Brunhilde Skrevet 3. august #41 Del Skrevet 3. august Jeg tenker at det ville være lettere å gi råd hvis du sa hva du hadde tenkt å lage. Jeg lager av og til hvitvinsdampede blåskjell, men noen ganger passer det ikke med alkohol i maten (nei, all alkoholen fordamper ikke nødvendigvis ved koking) og i akkurat dette tilfellet erstatter jeg vinen med sitronsaft. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorma Skrevet 3. august #42 Del Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja dette hjalp. Tusen takk. Anonymkode: e38a9...c1b Gleden er på min side Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorma Skrevet 3. august #43 Del Skrevet 3. august Brunhilde skrev (4 minutter siden): Jeg tenker at det ville være lettere å gi råd hvis du sa hva du hadde tenkt å lage. Jeg lager av og til hvitvinsdampede blåskjell, men noen ganger passer det ikke med alkohol i maten (nei, all alkoholen fordamper ikke nødvendigvis ved koking) og i akkurat dette tilfellet erstatter jeg vinen med sitronsaft. Jo all alkoholen forsvinner om du kommer til kokepunktet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 3. august #44 Del Skrevet 3. august Dorma skrev (1 minutt siden): Jo all alkoholen forsvinner om du kommer til kokepunktet. Du om det. Jeg velger å stole på forskning og la være å ta sjansen hvis jeg vet at noen av gjestene har problemer med alkohol. Det er aldri feil å være på den sikre siden. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august #45 Del Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (23 timer siden): Kaller du dette hjelp? Anonymkode: e38a9...c1b At det kommer noen få latter imot emojis. Må man lære seg å overse, ellers blir livet faktisk veldig tøft. De aller fleste kommentarene her har vært for å hjelpe ts. Anonymkode: 36205...f86 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorma Skrevet 3. august #46 Del Skrevet 3. august Brunhilde skrev (3 timer siden): Du om det. Jeg velger å stole på forskning og la være å ta sjansen hvis jeg vet at noen av gjestene har problemer med alkohol. Det er aldri feil å være på den sikre siden. Den kalles fanatisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 3. august #47 Del Skrevet 3. august Dorma skrev (16 minutter siden): Den kalles fanatisk Nei, det kalles respekt for de som, uavhengig av grunn, velger å være avholdende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorma Skrevet 3. august #48 Del Skrevet 3. august (endret) Brunhilde skrev (20 minutter siden): Nei, det kalles respekt for de som, uavhengig av grunn, velger å være avholdende. Nei fordi all alkoholen kokes bort. Vet ikke hvilke forskning du refererer til men det er i såfall bare tull Endret 3. august av Dorma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 3. august #49 Del Skrevet 3. august Dorma skrev (Akkurat nå): Nei fordi all alkoholen kokes bort. Vet ikke hvilke forskning du refererer til men det er i såfall bare tull Kan du dokumentere påstanden din? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 3. august #50 Del Skrevet 3. august Brunhilde skrev (4 timer siden): Du om det. Jeg velger å stole på forskning og la være å ta sjansen hvis jeg vet at noen av gjestene har problemer med alkohol. Det er aldri feil å være på den sikre siden. Når maten har kokt i 2 timer, er det 10% av alkoholen igjen. Når retten har kokt i 2,5 timer, er det kun 5% igjen av alkoholen. Disse 5% f.eks fordelt på en hel stor gryte inneholdende kanskje 4 - 6 porsjoner mat.... Det er det vel ingen som kan ha problemer med å innta? Merk at en banan kan inneholde 2% alkohol, men det er ingen som ser noe problem med samme mengde alkohol da. Kilde for listen nedenfor: Her er oversikten over tilberedningsmåte, tidsbruk og fordamping av alkoholen (noen må snu mobilen sin til breddeformat for å se tallene): Tilberedningsmetode Gjenværende alkohol Alkohol tilsatt i kokende saus og fjernet fra varmen 85% Flambering 75% Kald saus lagret over natten 70% Saus kokt i 15 minutter 40% Saus kokt i 30 minutter 35% Saus kokt i 1 time 25% Saus kokt i 1,5 time 20% Saus kokt i 2 timer 10% Saus kokt i 2,5 timer 5% Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorma Skrevet 3. august #51 Del Skrevet 3. august Million skrev (5 minutter siden): Når maten har kokt i 2 timer, er det 10% av alkoholen igjen. Når retten har kokt i 2,5 timer, er det kun 5% igjen av alkoholen. Disse 5% f.eks fordelt på en hel stor gryte inneholdende kanskje 4 - 6 porsjoner mat.... Det er det vel ingen som kan ha problemer med å innta? Merk at en banan kan inneholde 2% alkohol, men det er ingen som ser noe problem med samme mengde alkohol da. Kilde for listen nedenfor: Her er oversikten over tilberedningsmåte, tidsbruk og fordamping av alkoholen (noen må snu mobilen sin til breddeformat for å se tallene): Tilberedningsmetode Gjenværende alkohol Alkohol tilsatt i kokende saus og fjernet fra varmen 85% Flambering 75% Kald saus lagret over natten 70% Saus kokt i 15 minutter 40% Saus kokt i 30 minutter 35% Saus kokt i 1 time 25% Saus kokt i 1,5 time 20% Saus kokt i 2 timer 10% Saus kokt i 2,5 timer 5% Det du har kopiert og limt inn stemmer ikke. Ved å koke i 15 minutter så har du kokt bort 100 prosent av alkoholen fra vin. Jo høyere prosent jo lenger tid tar det. Det er forskjell på vin og brennevin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 3. august #52 Del Skrevet 3. august Nå svarte jeg med hvitvinsdampede blåskjell som eksempel @Million, de dampes ikke i 2.5 timer. Jeg er ikke avholds, men jeg har mennesker i omgangskretsen min som er totalavholds. Det velger jeg å respektere, så kan du og @Dorma gjøre hva f@&#$n dere vil. Ferdig snakka. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorma Skrevet 3. august #53 Del Skrevet 3. august Brunhilde skrev (Akkurat nå): Nå svarte jeg med hvitvinsdampede blåskjell som eksempel @Million, de dampes ikke i 2.5 timer. Jeg er ikke avholds, men jeg har mennesker i omgangskretsen min som er totalavholds. Det velger jeg å respektere, så kan du og @Dorma gjøre hva f@&#$n dere vil. Ferdig snakka. Les hva jeg skreiv. Dorma skrev (2 minutter siden): Det du har kopiert og limt inn stemmer ikke. Ved å koke i 15 minutter så har du kokt bort 100 prosent av alkoholen fra vin. Jo høyere prosent jo lenger tid tar det. Det er forskjell på vin og brennevin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 3. august #54 Del Skrevet 3. august Dorma skrev (23 minutter siden): Det du har kopiert og limt inn stemmer ikke. Ved å koke i 15 minutter så har du kokt bort 100 prosent av alkoholen fra vin. Jo høyere prosent jo lenger tid tar det. Det er forskjell på vin og brennevin Sant nok, jeg tok ikke høyde for brennevin, bare vanlig vin, av vane. Det er fordi jeg kun har brukt rødvin i mat, aldri brennevin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymphadora Skrevet 3. august #55 Del Skrevet 3. august (endret) Til alle som må kommentere her med frekke og nedsettende kommentarer til ts: hva er det som er galt i livene deres, som får dere til å oppføre dere sånn? Det er lov å ikke være en ekspert innen matlaging og da trenger man gjerne råd. Kunnskap får man ikke før man lærer det, blant annet at det hvitvinen gjør er å tilføre syre og derfor funker ikke farris som erstatning. Man har også lov til å foretrekke å ikke bruke vin, uansett hvilken personlige grunn man måtte ha til det. Jeg bruker eplecidereddik/hvitvinseddik eller eplejuice/cider/most som erstatning til hvitvin om jeg ikke har det i hus. Rødvinseddik f.eks for å erstatte rødvin. Endret 3. august av Nymphadora Skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå