Gå til innhold

Dere som har brukt over 50 000 kr på ferie år, hvor mye har dere faktisk brukt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er alene, har vært på 2 turer i år, til Gran Canaria og Kreta. Tror jeg har brukt rundt 50 000. Reiser ikke på luksusferier og unngår all inclusive. Fornøyd med feriene, det er jeg stort sett.. Sitter og lurer på om jeg skal bestille en høstferie.

Anonymkode: 3f33b...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er alene, har vært på 2 turer i år, til Gran Canaria og Kreta. Tror jeg har brukt rundt 50 000. Reiser ikke på luksusferier og unngår all inclusive. Fornøyd med feriene, det er jeg stort sett.. Sitter og lurer på om jeg skal bestille en høstferie.

Anonymkode: 3f33b...3fe

PS. Jeg sparer hele året, en fast sum på høyrentekonto. Er pensjonist, så har ikke så mye utbetalt, men har fast eiendom som er nedbetalt. Lever nøkternt til vanlig, men ferier er det jeg  prioriterer! DS.

Anonymkode: 3f33b...3fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (1 time siden):

Hun spør om vi sparer, å betale ned ekstra er en form for sparing. Jeg svarte generelt, slik spørsmålet også kan tolkes.

Uansett veldig ironisk. En som ikke har noe å bidra med i tråden kritiserer meg for å ikke svare på tråden. Fantastisk. Du er morsom, det skal du ha. :ler:

Du har rett, det var deilig å få ut. ;)

Eh nei det nan ikke tolkes generelt når overskriften er som den er

Anonymkode: 914a9...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alenemor kjenner jeg at jeg blir svimmel av å høre hvor mye penger folk bruker på ferie.

Jeg brukte kanskje maks 50k på årets ferie, da var 18k flybilletter og hotell - 5 dager utenlands med meg og to barn. Da hadde vi ikke vært på slik ferie på mange år.

Jeg foretrekker å besøke søsken andre plasser i landet, og være på hytta i ferien, og er vant til å leve moderat.

Hvis jeg skal regne et vanlig år, så bruker jeg myyyye mindre. 

Ikke misunnelig på dere andre, vi har alle ulike behov. Jeg blir veldig sliten av å reise, og i ferien vil jeg slappe av:)

Anonymkode: 7cbe9...2ec

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker 100000-200000 i året. Vi sparer ikke til dette i den forstand at vi overfører beløp til annen konto, men tømmer ikke brukskonto hver måned, så det er alltid nok på konto.

Anonymkode: 6ef34...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer fast gjennom året, både sparekonto, fond og aksjer. Sparer ikke spesifikt til ferie og tar en vurdering fra år til år hvor mye vi prioriterer å bruke på ferie. 
 

2 voksne og 3 barn: 

I år har vi en uke i syden + ferie i Norge med 3 netter på hotell med lunsj og middager på restaurant, en dag i en park for barn, noen utflukter og 3 netter på leid hytte. Totalt ender vi på ca 70.000 -75.000.- 

Dette er den dyreste ferien vi har hatt. Vanligvis har vi lagt på maks 30.000. Merker at vi har blitt en stor familie og at kostnadene til reise og aktiviteter øker. 

Anonymkode: b6543...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Eh nei det nan ikke tolkes generelt når overskriften er som den er

Anonymkode: 914a9...7f4

Noen leser mer enn overskriften før de svarer, vet du.

Jeg for min del bruker nok fort rundt 100 000 på reiser i løpet av et år. Fordelt på mange småreiser heller enn 1-2 store. For det meste helgeturer i Europa. Jeg må ty til sparekontoen iblant, men har nedbetalt bolig og klarer stort sett betale kredittkortregningen uten å ta av bufferen. 

Anonymkode: 9d880...eb6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sparer ca 10.000 kr måneden til ferie. Lever nøktern ellers i året. 

I år startet vi med 2 uker i Malaysia - det kostet ca 70.000 kr. Relativt dyrt å fly om dagen, men rimelig å bo/leve. Etter det reiste vi 2 uker på fjellet. Det kom på ca 10.000 kr. Vi avsluttet med 4 dager i dyreparken til en kostnad av 20.000 kr. Av alt vi har gjort i sommer, så syns jeg dyreparken var minst verdt det og nå har sistemann fått sin tur, så det gjør vi ikke igjen. 

Anonymkode: 9fec2...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 uker alene i Asia i sommer. Det gikk i overkant av 150.000 tror jeg. Sparer fast, men ikke øremerket ferie

Anonymkode: b26c3...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Jeg tenkte at vi kom til å bruke nesten uanstendig mye penger på ferie i år (ca. 120 000), men jeg ser nå at mange bruker mer. Heldigvis later det til at også de som ikke tjener voldsomt mye (jeg, for eksempel), har kontroll slik at ferien ikke blakker dem. Vi har åpenbart det til felles at ferie er noe vi prioriterer høyt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Sparer dere en fast sum hver mnd i løpet av året? 

Hvor reiste dere?

Og er dere fornøyde med ferien?

Anonymkode: 4f6f2...5a6

54.000. Til Kreta. 4stk. Alt inkludert. 

Betalte fra svær buffer. Har 950.000 spart. Null stress.

Alenemor. Uføretrygdet.

Anonymkode: 82f8a...752

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ha tre tenåringer koster mye… med lommepenger kom årets chartertur på 3* leilighetshotell i en uke på rundt 70.000 alt i alt. Måtte ha to leiligheter. Hatt tre helgeturer til storby på forsommeren (en voksen med ett barn) som kostet ca 10.000 pr helg (dette pleier vi ikke å gjøre altså)

Brukte 50.000 på påskeferien (og 50.000 på høstferien, men det var jo fjoråret 😉

Vi sparer jevnt og trutt, ikke spesielt til ferie og pleier ikke å bruke 200.000 på ferie i året 🫠

Anonymkode: 5cd8a...e8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (12 timer siden):

Vi sparer hver måned, men inn i en stor sparekonto. Vi sparer også i fond og ved ekstra innbetaling på boliglånet. Vi har spart mellom 15-40 000 kr per måned. Vi sparer alltid 8000 kr i fond per måned.

Har vært på noen mindre ferier til sørlandet (besøke familie og Dyreparken) og Sverige. Vi leide sommerhus i Danmark en uke for å besøke Legoland. 

Deretter dro vi til Japan, og her er vi ennå. Skal være her i 3 uker. 

Vi er veldig fornøyde med feriene. 

Har brukt over 200 000 kr. Får se hva det ender på når vi er ferdige. Har dog to reiser igjen, til henholdsvis London og Athen. Så vi ender nok på rundt 300 000 kr i 2024. :)

Tjener du så godt som lærer at du kan svinse 300.000 på ferie? 
 

Anonymkode: b4e16...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tjener du så godt som lærer at du kan svinse 300.000 på ferie? 
 

Anonymkode: b4e16...e9a

Nei. Du tror jeg bruker denne summen alene? ;)

Det handler om prioteringer som veldig mye annet, og vi er to som tjener litt over gjennomsnittet (jeg tjener 750 000 i året som lektor med opprykk og kontaktlæreransvar + at jeg har et enkeltpersonforetak hvor alt overskudd går til reisekassa). 

Det hjelper å ikke drikke alkohol, feste, snuse og røyke, får mye reise for de pengene. Dessuten har vi ikke makset ut lånet på boligen. Vi sitter greit i det, men vi velger jo vekk en del som mange prioriterer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Som alenemor kjenner jeg at jeg blir svimmel av å høre hvor mye penger folk bruker på ferie.

Jeg brukte kanskje maks 50k på årets ferie, da var 18k flybilletter og hotell - 5 dager utenlands med meg og to barn. Da hadde vi ikke vært på slik ferie på mange år.

Jeg foretrekker å besøke søsken andre plasser i landet, og være på hytta i ferien, og er vant til å leve moderat.

Hvis jeg skal regne et vanlig år, så bruker jeg myyyye mindre. 

Ikke misunnelig på dere andre, vi har alle ulike behov. Jeg blir veldig sliten av å reise, og i ferien vil jeg slappe av:)

Anonymkode: 7cbe9...2ec

Jeg er enig. Det er høye summer men det er folk med mye penger som svarer og det er dyrt og reise både i Norge og utlandet. Med dette forbruket er det ikke rart om renta går opp. 
 

Anonymkode: 3daff...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg er enig. Det er høye summer men det er folk med mye penger som svarer og det er dyrt og reise både i Norge og utlandet. Med dette forbruket er det ikke rart om renta går opp. 
 

Anonymkode: 3daff...fbd

Tvert i mot. Renta går ikke opp i Norge når jeg bruker pengene mine i utlandet.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så mye mange av dere bruker...Vi er et barnløst ektepar i 40-årene. Vi reiser mye, fordi vi kan, det er jo mye billigere å reise uten barn+vi slipper alle de dyre barnekostnadene ellers. Vi bruker rundt 100-150 000 på reise i året inkluder alt, da reiser vi på lange, eksotiske reiser. Spiser og drikker godt, masse opplevelser, komfortable, sjarmerende hotell og gjestehus. Stort sett komfort/+ klasse flybilletter.

Anonymkode: 23430...6fd

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aner ikke, men gikk ca 15 000 på en helg i København (jeg fikk sjokk, så syyykt dyrt hotell har blitt!!!), 12 000 på rideleir x 2, 12 000 for flybilletter til Portugal pluss 15 000 for hotell den uka, 8000 for flybilletter til å besøke familie i Norge, og i tillegg ekstra på mat, is, noe å drikke ute på kafe eller langs en strandpromenade, kino en regnværsdag, klatrepark, badeland, sånne ting, selv om vi aldri kjøper mat og drikke sånne steder koster jo inngangsbillettene noen tusenlapper til sammen… 

Så enda jeg tenker vi ikke har vært på ferie år så har jo pengene flydd.

Anonymkode: 63785...e38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Sparer dere en fast sum hver mnd i løpet av året? 

Hvor reiste dere?

Og er dere fornøyde med ferien?

Anonymkode: 4f6f2...5a6

Vi reiste 3 uker til Kroatia, bpdde i leilighet og laget de fleste måltidene der, samt medbragt mat og drikke på stranden. Vi var 3 voksne og vi hadde spart opp ca 80 000 til formålet. Totalt kom kostnadene på ca 95 000.  Dette var noe dyrere enn vanlig. Flybilettene kostet nesten 3 ganger mer enn da vi reiste for 2 år siden. I tillegg kom effekten av valutakursen, siden Kroatia byttet til Euro i fjor. En middagg ute for 3 kom på nesten 2000 kr, pleide det å koste rundt 5-600 kr. 

Alt i alt veldig fornøyd med selve ferien og kommer til å reise tilbake dit neste gang også.

Anonymkode: a264a...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel brukt ca 350 000. Vært i USA, karibien, Hellas og Italia. Vi sparer hver måned og reising er min hovedinteresse. I år har det blitt i overkant mye på reise, men tjener relativt godt så det går greit. Må ha mer fokus på pris neste år😄

Anonymkode: 05d0c...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...