Gå til innhold

Norsk kultur å låne penger men ikke gi tilbake?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle utenlanske familier man finner i norge er veldig til å dele med seg eller betale tilbake (dette ligger i kulturen), nå er jeg fra en annen kultur altså blandet kultur så jeg vet hvordan norsk og mange andre kulturer er, og det er KUN nordmenn som er slik, utenlanske som stjeler på gater er noe annet (har ingenting med denne saken å gjøre, snakker om låning av penger og deling) skal du begynne å nevne hvor mye utenlanske stjeler, så aner du ikke hvor mye nordmenn stjeler heller, og spesielt vinning, nordmenn er verst, mange utenlanske tørr som regel ikke stjele, kommer helt an på hvor de er fra. (Dagens ungdom er ekstreme utenlanske og norske og ja kommer an på HVEM land de er fra). Nordmenn stjeler like mye, men å låne penger av et menneske du kjenner og ikke betale tilbake handler mye om lite respekt og takknemmlighet for sånt har jeg ikke opplevd fra utenlanske. 

Anonymkode: 5713c...b4c

Du uttaler deg urimelig bastant om et enormt antall mennesker fra til dels svært ulike kulturer. Det sier seg selv at ikke alle kulturer i verden er opptatt av å dele og betale det de skylder, unntatt egoistiske rike nordmenn som ikke deler med noen. Dette blir bare for dumt. 

Anonymkode: 55c10...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres helt absurd ut for meg. I mitt etter hvert nokså lange liv med mange venner har jeg aldri blitt bedt om å låne bort ei eneste krone. Tror ts må ha en ganske så spesiell omgangskrets. Hvis noen legger ut, betales det tilbake ved første mulige anledning, og nå, med Vipps, betaler alle umiddelbart. Så jeg lure oppriktig på hva slags venner ts omgir seg med. 

Anonymkode: 7fe06...f79

Nei omkretsen min er ganske så normal, men dette er bare en kulturgreie i norge, har sett veeeldig mange sliter med dette å låne men ikke få tilbake, av nordmenn.. 

som jeg skrev tidligere så er det ikke normalt å låne bort penger til folk eller spørre om å låne bort penger akkurat pga dette problemet 

søsteren min jobber på et sykehus med andre sykepleiere, en dag skulle hun ene kjøpe et av produktene hennes som var helt ny med kvittering, hun vippset aldri!!! Prisen sto der, nummeret har hun også.

og en annen kollega ba de ta med brus osv hele tiden med heller aldri vippset noen av kollegaene, også ble det veldig mye til slutt.

det er liksom det å bare ta og ta og ikke gi noe tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.8.2024 den 11.47):

Har opplevd alle mine norske venner som låner penger aldri vippser tilbake når de låner bort penger eller deler vi en regning de vippser ikke tilbake da heller, eller feks ikke vil spandere tilbake, hvorfor er det sånn? Er det en norsk greie? 

i utelandet får man alltid tilbake bestemt dato eller at folk alltid spanderer tilbake, men i norge folk verken spanderer eller vil låne bort penger, og hvis mam først låner bort er man kjempe snill, er dette en kulturgreie i norge? 

Ikke kom her og fortell meg at "i utlandet får man alltid tilbake" penger man har lånt bort. Påstår du at i "utlandet" (som altså er resten av verden, liksom?) så betaler hele jordens befolkning alltid tilbake penger de har lånt, det finnes ikke uærlige folk andre steder i verden enn i Norge? Tullprat. Det finnes uærlige og frekke idioter over hele verden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (2 minutter siden):

Ikke kom her og fortell meg at "i utlandet får man alltid tilbake" penger man har lånt bort. Påstår du at i "utlandet" (som altså er resten av verden, liksom?) så betaler hele jordens befolkning alltid tilbake penger de har lånt, det finnes ikke uærlige folk andre steder i verden enn i Norge? Tullprat. Det finnes uærlige og frekke idioter over hele verden.

Dette er en kultur greie i mange land i utelandet, mennesker deler og gir tilbake, dette er helt normalt, men norge skiller seg ut der, hadde du vært utenlansk eller med flere kulturer hadde du nøyaktig skjønt hva jeg mente, er ikke vits å beskytte «norge» for å ha denne kulturen, fordi det burde ikke vært slik her. Har ikke erfaring med alle kulturer men jeg kjenner mange folkeslag som er slik, og spanske f eks gir alltid tilbake det de låner. 

og nå må du ikke sammenligne mafia, gangstere med normale familier.

du ser jo bare matkulturen også, de kommer alltid på døren med favorittmaten din, men da må du komme en annen gang med dems favorittmat, opplever heller aldri det av nordmenn, ikke at dette hadde noe med vipps å gjøre 🥲

når det er en greie her i landet at man ikke kan låne bort penger fordi man ikke får tilbake burde det ringe en bjelle for deg, dette er ikke så normalt i utelandet å tenke slik 😅

har du vært i utelandet i det hele tatt egentlig? 😖

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er en kultur greie i mange land i utelandet, mennesker deler og gir tilbake, dette er helt normalt, men norge skiller seg ut der, hadde du vært utenlansk eller med flere kulturer hadde du nøyaktig skjønt hva jeg mente, er ikke vits å beskytte «norge» for å ha denne kulturen, fordi det burde ikke vært slik her. Har ikke erfaring med alle kulturer men jeg kjenner mange folkeslag som er slik, og spanske f eks gir alltid tilbake det de låner. 

og nå må du ikke sammenligne mafia, gangstere med normale familier.

du ser jo bare matkulturen også, de kommer alltid på døren med favorittmaten din, men da må du komme en annen gang med dems favorittmat, opplever heller aldri det av nordmenn, ikke at dette hadde noe med vipps å gjøre 🥲

når det er en greie her i landet at man ikke kan låne bort penger fordi man ikke får tilbake burde det ringe en bjelle for deg, dette er ikke så normalt i utelandet å tenke slik 😅

har du vært i utelandet i det hele tatt egentlig? 😖

Bevare meg vel.... er det mulig å overdrive mer? Du sier at hele verden er bedre enn Norge. Hvorfor bor du her egentlig når alle nordmenn er så fryktelige?

Det heter ikke utelandet. Det heter utlandet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Million skrev (15 minutter siden):

og dette her er også mennesker som KJENNER hverandre, du låner jo ikke bort penger til fremmende, da får du jo ikke pengene, men nå snakker jeg om utenlanske med nære relasjoner. 

i hjemmelandet til mamma finnes det nesten bare 3 millioner mennesker, der låner mennesker bort penger osv, aldri vært et problem, selvførgelig helt normale mennesker som kjenner hverandre, mens i norge så er folk skeptiske eller sier nei til å låne bort fordi man vet her får man ikke penger du har jobbet for tilbake, og de ber deg ta med ting for de og de vippser ikke tilbake (litt som å spandere på seg selv fremdeles ikke gi noe tilbake) folk er frekke her, tror penger vokser på trær. Dette kan ha noe med hvordan mennesker er vokst opp med penger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (3 minutter siden):

Bevare meg vel.... er det mulig å overdrive mer? Du sier at hele verden er bedre enn Norge. Hvorfor bor du her egentlig når alle nordmenn er så fryktelige?

Det heter ikke utelandet. Det heter utlandet.

Men du må jo tenke litt med hodet også, nå snakker jeg ikke om et fremmed menneske kan låne av en annen på gaten heller, det må jo være mennesker som har relasjoner, jeg snakker om land utenfor norge skiller seg helt ut, altså nordmenn er veldig sære mennesker når det kommer til slik pg det sier flere nordmenn til meg selv, at utenlanske er noe annet. Virker som du tror at jeg mener man låner bort til en annen fremmed, det sier jo seg selv man ikke får igjen, men mennesker med gode relasjoner i utelandet har som regel aldri problemer med å få tilbake. 

Du har tydeligvis ingen erfaringer med utenlanske, låning av penger eller noe sånt merker jeg, men jaja. 

Jeg har bodd i utelandet også mange år jeg, problemet er at familie bor også i norge. Når jeg påpeker at nordmenn ikke betaler tilbake så burde man bo i utelandet isteden? Det er også en norsk greie å si i for å beskytte idioti; nei flytt ut av landet 

Som å forsvare det, men da er det ikke rart nordmenn forblir sånn heller..

😅😅😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men du må jo tenke litt med hodet også, nå snakker jeg ikke om et fremmed menneske kan låne av en annen på gaten heller, det må jo være mennesker som har relasjoner, jeg snakker om land utenfor norge skiller seg helt ut, altså nordmenn er veldig sære mennesker når det kommer til slik pg det sier flere nordmenn til meg selv, at utenlanske er noe annet. Virker som du tror at jeg mener man låner bort til en annen fremmed, det sier jo seg selv man ikke får igjen, men mennesker med gode relasjoner i utelandet har som regel aldri problemer med å få tilbake. 

Du har tydeligvis ingen erfaringer med utenlanske, låning av penger eller noe sånt merker jeg, men jaja. 

Jeg har bodd i utelandet også mange år jeg, problemet er at familie bor også i norge. Når jeg påpeker at nordmenn ikke betaler tilbake så burde man bo i utelandet isteden? Det er også en norsk greie å si i for å beskytte idioti; nei flytt ut av landet 

Som å forsvare det, men da er det ikke rart nordmenn forblir sånn heller..

😅😅😅

Hvor har jeg skrevet at jeg tror at det er fremmede mennesker som låner av hverandre og ikke betaler tilbake? Jeg har aldri ment det. Du antar helt feil. Du må nok tenke litt med ditt eget hode, tror jeg, ikke bare sitte der og tro at andre ikke gjør det.

Og du sier at jeg har ingen erfaring med "utenlandske, låning av penger eller noe sånt"? Nei, det er jeg stolt av. Jeg har ingen erfaring med å låne bort penger til utenlandske, nei.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har opplevd alle mine norske venner som låner penger aldri vippser tilbake når de låner bort penger eller deler vi en regning de vippser ikke tilbake da heller, eller feks ikke vil spandere tilbake, hvorfor er det sånn? Er det en norsk greie? 

i utelandet får man alltid tilbake bestemt dato eller at folk alltid spanderer tilbake, men i norge folk verken spanderer eller vil låne bort penger, og hvis mam først låner bort er man kjempe snill, er dette en kulturgreie i norge? 

Norsk ukultur er å låne bort penger til venner og bekjente. 
Slutt å låne bort, så er problemet løst. 

Anonymkode: 18ef9...21d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er kanskje noe av det rareste jeg har lest på en stund. Jeg har i mitt 30år gamle liv ALDRI opplevd at en nordmann, uansett etnisitet, ikke har betalt noe man har spleiset på eller lagt ut for. Selv før vipps kom har ikke det vært noe problem.

Kjenner faktisk flere som er veldig opptatt av å gjøre opp for seg (etnisk norske), dvs maser om hvor mye de skylder osv. Ikke alltid jeg orker å finne ut av det med en gang, og anser det mest som spanderte penger.

Det må jo finnes noen som ikke gjør opp for seg så klart, men jeg anser dette som veldig lite typisk norsk.

Anonymkode: f7b7e...172

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever noe annet. De jeg låner penger til, betaler alltid tilbake med en gang de kan. Det samme gjør jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si at det er vanlig i Norge, nei. Men det finnes jo dessverre snyltere og folk med dårlig folkeskikk overalt og du har vært uheldig med å få flere av dem i din nærmeste omkrets. Selv om du føler deg kjip, kan du sende dem vipps-krav med god samvittighet når de ikke prøver å snike seg unna gjelda si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tror du må revurdere omgangskretsen din TS, for dette er ikke normalen for de fleste. For det første opplever jeg ikke at det er vanlig å låne penger fra venner i det hele tatt, de fleste jeg kjenner ville skamme seg for å spørre om det. Og spleis tar man på Vipps umiddelbart. 
At mange nordmenn ikke vil spandere kan godt hende, men det har nok med prisnivået på f.eks restauranter og utesteder å gjøre. Mange har ikke råd til det. Hvorfor fortsetter du med å låne ut og spandere hvis du ikke får noe igjen? 

Anonymkode: 9b0d9...6c5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei omkretsen min er ganske så normal, men dette er bare en kulturgreie i norge, har sett veeeldig mange sliter med dette å låne men ikke få tilbake, av nordmenn.. 

som jeg skrev tidligere så er det ikke normalt å låne bort penger til folk eller spørre om å låne bort penger akkurat pga dette problemet 

søsteren min jobber på et sykehus med andre sykepleiere, en dag skulle hun ene kjøpe et av produktene hennes som var helt ny med kvittering, hun vippset aldri!!! Prisen sto der, nummeret har hun også.

og en annen kollega ba de ta med brus osv hele tiden med heller aldri vippset noen av kollegaene, også ble det veldig mye til slutt.

Men dette er veldig spesielt! Har bodd i Norge hele livet, vært i mange miljøer i bygd og by, gått skole, jobbet, fått venner og bekjente via skole, jobb, hobbyer, barna mine, venners venner. Noen tjener 1 mill, noen tjener 450’. Har vært venner med mange gjennom studenttid. ALDRI har noen spurt om å låne penger av meg. Vi har lagt ut for hverandre, men da betaler alle veldig raskt tilbake (typ glemt lommebok før i tida), med en gang nå som vi hae vipps.

Anonymkode: a6063...82a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, omgangskretsen din er langtfra normal, noe de aller fleste som har skrevet i tråden påpeker. Så enten omgir du deg med svært utypiske nordmenn, eller så formidler du på en eller annen måte at det det du «låner ut» er en gave. Eller så lyger du for å sverte nordmenn, eller du generaliserer ut fra ett eller to tilfeller. 

Det du skriver er uansett ikke riktig for de aller fleste av oss. 

Anonymkode: 7fe06...f79

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...