Gå til innhold

Flere matallergier - lei av å måtte bli tatt hensyn til


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er vegetarianer så selv valgt å være vanskelig. Men de som inviterer meg på middag tar alltid hensyn. Hadde dette du beskriver skjedd meg ville jeg droppet å komme. Og viss jeg alikevell kom ville jeg spist et stort måltid før jeg dro slik at jeg ikke var sulten.

Har flere i familien med melkeallergi og ville aldri funnet på og servere retter som inneholder meieriprodukter. Din svigermor respekterer ikke din allergi og helse.

Anonymkode: 9d2ad...76e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da skriver du en melding/ringer "Hei hei, gleder meg til middag. Lurer på hva du har tenkt til å servere? Slik at jeg kan ta med noe jeg tåler å spise også. Skjønner at det er vanskelig å tilpasse til allergier, så da kan jeg bare ta med litt mat selv."

Når du uansett spiser til tross for at det inneholder ting du sier du ikke tåler er det ikke rar at hun fortsetter å droppe å tilrettelegge.

F.eks er det en i familien med melke allergi. Jeg har da alltid laget en og annen kake uten mel som denne kan spise. Men så kommer selskapet og kaker er jo så godt så da blir allergien skjøvet til side selv om vedkommende blir dårlig. Nå har jeg sluttet å lage kaker uken melk, lager det jeg har lyst til uansett innhold. Skjønner?

Anonymkode: 18f9a...a77

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er vegetarianer så selv valgt å være vanskelig. Men de som inviterer meg på middag tar alltid hensyn. Hadde dette du beskriver skjedd meg ville jeg droppet å komme. Og viss jeg alikevell kom ville jeg spist et stort måltid før jeg dro slik at jeg ikke var sulten.

Har flere i familien med melkeallergi og ville aldri funnet på og servere retter som inneholder meieriprodukter. Din svigermor respekterer ikke din allergi og helse.

Anonymkode: 9d2ad...76e

Jeg sliter med mer enn bare allergi, og jeg prøver mitt beste å ikke alltid snakke om det. Snakker om det når de spør, men aldri ellers. Men kan det tenkes at de er "lei" av at jeg er syk? Og bare gir faen? For jeg vet selv at jeg er mye syk i perioder.😅 Men ja, lurt, spise før vi drar. 

Ts

Anonymkode: 36fa2...f6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da skriver du en melding/ringer "Hei hei, gleder meg til middag. Lurer på hva du har tenkt til å servere? Slik at jeg kan ta med noe jeg tåler å spise også. Skjønner at det er vanskelig å tilpasse til allergier, så da kan jeg bare ta med litt mat selv."

Når du uansett spiser til tross for at det inneholder ting du sier du ikke tåler er det ikke rar at hun fortsetter å droppe å tilrettelegge.

F.eks er det en i familien med melke allergi. Jeg har da alltid laget en og annen kake uten mel som denne kan spise. Men så kommer selskapet og kaker er jo så godt så da blir allergien skjøvet til side selv om vedkommende blir dårlig. Nå har jeg sluttet å lage kaker uken melk, lager det jeg har lyst til uansett innhold. Skjønner?

Anonymkode: 18f9a...a77

Ja, jeg skal først nå høre hva hun tenker å servere. Kanskje jeg er heldig denne gangen. 

ts

Anonymkode: 36fa2...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si i fra til svigermor at fra nå av har du med egen mat slik at hun slipper ekstra bry. Dersom hun sier at du ikke trenger å gjøre det og at du ikke er til bry, så si at du synest det er greiere slik. Så lager du noke ekstra godt som frister alle og tar med kun til deg selv. 😇 Teit svigermor du har.

Anonymkode: e903b...6ba

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Si i fra til svigermor at fra nå av har du med egen mat slik at hun slipper ekstra bry. Dersom hun sier at du ikke trenger å gjøre det og at du ikke er til bry, så si at du synest det er greiere slik. Så lager du noke ekstra godt som frister alle og tar med kun til deg selv. 😇 Teit svigermor du har.

Anonymkode: e903b...6ba

Haha, god ide :D Ja, akkurat der er hun litt teit. Bruker unnskyldningen "ingen av mine barn er allergiske, så jeg tenker ikke på det". Men jeg og mannen har jo vært sammen i snart 7 år... Begynn å bli vant med det snart.

ts

Anonymkode: 36fa2...f6d

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har cøliaki og tar med egen mat ofte. Tilbyr meg alltid å ta med mat uansett hvis jeg skal bort å spise så blir det mindre stress for de som jeg skal på besøk til 😊

Anonymkode: bf8b0...cfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multiallergiker her, med diverse andre hensyn å ta i kosten i tillegg. 
Jeg har bare gitt opp. Jeg velger å kose meg i selskap med andre, og ha med egen mat. Passer det seg ikke, så spiser jeg før, og har med en bar eller noe i vesken (si bryllup, tar ikke opp matboks der). 

Kjempeflott med de som vil tilrettelegge, og jeg er takknemlig for det, men det gjør meg heller ingenting å ta ansvar selv, og da sørge for at jeg ikke blir hangry, sånn satt på spissen.
Her er vi jo ulike da. En venninne av meg har enda mer som må tilpasses for, og hun føler seg veldig utenfor om noe blir feil, eller folk ikke tar hensyn, mens jeg ikke bryr meg så mye, og bare tar med eget. Hadde jeg vært deg så hadde jeg likevel bare tatt med eget, og spist av det du evt kan spise, og ikke si så mye. Bra din mann er den som tar kommunikasjonen med sin mor. Det er nok det lureste. Forstår det er vanskelig da 💚 Jeg slet lenge før jeg innså det jeg alt nevnte, og bare aksepterte, og fikk det lettere sånn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gjort den feilen at du har spist av maten, dermed tar hun ikke dine allergier på alvor. Hvis du konsekvent aldri hadde spist det du ikke tåler, så hadde hun kanskje endret seg.

Veldig mange sier dessverre at de har allergier, men det er ofte kun i deres eget hode. Jeg har en venninne som er servitør, de spør alltid om allergier, kjøkkenet tilrettelegger, men så kommer gjestene til desserten,og da skal de plutselig ha noe de har sagt de ikke tåler, for det er ikke så nøye allikevel. Det ødelegger veldig for de som faktisk må passe på hva de spiser.

 

Anonymkode: 7dc8f...b4e

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dette skjedde hos min familie, at min manns allergi ikke ble hensyntatt, så kommenterte jeg det når vi satt oss ned for å spise og så hva som ble servert. Jeg sa at vi måtte dessverre dra, siden vi var sultne og min mann ikke kunne spise maten. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

I know. Blir jo dritdårlig av det. Men flink pike syndromet is strong in this one. Tar tipset til den over her som sa at jeg skal ta med egen mat. 

Ts

Anonymkode: 36fa2...f6d

Men da tror hun jo at du egentlig kan spise det men bare ikke vil, det er jo helt idiotisk av deg! I tillegg ødelegger su for alle andre med cøliaki, for «svigerdatteren min har cøliaki og hun spiser da både pasta, bechameel-saus og gryte med jevning av hvetemel…»

Anonymkode: e36fd...82c

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lantan skrev (1 minutt siden):

Når dette skjedde hos min familie, at min manns allergi ikke ble hensyntatt, så kommenterte jeg det når vi satt oss ned for å spise og så hva som ble servert. Jeg sa at vi måtte dessverre dra, siden vi var sultne og min mann ikke kunne spise maten. 

Hadde vært kult om min mann gjorde det samme😃

ts

Anonymkode: 36fa2...f6d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilke allergi har du når du kan spise litt av maten? Skulle min datter spist litt av en saus med gluten ville hun blitt skikkelig dårlig. Siste uhell vi hadde var i bursdag der det ble sagt at kaka var Toro glutenfri. Dette stemte ikke, og hun ble skikkelig dårlig. 

Anonymkode: 692c5...ba3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvilke allergi har du når du kan spise litt av maten? Skulle min datter spist litt av en saus med gluten ville hun blitt skikkelig dårlig. Siste uhell vi hadde var i bursdag der det ble sagt at kaka var Toro glutenfri. Dette stemte ikke, og hun ble skikkelig dårlig. 

Anonymkode: 692c5...ba3

Jeg kan ikke spise alt som servers mtp helsa, men jeg spiser det jeg kanPlukker vekk, dropper noe tilbehør og sauser osv. Men det blir jo veldig lite mat, og det kan ha kommet ting jeg ikke tåler, borti det jeg faktisk tåler. Så da blir jeg dårlig. Jeg trykker ikke i meg ting jeg vet jeg blir styggdårlig av, men prøver meg på det jeg vet jeg tåler. Selv om det som sagt kan ha kommet ting av det jeg ikke tåler, borti. Er jækla uapetittelig da, og sitte og plukke vekk hver en eneste paprikabit, skrape vekk panering osv😅

Ts

Anonymkode: 36fa2...f6d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også cøliaki og har aldri opplevd at venner/familie ikke tar hensyn. Litt verre på større sammenkomster som bryllup og sånn, men det også ordner seg som regel. 

Anonymkode: 70819...470

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har også cøliaki og har aldri opplevd at venner/familie ikke tar hensyn. Litt verre på større sammenkomster som bryllup og sånn, men det også ordner seg som regel. 

Anonymkode: 70819...470

Så bra! Jeg synes det er fint å høre at det faktisk er mulig å ta hensyn

ts

Anonymkode: 36fa2...f6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei.

Jeg har cøliaki, jeg tåler ikke gjær og har ellers noen allergier mot f.eks paprika og noen nøtter. Vi blir ofte bedt på middag hos svigermor, og da er det ofte mat med noen av disse tingene i. Spesielt paprika, det må liksom være med i alt. Men også pizza, sauser med mel, fiskegrateng med mel i hvitsausen osv. Har sagt ifra tusen ganger, og hun beklager seg hver gang. Jeg spiser litt av maten, fordi jeg tross alt er sulten og kom dit for å spise middag. Nå er vi bedt på middag igjen, og mannen min sa at han skulle minne sin mor på at jeg faktisk ikke kan spise alt. Men jeg er så lei. Ikke bare at det ikke blir tatt hensyn, men også at ved å invitere meg på middag, må de tilpasse det de har lyst å servere. (Selv om de ikke gjør det). Jeg er lei av å være vrien i matveien, lei av at jeg utestenges fra ting fordi jeg ikke kan spise det som er planlagt. Det har nemlig også skjedd. Nå vil jeg egentlig bare si til mannen min at jeg blir hjemme, for jeg er så lei av at folk må ta hensyn, at jeg må mase, at jeg må "forsvare" allergiene mine. Jeg vil bare la dem spise det de vil uten at jeg skal være der å "ødelegge". Hvordan sier dere andre med allergi ifra? Jeg vil ikke være hun der som alltid må korrigere andres matlaging, selv om det selvsagt er det beste for helsa mi at jeg ikke får i meg det jeg ikke tåler.

Anonymkode: 36fa2...f6d

Men med tanke på at du på den ene siden repeterer gang på gang at du ikke tåler det og det og det og det men på den andre siden så spiser du allikevel av maten så er det ikke rart at svigermor ikke tar det så veldig seriøst.

Anonymkode: 9bd1d...6b9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men med tanke på at du på den ene siden repeterer gang på gang at du ikke tåler det og det og det og det men på den andre siden så spiser du allikevel av maten så er det ikke rart at svigermor ikke tar det så veldig seriøst.

Anonymkode: 9bd1d...6b9

Synd at voksne folk ikke klarer å tenke selv uansett. Selv etter å få det inn med teskje før vi kommer. Og det er jo ikke sånn at jeg fråtser i meg maten akkurat, jeg pirker borti de tingene jeg kan spise i frykt for å spise de delene som evt har vært borti de tingene jeg ikke tåler, og lar vært å spise det jeg ikke kan. Jeg hadde nu ikke syntes det hadde vært koselig å gang på gang ha en gjest som spiste sånn, hos meg. Da hadde jeg tatt meg selv i det, og faktisk laget noe alle kunne spise.

Ts

Anonymkode: 36fa2...f6d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Synd at voksne folk ikke klarer å tenke selv uansett. Selv etter å få det inn med teskje før vi kommer. Og det er jo ikke sånn at jeg fråtser i meg maten akkurat, jeg pirker borti de tingene jeg kan spise i frykt for å spise de delene som evt har vært borti de tingene jeg ikke tåler, og lar vært å spise det jeg ikke kan. Jeg hadde nu ikke syntes det hadde vært koselig å gang på gang ha en gjest som spiste sånn, hos meg. Da hadde jeg tatt meg selv i det, og faktisk laget noe alle kunne spise.

Ts

Anonymkode: 36fa2...f6d

Ta med egen mat, lettere for alle. Evt ta en prat med svigermor og hør om hun er åpen for at du kan sende henne oppskrift på en middag du tåler. Så kan du evt hjelpe til med handling og matlaging av den retten.

Anonymkode: 003aa...7ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ta med egen mat, lettere for alle. Evt ta en prat med svigermor og hør om hun er åpen for at du kan sende henne oppskrift på en middag du tåler. Så kan du evt hjelpe til med handling og matlaging av den retten.

Anonymkode: 003aa...7ce

Ja, jeg skal ta med egen. Blir mindre hodebry for oss alle.

ts

Anonymkode: 36fa2...f6d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...