Gå til innhold

Venninner og misunnelse

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Misunnelse er en helt vanlig og normal følelse som alle kjenner på. Men grunnet skam og stigma er det ingen som tør innrømme at de kjenner seg misunnelig. 

Anonymkode: 38cca...b8a

Jeg kan noen ganger tenke at "åh,den veska der skulle jeg såå gjerne hatt",men litt dyr for meg akkurat nå. Men jeg unner jo venninnen min den allikevel! Jeg sier det stort sett høyt også at den veska di skulle jeg gjerne hatt,den er så fin. Men jeg er jo ikke destruktiv og hatsk for det? 

Anonymkode: 6e9d9...b21

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 1.8.2024 den 18.26):

Er det flere enn meg her som relativt ofte opplever fra venninner å få kommentarer og oppleve handlinger som ikke minner om annet enn misunnelse, heller enn at man ønsker hverandre det beste som det ekte venninner gjør? 

Er i 30-årene, og for å være brutalt ærlig har jeg mer enn noen av mine venninner vært heldig med hva jeg har klart å få til her i livet på flere områder. Jeg er veldig sosial og får lett kontakt med folk, er veldig empatisk og omsorgsfull, blir lett glad i folk og gjør gjerne litt ekstra for de rundt meg, har noen utseendemessige fordeler som andre ikke kan operere seg til, jeg får lett det jeg ønsker meg fra motsatt kjønn, og jeg har klart meg relativt bra materialistisk sett. Jeg har en god utdannelse og en jobb mange kan drømme om. Ikke minst står jeg stødig på egne bein til tross for heftige livsutfordringer, der noen av mine venninner ikke har klart seg like bra (til tross for at jeg har forsøkt så godt jeg kan å støtte dem). Fellestrekk er ofte at de ikke skjønner selv hva de må gjøre for å få det bra med seg selv. 

Kommentarene og handlingene går ofte på en «diss» av valg jeg har gjort (f.eks at jeg liksom ikke liker sex fordi jeg er i et trygt og stabilt forhold med en mann som er min sjelevenn) eller baksnakking (f.eks om at jeg snakker om egen kropp eller at jeg får oppmerksomhet, men da er det eneste jeg gjør å si at jeg er fornøyd med hvordan jeg ser ut, mens de baksnakker som om jeg får de til å føle seg dårlig med seg selv - mao jeg får ikke lov til å uttrykke fornøydhet med eget utseende).

Dette er bare noen litt banale eksempler på noen få av områdene det gjelder. Lignende dissende kommentarer og baksnakking går også på andre områder jeg har lyktes i. Men jeg kan ikke ramse opp alt. Lurer bare på om andre jenter kjenner seg igjen i dette? Eller kaster jeg meg bare ut til ulvene her meg KG-troll som vil komme med akkurat de samme type kommentarene?😅😅 

Anonymkode: b03ff...395

Var som jeg skulle skrevet om livet mitt selv.

Savner mennesker i livet mitt som heier og gir anerkjennelse, men jo mer suksess - jo mer har alle rundt behov for å trykke ned og baksnakke. Til og med «venner».
Og jeg føler på ingen måte at jeg skryter av noe, tvert imot gjør jeg det jeg kan for å løfte andre opp og være interessert i det de bryr seg om. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt noen venninner som har eksplisitt uttrykt at de er fornøyd med eget utseende. (De har heller aldri beklaget seg over eget utseende.)

I hvilken sammenheng faller det naturlig å si dette egentlig? 🤔

Anonymkode: 70d9d...759

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.8.2024 den 20.05):

Misunnelse er en helt vanlig og normal følelse som alle kjenner på. Men grunnet skam og stigma er det ingen som tør innrømme at de kjenner seg misunnelig. 

Anonymkode: 38cca...b8a

Jeg kan innrømme glatt at jeg er misunnelig i de tilfellene jeg er misunnelig. Skammer meg ikke og føler heller ikke på noe stigma. Tvert om. Misunnelse er en veldig god pekepinn på hva du selv ønsker deg eller mangler i ditt eget liv og som du kan jobbe mot for å få til. Er ikke alltid man tenker det ut selv er er klar over at man ønsker seg de tingene før man ser det hos noen andre. Blir jeg misunnelig på en ekkel måte og slenger dritt om vedkommende? Nei, det gjør jeg ikke. Men jeg har overhodet ikke noe problem med å eie misunnelsen min - jobber heller for å bruke den konstruktivt! 

Anonymkode: a762c...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om andre damer er misunnelige på deg, så kan du velge å ta det som et kompliment. Det er faktisk den som er misunnelig som det er synd på og som trekker det korteste strået. 

Anonymkode: 75f90...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.8.2024 den 19.32):

Ts får alt av det motsatte kjønn og er lykkelig gift. 

I tillegg klarer man å inneha noe som IKKE kan opereres i 2024...

Virker veldig høy på seg sjøl og hvis dette er tonen dt går i, ville ikke jeg støttet henne heller. 

Har ei sånn. Fikk fra venninne til bekjent da det for meget selvskryt og behov for annerkjennelse.

Anonymkode: 52b49...d92

For eksempel store, vakre øyne. Smal og høy benbygning. Vakkert hår. Veldreid figur (nei, man kan ikke operere seg til alt - se f eks forskjellen på velformede legger og rett-opp-og-ned-legger).

Anonymkode: 22d6a...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Om andre damer er misunnelige på deg, så kan du velge å ta det som et kompliment. Det er faktisk den som er misunnelig som det er synd på og som trekker det korteste strået. 

Anonymkode: 75f90...eea

Jo, men det er jo ingen hyggelig stemning da….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.8.2024 den 20.26):

Jeg tipper utseende som Adolf fra 1944 hadde vært stolt av. Sikkert det - typisk White Power / Aryan Heil Supreme, liksom det går ikke an å "stramme seg til" eller å fylle med silikon. 

Anonymkode: bb89f...ae7

Herregud, hva feiler det deg.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.8.2024 den 23.04):

Det skurrer med at du f.eks skriver at du er veldig empatisk. Lengre ned skriver du "Ikke minst står jeg stødig på egne bein til tross for heftige livsutfordringer, der noen av mine venninner ikke har klart seg like bra (til tross for at jeg har forsøkt så godt jeg kan å støtte dem). Fellestrekk er ofte at de ikke skjønner selv hva de må gjøre for å få det bra med seg selv. ". Det er det motsatte av empatisk. 

Anonymkode: 6ef30...45b

Det KAN jo faktisk være en beskrivelse av fakta? Si f eks at en av venninnene er i et forhold med en dårlig fyr, som sløser med penger og ikke løfter en finger i huset. Ts har vært i lignende forhold, men hun klarte å bryte med tufsen når hun så hvilken vei det bar. Venninna, derimot, går år etter år og klager over mannen, forholdet, dårlig råd og mye husarbeid, men klarer ikke ta seg sammen og bryte forholdet. Gjerne fordi hun er redd for å være single. (KG kryr av sånne damer, de finnes!)

Dette er jo et typisk eksempel på det ts nevner. Ts vet ar venninna ville fått det mye bedre alene enn ved å bruke så mye energi på ego-fyren, men venninna skjøner det ikke selv. Ts kan likevel ha mye empati for venninna, hva mener du er motsetningen her?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er vakker, suksessfull, har masse flotte materialistiske ting, du har en bra mann og god sex. Du har sett lyset. Du er empatisk. Du gjør alt rett.

Du ønsker at dine venninner skal bruke deg som en perfekt mal. Du gir dem råd om hvordan de kan få deg til. Du er forundret over hvorfor de baksnakker deg, når alt du vil er å hjelpe dem til å bli like perfekt som deg. Bortsett fra utseende da, fordi det er så vakkert at venninnene dine ikke kan operere seg til noe så perfekt.

Hvorfor hører de ikke på deg tro? Du som har sett lyset og har alt.

Det er meg en gåte.

Anonymkode: eae9d...e18

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humrer litt over janteloven i denne tråden. Ingen skal komme her og føkkings tro de er noe!! 🤣 Se på alle som gikk rett i strupen på TS. Morsomt. Greit - det fremsto gjerne litt spesielt skrevet. Og jeg håper ikke TS oppfører seg eller viser at hun mener de tingene ovenfor vennene sine. For det kan jo bli litt ..feil. Men når det er sagt forstår jeg hva hun mener. De kuleste folkene er de som er trygg på seg selv og feirer forskjeller istedenfor det «sammenligningskjøret» mangen  damer driver med. Det er ikke om å gjøre hva eller hvem den andre er og bla bla bla…Men om man støtter hverandre og har det gøy sammen! Er det ett vennskap handler om! Er det virkelig så vanskelig å forstå? 😅 Gjensidig respekt og gode øyeblikk . Herregud.

Anonymkode: ac0d4...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...