AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #41 Del Skrevet 31. juli 2024 TomSawyer skrev (2 timer siden): Manuell finnes jo ikke lenger. Automat. Finnes mange biler med manuell girkasse! Anonymkode: b4bf4...080 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 31. juli 2024 #42 Del Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Finnes mange biler med manuell girkasse! Anonymkode: b4bf4...080 0,2% av bilsalget i Norge har manuell kasse. Den eneste bilen med manuell som selges i tosiffret antall nå er Suzuki Swift..og den blir mest sannsynlig utkonkurrert av kinesiske elbiler før året er omme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #43 Del Skrevet 31. juli 2024 Ta lappen på manuell. Mange steder, spesielt i Europa brukes fortsatt manuell girte biler. Anonymkode: 603be...7b7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #44 Del Skrevet 1. august 2024 TomSawyer skrev (8 timer siden): 0,2% av bilsalget i Norge har manuell kasse. Den eneste bilen med manuell som selges i tosiffret antall nå er Suzuki Swift..og den blir mest sannsynlig utkonkurrert av kinesiske elbiler før året er omme. Og da mener du er 0,2% av bilene som ruller på norske veier, som har manuell girkasse? Er du så stokk dum at du ikke forstår hva spørsmål og svar dreier seg om? Anonymkode: b4bf4...080 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #45 Del Skrevet 1. august 2024 Når man først går igjennom dette må man jo benytte seg av muligheten til å kunne kjøre alt. Alt annet er galskap! Kjører manuell selv pga holdbarhet siden jeg har jobbet med å overhale automatgear, kan fort bli meget kostbart å reparere. Holdbarhet er dårlig der dessverre, skiftes ikke olje ofte nok. Så har du DSG der mecatronic går i stykker, clutcher slites ut. Kjøper du en bil med automatgear/DSG(våtklutsj) må du skifte olje/filter på ca 50 000km/4år. Ikke dra tung last, eller henger i heletatt. VAG DSG tørrklutsj tåler ingenting... Anonymkode: adda4...12a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #46 Del Skrevet 1. august 2024 Manuell, speiselt siden du skriver AnonymBruker skrev (11 timer siden): ... han går industri og teknologi på vgs og sikkert vil komme til å kjøre tjenestebil/kran/noe annet kjøretøy etterhvert Nå skal det siers at noen få nyttekjøretøy i tyngre klasser også etterhvert har automat men langt fra så mange som vanlige biler for folk flest.. Det å ta automat alene vil frata ham muligheter innen den yrkesretningen han ønsker gå. Anonymkode: 91da0...199 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #47 Del Skrevet 1. august 2024 De aller fleste vil klare seg med kun automat så lenge de hverken: skal kjøre mange ulike biler (eller annet som krever førerkort) i jobbsammenheng synes det gjør noe å betale betydelig mer for leiebil enkelte steder i utlandet I tillegg kan man virke litt dust om man skal på biltur med venner og ikke kan ta sin del av kjøringen pga. dette, men det er ikke noe uoverstigelig hinder og blir jo et gradvis mindre problem med færre og færre manuelle kasser. For de fleste gjør dette veldig lite, og med mindre man synes manuelt er helt uproblematisk (noe de fleste riktignok gjør) er det forståelig at man bare tar automat. Ofte lurt også. Mange steder er også leieprisene ganske like, men i en del land kan det virkelig være tre ganger så dyrt med automat, særlig der det er få automatbiler og mange amerikanere på "once in a lifetime"-ferie. De fleste leier uansett ikke bil på utenlandsferie så ofte at den ekstra kostnaden gjør noe. I dette tilfellet tenker jeg uansett at karrieren han sikter seg inn på er relevant, ja. Han bør i hvert fall forsikre seg om at de fleste andre i samme situasjon gjør det samme som ham. Anonymkode: 1822f...a1f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #48 Del Skrevet 1. august 2024 TomSawyer skrev (13 timer siden): Manuell finnes jo ikke lenger. Automat. Hæ, jeg har manuell bil fra 2015.. I jobben min er også to av to biler manuelle. Folk sa det samme for 10 år siden og i tråder som dette, at det var heeelt unødvendig med annet enn automatlappen. Vel, jeg hadde da ikke kunne hatt jobben min jeg da siden jeg er avhengig av å kjøre bil på jobb. Anonymkode: 7c4e2...3a0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #49 Del Skrevet 1. august 2024 I hans situasjon bør han absolutt ta manuell. Vi var i samme situasjon, så kjøpte n gammel bil med gir som ungene kunne øvelseskjøre med. Alle går ca samme retning, så sjansen er stor for at de må kjøre tjenestebil eller andre maskiner med tiden. Anonymkode: e15d7...fc4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 1. august 2024 #50 Del Skrevet 1. august 2024 TomSawyer skrev (13 timer siden): Manuell finnes jo ikke lenger. Automat. Det er tøys. Da min gutt begynte å kjøre, spurte kjøreskolen om han ville kjøre manuell eller automat. Han kjører selvsagt manuell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 1. august 2024 #51 Del Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når man først går igjennom dette må man jo benytte seg av muligheten til å kunne kjøre alt. Alt annet er galskap! Kjører manuell selv pga holdbarhet siden jeg har jobbet med å overhale automatgear, kan fort bli meget kostbart å reparere. Holdbarhet er dårlig der dessverre, skiftes ikke olje ofte nok. Så har du DSG der mecatronic går i stykker, clutcher slites ut. Kjøper du en bil med automatgear/DSG(våtklutsj) må du skifte olje/filter på ca 50 000km/4år. Ikke dra tung last, eller henger i heletatt. VAG DSG tørrklutsj tåler ingenting... Anonymkode: adda4...12a Evt. så kjøper man en Toyota hybrid, f.eks en Prius. Den trinnløse girkassa der er bortimot bombesikker. Den består kun av et planetgir. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 1. august 2024 #52 Del Skrevet 1. august 2024 -jk- skrev (2 timer siden): Evt. så kjøper man en Toyota hybrid, f.eks en Prius. Den trinnløse girkassa der er bortimot bombesikker. Den består kun av et planetgir. Hva med å gjøre som alle utenfor kg..? Kjøre elbil.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 1. august 2024 #53 Del Skrevet 1. august 2024 TomSawyer skrev (44 minutter siden): Hva med å gjøre som alle utenfor kg..? Kjøre elbil.. Girkassemessig er det helt klart det sikreste, for elbiler har kun et fast reduksjonsgir (eller to da, for de som har 4WD). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #54 Del Skrevet 1. august 2024 Brunello skrev (17 timer siden): Automat. Det vil knapt finnes bil med manuelt gir om bare noen få år. Og skal man kjøre større biler, må man uansett ta et annet førerkort. Det fikk mine barn høre også, til og med av kjøreskolen. Det er 10 og 12 år siden, og jeg er glad jeg overtalte de til å kjøre opp på manuell. De har begge hatt bruk for å kjøre "gir-bil". Blandt annet ved flytting, lånebil fra Ikea, min bil m.m. Anonymkode: b58c0...f4b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vulpes Skrevet 1. august 2024 #55 Del Skrevet 1. august 2024 Hva som blir best for ham i hans tilfelle er ikke godt å si. Jeg tok automat-lappen for et par år siden. Hadde planer om å ta manuell, men i det jeg begynte å øvelseskjøre ble den siste bilen med manuellgir i min nærmeste familie solgt. Plutselig hadde jeg kun mulighet til å øvelseskjøre privat med automatgir. Jeg tok likevel et par kjøretimer med manuellgir, inntil kjørelæreren min sa at han anbefalte meg å fortsette med kun automatgir. Hans poeng var at det ville bli fryktelig dyrt å kjøre opp med manuellgir når jeg ikke hadde muligheten til å mengdekjøre privat. Han mente at det ville bli både lettere og billigere å kjøre opp med automatgir, for så å senere ta manuellgir-oppkjøring. Da er de visst ikke like strenge som de er ved en ordinær oppkjøring, ettersom man tross alt allerede har lappen. Alt de skal bekrefte er at man teknisk sett mestrer giringen. Enn så lenge har det vært null problem å ha automatgir-lappen, men kan jo se for meg at det ville komme situasjoner hvor det kan bli irriterende. For eksempel ved billeie i utlandet eller om man skal låne bil på besøk hos familie på landet, hvor elbiler/biler med automatgir er mindre vanlig. Men tviler på at problemet blir stort nok til at jeg gidder å ta manuell-lappen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #56 Del Skrevet 2. august 2024 TomSawyer skrev (På 1.8.2024 den 12.32): Hva med å gjøre som alle utenfor kg..? Kjøre elbil.. Du har ikke mye bakkekontakt hvis du tror alle utenfor kg kjører elbil 😆 Anonymkode: 6c449...e3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #57 Del Skrevet 2. august 2024 TomSawyer skrev (På 1.8.2024 den 12.32): Hva med å gjøre som alle utenfor kg..? Kjøre elbil.. Hvilken planet bor du på? Anonymkode: b4bf4...080 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #58 Del Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (På 31.7.2024 den 20.49): Manuell er snart et fremmedord. Skal han ha manuell skolebilde, må han og ha manuell øvelsesbil hjemme. La han ha automat, når han har kjørt litt kan han kjøre opp på manuell, da er all kjøring innarbeidet og manuell går mye lettere. Anonymkode: 1ed4f...44f Han MÅ ingenting! Vi klarte å ta lappen tidligere uten å øvelseskjøre fra vi var 16 år, på MANUELL. Det er ikke vanskelig! Bare folk som er blitt så himla tiltaksløse. Anonymkode: 63e08...309 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #59 Del Skrevet 2. august 2024 Trådstarter her. Her var det folk i begge leire ser jeg. Tror jeg skal be han spørre læreren sin, hva skolen anbefaler. Er det opp til poden velger han letteste utvei, men jeg er sikker på at han klarer manuell helt fint. Han er en gamer og vant til å koordinere flere ting samtidig. Dumt når han er lærling og ikke kan kjøre kjøretøy på jobb med manuelt gir… Anonymkode: d50c7...155 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 2. august 2024 #60 Del Skrevet 2. august 2024 Jeg tok lappen på manuelt gir i 1990, men har ikke kjørt det siden 2004. Så jeg hadde aldri giddet å styre med det i dag. Da hadde jeg mye heller brukt pengene på å ta BE i samme slengen, det har jeg hatt mye mer nytte av. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå