AnonymBruker Skrevet 2. august #61 Del Skrevet 2. august Jeg har ibs, ibd, samt at jeg ikke tåler laktose, løk, paprika, ananas og litt sånt, det er mye jeg reagerer på, så jeg holder meg til det jeg vet jeg tåler, om jeg får i meg noe jeg ikke tåler, havner jeg kjapt på do, og/eller med smerter i lang tid. Jeg HATER det, det å ikke kunne spise som jeg vil, at det alltid må tas hensyn til meg og at det generelt er så begrenset hva jeg kan spise og drikke. Mine svigerforeldre er superflinke og lager alltid mat jeg kan spise. Enten ved å lage alt slik at jeg kan spise, eller ved at de lager noe eget til meg om det er noe som *må* inneholde noe jeg ikke kan spise. Mine foreldre derimot, de glemmer det mer🤷♀️ Dvs, de har blitt flinkere de siste par årene, men før det, så var det som at de ikke helt trodde på meg. Når de bla fikk høre om en gen-feil jeg har fått påvist og andre ting sykehuset sier, så skjønner de mer at jeg faktisk ikke tåler det. I ditt tilfelle ville jeg bare tatt med egen mat, eller droppet å komme. For din svigermor høres bare vanskelig ut. Anonymkode: 7f573...2e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eneri Skrevet 2. august #62 Del Skrevet 2. august Utrolig dårlig av svigers å ikke hensynta allergier. I vår familie er det mange hensyn å ta, men i familieselskaper er det alltid slik at det hensyntas slik at det er noe slag jan spise (selv om alle ikke kan spise alt). Vi har "representert" cøliaki, laktoseintoleranse (men den kan til en viss grad kompenseres for ved laktrasetabletter ), hasselnøtter, irritabel tarm med spesielt problem med løk, og ri tid et barn som ikke tålte egg (dette vokste hun av seg). Så det er fullt mulig for vertskapet å ivareta alle hensyn! Jeg støtter det å ta med egen mat som du konsekvent tar fram istedetfor å spise deg sjuk av høflighet. Særlig når det gjelder middagsmat er det enkelt å hensynta cøliaki. Du kan evt kjøpe glutenfritt mel til svigermor, eller tipse om å bruke maismel til jevning av sauser. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #63 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Du er ikke allergisk. Du har intoleranser. Jeg forstår jo at folk ikke gidder... Anonymkode: 49a27...45b AnonymBruker skrev (1 time siden): Intoleranser og allergier. Both. Ts Anonymkode: 36fa2...f6d Cøliaki er en autoimmun sykdom. Det er ikke en allergi. Kanskje det hjelper å forklare henne der? Hva som faktisk skjer i kroppen din når du får i deg gluten? Men rimelig smålig av svigermoren din og oppføre seg sånn. Har en datter selv som har cøliaki og ikke noe problem her så lenge vertskapet er under 60. Over 60 år er det mye rare tanker og bedrevitere. Anonymkode: d9b6e...1bf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #64 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Cøliaki er en autoimmun sykdom. Det er ikke en allergi. Kanskje det hjelper å forklare henne der? Hva som faktisk skjer i kroppen din når du får i deg gluten? Men rimelig smålig av svigermoren din og oppføre seg sånn. Har en datter selv som har cøliaki og ikke noe problem her så lenge vertskapet er under 60. Over 60 år er det mye rare tanker og bedrevitere. Anonymkode: d9b6e...1bf Hun er sykepleier, så hun burde jo vite dette. Hun har jobbet med andre ting enn som sykepleier i masse år, men i bunn er hun jo det. Kom ikke på å nevne det fordi jeg ikke tenkte over det siden hun jobber med noe annet. Men hun er altså utdannet sykepleier. Ts Anonymkode: 36fa2...f6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #65 Del Skrevet 2. august Fikk forresten vite at vi skal ha ren fisk til middag. Så da kan jeg jo velge tilbehøret selv, heldigvis. Anonymkode: 36fa2...f6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #66 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei. Jeg har cøliaki, jeg tåler ikke gjær og har ellers noen allergier mot f.eks paprika og noen nøtter. Vi blir ofte bedt på middag hos svigermor, og da er det ofte mat med noen av disse tingene i. Spesielt paprika, det må liksom være med i alt. Men også pizza, sauser med mel, fiskegrateng med mel i hvitsausen osv. Har sagt ifra tusen ganger, og hun beklager seg hver gang. Jeg spiser litt av maten, fordi jeg tross alt er sulten og kom dit for å spise middag. Nå er vi bedt på middag igjen, og mannen min sa at han skulle minne sin mor på at jeg faktisk ikke kan spise alt. Men jeg er så lei. Ikke bare at det ikke blir tatt hensyn, men også at ved å invitere meg på middag, må de tilpasse det de har lyst å servere. (Selv om de ikke gjør det). Jeg er lei av å være vrien i matveien, lei av at jeg utestenges fra ting fordi jeg ikke kan spise det som er planlagt. Det har nemlig også skjedd. Nå vil jeg egentlig bare si til mannen min at jeg blir hjemme, for jeg er så lei av at folk må ta hensyn, at jeg må mase, at jeg må "forsvare" allergiene mine. Jeg vil bare la dem spise det de vil uten at jeg skal være der å "ødelegge". Hvordan sier dere andre med allergi ifra? Jeg vil ikke være hun der som alltid må korrigere andres matlaging, selv om det selvsagt er det beste for helsa mi at jeg ikke får i meg det jeg ikke tåler. Anonymkode: 36fa2...f6d Jeg har cøliaki. Spiser aldri mat som ikke er trygg. Hyggelig å bli bedt, men nå vet du jo at det er som det er. Ta med deg egen mat. 🙂 Anonymkode: db3c2...31b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #67 Del Skrevet 2. august Eneri skrev (48 minutter siden): Utrolig dårlig av svigers å ikke hensynta allergier. I vår familie er det mange hensyn å ta, men i familieselskaper er det alltid slik at det hensyntas slik at det er noe slag jan spise (selv om alle ikke kan spise alt). Vi har "representert" cøliaki, laktoseintoleranse (men den kan til en viss grad kompenseres for ved laktrasetabletter ), hasselnøtter, irritabel tarm med spesielt problem med løk, og ri tid et barn som ikke tålte egg (dette vokste hun av seg). Så det er fullt mulig for vertskapet å ivareta alle hensyn! Jeg støtter det å ta med egen mat som du konsekvent tar fram istedetfor å spise deg sjuk av høflighet. Særlig når det gjelder middagsmat er det enkelt å hensynta cøliaki. Du kan evt kjøpe glutenfritt mel til svigermor, eller tipse om å bruke maismel til jevning av sauser. Vel, ikke alltid enkelt å hensynta når det gjelder tilberedning. Om man ikke forstår seg på krysskontaminering, er det skummelt likevel. Høres ut som det ikke er trygt å stole på verten her, dessverre.. 😔 Anonymkode: db3c2...31b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #68 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Du er ikke allergisk. Du har intoleranser. Jeg forstår jo at folk ikke gidder... Anonymkode: 49a27...45b Cøliaki er autoimmun sykdom.... så du tar veldig feil. Regner med flere har oppdatert deg her. Anonymkode: db3c2...31b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #69 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvis folk ikke gidder, da lurer jeg jo på hvorfor de inviterer til middag. Ts Anonymkode: 36fa2...f6d Du er jo kun invitert som din manns vedheng, det er jo svært tydelig når de ikke gidder å ta hensyn. Å lage mat til folk med cøliaki er jo kjempelett, nesten alle råvarer, sikkert 99.999 % er glutenfrie, det er jo bare å unngå korn og ferdigmat. Å unngå paprika i tillegg er null stress. Tomat hadde vært litt mer køddent, men hadde selvsagt fått til det også. AnonymBruker skrev (1 time siden): Mannen ga beskjed nettopp om at vi faktisk må få mat som alle kan spise. Han har sagt ifra før, men han sier det igjen. Jeg får jo små glimt av håp hver gang han sier ifra. Men har sagt det til ham, at hvis det er en masse mat jeg ikke kan spise igjen, så er det faktisk siste gang jeg blir med dit. TS Anonymkode: 36fa2...f6d Får håpe du har ryggrad til å gjennomføre da… AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg dropper det 🤠🤭😭 Ts Anonymkode: 36fa2...f6d Du gjør jo ikke det når du i 7 år har spist maten hennes selv om den gjør deg syk… Anonymkode: e36fd...82c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #70 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har cøliaki. Spiser aldri mat som ikke er trygg. Hyggelig å bli bedt, men nå vet du jo at det er som det er. Ta med deg egen mat. 🙂 Anonymkode: db3c2...31b Fikk beskjed om fiskemiddag som i utgangspunktet skal være trygg, så jeg kommer til å spise litt hjemme før vi drar, just in case. Og så er det evt rom til mer om maten er trygg. Er den derimot ikke det denne gangen også, gidder jeg ikke mer😅 Anonymkode: 36fa2...f6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #71 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du er jo kun invitert som din manns vedheng, det er jo svært tydelig når de ikke gidder å ta hensyn. Å lage mat til folk med cøliaki er jo kjempelett, nesten alle råvarer, sikkert 99.999 % er glutenfrie, det er jo bare å unngå korn og ferdigmat. Å unngå paprika i tillegg er null stress. Tomat hadde vært litt mer køddent, men hadde selvsagt fått til det også. Får håpe du har ryggrad til å gjennomføre da… Du gjør jo ikke det når du i 7 år har spist maten hennes selv om den gjør deg syk… Anonymkode: e36fd...82c Nå har jeg jo ikke hatt cøliakidiagnosen i 7 år, og heller ikke skjønt helt sammenhengen før jeg fikk den. Og som sagt, har ikke spist det jeg vet jeg blir dårlig av, har kun spist det andre. Krysskontaminering har derimot oppstått. Anonymkode: 36fa2...f6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boogie Woogie Skrevet 2. august #72 Del Skrevet 2. august (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Nope. Allergier - sykehusinnleggelse, dødsfall. Intoleranser - plagsom mage. Blandet sammen; man hører bare blablabla... Liker ikke Anonymkode: 49a27...45b . Endret 2. august av Boogie Woogie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet 2. august #73 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men samtidig synes jeg det er merkelig å be noen på middag hvis man uansett ikke kan servere noe de spiser. TS Anonymkode: 36fa2...f6d "Jeg hører ordene dine, men forstår ikke betydningen av dem". Folk som ikke har opplevd det forstår det ikke. Ta med deg egen mat, noe som tåler å stå og vente gjemt nede i veska, og når hun "glemmer" igjen dine behov så tar du frem maten din. Så spiser dere sammen. Veldig snilt av deg å skrive ned alt du ikke tåler (og gjerne substitutter til nevnte "nei-mat") på en lapp som de kan henge på kjøleskapet. Nei... som mannen din kan henge på kjøleskapet for dem...! Da har svigermor noe å se etter og kan kanskje planlegge/tilrettelegge litt. Du kan også tilby deg å lage maten sammen, det går ann å komme tidlig eller vise henne en gang bare dere to. Folk som ikke vet forstår virkelig ikke og om du "spiser litt fordi du er sulten" tenker de "at det gikk jo greit så da må det være greit". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #74 Del Skrevet 2. august luxifine skrev (3 minutter siden): "Jeg hører ordene dine, men forstår ikke betydningen av dem". Folk som ikke har opplevd det forstår det ikke. Ta med deg egen mat, noe som tåler å stå og vente gjemt nede i veska, og når hun "glemmer" igjen dine behov så tar du frem maten din. Så spiser dere sammen. Veldig snilt av deg å skrive ned alt du ikke tåler (og gjerne substitutter til nevnte "nei-mat") på en lapp som de kan henge på kjøleskapet. Nei... som mannen din kan henge på kjøleskapet for dem...! Da har svigermor noe å se etter og kan kanskje planlegge/tilrettelegge litt. Du kan også tilby deg å lage maten sammen, det går ann å komme tidlig eller vise henne en gang bare dere to. Folk som ikke vet forstår virkelig ikke og om du "spiser litt fordi du er sulten" tenker de "at det gikk jo greit så da må det være greit". Ja, har jo ramset opp tusen ganger, men det blir kanskje mer tydelig med en lapp. Ts Anonymkode: 36fa2...f6d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #75 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Sitt der med tom tallerken og la magen rumle, så forstår hun kanskje alvoret. Anonymkode: 92b2f...ce0 Jeg gjorde dette hos min far. Jeg hadde takket nei til middag hos søsteren min litt tidligere fordi jeg ikke tålte maten de serverte. Han hadde aldri hørt om noen som var allergisk mot denne matretten, så det kunne nok ikke stemme. Jeg prøvde å forklare at det var en ingrediens i denne retten jeg ikke tålte. En mnd senere kom vi på middag hos min far, og han serverte selvfølgelig denne matretten. Jeg satt ved bordet med tomt fat, og han ble rimelig flau. Siden den gang prøver han så godt han kan å ta hensyn, selv om han fortsatt bommer innimellom. Anonymkode: 657ff...e28 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #76 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Nope. Allergier - sykehusinnleggelse, dødsfall. Intoleranser - plagsom mage. Blandet sammen; man hører bare blablabla... Liker ikke Anonymkode: 49a27...45b Du aner jo ikke hva du snakker om🙄 Anonymkode: 32b7c...b95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 2. august #77 Del Skrevet 2. august Eneri skrev (1 time siden): Utrolig dårlig av svigers å ikke hensynta allergier. I vår familie er det mange hensyn å ta, men i familieselskaper er det alltid slik at det hensyntas slik at det er noe slag jan spise (selv om alle ikke kan spise alt). Vi har "representert" cøliaki, laktoseintoleranse (men den kan til en viss grad kompenseres for ved laktrasetabletter ), hasselnøtter, irritabel tarm med spesielt problem med løk, og ri tid et barn som ikke tålte egg (dette vokste hun av seg). Så det er fullt mulig for vertskapet å ivareta alle hensyn! Jeg støtter det å ta med egen mat som du konsekvent tar fram istedetfor å spise deg sjuk av høflighet. Særlig når det gjelder middagsmat er det enkelt å hensynta cøliaki. Du kan evt kjøpe glutenfritt mel til svigermor, eller tipse om å bruke maismel til jevning av sauser. I dagens samfunn med så mange rare sykdommer og allergier er det sannelig ikke lett å gjøre alle til lags. Alternativet er å kutte ut alle sosiale måltider eller å arrangere de selv. I alternativ 2 er det sannsynligvis noen i familien som lider av andre allergier og har andre preferanser enn deg selv. Disse vil sikkert ta din offerrolle. Dette ender med at alle sitter og kokelimonker i sin egen bolig og kutter all sosial kontakt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #78 Del Skrevet 2. august Surpomp skrev (1 minutt siden): Disse vil sikkert ta din offerrolle. Classy Ts Anonymkode: 36fa2...f6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #79 Del Skrevet 2. august Har også familie som glemmer (eller "glemmer" - de tror ikke på allergier). Pleier å ta med egen mat uansett, også blir den bare liggende i veska om de på magisk vis har tatt hensyn. 🙈 Hvis jeg kan spise noe og ikke alt, forsyner jeg meg av det jeg kan spise i tillegg til matboksen min. Anonymkode: 544ab...b0d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VARM MELK Skrevet 2. august #80 Del Skrevet 2. august Jeg tenker også det er lurt å ha med noe eget du kan spise om det skjærer seg denne gangen også. Godt tips om å lage en ordentlig skriftlig oversikt over hva du ikke tåler, kan være lettere å huske for svigermor da. Men jeg tror kanskje du også må «nullstille» deg og svigermor nå, slik at du ikke også fremover blir forbundet med at du kan jo spise ihvertfall litt av alt, så da er det ikke så farlig. Ta en ordentlig prat der du sier at du ofte har spist ting der som du ikke tåler, fordi du selv heller ikke har skjønt hvor lite som skal til før du blir dårlig. Da blir dere på en måte «på samme lag» i å ha gjort feil, kanskje det blir lettere for henne å ta nye grep. Og så må du være knallhard og ikke røre maten om det er fare for krysskontaminasjon! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå