481 Du vet ikke hva PTSD egentlig er, du hevder at det er for lett å si, men samtidig virker du temmelig desperat etter å få den diagnosen på grunn av en eplebit halsen på datteren din. Anonymkode: 17ef3...674 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 2. august #39 Del Skrevet 2. august (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jo du sammenlignet "bit i halsen" og voldtekt,eller du skulle til å ha det til at det var like dramatisk. Igjen omstendighetene rundt. Tror ingen psykolog gir ptsd pga en hendelse med sette noe i halsen! TS har derimot også opplevd psykisk vold eller fysisk vold,begge deler på et tidspunkt. Jo flere hendelser/traumer= mer sjans for ptsd. Anonymkode: 90684...ee1 Jeg sammenlignet å bli voldtatt selv, med å se barnet sitt nesten dø, og ikke kunne gjøre noe, og være redd for barnets liv i flere timer. Det er ikke det samme som å sammenligne at barnet setter noe i halsen, og at barnet blir voldtatt. Og en psykolog setter diagnosen ptsd på bakgrunn av symptomer, ikke en idé av hva som er "verdt" å bli traumatisert av eller ikke... Endret 2. august av MariaIsabel 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #40 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jo du sammenlignet "bit i halsen" og voldtekt,eller du skulle til å ha det til at det var like dramatisk. Igjen omstendighetene rundt. Tror ingen psykolog gir ptsd pga en hendelse med sette noe i halsen! TS har derimot også opplevd psykisk vold eller fysisk vold,begge deler på et tidspunkt. Jo flere hendelser/traumer= mer sjans for ptsd. Anonymkode: 90684...ee1 Gi deg med disse spekulasjonene. Det er åpenbart at du ikke har nok kunnskap om dette. Diagnoser som PTSD gis basert på symptomer og ikke hvilke situasjoner en har vært i. Situasjonen er at barnet på 1 år er nær døden, slutt å beskrive det som "satt noe i halsen" som at det er en bagatell. Anonymkode: d3203...ea6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå