Gå til innhold

Søppelsortering i kjøkkenbenken, en fiasko

Surpomp

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis jeg måtte ha forholdt meg til papirposer, så ville jeg ha droppet det. Skal man tørke dritten før man legger det i posen? Huff nei. 

Anonymkode: acee5...d61

Det fungerer helt fint. Man putter jo stort sett ikke suppe i posene uansett. 

32 minutter siden, skrue said:

Men, utfra kommentarer over. Er det slik at det finnes kommuner der matavfallsposene er av papp? Er kun vant med grønne plastposer fra Oslo og noen kommuner rundt. Papposer høres ikke spesielt praktisk ut. 

Vi har papp. Trer to poser inni hverandre og da skal det en god del veske til før det trekker igjennom. Har til gode å oppleve at posen revner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg hiver enda alt i samme plastpose. Har ikke blitt informert fra kommunalt hold om at jeg må gjøre noe annet, så da forenkler jeg eget liv ved å fortsette som jeg alltid har gjort. Alle klimatiltakene er så dumme at jeg fatter ikke at folk gidder. 

Anonymkode: 77d50...a2d

Enig i at det er dumt og dyrt å styre på med posene (jeg bruker mange flere enn vi får gratis fordi jeg synes det er motbydelig å ha fiskerester og løkskrell liggende inne over natta),  men her blir vi tvunget å sortere for det hender at renovasjonsarbeiderne tar stikkprøver fra dunken og restavfallsdunk med matavfall oppi blir ikke hentet. Og så blir det enda dyrere hvis vi skal stappe plasten og alt oppi restavfallet, for da må vi ha større dunk. Jeg savner skikkelig å bo i by sånn at man bare kan lempe pappkartonger opp en pappcontainer sånn at man slipper å samle opp i månedsvis når det ikke går oppi pappcontaineren. Har så klart ikke reklame men kan f.eks heller ikke bestille pizza hjem for får ikke plass i dunken. Må spare plass til de eskene jeg får levert med post, med kattesand og annet tungt jeg ikke klarer å bære (muskelsykdom)

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

* meg over: Skrev container to ganger. Jeg savner å kunne kvitte meg med pappen i en container, i motsetning til nå, når jeg ikke alltid får plass til alt i dunken min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (10 minutter siden):

Det fungerer helt fint. Man putter jo stort sett ikke suppe i posene uansett. 

Vi har papp. Trer to poser inni hverandre og da skal det en god del veske til før det trekker igjennom. Har til gode å oppleve at posen revner.

Men blir det bærekraftig når man bruker to poser? Ekstra trær som går med, i tillegg til all kjøringen med store biler til gjenvinningsanlegg.. Har de forsket på det tro...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papirposer? Jøss, er det virkelig noen kommuner som bruker dette. Vi har bioposer. Fungerer veldig bra, tømmer dunken inne hver dag og har egen søppeldunk for matavfall ute. 

Vi har flere dunker med sortering, jeg synes det fungerer bra. 

Anonymkode: bb5b2...2bc

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skrue skrev (1 time siden):

Men, utfra kommentarer over. Er det slik at det finnes kommuner der matavfallsposene er av papp? Er kun vant med grønne plastposer fra Oslo og noen kommuner rundt. Papposer høres ikke spesielt praktisk ut. 

Vi har papp. Hater det. Må fort ha ut 2 ganger om dagen hvis en eks lager kaffe, posene smuldrer opp i døppeldunken ute før henting og masse larver.

Vi har egentlig ikke lov å bruke bioposer, de skylder på at kverna på søppeldynga ikke klarer de. Fikk noen bioposer som vestfold bruker, grønne. Hadde i først papirposen og bioposen oppe i, slik at jeg kunne knytte og så lukke papirposen. Mindre lukt og ingen larver. Men så et det egentlig ikke lov🙈

Men håper vi og ska få slike etterhvert 

Anonymkode: 8f7d5...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Papirposer? Jøss, er det virkelig noen kommuner som bruker dette. Vi har bioposer. Fungerer veldig bra, tømmer dunken inne hver dag og har egen søppeldunk for matavfall ute. 

Vi har flere dunker med sortering, jeg synes det fungerer bra. 

Anonymkode: bb5b2...2bc

Fleste kommunene i Oppland har det enda, noe jævla dritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (5 timer siden):

Er det ikke et mål om å redusere plastforbruket ?

Jeg spår at den overdrevne sorteringen på individnivå, må endres.
Hvis ikke, vil mange nye private kompostbinger bli et problem.

Man bruker spesielle, grønne plastposer til matavfallet her i Oslo kommune. Vi sorterer ikke matavfall rett i bøtta, det blir jo bare klin og søl og et evig prosjekt med å vaske den avfallsbøtta daglig! Her fòres bøtten med den grønne posen for matavfall som man får utdelt gratis av kommunen. Så kaster man posen når det trengs, i det vanlige restavfallet. På renovasjonsanlegget sorteres de grønne posene ut, og matavfallet tømmes ut i egne sorteringsanlegg. Posene for matavfall er spesielt laget av et materiale som kan brennes uten forurensning.

Har de ikke noe sånt hos din kommune? Kaster du bare matavfallet rett i bøtten, skjønner jeg jo godt at det blir stank og lukt hjemme. Bruk poser, det er mest renslig og lettvindt når det skal kastes. Sjekk med din kommune. Jeg kan ikke tenke meg at det er meningen dere skal kaste mat rett i bøttene uten poser.

Det er ingen fiasko å kildesortere matavfall hvis man gjør det riktig.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært innom denne tråden flere ganger i dag i håp om at Surpomp utdyper hvorfor det er kommunens feil at kjøkkenet stinker fordi de ikke har rengjort egen søppelkasse... men så er det bare fornuftige svar om hvordan håndtere matavfall. Skuffet! ☹️😂

Anonymkode: 8a087...4ab

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg hiver enda alt i samme plastpose. Har ikke blitt informert fra kommunalt hold om at jeg må gjøre noe annet, så da forenkler jeg eget liv ved å fortsette som jeg alltid har gjort. Alle klimatiltakene er så dumme at jeg fatter ikke at folk gidder. 

Anonymkode: 77d50...a2d

Da ødelegger du for sorteringen i borettslaget ditt,men gjør som du vil.

Anonymkode: bc015...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (7 timer siden):

Man bruker spesielle, grønne plastposer til matavfallet her i Oslo kommune. Vi sorterer ikke matavfall rett i bøtta, det blir jo bare klin og søl og et evig prosjekt med å vaske den avfallsbøtta daglig! Her fòres bøtten med den grønne posen for matavfall som man får utdelt gratis av kommunen. Så kaster man posen når det trengs, i det vanlige restavfallet. På renovasjonsanlegget sorteres de grønne posene ut, og matavfallet tømmes ut i egne sorteringsanlegg. Posene for matavfall er spesielt laget av et materiale som kan brennes uten forurensning.

Har de ikke noe sånt hos din kommune? Kaster du bare matavfallet rett i bøtten, skjønner jeg jo godt at det blir stank og lukt hjemme. Bruk poser, det er mest renslig og lettvindt når det skal kastes. Sjekk med din kommune. Jeg kan ikke tenke meg at det er meningen dere skal kaste mat rett i bøttene uten poser.

Det er ingen fiasko å kildesortere matavfall hvis man gjør det riktig.

Men det er da dumt synes jeg om dere kaster matvafallsposer i restavfallet ute. Jeg rister oppgitt på hodet her. Har dere ikke egne søppeldunker ute til matavfall som til restavfall ,glass/metall og papir ? Det trodde jeg alle hadde skal det være vits i å kildesortere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det er da dumt synes jeg om dere kaster matvafallsposer i restavfallet ute. Jeg rister oppgitt på hodet her. Har dere ikke egne søppeldunker ute til matavfall som til restavfall ,glass/metall og papir ? Det trodde jeg alle hadde skal det være vits i å kildesortere.

Hvorfor har flere dunker når sorteringsanlegg ser forskjell på posene og sorterer de ut?

Anonymkode: 32076...f89

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du misforstår jo. Det blir kildesortert. Men det sorteres i EGNE poser, grønne, som maskiner "leser av" og sorterer ut på renovasjonsanlegget og altså skiller ut.

Matavfallet kastes av forbrukerne i restavfallet, ja, men det kastes på en måte ( i grønne poser maskiner kan lese) som gjør at det kan skilles ut og separeres på "endestasjonen". Skjønner ikke helt hvorfor du ikke liker det? 

Man får de grønne posene til matavfall på rull, gratis hos alle dagligvarebutikker. Sånn ser de ut:

medium.jpg

Endret av Million
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Surpomp skrev (22 timer siden):

Kreativiteten hos kommunens renovasjonsavdeling kjenner ingen grenser.
Der er prisene på vei opp og servicenivået til innbyggerne på vei ned. 
Kom nylig hjem fra ferie og huset stinket.
Kjøkkendunken for matavfall var selvfølgelig tømt før avreise, men ikke desinfisert med klorin og her lå årsaken.

Skal vi finne oss i alle dunkene med forskjellige tømmetider og stinkende matavfall i hver eneste boenhet ?

Kommer kommunen inn på kjøkkenet ditt og tømmer søpla di…?

Anonymkode: 66051...7f2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor snakker du om ting du ikke har peiling på? I Oslo har man ikke egen dunk til matavfall (eller plast), det er bare restavfall og papp/papir, så pakker man matavfall i grønne poser og plast i lilla poser.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (3 timer siden):

Du misforstår jo. Det blir kildesortert. Men det sorteres i EGNE poser, grønne, som maskiner "leser av" og sorterer ut på renovasjonsanlegget og altså skiller ut.

Matavfallet kastes av forbrukerne i restavfallet, ja, men det kastes på en måte ( i grønne poser maskiner kan lese) som gjør at det kan skilles ut og separeres på "endestasjonen". Skjønner ikke helt hvorfor du ikke liker det? 

Man får de grønne posene til matavfall på rull, gratis hos alle dagligvarebutikker. Sånn ser de ut:

medium.jpg

Vi kaster da også matavfallet i egne biologisk nedbrytbare poser i egne søppeldunker. Å kaste de sammen med restavfallet er utenkelig her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor snakker du om ting du ikke har peiling på? I Oslo har man ikke egen dunk til matavfall (eller plast), det er bare restavfall og papp/papir, så pakker man matavfall i grønne poser og plast i lilla poser.

I Molde har vi egne søppeldunker for matavfall, restavfall, papir/papp, glass og metall, plastavfall og egne små poser/små dunker for batteri. Dette har hvert hjem eller hvert borettslag. Jeg trodde virkelig at dette ble gjennomført i hele landet. Men hva er vitsen med å kildesortere når alt likevel blir kastet i restavfallet ?

Her burde Oslo også hatt samme ordning som oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Vi kaster da også matavfallet i egne biologisk nedbrytbare poser i egne søppeldunker. Å kaste de sammen med restavfallet er utenkelig her.

Hva er så utenkelig med det? Det sparer plass (en dunk mindre) og det blir hentet samtidig av èn søppelbil. De ulike avfallstypene ligger i egne poser og blir jo uansett enkelt skilt ut på søppelsorteringsanlegget pga de posefargen. Det samme skjer med plastavfallet. Det kaster man i mørkelilla poser (som fås gratis av kommunen) og de kastes i restavfallsdunken, de også. De lilla og de grønne posene skilles ut på fargen av maskiner.

Skjønner virkelig ikke problemet det virker som noen her har med å ha èn dunk til tre typer avfall. Alt er i poser. 

Matavfallet blir altså ikke kastet og brent med restavfall, men skilt ut og brukt til det det skal brukes til.  

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (4 timer siden):

medium.jpg

De fleste kommuner endrer nå til at matavfall kastes i egen beholder. Dette for mindre svinn, med færre ledd i prosessen. Sorteringen har vist seg å ikke være god nok. Grønne poser som inneholder annet enn matavfall lager blant annet problemer for sorteringen. 

Dermed vil matavfall legges i en grønn pose fortsatt (disse er laget av nedbrytbar plast) og deretter i egen beholder. De samles da inn i eget kammer i renovasjonsbil. De unngår dermed sorteringen. 

Endret av TBL12
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBL12 skrev (31 minutter siden):

De fleste kommuner endrer nå til at matavfall kastes i egen beholder. Dette for mindre svinn, med færre ledd i prosessen. Sorteringen har vist seg å ikke være god nok. Grønne poser som inneholder annet enn matavfall lager blant annet problemer for sorteringen. 

Dermed vil matavfall legges i en grønn pose fortsatt (disse er laget av nedbrytbar plast) og deretter i egen beholder. De samles da inn i eget kammer i renovasjonsbil. De unngår dermed sorteringen. 

"De fleste"? Jeg har ikke hørt noe om at Oslo er en av de kommunene du nevner. Finner ikke noe informasjon om at de skal legge om sitt sorteringssystem heller. Men kanskje du har link til dette? Jeg er interessert.

Hvis grønne poser som inneholder annet enn matavfall lager problemer for sorteringen nå, ser jeg ikke noe som forhindrer det samme hvis matavfallsposene kastes i egen beholder. Folk er dumme og sløve, og mange gidder ikke sortere. Det vil ikke hindre feil selv om man har egen dunk til det. Folk hiver det de vil i de grønne posene uansett, og kan lett slenge det i feil dunk.

https://www.oslo.kommune.no/avfall-og-gjenvinning/hvordan-kildesortere-i-oslo/

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...