AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #1 Del Skrevet 1. august 2024 Hjelp.. Vi har en seksåring som våkner hver natt. På kveldene har vi prøvd dette: legge tidlig, legge seint, lese bok, syne sanger, lydbok, ligget ved siden av, madrass på vårt rom, madrass på hans rom, slukket lys og hatt null tv / stress før legging. Samme rutinene over lenger tid altså. Uansett er det umulig å få den ungen til å sovne før 23:00 og utover! Og når han endelig sovner er det for en time eller to, så er det våken og opp til oss. Sovner ikke før en av oss har gått inn å enten henta han eller ligger ved siden av. Vi har prøvd å lage avtaler, premier, overhørt om natta (med beskjed om at vi må sove, trenger han oss er vi rett ved siden av). vi her helt utslitte vi.. og ja, vi valgte å få barn selv, og elsker gutten vår! Men Gud bedre.. er dette normalt?? Kom gjerne med tips og råd! Både for legging og oppvåkning på natt… Anonymkode: fe53e...981 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 1. august 2024 #2 Del Skrevet 1. august 2024 Har dere mye fokus på at han sover dårlig? Altså, snakker dere om det med han? Jeg vet bare med meg selv at i perioder jeg sover dårlig, sover jeg dårligere hvis jeg har økt fokus på det. Jeg blir stressa på en måte. Ellers, har han vondt når han våkner? Mareritt? Hvordan er aktivitetsnivået på dagen? Hva spiser han? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #3 Del Skrevet 1. august 2024 Ikke overdrevent fokus, men vi snakker om det der det er naturlig. Spiser helt vanlig mat, litt mer is og sukker nå når det har vært ferie. Skal innrømme det altså. Han har ikke mareritt eller vondt noe sted, men er mørkredd tror jeg. Antageligvis også husredd. Har nattlamper med svakt lys, lyslenke, bamser, fått vært med å valgt ut ting og interiør til rommet som han selv liker og som gjør rommet koselig. Har til og med prøvd dobbelseng, og enkeltseng. Alt dette har skjedd over lang tid altså, problemene startet i 4 års alderen ca Anonymkode: fe53e...981 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #4 Del Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hjelp.. Vi har en seksåring som våkner hver natt. På kveldene har vi prøvd dette: legge tidlig, legge seint, lese bok, syne sanger, lydbok, ligget ved siden av, madrass på vårt rom, madrass på hans rom, slukket lys og hatt null tv / stress før legging. Samme rutinene over lenger tid altså. Uansett er det umulig å få den ungen til å sovne før 23:00 og utover! Og når han endelig sovner er det for en time eller to, så er det våken og opp til oss. Sovner ikke før en av oss har gått inn å enten henta han eller ligger ved siden av. Vi har prøvd å lage avtaler, premier, overhørt om natta (med beskjed om at vi må sove, trenger han oss er vi rett ved siden av). vi her helt utslitte vi.. og ja, vi valgte å få barn selv, og elsker gutten vår! Men Gud bedre.. er dette normalt?? Kom gjerne med tips og råd! Både for legging og oppvåkning på natt… Anonymkode: fe53e...981 På ingen måte normalt, gå til fastlegen og ta en samtale om utfordringene med søvn. Både innsovning og selve søvnen. Har dere prøvd white noise? Anonymkode: 2d968...a75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #5 Del Skrevet 1. august 2024 Aktivitetsnivået på dagtid er 100! Leker mye, er ut og inn, og ikke mye i sitte de stilling å finne.. Anonymkode: fe53e...981 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #6 Del Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke overdrevent fokus, men vi snakker om det der det er naturlig. Spiser helt vanlig mat, litt mer is og sukker nå når det har vært ferie. Skal innrømme det altså. Han har ikke mareritt eller vondt noe sted, men er mørkredd tror jeg. Antageligvis også husredd. Har nattlamper med svakt lys, lyslenke, bamser, fått vært med å valgt ut ting og interiør til rommet som han selv liker og som gjør rommet koselig. Har til og med prøvd dobbelseng, og enkeltseng. Alt dette har skjedd over lang tid altså, problemene startet i 4 års alderen ca Anonymkode: fe53e...981 Kan ikke barnet få sove hos dere heller da? Anonymkode: 2d968...a75 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #7 Del Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): På ingen måte normalt, gå til fastlegen og ta en samtale om utfordringene med søvn. Både innsovning og selve søvnen. Har dere prøvd white noise? Anonymkode: 2d968...a75 Ja, kanskje vi må det rett og slett.. ikke prøvd white noise! Har dere erfaringer med dette? TS Anonymkode: fe53e...981 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #8 Del Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan ikke barnet få sove hos dere heller da? Anonymkode: 2d968...a75 Jo, vi har gjort det slik, fram til nå i allefall.. og det er koselig det, men det begynner å bli trangt og litt hender og føtter overalt TS Anonymkode: fe53e...981 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #9 Del Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hjelp.. Vi har en seksåring som våkner hver natt. På kveldene har vi prøvd dette: legge tidlig, legge seint, lese bok, syne sanger, lydbok, ligget ved siden av, madrass på vårt rom, madrass på hans rom, slukket lys og hatt null tv / stress før legging. Samme rutinene over lenger tid altså. Uansett er det umulig å få den ungen til å sovne før 23:00 og utover! Og når han endelig sovner er det for en time eller to, så er det våken og opp til oss. Sovner ikke før en av oss har gått inn å enten henta han eller ligger ved siden av. Vi har prøvd å lage avtaler, premier, overhørt om natta (med beskjed om at vi må sove, trenger han oss er vi rett ved siden av). vi her helt utslitte vi.. og ja, vi valgte å få barn selv, og elsker gutten vår! Men Gud bedre.. er dette normalt?? Kom gjerne med tips og råd! Både for legging og oppvåkning på natt… Anonymkode: fe53e...981 Prøvd å samsove? Altså gi han fast plass sammen med en voksen, så han alltid kjenner at dere er der, og ikke må våkne helt for å sjekke? regner med dere har prøvd med lys hvis han er mørkredd? våre vil ikke sove alene, så vi har samsovet masse. Akkurat nå sover de sammen med hverandre i dobbeltseng på et av rommene deres Hender allikevel at 6-åringen kommer inn til oss hvis vonde drømmer. Da er ikke storesøster på 8 år god nok, og det kan jeg skjønne forsåvidt. Da må trygge voksne til. Men langt mellom netter med vonde drømmer vanligvis Det er helt naturlig å ville sove sammen med noen. Anonymkode: e4496...189 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 1. august 2024 #10 Del Skrevet 1. august 2024 (endret) Han er kanskje utrygg da. Men ta han med til legen, sjekk at det ikke er noe med melatonin-nivået for eksempel. Edit: White noise, som noen sa over her. Har ikke brukt det selv, men har en venninne med urolig barn som sa det hjalp kjempebra. Endret 1. august 2024 av PusheenPusheen Tilleggssetning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #11 Del Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Prøvd å samsove? Altså gi han fast plass sammen med en voksen, så han alltid kjenner at dere er der, og ikke må våkne helt for å sjekke? regner med dere har prøvd med lys hvis han er mørkredd? våre vil ikke sove alene, så vi har samsovet masse. Akkurat nå sover de sammen med hverandre i dobbeltseng på et av rommene deres Hender allikevel at 6-åringen kommer inn til oss hvis vonde drømmer. Da er ikke storesøster på 8 år god nok, og det kan jeg skjønne forsåvidt. Da må trygge voksne til. Men langt mellom netter med vonde drømmer vanligvis Det er helt naturlig å ville sove sammen med noen. Anonymkode: e4496...189 Lurer på om vi rett og slett må gå over til samsoving ja.. dette er jo helt tullete, at man skal våkne hver natt for å tusle inn og hente en 6 åring.. men så er det jo sånn da, at søvnkvalitet blir så dårlig, for denne 6 åringen er passe urolig på natta🤨 Anonymkode: fe53e...981 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #12 Del Skrevet 1. august 2024 PusheenPusheen skrev (1 minutt siden): Han er kanskje utrygg da. Men ta han med til legen, sjekk at det ikke er noe med melatonin-nivået for eksempel. Edit: White noise, som noen sa over her. Har ikke brukt det selv, men har en venninne med urolig barn som sa det hjalp kjempebra. Siden fler foreslår det skal jeg prøve det! Jeg har ikke tenkt tanken tidligere🤷🏼♀️ Anonymkode: fe53e...981 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 1. august 2024 #13 Del Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Siden fler foreslår det skal jeg prøve det! Jeg har ikke tenkt tanken tidligere🤷🏼♀️ Anonymkode: fe53e...981 Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #14 Del Skrevet 1. august 2024 Legg en madrass inn på deres rom, han kan sove der en periode, så ser dere om søvnen bedres. Evt sett inn en enkeltseng inntil deres seng. Dere voksne kan evt bytte på å sove på hans rom, på en madrass eller i en enkeltseng. Det er ikke unormalt som noen her skriver at et barn på seks år, som er husredd og mørkredd ikke klarer å sove uforstyrret hele natten, og trenger mer trygghet. Anonymkode: 49d56...8a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 1. august 2024 #15 Del Skrevet 1. august 2024 Jeg tenker også at han skal trygges videre med Mamma eller Pappa i/ved sengen. Han er fortsatt liten💙 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #16 Del Skrevet 1. august 2024 Min var også sånn. Det eneste som hjalp, var å sove sammen med han. Da sov han alltid gjennom hele natten. Nå er han tenåring, og sover som en stein alene🤭 Anonymkode: fd35a...024 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #17 Del Skrevet 1. august 2024 Tusen takk for svar alle sammen! Vi fortsetter å ha samme soverom vi da, så håper jeg at vi en gang før konfirmasjon kan få fred ei hel natt😂🌸 Anonymkode: fe53e...981 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #18 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 1.8.2024 den 23.50): Hjelp.. Vi har en seksåring som våkner hver natt. På kveldene har vi prøvd dette: legge tidlig, legge seint, lese bok, syne sanger, lydbok, ligget ved siden av, madrass på vårt rom, madrass på hans rom, slukket lys og hatt null tv / stress før legging. Samme rutinene over lenger tid altså. Uansett er det umulig å få den ungen til å sovne før 23:00 og utover! Og når han endelig sovner er det for en time eller to, så er det våken og opp til oss. Sovner ikke før en av oss har gått inn å enten henta han eller ligger ved siden av. Vi har prøvd å lage avtaler, premier, overhørt om natta (med beskjed om at vi må sove, trenger han oss er vi rett ved siden av). vi her helt utslitte vi.. og ja, vi valgte å få barn selv, og elsker gutten vår! Men Gud bedre.. er dette normalt?? Kom gjerne med tips og råd! Både for legging og oppvåkning på natt… Anonymkode: fe53e...981 Min hadde barnemark...våknet opp natta...verdt å sjekke ut Anonymkode: 42b78...340 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå