Gå til innhold

Sliter med røykeslutt - stressmestring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ADHD, flink pike-syndrom og enormt konkurranseinstinkt... Kombinert med jobbavhengighet som gjorde meg sykemeldt i et år, så sliter jeg forferdelig med å kvitte meg med røyken i perioder med stress. Har fått mer orden på livet nå, men røyken forblir.

Røyken og et glass vin er det eneste som demper stresset. Er ikke avhengig av nikotin, så plaster/tyggis osv er nytteløst. Jeg kan gå mange uker uten røyk uten å kjenne på suget. Men møter jeg motgang og triggere som stresser meg (feks aldri for mange avtaler), så er røyken eneste løsning. 

Noen som har hatt slik avhengighet og kan komme med råd for hvordan man slutter fullstendig? 

Jeg føler stor sorg og fortvilelse når jeg tenker på at jeg aldri skal røyke igjen, selv om jeg hater meg selv hver gang jeg tar en røyk... 

Anonymkode: 0bb53...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ADHD (visste ikke det den gang), og sluttet å røyke. Selve røykesluttet gikk faktisk ganske greit, men jeg måtte endre en del rutiner og være mye aktiv. Jeg måtte la være å drikke alkohol i flere mnd, for det var håpløst å ta en drink uten røyk. Jeg gikk mye turer og trente for å få ut energi/fokusere på andre ting. 

Anonymkode: 23c97...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg har ADHD (visste ikke det den gang), og sluttet å røyke. Selve røykesluttet gikk faktisk ganske greit, men jeg måtte endre en del rutiner og være mye aktiv. Jeg måtte la være å drikke alkohol i flere mnd, for det var håpløst å ta en drink uten røyk. Jeg gikk mye turer og trente for å få ut energi/fokusere på andre ting. 

Ja, det hjelper meg å trene. Men i perioder der jeg har mye å gjøre på privaten etter jobb og jobber mye overtid, og dermed ikke rekker å komme meg på trening, så sklir det ut igjen. Noen dager er jeg så fysisk sliten at jeg klarer nesten ingenting, og har da fått streng beskjed av legen om å gjøre minst mulig (typ gjerne ligge på sofaen bare) for å lære meg å roe ned.

Jeg er nemlig generelt veldig veldig fysisk aktiv også uten å trene.

Da er det også kort vei til røyken, selv om jeg prøver å lære meg å stresse ned uten den. 

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har adhd og røkte tidligere.

Jeg måtte ha ting å gjøre som tok oppmerksomheten bort, rett og slett. Jeg lagde meg en liste i hode utover dagen. 
«Neste gang suget kommer så skal jeg pusse tennene, sette på en vask, hente posten etc»

Innen jeg var ferdig med en liten oppgave så meldte det seg fire nye. ADHD er ikke bare dumt, heller 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det hjelper meg å trene. Men i perioder der jeg har mye å gjøre på privaten etter jobb og jobber mye overtid, og dermed ikke rekker å komme meg på trening, så sklir det ut igjen. Noen dager er jeg så fysisk sliten at jeg klarer nesten ingenting, og har da fått streng beskjed av legen om å gjøre minst mulig (typ gjerne ligge på sofaen bare) for å lære meg å roe ned.

Jeg er nemlig generelt veldig veldig fysisk aktiv også uten å trene.

Da er det også kort vei til røyken, selv om jeg prøver å lære meg å stresse ned uten den. 

Ts 

Kan du gå til en tankefelt/EFT terapeut kanskje, og lære deg "tappingen" som du kan bruke når suget blir for stort? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan du gå til en tankefelt/EFT terapeut kanskje, og lære deg "tappingen" som du kan bruke når suget blir for stort? 

Det er det dummeste jeg noen gang har forsøkt. Total idioti!!!! Det finnes ikke noe hold for at det har effekt. Jeg var naiv og ung da jeg forsøkte.

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rotemor skrev (19 minutter siden):

Det er det dummeste jeg noen gang har forsøkt. Total idioti!!!! Det finnes ikke noe hold for at det har effekt. Jeg var naiv og ung da jeg forsøkte.

Javel, men nå var det ikke deg jeg ga denne kommentaren til. At det ikke fungerte for DEG, betyr ikke at det er idioti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Javel, men nå var det ikke deg jeg ga denne kommentaren til. At det ikke fungerte for DEG, betyr ikke at det er idioti. 

Jo. Det er objektivt sett idioti. Det fungerer for ingen.

Det ble fjernet som «behandlingsform» i 2009.

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (13 minutter siden):

Jo. Det er objektivt sett idioti. Det fungerer for ingen.

Det ble fjernet som «behandlingsform» i 2009.

Nei, det brukes fortsatt. Jeg brukte det i 2013, mot fobier/angst. 

https://alternativet.no/tankefeltterapi/#:~:text=Tankefelt Terapi (TFT) er en,fysiske plager som skyldes spenninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, det brukes fortsatt. Jeg brukte det i 2013, mot fobier/angst. 

https://alternativet.no/tankefeltterapi/#:~:text=Tankefelt Terapi (TFT) er en,fysiske plager som skyldes spenninger.

Folk selger hva som helst. Se på Martha. Psykologforeningen har forkastet metoden. Da er det fattig råd at noen fortsatt utnytter naive sjeler eller sårbare folk.

«Alt» kan hjelpe hvis man tror nok. Religion er bygget på det. Det er ingen empiri for at det virker likevel. 

Jeg kan finne linker der det står at man burde ha krystaller i lomma, det beviser ikke effekten med mindre du mener at Durek er en fornuftig fyr. Men da er vi ferdig her😊

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (13 minutter siden):

Folk selger hva som helst. Se på Martha. Psykologforeningen har forkastet metoden. Da er det fattig råd at noen fortsatt utnytter naive sjeler eller sårbare folk.

«Alt» kan hjelpe hvis man tror nok. Religion er bygget på det. Det er ingen empiri for at det virker likevel. 

Jeg kan finne linker der det står at man burde ha krystaller i lomma, det beviser ikke effekten med mindre du mener at Durek er en fornuftig fyr. Men da er vi ferdig her😊

Det at noe er alternativ behandling, betyr ikke at noe ikke virker. Hvis noe virker, bare fordi vi "tror", da har det fortsatt virket. TS ønsket råd, fikk råd, og ferdig med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det at noe er alternativ behandling, betyr ikke at noe ikke virker. Hvis noe virker, bare fordi vi "tror", da har det fortsatt virket. TS ønsket råd, fikk råd, og ferdig med det. 

Placeboeffekt er jo bevist, så ja, hun fikk råd om det.

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...