Gå til innhold

Flere matallergier - lei av å måtte bli tatt hensyn til

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nope.

Allergier - sykehusinnleggelse, dødsfall.

Intoleranser - plagsom mage.

Blandet sammen; man hører bare blablabla... Liker ikke

Anonymkode: 49a27...45b

Det finnes faktisk andre allergiske reaksjoner også og allergi betyr slett ikke alltid verken sykehusinnleggelse eller dødsrisiko. Jeg har matallergier og reaksjonene er omtrent som de pollenallergikere har. Men heldigvis er det enkelt å unngå de matvarene jeg ikke tåler.

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Elementær folkeskikk 101 for dummies og begynnere: Når man inviterer gjester på middag, skal man servere noe de både tåler og spiser. Det er ingenting å diskutere angående dette.

(At noen ikke eier folkeskikk er en annen sak). 

Anonymkode: e2f56...0c6

Enig.

Når jeg inviterer gjester så spør jeg alltid om det er noe de ikke tåler hvis jeg ikke kjenner dem så godt at jeg vet, og tilpasser så langt det går og avtaler med gjesten hvordan vi løser den utfordringen. 

Når jeg blir invitert bort, tar jeg kontant med vertskapet i forkant og sier noe ala "det er jo kjedelig å være vert og servere noe gjestene ikke kan spise, så jeg vil dere skal vite at jeg er allergisk mot xxx". Og så gjør vi en avtale om hvordan vi løser det.

Jeg har aldri opplevd at noen har reagert negativt på dette og det har alltid løst seg.

Anonymkode: d5bd1...66c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har cøliaki og noen andre tilleggsutfordringer. Jeg tilbyr alltid å ta med egen mat/handle inn/komme med tips til hva som fungerer når jeg skal på besøk. Jeg hater oppmerksomheten det gir, men jeg blir så dårlig av feil mat at jeg må ta opplysningsrunden. 
Svigerfamilien tilpasser alltid veldig bra, det passer jeg på å skryte av ustanselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Middag i kveld, tar med egen mat for sikkerhets skyld.

Anonymkode: 36fa2...f6d

Hva endte det med, TS!? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva endte det med, TS!? 

Spiste meg en fiskebit og litt grønnsaker. Gikk fint. Så idag har jeg min medbragte mat, som lunsj. 

Ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Får så mange ulike meninger og holdninger i den tråden her, vet ikke om problemet er meg, henne, oss begge eller hva. Jeg vet jo at jeg har tråkka i salaten ved å spise det hun har servert tidligere, men jeg tror ikke folk tenker over hva det koster som kronisk syk og alltid skulle være den som er utenfor. Noen ganger vil jeg ikke være det, og det går da utover min egen helse. Og dum er jeg jo ikke, jeg skjønner at det kun går utover meg selv. Men flere i tråden skjønner ikke at man som syk blir "opplært" til å være medgjørlig der vi kan. Man skal ikke være til bry. Og det er denne følelsen av å være til bry, jeg egentlig klager på her. For jeg er lei av det. Innimellom blir det overveldende og da gjør jeg ting som "alle andre" kun fordi det er behagelig for andre. Det er slettest ikke unormalt som kroniker. Er ikke bare matintoleranser jeg sliter med, er andre ting også, så å ønske å kunne være frisk(ere) på ett av områdene, synes jeg jo ikke bør vært helt ubegripelig. For er det ikke maten, er det noe annet. Lei av å være hun syke. Så da kan man vel gjerne si at jeg inntar en offerrolle, men det er kun i denne tråden i så fall. Hadde folk bare visst hvor mye jeg maskerer hver eneste dag, hadde de skjønt hvor slitsomt det er og at litt klaging er forståelig.

Ts

Hva med å skrive dette neste gang.? 

Hei svigermor! 

Tusen takk for invitasjonen til middag. Jeg gleder meg veldig til å tilbringe tid med dere. Jeg må imidlertid understreke igjen at jeg har cøliaki, noe som betyr at jeg må unngå gluten helt. Dette er ikke en intoleranse hvor symptomene er forbigående; hvis jeg får i meg gluten, kan det føre til alvorlige og langsiktige helseproblemer som kreft. Det er avgjørende at dette tas på alvor.

Det er sårende at mine behov har blitt ignorert tidligere, og dette kan ikke fortsette. Det er helt nødvendig for min helse at det tas hensyn til min cøliaki. Hvis det er vanskelig å tilpasse måltidet, er jeg mer enn villig til å ta med egen mat for å sikre at jeg kan spise trygt. Det viktigste for meg er å kunne være sammen med dere og nyte selskapet, men ikke på bekostning av min helse!. Gi meg beskjed hvordan du ønsker å løse dette! Takk. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Spiste meg en fiskebit og litt grønnsaker. Gikk fint. Så idag har jeg min medbragte mat, som lunsj. 

Ts

En fiskebit og litt grønnsaker? Var det alt som ble servert? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En fiskebit og litt grønnsaker? Var det alt som ble servert? 

Det ble servert saus og en salat i tillegg. Sausen hadde mel, salaten hadde paprika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VARM MELK skrev (22 timer siden):

Det ER jo ekstra bryderi å tilrettelegge for allergier for mange av oss som ikke er superkomfortable på kjøkkenet. Men det er jo verdt det for at de vi bryr oss om skal ha en god opplevelse. Og det er uansett verst for deg som aldri kan ta fri fra alt som feiler deg. Skjønner absolutt behovet for å late som du er «normal» for å unngå styr. (Beklager dårlig ordvalg, ikke meninga å fornærme, bare ikke så flink til å formulere det jeg mener..)

Lykke til med middagen, håper den blir et vendepunkt for dere alle! Du fortjener det.

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ts

betyr det at det fortsatt ikke var ok, eller klager du fortsatt hvis maten som ble servert var fisk og grønnsaker uten noe av det du ikke tåler? 

Måten du skriver det på høres veldig negativ ut. Hvorfor «en fiskebit» i stedet for fisk, og hvorfor «litt grønnsaker»?

var retten typ fisk, saus med gluten, pastaskruer og grønnsaker iblandet paprika så var det jo ikke noe ok. Var retten rett og slett fisk med grønnsaker, så formulerer du deg unødvendig negativt og jeg begynner å få forståelse for din svigermor.

Anonymkode: e36fd...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det ble servert saus og en salat i tillegg. Sausen hadde mel, salaten hadde paprika.

Du svarte mens jeg skrev - men da er svigermor en kjip drittkjerring og for fremtiden hadde jeg rett og slett bedt mannen dra alene. Spør de hvorfor  du ikke kommer er svaret fordi de ikke gidder å ta det minste hensyn til din helse. Fy faen at drittsekken du har til mann finner seg i det der. Vis ham denne tråden, så kanskje han skjønner hvor ubeskrivelig usolidarisk og ufyselig han fremstår.

Anonymkode: e36fd...82c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg kunnet, hadde jeg spist mer fisk og grønnsaker. Men det var beregnet at folk også skulle spise salat og den der sausen, og ikke kun fisk og grønnsaker. Ville ikke spise "ifra" de andre. Spiste uansett ikke lenge før vi dro, så jeg var ikke veldig sulten. Pluss at jeg visste at jeg hadde med egen mat hvis jeg skulle bli sulten utover kvelden. Mannen min vet om tråden. Han har ikke lest selv, men jeg har lest noen av svarene her til ham. Om det hjelper på lang sikt, gjenstår å se.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.8.2024 den 18.03):

Nope.

Allergier - sykehusinnleggelse, dødsfall.

Intoleranser - plagsom mage.

Blandet sammen; man hører bare blablabla... Liker ikke

Anonymkode: 49a27...45b

Du bommer kanskje litt her? Forskjell på alvorlig/dødelig allergi og allergi. 
1 milion nordmenn blir ikke lagt inn på sykehus i pollensesongen. 
Ha allergiske reaksjoner som elveblest, hovner opp, magesmerter, oppkast osv er allergi ;) 

Jeg spiser ikke mat jeg ikke tåler ts. Jeg var 10 timer på besøk hos svigers og kunne ikke da spise noe. Jeg var veldig sur på mannen etterpå som faktisk ikke hjelper meg å si ifra. Nå spiser jeg enten før eller har med egen mat. 

Anonymkode: fe937...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du bommer kanskje litt her? Forskjell på alvorlig/dødelig allergi og allergi. 
1 milion nordmenn blir ikke lagt inn på sykehus i pollensesongen. 
Ha allergiske reaksjoner som elveblest, hovner opp, magesmerter, oppkast osv er allergi ;) 

Jeg spiser ikke mat jeg ikke tåler ts. Jeg var 10 timer på besøk hos svigers og kunne ikke da spise noe. Jeg var veldig sur på mannen etterpå som faktisk ikke hjelper meg å si ifra. Nå spiser jeg enten før eller har med egen mat. 

Etter å ha lest tråden, samt reflektert over mine egne svar, skal jeg selvsagt slutte å please andre ved å spise ting som jeg vet jeg kan få reaksjoner av. Min mann og din er nok like der - tror min mann forventer at jeg sier ifra selv. Har som jeg skrev over, lest noe av responsen her inne til ham. Han sier han forstår og at han skal gjøre en innsats, han også. Blir vel flere middagsinvitasjoner etterhvert, så me får sjå.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Med andre ord gir svigermor fortsatt blaffen i å lage mat du tåler. At du kunne spise fisken og plukke paprika ut av salaten var vel bare en tilfeldighet. Ærlig talt, at hun enn ikke kan jevne sausen med majsmel/stivelse er omtrent som å si «føkk deg» rett opp i fjeset på deg. 

Hvis det var mine foreldre og min mann, så hadde de fatt beskjed på å lage mat min mann tåler, ferdig basta, ellers kommer vi ikke. Og da mener jeg _all_ maten som de har tenkt seg å servere. Aldri i livet om min mann skulle sitte der og kanskje kunne spise 2 av 5 ting som serveres. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Etter å ha lest tråden, samt reflektert over mine egne svar, skal jeg selvsagt slutte å please andre ved å spise ting som jeg vet jeg kan få reaksjoner av. Min mann og din er nok like der - tror min mann forventer at jeg sier ifra selv. Har som jeg skrev over, lest noe av responsen her inne til ham. Han sier han forstår og at han skal gjøre en innsats, han også. Blir vel flere middagsinvitasjoner etterhvert, så me får sjå.

Ts

Livet med en konfliktsky mann mot sin familie dessverre. Min svigermor er grei ho altså, men de er ikke gode på dette med mat og tilrettelegging. Jeg synes gluten er verst, vi bruker mye hvete i maten vår. 
Ta med egen mat ts, eller la være å komme❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke at det går an å være så konfliktskye!!! Gjelder dere begge! Neste gang drar du ikke i middag. 

Anonymkode: c6fac...dbb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...