AnonymBruker Skrevet 2. august #21 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Nå er ikke Spør Thor en lavkarbogruppe. Spør Thor er et sted hvor Thor kan reklamere for sine uvitenskapelige kostholdsplaner som han selger som oppskrift mot alskens sykdommer. Inkludert i dette brukes gruppa for å hylle planene, hylle Thor, selge egenkomponerte brødmikser (til fullstendig galematias av en pris - fordi alle kostholdsplanene inneholder brødmiksene i det meste), samt ett og annet spørsmål tilknyttet planene. Jeg vil påstå at Spør Thor er utspekulert butikk basert på ideologi. Blir veldig sektisk av det. Spesielt måten de selekterer publiseringer (kun positivt), sensurerer og kaster ut medlemmer. Hadde vi hatt kvakksalverloven i Norge så spørs det om Spør Thor hadde fått lov til å eksistere. Anonymkode: 662f4...798 Enig Anonymkode: af239...bab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #22 Del Skrevet 2. august Ænema skrev (5 minutter siden): prøvde meg i den gruppa en gang selv. men meldte meg fort ut pg det var jo universets største synd å ha et spørsmål om noe en ikke visste. om det ikke stod i ledetog med skriptene til thor. rimelig teit å forvente at de som melder sg inn er ferdig utlærte i det de entrer gruppen. takhøyden var ikke eksisterende. DET kan jeg godt forstå. Man må jo få lov til å spørre så man lærer. Men som sagt ikke stille kritiske spørsmål og stille seg skeptisk til alt han driver med, da får man heller finne seg en annen gruppe. Hva står i gruppebeskrivelsen/gruppereglene? Anonymkode: 80d7a...5ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #23 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): DET kan jeg godt forstå. Man må jo få lov til å spørre så man lærer. Men som sagt ikke stille kritiske spørsmål og stille seg skeptisk til alt han driver med, da får man heller finne seg en annen gruppe. Hva står i gruppebeskrivelsen/gruppereglene? Anonymkode: 80d7a...5ab Du får et dokument på 246 sider da, så man kan jo vurdere å lese kapittelet om det man spør om før alle sammen stiller det helt samme spørsmålet gang etter gang. Det står også svært tydelig at Thor liker å svare på mail og ikke på Facebook, og mailene besvares i løpet av et døgn. Dette er visst vanskelig å respektere.. Anonymkode: 756b6...a3e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ænema Skrevet 2. august #24 Del Skrevet 2. august (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): DET kan jeg godt forstå. Man må jo få lov til å spørre så man lærer. Men som sagt ikke stille kritiske spørsmål og stille seg skeptisk til alt han driver med, da får man heller finne seg en annen gruppe. Hva står i gruppebeskrivelsen/gruppereglene? Anonymkode: 80d7a...5ab det husker jeg ikke. er mange år siden jeg prøvde meg der. hadde unasett ikke giddet å holde på med et kosthold som jeg kun kan bruke gjennom å handle fra en bestemt person/butikk. lite fleksibelt Endret 2. august av Ænema Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #25 Del Skrevet 2. august Ænema skrev (Akkurat nå): det husker jeg ikke. er mange år siden jeg prøvde meg der. hadde unasett ikke giddet å holde på med et kosthold som je kun kan bruke gjennom å handle fra en bestemt persjon. lite fleksibelt Kan man ikke handle lavkarbo i butikken og alternative produkter på nettet fra andre steder altså? (jo). Anonymkode: 80d7a...5ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ænema Skrevet 2. august #26 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan man ikke handle lavkarbo i butikken og alternative produkter på nettet fra andre steder altså? (jo). Anonymkode: 80d7a...5ab sikkert. men når halvparten av oppskriftene har "mel/brød blanding kun fra thors butikk så gidder jeg da ikke følge thor og så i tillegg finne alternative oppskrifter for dette. da velger jeg heller å følge en plan som har varer tilgjengelig på matbutikken eller helsekosten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #27 Del Skrevet 2. august En sekt. Anonymkode: 0c313...f3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #28 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Du får et dokument på 246 sider da, så man kan jo vurdere å lese kapittelet om det man spør om før alle sammen stiller det helt samme spørsmålet gang etter gang. Det står også svært tydelig at Thor liker å svare på mail og ikke på Facebook, og mailene besvares i løpet av et døgn. Dette er visst vanskelig å respektere.. Anonymkode: 756b6...a3e Da burde de endre navnet på gruppa til "Ikke spør Thor". Anonymkode: b69fb...dc1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #29 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du får et dokument på 246 sider da, så man kan jo vurdere å lese kapittelet om det man spør om før alle sammen stiller det helt samme spørsmålet gang etter gang. Det står også svært tydelig at Thor liker å svare på mail og ikke på Facebook, og mailene besvares i løpet av et døgn. Dette er visst vanskelig å respektere.. Anonymkode: 756b6...a3e Å oppfordre til mail foran kontakt på Facebook er en glimrende måte å få færrest mulig henvendelser på en "perfekt" mulig salgsstrategi. Det sier seg selv, det sitter mye lengre inne å sende en mail enn å ta kontakt på en gruppe på Facebook, så Thor sjalter sånn sett bort 70% av henvendelsene han "bør" besvare. Igjen, hele gruppa er en kynisk ideologisk butikk designet av en mann som opplagt vet hvordan han skal tjene mest mulig for minst mulig arbeid - basert på pseudovitenskap. Jeg synes faktisk det er gråsonen til å utnytte mennesker som lider av tidvis dårlige diagnoser. Der er pengesekken ofte løsere og betalingsvilligheten større, og det har Thor utnyttet. Typisk nok reklamerer han med kostholdsplaner mot de sykdommene som gjerne ikke har behandling fra helsevesenet. Det er klassisk kvakksalvere. Jeg mener helt klart at Thor ikke burde ha hatt lov til å nevnt noen diagnoser opp mot hans kostholdsplaner!! Og den brødmiksen hans.... Helt banale ingredienser som kjøpes i store kvanta for slikk og ingenting, og så selger han brødmiksene for flere hundre kroner som et spesialprodukt som han selv har "forsket" seg fram til. En pakke melblanding for havrebrød koster 71 kr pr kg på butikken. Brødmiksen til Thor ligger på 238 kr pr kg. Og er selvfølgelig hele kjernen i kostholdsplanene som han selv har designet. Det er ikke måte på hvor bra brødmiksene er, hvor ofte du bør/kan spise det og hva du kan bruke de til, ifølge han selv, Facebookgruppa og planene... Skulle ønske gruppa kunne jekke seg litt fra det ideologiske ståstedet, at han ikke fikk reklamere rundt diagnoser og at prisene ikke var entydig griskhet. Spør Thor er pur kynisme. Mulig lavkarbo kan hjelpe noen. Ketogen kosthold har god effekt i visse tilfeller. Men det er ikke nødvendigvis hans planer og produkter som er grunn til det, men mer generelt. Dessuten nevnes såklart ikke placeboeffekt der inne. Store kostholdsomlegginger byr gjerne på omfattende placebo, fordi du er så "inni" det og ønsker det så mye. Det er ofte ikke kostholdsomleggingen i seg selv som byr på bedring hos folk flest, men placeboen. Ofte kan høyt fokus på kosthold med høye ønsker på veien føre til kronisk placeboeffekt. Men for kvakksalvere så er placeboeffekt et ikke-ord som ikke er relatert til den alternative behandlingen. Skulle du dog oppleve forverring så kan du oppleve at en kvakksalver svarer deg at det skyldes noceboeffekt. Eventuelt at du gjør ting feil. For planene er ofte helt feilfrie og kan brukes av alle til og mot alt........ Anonymkode: 662f4...798 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #30 Del Skrevet 2. august Ænema skrev (22 minutter siden): sikkert. men når halvparten av oppskriftene har "mel/brød blanding kun fra thors butikk så gidder jeg da ikke følge thor og så i tillegg finne alternative oppskrifter for dette. da velger jeg heller å følge en plan som har varer tilgjengelig på matbutikken eller helsekosten. Det skjønner jeg, men du trenger jo ikke avfeie lavkarbo av den grunn? Anonymkode: 80d7a...5ab 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #31 Del Skrevet 2. august Ænema skrev (27 minutter siden): det husker jeg ikke. er mange år siden jeg prøvde meg der. hadde unasett ikke giddet å holde på med et kosthold som jeg kun kan bruke gjennom å handle fra en bestemt person/butikk. lite fleksibelt Jeg har vært i gruppen og har kjøpt kostplan. Man kan handle i hvilken som helst butikk, og det er helt vanlig mat. Hvis man ønsker å gå ned i vekt, er det svært enkelt å følge en sånn plan. Skjønner godt at de har strenge regler, da det er en stor gruppe, og de samme spørsmålene går igjen hele tiden. Folk gidder ikke lese reglene eller planen. Eller de er ikke interessert i å følge en plan, men rett og slett bare "ta" Tors filosofi. Anonymkode: c0d9c...da7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tirben Skrevet 2. august #32 Del Skrevet 2. august Ænema skrev (29 minutter siden): sikkert. men når halvparten av oppskriftene har "mel/brød blanding kun fra thors butikk så gidder jeg da ikke følge thor og så i tillegg finne alternative oppskrifter for dette. da velger jeg heller å følge en plan som har varer tilgjengelig på matbutikken eller helsekosten. Man kan lage sitt eget brød, uten å kjøpe melblandingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #33 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har vært i gruppen og har kjøpt kostplan. Man kan handle i hvilken som helst butikk, og det er helt vanlig mat. Hvis man ønsker å gå ned i vekt, er det svært enkelt å følge en sånn plan. Skjønner godt at de har strenge regler, da det er en stor gruppe, og de samme spørsmålene går igjen hele tiden. Folk gidder ikke lese reglene eller planen. Eller de er ikke interessert i å følge en plan, men rett og slett bare "ta" Tors filosofi. Anonymkode: c0d9c...da7 Jeg har selv kjøpt kostholdsplaner der. Og da opplevde jeg to problemer Spør Thor lider av: 1) Kostholdsplanene er altfor omfattende. Det er mye pseudoteori og synsinger fra Thor der. Hundrevis av plansjer med alt mulig irrelevant. For folk flest så er det overveldende. Man vet ikke hvor man skal begynne. Deler av planene er også oppe for tolkning, som igjen gjør det vanskelig å forstå hva som bør gjøres - i begynnelsen. Som igjen gjør det enda mer overveldende. Dette fører til at folk sitter igjen med mange spørsmål, og gjerne ikke får med seg det viktigste der de påfølgende havner på blindspor. Så stiller de et spørsmål i gruppa - som de tror tilhører planen - men som ikke gjør det - og så blir de halshugget der inne. 2) Kostholdsplanene er i stor grad basert på Thors egen brødmiks som koster et rent mareritt. Det er føles ikke fornuftig ut. Nær som man blir "lurt". Faktisk gjør det at folk tyr til alternative løsninger istedenfor brødmiksen, som igjen byr på å gå bort fra planene igjen. Det skaper umotivasjon og spørsmål. Og stiller du et spørsmål da i gruppa, så blir du halshugget da også. Anonymkode: 662f4...798 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #34 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har selv kjøpt kostholdsplaner der. Og da opplevde jeg to problemer Spør Thor lider av: 1) Kostholdsplanene er altfor omfattende. Det er mye pseudoteori og synsinger fra Thor der. Hundrevis av plansjer med alt mulig irrelevant. For folk flest så er det overveldende. Man vet ikke hvor man skal begynne. Deler av planene er også oppe for tolkning, som igjen gjør det vanskelig å forstå hva som bør gjøres - i begynnelsen. Som igjen gjør det enda mer overveldende. Dette fører til at folk sitter igjen med mange spørsmål, og gjerne ikke får med seg det viktigste der de påfølgende havner på blindspor. Så stiller de et spørsmål i gruppa - som de tror tilhører planen - men som ikke gjør det - og så blir de halshugget der inne. 2) Kostholdsplanene er i stor grad basert på Thors egen brødmiks som koster et rent mareritt. Det er føles ikke fornuftig ut. Nær som man blir "lurt". Faktisk gjør det at folk tyr til alternative løsninger istedenfor brødmiksen, som igjen byr på å gå bort fra planene igjen. Det skaper umotivasjon og spørsmål. Og stiller du et spørsmål da i gruppa, så blir du halshugget da også. Anonymkode: 662f4...798 Høres ut som Thor kanskje har gode teorier, men har samtidig en personlighet som ikke er forenelig med å formidle og hjelpe. Ser han har vært i hardt vær https://caluna.no/siste/thor-foseid-i-uvaer-hans-salg-av-kostplaner-lovstridig/#:~:text=Etter klage må nå ernæringsrådgiveren,selv tar advarselen med ro. Det er heldigvis mange andre grupper og "ledere" innen lavkarbo man heller kan følge. Lavkarbo er ikke så komplisert, og man trenger ikke kjøpe melmikser til 250 kr for at det skal fungere. Anonymkode: 80d7a...5ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #35 Del Skrevet 2. august Jeg vet Coop selger knekkebrød som fungerer etter prinsippene der, men medlemmer blir regelrett kastet ut om de nevner det og innleggene blir raskt slettet. Det er kun denne brødblandingen som også kan brukes til å lage knekkebrød som gjelder. Anonymkode: b69fb...dc1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #36 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Høres ut som Thor kanskje har gode teorier, men har samtidig en personlighet som ikke er forenelig med å formidle og hjelpe. Ser han har vært i hardt vær https://caluna.no/siste/thor-foseid-i-uvaer-hans-salg-av-kostplaner-lovstridig/#:~:text=Etter klage må nå ernæringsrådgiveren,selv tar advarselen med ro. Det er heldigvis mange andre grupper og "ledere" innen lavkarbo man heller kan følge. Lavkarbo er ikke så komplisert, og man trenger ikke kjøpe melmikser til 250 kr for at det skal fungere. Anonymkode: 80d7a...5ab Synes det er raust å kalle det teorier. Det er vel mer hypoteser bunnet i synsing. Men for all del, han har vært meget kreativ og har gjort et omfattende arbeid med å sette ord på ting. Det biter han litt i ræva, mener jeg, for det blir altfor overveldende for hvermannsen å gå igjennom fordi man ønsker å gjøre kostholdsendringer. Kostholdsendringene er i seg selv et stort inngripen i hva man ellers bruker og liker å spise, og når man da må sette seg inn i hundrevis av plansjer uten vitenskapelig dekning først, så ja... Det er ikke rart folk stiller spørsmål utenfor planene i gruppa da! De minste brødmiksene koster nær 500 kr + frakt for noen skarve brød. Rundt 240 kr kg, men ett kg gir ikke mange brød fra Thor. Så man må gjerne kjøpe brødmiksene som koster 1800 kr + frakt slik at man har brød i noen uker.... Helt håpløst. Anonymkode: 662f4...798 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #37 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vet Coop selger knekkebrød som fungerer etter prinsippene der, men medlemmer blir regelrett kastet ut om de nevner det og innleggene blir raskt slettet. Det er kun denne brødblandingen som også kan brukes til å lage knekkebrød som gjelder. Anonymkode: b69fb...dc1 Da er det jo ikke noen tvil om at pengene rår. "Ikke lov å anbefale/diskutere alternative brødblandinger i gruppen. Kun mine produkter som skal omtales". Fair enough, men da må dette stå HELT tydelig både i grupperegler og som festet innlegg. Og da mister han nok mange følgere fort. Anonymkode: 80d7a...5ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #38 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet Coop selger knekkebrød som fungerer etter prinsippene der, men medlemmer blir regelrett kastet ut om de nevner det og innleggene blir raskt slettet. Det er kun denne brødblandingen som også kan brukes til å lage knekkebrød som gjelder. Anonymkode: b69fb...dc1 Stemmer det! Mange deltakerne brukte Brisk knekkebrød istedenfor brødmiksene. Helt til Thor så at han solgte lite brødmikser da, så han gikk ut og advarte mot Brisk, og ba folk forholde seg til kostholdsplanene med brødmiksen sin. Og kom opp med hvordan man kunne lage knekkebrød med brødmiksen hans. Er det noen som nevner Brisk nå der inne så får de huden full. Anonymkode: 662f4...798 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #39 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Stemmer det! Mange deltakerne brukte Brisk knekkebrød istedenfor brødmiksene. Helt til Thor så at han solgte lite brødmikser da, så han gikk ut og advarte mot Brisk, og ba folk forholde seg til kostholdsplanene med brødmiksen sin. Og kom opp med hvordan man kunne lage knekkebrød med brødmiksen hans. Er det noen som nevner Brisk nå der inne så får de huden full. Anonymkode: 662f4...798 Jeg hadde ikke orket å være med i en gruppe med sånn type energi. Har lite med healing å gjøre, og da beveger jeg meg videre hvor lufta er lettere. Anonymkode: 80d7a...5ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august #40 Del Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei det er i grunn greit. Men samtidig er det kanskje greit å sette spørsmål ved noen ting. Og så er de så innmari opptatt og oppgitt over myndighetens kostholdsråd. Anonymkode: 1a322...f39 Jeg har spist lavkaro/carnivore i mange år. Jeg har aldri hatt sansen for Thor Foseid eller andre opplegg som krever betaling og er en lukket gruppe som tror at en ting passer alle. Selv synes jeg det er bedre å finne informasjon fra flere og finne løsninger som fungerer for meg. Det er greit å spørre om råd, men fasiten får jeg fra egen kropp. Jeg synes det er bedre å kjøpe ubehandlet kjøtt, fisk og grønnsaker i butikken. Eventuelt bake brød/knekkebrød uten spesialblandinger de gangene det eventuelt er aktuelt. Det er uansett mange som har hatt tildels store helseplager når de har fulgt myndighetenes kostholdsråd og som har blitt mye bedre/friskere med varianter av lavkarbo/keto/carnivore. Da er det lett å bli opptatt og oppgitt over råd man ser har gjort egne plager større. Anonymkode: eb759...eac 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå