Gå til innhold

Gruppen Spør Thor, hva tenker dere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg har selv kjøpt kostholdsplaner der.

Og da opplevde jeg to problemer Spør Thor lider av:

1) Kostholdsplanene er altfor omfattende. Det er mye pseudoteori og synsinger fra Thor der. Hundrevis av plansjer med alt mulig irrelevant. For folk flest så er det overveldende. Man vet ikke hvor man skal begynne. Deler av planene er også oppe for tolkning, som igjen gjør det vanskelig å forstå hva som bør gjøres - i begynnelsen. Som igjen gjør det enda mer overveldende. 

Dette fører til at folk sitter igjen med mange spørsmål, og gjerne ikke får med seg det viktigste der de påfølgende havner på blindspor. Så stiller de et spørsmål i gruppa - som de tror tilhører planen - men som ikke gjør det - og så blir de halshugget der inne.

2) Kostholdsplanene er i stor grad basert på Thors egen brødmiks som koster et rent mareritt. Det er føles ikke fornuftig ut. Nær som man blir "lurt". Faktisk gjør det at folk tyr til alternative løsninger istedenfor brødmiksen, som igjen byr på å gå bort fra planene igjen. Det skaper umotivasjon og spørsmål. Og stiller du et spørsmål da i gruppa, så blir du halshugget da også.

Anonymkode: 662f4...798

Jeg bakte steinalderbrød i stedet for å kjøpe brødmixen.  Fungerte fint  det.  Man kan jo tenke selv også.  

Anonymkode: c0d9c...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjøpt kostholdsplan for lenge siden,  men den er sinnsykt omfattende. 
Alle spørsmål i gruppa ble høvlet ned.

Da han lanserte kostholdsplan mot kreft- meldte jeg meg ut.

Sekt. Og helt kokko moderatorer

Anonymkode: 0399c...53b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg bakte steinalderbrød i stedet for å kjøpe brødmixen.  Fungerte fint  det.  Man kan jo tenke selv også.  

Anonymkode: c0d9c...da7

Du må for guds skyld ikke nevne det i gruppa at du baker steinalderbrød ;) 

Tenke selv... Jo, så klart kan man det. Men når du bestiller en kostholdsplan til flere hundre kroner, så burde kostholdet med påfølgende alternativ være dekket der. Det er det ikke. Du blir stemplet som en avviker som ikke følger planen hvis du tenker selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skjønner jeg, men du trenger jo ikke avfeie lavkarbo av den grunn? 

Anonymkode: 80d7a...5ab

Neida det gjør jeg ikke. Men forholder meg til blogger som madbanditten.dk. Omhelse.no og fettogforstand.no som ikke prakker på deg noe  spesiallaget fra sin egen butikk til blodpris 👍😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg har spist lavkaro/carnivore i mange år. Jeg har aldri hatt sansen for Thor Foseid eller andre opplegg som krever betaling og er en lukket gruppe som tror at en ting passer alle. Selv synes jeg det er bedre å finne informasjon fra flere og finne løsninger som fungerer for meg. Det er greit å spørre om råd, men fasiten får jeg fra egen kropp. Jeg synes det er bedre å kjøpe ubehandlet kjøtt, fisk og grønnsaker i butikken. Eventuelt bake brød/knekkebrød uten spesialblandinger de gangene det eventuelt er aktuelt.

Det er uansett mange som har hatt tildels store helseplager når de har fulgt myndighetenes kostholdsråd og som har blitt mye bedre/friskere med varianter av lavkarbo/keto/carnivore. Da er det lett å bli opptatt og oppgitt over råd man ser har gjort egne plager større.

Anonymkode: eb759...eac

Myndighetenes kostholdsråd er jo bygget på forskning og på hva som er bærekraftig. Og bærekraftig er det ikke å leve kun på kjøtt.

En annen ting de offentlige kostholdsrådene er ganske like verden rundt, i hvert fall i land det er naturlig å sammenligne oss med.

Anonymkode: 1a322...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Myndighetenes kostholdsråd er jo bygget på forskning og på hva som er bærekraftig. Og bærekraftig er det ikke å leve kun på kjøtt.

En annen ting de offentlige kostholdsrådene er ganske like verden rundt, i hvert fall i land det er naturlig å sammenligne oss med.

Bærekraftig? For hvem? Miljø, norske bønder og norsk økonomi?

Det er det som er, myndighetenes kostholdsråd hensyntar utallige faktorer, og ikke kun folkehelse. Faktisk er folkehelsen bare en liten del av det. 

Det ligger mye økonomi at norske forbrukere spiser variert innenfor kjøtt, korn/brød, grønnsaker og drikker melk. 

Hva som er bra for deg eller ikke blir stående som en parantes.

Ironisk nok florerer det med mageproblemer, diabetes, stoffskiftesykdommer og mange andre sykdommer som er direkte eller indirekte kostholdsrelatert. Samt at allergi og intoleranser har eksplodert. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er laget for friske folk. Alle er ikke friske noen trenger mindre karbohydrater for å ha stabilt blodsukker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

All forskning er ikke god forskning. All forskning er ikke "enig". Det har alltid vært mye vi har "visst" som har vist seg å ikke stemme. Naturen og matproduksjon er veldig sammensatt og ubalanse oppstår lett selv om vi tar valg med gode intensjoner. Anbefaler deg å se denne som gir et perspektiv på bl.a. beitedyr som mange ikke har fått med seg.

Anonymkode: eb759...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De offentlige kostholdsrådene er å spise under 300 gram rødt kjøtt i uka. Rødt kjøtt er det mest næringsrike vi kan spise. Rødt kjøtt er ikke det som gir hjerteproblemer, det er alt det tullet folk spiser i tillegg som er farlig. Og selvsagt hva slags type rødt kjøtt. Viltkjøtt, ren biff, vs salami og annen mat tilsatt e-stoffer og diverse? Slik forskning skiller ikke på sånt. "Kjøtt er kjøtt", og det ses ikke i sammenheng med resten av dietten/livsstilen. 

Myndighetene fremmer også plantebasert mat, som i tillegg mangler flere viktige næringsstoffer, er fulle av antinæringsstoffer som svekker opptak av mineraler. Linser, kikerter, mat med dårlige proteiner som mennesker ikke er ment å spise, og ikke har enzymer til å fordøye. 

Men for all del, stol på myndighetenes kostholdsråd!

Anonymkode: 80d7a...5ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...