Gå til innhold

Støtter du fremdeles monarkiet etter hendelsene nå i sommer?


Honey Dew

Har du fremdeles tillit til kongehuset/kongefamilien?  

618 stemmer

  1. 1. Støtter du fremdeles monarkiet?

    • Ja
      183
    • Nei
      332
    • Det har ikke endret seg
      103


Anbefalte innlegg

timbar skrev (16 timer siden):

Tror hovedgrunnen til at det pekes på USA er at den godeste gale og kontroversielle Donald har dominert mediene i alt for lang tid. 

Nå er det bare å håpe at Harris vinner og siden Donald om 4 år er for gammel går han forhåpentligvis inn i historiebøkene som tidenes mest klovner president.

Men USA har som sagt et helt annet politisk system enn Norge! Republikk betyr ingenting annet enn at det ikke er noen konge/dronning/keiser på toppen. Republikker kan være veldig ulike land med veldig ulike politiske systemer ellers. Det samme med monarkier. Eller tenker man at Norge og Saudi-Arabia er helt like fordi begge er monarkier?

Det virker (basert på både denne tråden og andre) som om nordmenn har veldig liten kunnskap om republikker, i alle fall, trolig er det en del av grunnen til at såpass mange støtter monarkiet. Hvis de tror at alternativet er Trump, liksom. Men det er det altså IKKE.

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til tross for alt som har skjedd, og fortsetter å skje fremover støtter jeg fremdeles monarkiet. Jeg mener det er en fin styreform som fungerer godt, tross noen rare medlemmer innimellom. 

Jeg har egentlig mistet litt sansen for Märtha, syns hun sutrer for mye nå. Og alt det maset med gin og logo og tittel - det er bare rør. Herregud dama har passert 50 og oppfører seg innimellom som en tenåring i trass. Trodde hun var ferdig med det, men nei. Så respekten for henne har falt litt.   Og jeg tenker ofte på hva kongen egentlig tenker om det hele. Vi vet jo at han er en raus og inkluderende person, men tror nok dette går litt inn på han. Han leser jo de samme avisene som oss...  Hadde håpet på litt mer "oppstramming" av Durek, men det er vel ingenting som biter på han... 

Men generelt, som royalist  er jeg fortsatt for kongehuset og mener at de fyller en viktig en rolle i samfunnet vårt.  Syns det er helt greit at det går i arv, det er mye annet i businessverdenen som går i arv - ingen tenker over det.. men det påvirker oss jo ikke i samme grad. Men, kongehuset bør bestå så lenge det kan.  

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er søkt å kalle det trusselbrev, når man varsler evt rettslige skritt. 
 

Hadde hun skrevet under på et brev der det trues med å drepe kjælekaninen og brenne ned huset hennes om hun ikke slutter å blafre med kjeften, så greit. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neket skrev (3 timer siden):

Synes det er søkt å kalle det trusselbrev, når man varsler evt rettslige skritt. 
 

Hadde hun skrevet under på et brev der det trues med å drepe kjælekaninen og brenne ned huset hennes om hun ikke slutter å blafre med kjeften, så greit. 

Når en sender et brev med trusler (uansett hva), så er det et trusselbrev.

Endret av Honey Dew
Puttet på en L
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (1 time siden):

Når en sender et brev med truser (uansett hva), så er det et trusselbrev.

Truser, nemlig 🤣

Så da kan jeg si at jeg har mottatt trusselbrev, hvis jeg mottar purring med inkassovarsel? Det tilfører jo mer drama til livet mitt!! 😃

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neket skrev (1 time siden):

Truser, nemlig 🤣

Så da kan jeg si at jeg har mottatt trusselbrev, hvis jeg mottar purring med inkassovarsel? Det tilfører jo mer drama til livet mitt!! 😃

Herregud. Trusler mente jeg :skratte:

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kongehuset har utvilsomt fått en utfordring pga Martha, og det kan på litt lengre sikt føre til at monarkiet blir forlatt som styringsform.
Men basert på den oppslutningen monarkiet har hatt frem til nå har det tidligere ikke vært noen reelll vurdering.
Det tror jeg det har blitt nå.
Men jeg tror en slik prosess vil gå langsomt. Men Martha har klart på starte den.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det holder med en familie skattebetalerne skal brødfø holder med statsminister men skal jeg måtte velge så er det monarki 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Marius frikjennes for vold fordi han har en svindyr toppadvokat på skattebetalernes regning, da ryker min støtte for godt! Som om Martha ikke var ille nok 😱

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdjdkdudjbs skrev (15 timer siden):

Hvis Marius frikjennes for vold fordi han har en svindyr toppadvokat på skattebetalernes regning, da ryker min støtte for godt! Som om Martha ikke var ille nok 😱

Han bør som skyldig ta sin straff som alle andre. Syns det er motbydelig som en som selv jobber mye og betaler mye skatt å vite at jeg selv måtte grave dypt i lommeboka selv hvis jeg trengte hjelp, mens en som innad i kongefamilien slipper unna med alt.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius har vært på villspor i flere år men nå kunne det heldigvis ikke skjules lenger.  Så det ble enda en spiker i kista for kongefamilien. 

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (16 timer siden):

Han bør som skyldig ta sin straff som alle andre. Syns det er motbydelig som en som selv jobber mye og betaler mye skatt å vite at jeg selv måtte grave dypt i lommeboka selv hvis jeg trengte hjelp, mens en som innad i kongefamilien slipper unna med alt.

Du ville også hatt krav på advokat dersom du ble tiltalt i en straffesak. Alle i Norge kan fritt velge advokat når man er tiltalt. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (1 time siden):

Marius har vært på villspor i flere år men nå kunne det heldigvis ikke skjules lenger.  Så det ble enda en spiker i kista for kongefamilien. 

Hvordan har han vært på villspor? Hva har han gjort? Har ikke fått med meg så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, nå har de definitivt mistet meg som støttespiller. Europas desidert mest trashy kongehus kan pakke sin snippeske og gå.

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle familier har  sorte får. Hva med din familie TS? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det kong Harald, dronning Sonja, Kronprins Håkon Magnus, Kronprinsesse Mette Marit og Prinsesse Ingrid Alexandra har gjort for noe da? 

Er det slektningene deres, som ikke jobber for kongehuset, dere er sinte på?

Jeg har noen klin galne og nære slektninger selv. Håper ikke jobben min dømmer meg på grunn av dem.

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

MissHannigan skrev (6 minutter siden):

Hva er det kong Harald, dronning Sonja, Kronprins Håkon Magnus, Kronprinsesse Mette Marit og Prinsesse Ingrid Alexandra har gjort for noe da? 

 

Alt skal feies under teppet og forties.

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En president kan fort bli verre. Er stort sett politikere som blir det, og vi vet jo hvor mye rart det er med dem.

Jeg har tillit til Harald, Haakon og Ingrid, så tipper det går bra ut min tid 😀

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momma skrev (2 minutter siden):

Alt skal feies under teppet og forties.

Hva har de personlig gjort som er galt, utenom å ha galne slektninger?

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fått med meg hva som har skjedd i sommer.

Men støtter monarkiet fordi jeg mener alternativet er verre. Vertfall når vi har en så normal kongefamilie som de fleste der er. Englegærningen er et annet kapittel selvsagt, sikkert hun som har gjort noe teit igjen, men så er hun så godt som stengt ute av offentlige plikter og titler og slikt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...