Gå til innhold

Perfekt fasade venninne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du høres jo veldig misunnelig ut mest?

En helt grei følelse det - flere burde slappe av med og anerkjenne egen misunnelse. 

Men dette handler ikke om henne, det handler om: deg.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er i Paris på OL, har aldri sett Eiffeltårnet så mye før enn nå. 
spammes ned med selfies og kyssebilder foran tårnet. Tuller ikke om jeg sier 50 bilder på 2 dager, pluss designbutikker og gourmet resturanter. 

Anonymkode: 42554...20a

Dette er ikke å ha en fasade, Eiffeltårnet er en kjent turistattraksjon og det er vanlig å ta bilde og ha minne at man har vært der. 

Anonymkode: ac3f6...44b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva vet du eller jeg om hva hun skriver her inne? 

Finn bevis på at hun skriver her da om deg. Har bevis på at DU skriver her om henne..

Anonymkode: 8cd1c...d16

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner veldig godt hva du mener. Mine tidligere venner er akkurat slik. De er fra velstående / rike familier, tjener gode penger selv, publiserer bilder fra hyttene deres på fjellet og ved sjøen, drar på flere utenlandsturer i året, har kjærester / ektefeller og kanskje til og med barn. De er slanke og nydelige, selv uten remedier eller kosmetiske inngrep. Alt dette publiserer de på sosiale medier, mens jeg er et arbeidsledig, lubbent kvisetryne som stort sett kun sitter innendørs og ser TV.

Det hender jeg gjør noe "sosiale medier"-vennlig. Av og til spiser jeg med venner og er på utenlandsferier med sol, basseng og drinker. Av og til kler jeg meg fint, og inntil nylig hadde vi ganske "pene" julaftener. Av og til har jeg ren, fin hud og jeg har vært ganske slank før. Alt dette kunne jeg jo ha publisert på sosiale medier, men jeg lot og lar være. Og, da tenker jeg at mine gamle venners vellykkethet og glede også kanskje bare er av og til. De har kanskje perioder med oppblåsthet og kviser. De har kanskje perioder med tårer og kjedsomhet. De har kanskje perioder hvor det kniper litt mer økonomisk eller hvor ferier ender i problemer.

Det er vanskelig å tenke seg. Spesielt hvis deres bilder blir mange, og dine uteblir. Hvis deres lykke kan manifesteres, bevises, mens dine gleder ikke er like mange eller like "sosiale medier"-vennlig. Spesielt er det vanskelig hvis du faktisk ikke har mange gleder i livet, og de virker å ha.

Men, vi bruker sosiale medier forskjellig. Noen kan ha gleder uten å vise det, og hvilken glede er det å alltid skulle publisere bilder? HVem liker å alltid skulle ta bilder? Jeg personlig hater det.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde du ikke vært misunnelig på henne, og så fornøyd med det livet du har så hadde du ikke opprettet tråd hvor du rakker ned på henne.

Anonymkode: 36f38...1c7

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, det er jeg ikke. Kunne lagt ut bilder jeg også av det flotte huset vårt og delt alle lykkelige øyeblikk. Men jeg har ikke det suget etter bekreftelse. Har litt andre holdninger. 

Det virker som om du søker bekreftelse her på at det er noe galt med venninnen din?

Om hun er lykkelig i livet sitt burde du være glad for dette. Om hun har sine indre demoner som gjør at hun overkompenserer ved å dyrke en perfekt fasade burde du søke forståelse og støtte henne.. Ingen av oss kan vite dette, men måten du omtaler henne på her setter du deg selv i posisjonen som den som synker lavt...

Om du ikke er sjalusi er det soleklart at du ikke ønsker denne personen noe godt.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.8.2024 den 14.41):

Jeg har ei tidligere venninne som jeg var mye sammen med før, men vi bor på ulike steder så lite kontakt. Mest på snap osv. Da vi var mye sammen før følte jeg meg forlegen sammen med henne. Hun var alltid den peneste, mest og best i alt. 
Veldig påtatt stemme, over hyggelig og alt skulle se så bra ut utad. 
Nå synes jeg det har blitt enda verre nå som hun bruker sosiale medier til å fronte sitt perfekte liv. 
Bare siden mai har hun vært i syden 2 ganger, nå i Paris på OL. 
Samt x antall toppturer, vinkvelder, festivaler m.m  Så snart hun ser et butikkvindu så er det selfies med full figur og legger ut. 
botox i ansiktet og helt forandret. 
Hun har en rik mann og hun går kledd som en Hollywood stjerne med kun beste kvalitet. 
De har alt. Hus, hytter, båter, osv. 
Vi er begge i 40 åra, og jeg hadde ikke klart det tempoet hennes. 
Hun må jo nesten se gjennom tlf og videoer og bilder etter disse feriene for å se hvor hun har vært, er jo ikke tilstede i det hele tatt. 
Jeg er en mer jordnær person, og hun har alltid vært slik. Men nå enda mer. 
Hadde jeg prøvd å holde en slik fasade hadde det sprukket for lengst eller blitt utbrent. 
Hun er perfekt på alle områder til en hver tid. 
barna er også perfekte. 
Noen som er slik her inne? Hvordan er det å leve slik? 
blir dere ikke utslitt? Eller får dere energi av det? 

Følger ikke med på slike. Det er jo kjedelig. Du er jo grunnen til oppførselen hennes. 

Anonymkode: 5cc3e...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.8.2024 den 15.00):

Mannen tjener mye. Konsernsjef 

Og venninnen din da? Hjemmeværende uten utdanning? Eller jobber hun også?

Anonymkode: a5852...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Følger ikke med på slike. Det er jo kjedelig. Du er jo grunnen til oppførselen hennes. 

Anonymkode: 5cc3e...291

Jeg er grunnen til hennes oppførsel? På hvilke måte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og venninnen din da? Hjemmeværende uten utdanning? Eller jobber hun også?

Anonymkode: a5852...456

Hun har god utdannelse. 
Vet ikke hvor mye hun jobber, da vi ikke har så nær kontakt og ikke bor på samme sted. 
Hvordan hun egentlig har det vet jeg ikke, men slik hun fremstår på sosiale medier virker det som at hun lever et veldig godt og innholdsrikt liv med masse opplevelser, og god råd. 
Kjempefint for henne å ha er godt liv. Bare håper hun også har det på innsiden. 
De aller fleste jeg kjenner har bra liv, men også sine ting de sliter med. 
ser ikke ut som hun har noe særlig å slite med. 
heldig som har så mye energi og en mulighet til å leve et bekymringsfritt liv med tanke på økonomi hverfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hun har god utdannelse. 
Vet ikke hvor mye hun jobber, da vi ikke har så nær kontakt og ikke bor på samme sted. 
Hvordan hun egentlig har det vet jeg ikke, men slik hun fremstår på sosiale medier virker det som at hun lever et veldig godt og innholdsrikt liv med masse opplevelser, og god råd. 
Kjempefint for henne å ha er godt liv. Bare håper hun også har det på innsiden. 
De aller fleste jeg kjenner har bra liv, men også sine ting de sliter med. 
ser ikke ut som hun har noe særlig å slite med. 
heldig som har så mye energi og en mulighet til å leve et bekymringsfritt liv med tanke på økonomi hverfall. 

Så hvis hun eventuelt sliter med noe, så synes du hun heller burde legge det ut på sosiale medier? Eller hva mener du egentlig?

Anonymkode: 1757b...eb2

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lykkelige mennesker har ikke behov for å vise seg frem, de trenger ikke andre sin anerkjennelse på at de har et ok liv. Hun har jo et stort behov for å vise seg frem, så hvor lykkelig og tilstede er hun da i sitt eget liv? Hvorfor deler hun alt dette på sosiale medier? De som deler minst/ingenting er stort sett de som har det best er min erfaring💜 Paus denne venninna en stund, du trenger vel ikke dette i livet ditt? Det er som hun influenceren Karianne Vilde, hun filmet hele huset da hun ikke fant solbrillene sine……litt sånn se-hvor-fint-hus-typen-min-har……tåpelig ting å gjøre, og avslører vel helst bare et usikkert menneske med stort behov for anerkjennelse og behov for at andre skal være misunnelige.

Anonymkode: 1a800...f60

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.8.2024 den 14.41):

Jeg har ei tidligere venninne som jeg var mye sammen med før, men vi bor på ulike steder så lite kontakt. Mest på snap osv. Da vi var mye sammen før følte jeg meg forlegen sammen med henne. Hun var alltid den peneste, mest og best i alt. 
Veldig påtatt stemme, over hyggelig og alt skulle se så bra ut utad. 
Nå synes jeg det har blitt enda verre nå som hun bruker sosiale medier til å fronte sitt perfekte liv. 
Bare siden mai har hun vært i syden 2 ganger, nå i Paris på OL. 
Samt x antall toppturer, vinkvelder, festivaler m.m  Så snart hun ser et butikkvindu så er det selfies med full figur og legger ut. 
botox i ansiktet og helt forandret. 
Hun har en rik mann og hun går kledd som en Hollywood stjerne med kun beste kvalitet. 
De har alt. Hus, hytter, båter, osv. 
Vi er begge i 40 åra, og jeg hadde ikke klart det tempoet hennes. 
Hun må jo nesten se gjennom tlf og videoer og bilder etter disse feriene for å se hvor hun har vært, er jo ikke tilstede i det hele tatt. 
Jeg er en mer jordnær person, og hun har alltid vært slik. Men nå enda mer. 
Hadde jeg prøvd å holde en slik fasade hadde det sprukket for lengst eller blitt utbrent. 
Hun er perfekt på alle områder til en hver tid. 
barna er også perfekte. 
Noen som er slik her inne? Hvordan er det å leve slik? 
blir dere ikke utslitt? Eller får dere energi av det? 

Syns det høres ganske trist ut jeg da. Men forstår ikke helt hvorfor du ser på det som det perfekte, høres jo ikke ut som din drøm å ha det slik. 

Anonymkode: 2a082...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.8.2024 den 14.53):

Er hun Prostituert, eller betaler hun for dettw forbruket selv? 

Anonymkode: b87ab...c61

Hun har i følge Ts en rik ektemann? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Lykkelige mennesker har ikke behov for å vise seg frem, de trenger ikke andre sin anerkjennelse på at de har et ok liv. Hun har jo et stort behov for å vise seg frem, så hvor lykkelig og tilstede er hun da i sitt eget liv? Hvorfor deler hun alt dette på sosiale medier? De som deler minst/ingenting er stort sett de som har det best er min erfaring💜 Paus denne venninna en stund, du trenger vel ikke dette i livet ditt? Det er som hun influenceren Karianne Vilde, hun filmet hele huset da hun ikke fant solbrillene sine……litt sånn se-hvor-fint-hus-typen-min-har……tåpelig ting å gjøre, og avslører vel helst bare et usikkert menneske med stort behov for anerkjennelse og behov for at andre skal være misunnelige.

Men ts er jo misunnelig. Alle innleggene hennes i denne tråden er jo soleklart bevis for dette. Mennesker som har det godt i livet sitt blir ikke så usikker på seg selv som ts viser at hun er. Og hun er  ikke nær venninne så hvorfor hun bryr seg så mye om hva andre legger ut på some er også uvist.

Anonymkode: d93e2...ea5

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan også tenke at lykkelige mennesker ikke irriterer seg over eller bryr seg så mye om hva en litt perifer venninne legger ut på SoMe.

Jeg hadde heller ikke giddet å være «venninne» med noen jeg tydeligvis har mislikt og irritert meg over i mange år.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå var vel spørsmålet om fasademennesker, og ikke om TS er misunnelig? Det er godt mulig å reagere på hva en annen person legger ut på sosiale medier uten at en er misunnelig😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nå var vel spørsmålet om fasademennesker, og ikke om TS er misunnelig? Det er godt mulig å reagere på hva en annen person legger ut på sosiale medier uten at en er misunnelig😄

Det er jeg enig i, men jeg synes det er litt rart å fortsette å se og følge med på noe man irriterer seg over. Det må vel være en slags selvpining? 

Jeg synes også det er litt underlig å omtale dette som en venninne, de synes jo å ha minimalt med kontakt og lite til felles. Kanskje har det vært en venninne før, men når man irriterer seg over og forakter vedkommende er det vel like greit å regne dette som en bekjent.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi alle har vårt. 🤷🏻‍♀️ Jeg selv er en som aldri nevner det jeg går igjennom til andre med mindre folk spør om det er noe, for jeg vil ikke være til byrde for andre, og jeg vil ikke mase på andre med det eller være i veien for folk. 🤷🏻‍♀️ Så da tar jeg heller å koser meg med vennene mine når jeg er med de. 🤷🏻‍♀️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...