AnonymBruker Skrevet 2. august #21 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hun sier jo ikke at ingen tjener på det. Noen gjør, en grei andel, men de fleste gjør det ikke. Det kommer helt an på når renta bindes. Bankene tilbyr fastrente fordi det er noe de stort sett tjener på. Og de tar en sjanse på at de tjener på hva enn de setter fastrenten til. Men selv om man skulle tape på det også, så kan jo forutsigbarheten med å ha fastrente være verdt noen kroner også! Anonymkode: 9e057...f78 I følge den over tjener bare 1% på fastrente, og så er alle inne i denne tråden. Og noen av oss har klart det to ganger. Wow, løper og kjøper lottokupong…. Anonymkode: 9907d...792 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #22 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men hvordan kan banken tjene på dette? La oss si du bandt renten på 2%. Og den er 5% nå. Du betaler mye mindre,sparer selv mange 1000 i måneden og det er jo bra økonomisk for DEG. Hvordan vinner banken på det? Jeg er TS,ikke hun du svarte men nyssjerrig. Anonymkode: 8b82c...207 Når du binder renta til 2%, utsteder banken obligasjoner i markedet så den selv låner inn disse pengene til f.eks. 1,5%. Differansen på 0,5% (rentemargin) er det banken tjener. Uansett om den flytende renta faller til 0,5% eller stiger til 5%, tjener banken fortsatt en margin på 0,5% på fastrentelånet ditt. Anonymkode: 13871...ac7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #23 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei, fastrente er noe som bankene tjener på, ikke låntakerne. Bankene ville jo ikke gitt deg et tilbud de tror de selv taper på, husk det! Det hender selvsagt en svært sjelden gang at de bommer, men i 99% av tilfellene vil det være banken som tjener på fastrente og ikke du. Det er ingen som helst grunn til å velge fastrente annet enn om du er mer opptatt av forutsigbarhet enn penger. Anonymkode: 9d5b5...71a Tøys. Denne tankegangen er dessverre alt for utbredt. Bankene tar også feil, og jeg angrer som en gris på at jeg ikke slo til da det var lavest men jeg fikk bundet på 3.6%. Alle burde klare å regne seg frem til at det ikke var mye nedside på 1.8%, men flytende rente var så lav og jeg i alle fall trodde ikke at veksten ville være så rask. Anonymkode: 38015...f40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #24 Del Skrevet 2. august Jeg har bundet renta ja. Anonymkode: 842ba...c4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august #25 Del Skrevet 3. august Jepp tok en 5års fastrente, går ut i 2027. Sånn bobb bobb rente på 4,7%. Hadde flytende rente på 2,6% før dette. Så blir nok ikke å spare noe på fastrenta. Så litt for meg at norges bank ble å øke renten litt fremover, at vi ville se 8-9% rente. Men ser ut som jeg tok feil. Anonymkode: 585a7...8b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august #26 Del Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jepp tok en 5års fastrente, går ut i 2027. Sånn bobb bobb rente på 4,7%. Hadde flytende rente på 2,6% før dette. Så blir nok ikke å spare noe på fastrenta. Så litt for meg at norges bank ble å øke renten litt fremover, at vi ville se 8-9% rente. Men ser ut som jeg tok feil. Anonymkode: 585a7...8b4 Nå har USA kollapset litt og kommer nok til å sette ned renten et prosentpoeng eller noe slikt snart, men Norge kommer nok til å havne litt etter. Forhåpentligvis styrker kronen seg. 8-9% tror jeg ikke vi ser, tenkte rundt 6-7 men spørs om vi kommer dit nå. Anonymkode: 38015...f40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Uføre Unni Skrevet 3. august #27 Del Skrevet 3. august (endret) Jeg har fastrente på 2.7% som går ut i mai 2027. Jeg vil ganske sikkert binde den opp igjen. Fordi jeg leker ikke med boligen min. Det er ei setning i Norge som har gjort situasjonen ufattelig vanskelig for mange : "du vinner ikke mot banken". Den setninga er meningsløs. Jeg bant i 2017 fordi 2.7 var så godt som gratis penger. Det var fortsatt gratis penger under pandemien. 1.7 eller 2.7 syntes ikke jeg var noe bry meg med. 2.7 var fortsatt VELDIG lav rente. Endret 3. august av Uføre Unni Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august #28 Del Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (15 timer siden): Men hvordan kan banken tjene på dette? La oss si du bandt renten på 2%. Og den er 5% nå. Du betaler mye mindre,sparer selv mange 1000 i måneden og det er jo bra økonomisk for DEG. Hvordan vinner banken på det? Jeg er TS,ikke hun du svarte men nyssjerrig. Anonymkode: 8b82c...207 Banken driver butikk. Selvfølgelig vil de ha en risikopremie. Så når de tilbyr fastrente så settes den høyere enn hva de tror flytende vil være i samme tidsperiode. Det blir litt som å diskutere med de som mener det lønner seg å forsikre dyr. Men det er jo ikke slik at forsikringsselskapene driver veldedighet, de tjener godt med penger, i tillegg til å betale ansatte, lokaler og mer. Så kan man jo ha flaks/uflaks i dette. Men stort sett er det jo bankene og forsikringsselskapene som vinner. Anonymkode: 31a6a...9a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mereo Skrevet 3. august #29 Del Skrevet 3. august Ja, fordi jeg var avhengig av forutsigbarheten i det. Noe jeg jeg mener folk som er avhengig av forutsigbarheten bør gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august #30 Del Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Banken driver butikk. Selvfølgelig vil de ha en risikopremie. Så når de tilbyr fastrente så settes den høyere enn hva de tror flytende vil være i samme tidsperiode. Det blir litt som å diskutere med de som mener det lønner seg å forsikre dyr. Men det er jo ikke slik at forsikringsselskapene driver veldedighet, de tjener godt med penger, i tillegg til å betale ansatte, lokaler og mer. Så kan man jo ha flaks/uflaks i dette. Men stort sett er det jo bankene og forsikringsselskapene som vinner. Anonymkode: 31a6a...9a4 Det er ingen risiko for banker å ha fastrente siden de "låner" disse pengene av markedet til enda lavere rente, som noen sa over, ved å utstede obligasjoner. Bankene taper ikke uansett, de tar mellomlegget. Anonymkode: 38015...f40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august #31 Del Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ingen risiko for banker å ha fastrente siden de "låner" disse pengene av markedet til enda lavere rente, som noen sa over, ved å utstede obligasjoner. Bankene taper ikke uansett, de tar mellomlegget. Anonymkode: 38015...f40 Og obligasjonene er også priset etter hvordan ekspertene tror rentene vil utvikle seg. Det er ikke slik at profesjonelle aktører sitter der og gir deg penger. Det ligger beregninger bak, der målet er at sluttkunden (du) skal tape. Anonymkode: 31a6a...9a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august #32 Del Skrevet 3. august Ja bandt renten til 2,75% frem til 2030 🙂 Anonymkode: 7f2bc...b60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august #33 Del Skrevet 3. august Bandt boligrenten til 3 % effektiv rente for 5 år i 2022. Anonymkode: c7bcf...c99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august #34 Del Skrevet 3. august Vi har bundet boliglånet de siste 15 årene. Hvis jeg ikke husker feil bandt vi på ca 1,6 prosent sommeren 2020. Husker at da kunne man binde for 10 år for rundt 2 prosent, men da var rentene så lave at vi syntes det hørtes dyrt ut. Kjøpe ny bolig året etter og bandt i jan 2022 på rundt 2.5 for 5 år. Gikk da ut av fastrente fra pandemien med en grei gevinst(underkurs). Har hatt flaks med timing for å si det sånn Anonymkode: 14b24...1d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august #35 Del Skrevet 3. august Bandt renta til 3.1 i 22 frem til 2032. Anonymkode: f01d1...fa4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august #36 Del Skrevet 3. august Har tjent 15.000 på fastrente i Husbanken siden Februar på 3.7% - om jeg går ut av denne avtalen nå vil jeg tjene 110.000 i underkurs (lånet blir redusert med dette beløpet) ca, men får da dyrere rente igjen til den begynner å gå litt ned, noe som tar lengre tid i Husbanken enn i vanlige banker.....så funderer litt på om jeg bør bryte fastrenteavtalen nå som markedsrentene går ned (De har allerede sunket 0,25% siden jobbtallene ble lagt frem i USA igår). Eneste jeg lurer på om jeg må betale skatt av de 110.000 iår, dersom jeg bryter fastrenteavtalen, eller om jeg kan vente til jeg får dette realisert en gang i fremtiden? Jeg har jo ikke over 20.000 nå til å betale skatten med..... Anonymkode: f1e32...fdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 3. august #37 Del Skrevet 3. august Jeg har ikke bundet renta. Jeg har lite lån, så kan fint takle en rente på 20% Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frivis Skrevet 4. august #38 Del Skrevet 4. august Hvordan skal globalistene klare å ødelegge for middelklassen og boligene dems hvis de ikke setter opp renten? Det er vel det spørsmålet vi må stille oss. Dette er forstadiet vi ser nå til den større globale digitale valutaen som kommer. De gjør folket varm i trøyen. Og med media på laget så går Ola Dunk rett på limpinnen. De med makten da, trenger ikke våpen, de bare skrur av bank kontoen din 🤩 Dette har vi sett allerede blitt gjort i land som Canada. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august #39 Del Skrevet 4. august Bandt renta på 2,3 for 5 år. Anonymkode: 0bc81...b53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august #40 Del Skrevet 5. august On 8/3/2024 at 7:51 AM, AnonymBruker said: Bandt renta til 3.1 i 22 frem til 2032. Anonymkode: f01d1...fa4 Samme her Anonymkode: ee647...207 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå