Gå til innhold

Når mat/ frukt/snop settes på bordet

Gjest Piperen
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Synes det er helt utrolig at alle mener dette er helt greit og normalt 😂 hallo!! Det handler om manerer og sosial intelligens, at man lar alle få ca like mye. Det kalles å dele. Man lærer det i barnehagen. Folk som alltid tar den største biten, det beste og mer enn alle andre, synes jeg er skikkelig usjarmerende folk.. Uhøflig og frekt. 

Anonymkode: 74afc...aa0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leser ikke at alle synes dette er greit. Leser derimot at ts' reaksjon er litt rar. Hvis det faktisk er reelt at ett menneske kan trøkke i seg mengder med nøtter, frukt eller hva det skulle være FØR noen andre får mulighet til å smake, er det jo hinsides. Jeg tror derimot ikke på at det er så voldsomt som det beskrives.

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med hygiene og røyk feks? Kanskje hun syns det er ekkelt å spise hos andre. 

I mine yngre dager hadde jeg en eks der foreldrene var dårlige på hygiene og renhold. De røykte i tillegg inne, overalt. Gjerne rundt middagsbordet så fort de var ferdige med å spise. Jeg slet med mat på den tiden og spiste sakte, og var nok opphengt i ren mat og hygiene. Jeg klarte ikke å spise noe der, alt var ekkelt. Satt de frem potetgull feks så var det ok en stund. Kjappet meg å spise før noen andre med "røykefingre" tok på samme potetgullpose. Ser jo i ettertid at jeg var nok litt vel opphengt i at det var ekkelt og litt miljøskadet fra eget hjem til en usunn grad. Men jeg var ung og sjenert. 

Anonymkode: 44ace...554

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som noen som strever med forholdet sitt til mat, noe jeg 100% klarer å sette meg inn i. Men da er det noe sønnen din burde vite om i grunn.

Anonymkode: 70a8e...e70

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 1.22):

Det er jo uansett ikke greit å tømme fatet, uansett om det er godteri eller kaker. 

Anonymkode: 8f44b...007

Nja, jeg hadde nok ikke gjort det selv for jeg har noe som sperrer der men har ikke noe i mot at besøkende hiver i seg det som ligger fremme når jeg har besøk. Er jo derfor jeg har satt det frem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrøkenMånestråle skrev (57 minutter siden):

Nja, jeg hadde nok ikke gjort det selv for jeg har noe som sperrer der men har ikke noe i mot at besøkende hiver i seg det som ligger fremme når jeg har besøk. Er jo derfor jeg har satt det frem. 

Ja, det er en litt artig twist det der - jeg ville aldri gjort det selv, men hadde ikke reagert negativt om noen hadde tømt fatet hos meg. 

Kommer jo selvsagt an på hva som serveres. Er det middag, så må jo alle få forsyne seg første runde før det blir tomt. 

Anonymkode: 8f44b...007

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe - høres ut som hele min familie (foreldre og søsken med famile) 😂 Fatene blir tømt på 0,00, og vi må beregne mange flere flasker med brus når den gjengen kommer i forhold til min svigerfamilie og vennefamilier. Snitter og «påsmurtmat» med godt pålegg er særlig populært, da blir de litt som sultne ulver😆 Kakene får gjerne også ben å gå på, og til jul er det greit å få de på besøk når man vil bli ferdig med all godteri som man ikke har spist opp i jula, så vi passer gjerne på å invitere hele gjengen på litt seint julebesøk noen dager inn i januar! Jeg synes bare det er litt morsomt og ser bare til å sette på mer etterhvert eller holder av litt til senere hvis det er noe jeg er redd for å ikke få smake selv! Men når vi har hatt andre familier på mat samtidig så kan det være litt leit når man tror man har mer enn nok til alle, og så sitter man med en følelse av at enkelte med litt mer bordskikk ikke har fått spist seg helt mett.

Anonymkode: a351d...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med 5 andre søsken, min mann med 3 søsken. I såpass store barneflokker er det om å gjøre å hive i seg godteriet eller chipsen før det blir tomt. Det er første mann til mølla, den som kommer for sent får ikke. Jeg var vel 13 år da jeg fikk en kommentar på det første gang - en av min mor sine venner satt frem en stor skål med smågodt til oss barna og på 10 min var den tømt. Vi spiste det kontinuerlig til det var tomt. Venninnen til mamma kom og var «sjokkert» og sa høyt at hun ikke trodde vi skulle spise det opp, hun hadde satt det frem for å tilby noe å kose seg med (men forventet åpenbart at vi skulle ta en eller to biter og la resten stå). Jeg husker hvor forvirret og skamfull jeg ble - og overrasket. Går det an å ha godteri bare stående på bordet uten å ta? Hadde jeg aldri tenkt på før.

Som voksen synes jeg fremdeles det er irriterende å spise en og en chips eller sjokoladebit med 5 min mellomrom på besøk. Jeg vil helst fylle begge nevene og tømme det rett i munnen. Mannen min også 😁 tror det har med familiestørrelsen å gjøre. Hjemme hos oss der vi er avslappet kaster vi i oss godisen i full fart til vi er kvalme og ikke orker mer. 

Anonymkode: 945c0...b6e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 0.19):

Javel da er jeg en surpomp da. Det der var aldri spesielt morsomt :) 

Anonymkode: c369d...d04

Jo, det var det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du tenker med den maten du setter frem da..? At den skal være til pynt...? 

For mange er det å småspise fingermat noe som hjelper mot stress og sjenanse. 

Jeg slet med sosial angst i mange år, og det å spise middag/ordentlig mat med kniv og gaffel sammen med andre var veldig vanskelig. Mens å småspise fingermat var helt motsatt; det var ting som hjalp mot angsten og stresset. 

Anonymkode: 5f470...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye mobbing og barnslige kommentarer. Det er ikke normal oppførsel at en person grafser til seg alt, så det ikke blir nok til andre, hverken av mat eller snop. Dette skal barn ha lært fra de er små. Det hjelper ikke hvor sulten en er, eller hvor lyst en har på snop. Det er meget sjelden, om ikke aldri, å se en sånn fremferd og de som er tilstede blir overrasket. De er altså ikke vant til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...