Gå til innhold

Støtter du fremdeles monarkiet etter hendelsene nå i sommer?


Honey Dew

Har du fremdeles tillit til kongehuset/kongefamilien?  

618 stemmer

  1. 1. Støtter du fremdeles monarkiet?

    • Ja
      183
    • Nei
      332
    • Det har ikke endret seg
      103


Anbefalte innlegg

timbar skrev (6 minutter siden):

VI får ikke en type amerikansk president her i Norge. Tror heller aldri en type som Trump ville klart å komme så langt her i Norge. Han fremstår jo som en klovn, og det er for meg ubegripelig at amerikanere ikke klarer å se klovnefaktene hans.

Vi har nå andre som i Frankrike.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

gansketeit skrev (2 minutter siden):

En eller annen gang så kommer det en idiot som er totalt uegnet i en kongelig rolle. Grunnen til at vi fremdeles har et monarki er at det faktisk er flotte og stabile folk som overtar rollene. Den dagen idioten dukker opp, avskriver det seg selv.

Når det er sagt er det i teorien helt idiotisk, gammeldags og så udemokratisk man kan få det.  Vi fordømmer jo diktatur som blir styrt av folk som arver "vervet".

Men monarkiet står støtt i Norge. Jeg er veldig glad I de kongelige vi har nå i hverfall.

Ja. Og det betyr jo at folk egentlig ikke støtter monarkiet som system, men kongefamilien som personer/figurer.

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LiseTV skrev (1 minutt siden):

Vi har nå andre som i Frankrike.

Som også har et helt annet politisk system enn Norge!

Vi får ikke automatisk et annet politisk system av å avskaffe monarkiet. 

I land med parlamentarisk system og president som er en gallionsfigur, får man ikke sånt styr som i USA (eller Frankrike for den saks skyld). Se på Island, f.eks., eller Tyskland.

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ja. Og det betyr jo at folk egentlig ikke støtter monarkiet som system, men kongefamilien som personer/figurer.

Ja det tror jeg. Vi støtter det ut i fra personene i det, ikke selve monarkiet i seg selv. Jeg er jo i teorien i mot, samtidig som jeg er veldig glad i Kongen og syns han er en herlig fyr😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (38 minutter siden):

Er veldig glad i kongeparet, og syns Håkon, Mette Marit og barna er flotte representanter for oss. Men kongehuset har for lengst gått ut på dato. Tanken på at vi har en "adelig" familie som eier landet vårt og er på jobb siden dagen de blir født er litt heslig? 

Jeg syns egentlig synd på Martha. Ho virker jo bare snill, og er nok et levende bevis på at et liv som kongelig er alt fra enkelt. 

Legger til at Shaman Durek er en svindler, og jeg blir skikkelig forbanna av hva han driver med nå! På egenhånd kaster han skam over Harald og Sonja. De har jobbet hardt for å få den respekten og kjærligheten de får fra det norske folk. 

Hvorfor tror du at Martha bare er snill?

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (40 minutter siden):

Er veldig glad i kongeparet, og syns Håkon, Mette Marit og barna er flotte representanter for oss. Men kongehuset har for lengst gått ut på dato. Tanken på at vi har en "adelig" familie som eier landet vårt og er på jobb siden dagen de blir født er litt heslig? 

Jeg syns egentlig synd på Martha. Ho virker jo bare snill, og er nok et levende bevis på at et liv som kongelig er alt fra enkelt. 

Legger til at Shaman Durek er en svindler, og jeg blir skikkelig forbanna av hva han driver med nå! På egenhånd kaster han skam over Harald og Sonja. De har jobbet hardt for å få den respekten og kjærligheten de får fra det norske folk. 

Snill? Hun har sendt trusselbrev til sin kommende svigermor.

  • Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri i mitt liv støttet monarkiet, så det har ikke endret seg.

Fjern kongefamilien nå!

  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har utspilt sin rolle for min del. Det som gjorde utslaget er at ML misbruker sin kongelige tittel, og at pappa konge syns det er helt ok (så lenge det svares kun "ingen kommentar"og ikke får noen konsekvenser,  så betyr det at det er ok) 

 

  • Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri støtta det. Skjønner ikke at de kongelige selv heller støtter det. "Alle er like mye verdt, men vi er liksom verdt litt mer enn andre"... "Folk på offentlige stønader er snyltere, utenom kongefamilien..." Å lese opp taler skrevet av pr og kommunikasjonsrådgivere er en viktig og nasjonssamlende jobb"... Eh, nei? Jeg ser ikke det? De kongelige er sikkert ålreite folk, men hvordan kan man støtte privilegier gitt kun basert på hvilken familie man er født i?? 

  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettrollet skrev (35 minutter siden):

Aldri støtta det. Skjønner ikke at de kongelige selv heller støtter det. "Alle er like mye verdt, men vi er liksom verdt litt mer enn andre"... "Folk på offentlige stønader er snyltere, utenom kongefamilien..." Å lese opp taler skrevet av pr og kommunikasjonsrådgivere er en viktig og nasjonssamlende jobb"... Eh, nei? Jeg ser ikke det? De kongelige er sikkert ålreite folk, men hvordan kan man støtte privilegier gitt kun basert på hvilken familie man er født i?? 

Ingen tvil om at Harald og Sonja er fine gamle mennesker, men de leser og sier det som andre har fortalt dem at de skal og de fraktes fra a til å uten å løfte en finger for noen ting. Har ikke slitt noen ting i hele sitt liv, bare susa rundt og vinka og sagt at det er en fin dag og barna sang veldig fint. 
Tenk bare hvis _noe_ skjer og Haakon M med begge ektefødte barn skulle falle ifra. Hva gjør vi da? Da får vi ei real skrulle med en sjaman «på tronen». Det skal spys ut penger til dem for at de skal leve i sus og dus med kongelige eskorter og private fly. Tenk litt på den, dere som synes at dere ikke vil ha en «avdanka politiker som president». Ingen har sagt at man MÅ ha president en gang. Statsminister holder! Martha er faktisk det eldste barnet, trekk pusten og tenk, bare tenk, enn om grunnloven ikke ble omgjort den gangen og HUN skulle hatt «tronen» og vært «opphøyd». 
Selv ser jeg ikke for meg H og MM som noe særlig tess til dette heller. H er jo grei nok, smiler og sier selvfølgeligheter. MM er jo for det første syk, stakkars, så vi får da en ufør dronning. Hun slipper jo å ta noe kamp med NAV hun da, og hun kan bruke restarbeidsevne på vevekurs og bokbad sånn dann og vann, delta på det kongelige bryllupet til en eller annen mellomeuropeisk fyrste og dra rundt på ferieturer så tyske sladderblad pluss se og hør får skrevet et skup av en sak. Så H vil jo i utgangspunktet måtte «representere» alene. Er det superviktig at han da skal dra rundt til alle landets kommuner, alle forblåste avhøl og høre på sur korspsmusikk mens barnehagebarna vifter med flagg, få omvisning på den lokale gummistøvelfabrikken og si at dette er veldig viktig og Indre gokkfjord er virkelig fint og flott, og MM sitter alene på Skaugum og er syk? 
Og neste generasjon; hva om I A er ønsker å leve et barnløst liv? Og SM videre ikke kan få barn? Og ingen av dem vil drive med dette her? 
Nå har dette utspilt sin rolle. Avsett kongehuset med Harald. 

  • Liker 19
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltide vært ekstremt pro monarki, og er det fremdeles. MEN slik denne saken blir håndtert ville jeg stemt imot ved en folkeavstemning. Spiller ingen rolle hvor godt en liker en ting når det vanskjøttes og ødelegger mer enn enn bygger opp. Dessverre er det altfor ødeleggende for et land å ha et kongehus som tenker mer på seg selv enn landet sitt. Når løsningen på alt egentlig er utrolig enkel men ingenting gjør har Harald mistet all min støtte.

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke monarki hører hjemme i et demokratisk land som Norge. De menneskene som fødes inn i kongefamilien tildeles en rolle de aldri har bedt om, og kanskje heller ikke ønsker. De blir ikke frie som andre som er født i Norge. Og de som faktisk skulle ønske å bli kongelig kan ikke bli det annet enn om de fødes som det. 

Saken om Martha og Durek syns jeg viser dette ypperlig: hun må få gifte seg med hvem hun vil, være så gal hun bare vil, men det er ikke forenlig med å være prinsesse, og når hun signerer trusselbrev med prinisessetittelen sin blir det så klart klinsj.  Hun har også fortalt om hvor fælt det var og vokse opp med pressen på slep. Så klart burde pressen oppført seg bedre, men hadde hun vært født som Siri-Louise på Bøler hadde det ikke vært en del av hennes hverdag hvis hun ikke aktivt hadde oppsøkt det selv som influenser. Tenk om Ingrid Alexandra ønsker å gifte seg med ei dame på et tidspunkt? Det må hun absolutt få lov til uten at det skal bli drama om det, men hvis hun skal være dronning kommer det garantert til å bli oppstyr. Bare det å vite hvor mye oppstyr det kan bli kan føre til at de kongelige velger annerledes, og ikke lever ut livet slik de faktisk ønsker. 

De kongelige lever ikke frie liv, og i et demokrati mener jeg at vi alle bør være være født fri. 

Jeg håper det fremmes et forslag nå i løpet av høsten om å endre grunnloven, og avskaffe monarkiet. Og jeg håper at kongehuset kan gå med på det uten den store balubaen. De kommer til å leve gode liv i luksus, og de vil i lang fremtid være en kjent familie, men de kan da få frihet til å gjøre hva de vil. 

Og vi trenger ikke å bli som USA bare fordi vi får republikk. Det går ganske stille og rolig for seg i Finland og på Island. 

 

  • Liker 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bie-damen skrev (17 timer siden):

Hvorfor tror du at Martha bare er snill?

 

Honey Dew skrev (17 timer siden):

Snill? Hun har sendt trusselbrev til sin kommende svigermor.

Har ikke sterke meninger om hennes snillhet, men har alltid hatt inntrykk av at hun ønsker andre godt. Før hun møtte Durek ihvertfall. Trusselbrevet har jeg ikke lest om annet enn overskriftene, så tenkte automatisk at det var han som sto bak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 hours ago, gansketeit said:

Ja det tror jeg. Vi støtter det ut i fra personene i det, ikke selve monarkiet i seg selv. Jeg er jo i teorien i mot, samtidig som jeg er veldig glad i Kongen og syns han er en herlig fyr😅

Jeg synes ikke det er mye herlighet i å godta at datteren setter signaturen sin under trusselbrev nei. Har mistet all respekt.

En ting er at de såklart er nødt å ta imot sin nye svindler svigersønn, men å være så konfliktsky at man godtar at datteren signerer et trusselbrev hvor hun ikke engang er part i saken synes jeg er helt utrolig. Så ingenting herlig med han lenger. 

 

 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Bie-damen said:

Hvorfor tror du at Martha bare er snill?

Vel for tiden oppfører hun seg som en bortskjemt tenåring og da tenker jeg ikke primært på valg av partner, det må hun selv stå til ansvar for med tiden, og primært er det henne som evnt.må betale prisen for det. Litt verre er det at hun setter hele kongehuset i forlegenhet.

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, pop up bruker said:

Jeg syns ikke monarki hører hjemme i et demokratisk land som Norge. De menneskene som fødes inn i kongefamilien tildeles en rolle de aldri har bedt om, og kanskje heller ikke ønsker. De blir ikke frie som andre som er født i Norge. Og de som faktisk skulle ønske å bli kongelig kan ikke bli det annet enn om de fødes som det. 

Saken om Martha og Durek syns jeg viser dette ypperlig: hun må få gifte seg med hvem hun vil, være så gal hun bare vil, men det er ikke forenlig med å være prinsesse, og når hun signerer trusselbrev med prinisessetittelen sin blir det så klart klinsj.  Hun har også fortalt om hvor fælt det var og vokse opp med pressen på slep. Så klart burde pressen oppført seg bedre, men hadde hun vært født som Siri-Louise på Bøler hadde det ikke vært en del av hennes hverdag hvis hun ikke aktivt hadde oppsøkt det selv som influenser. Tenk om Ingrid Alexandra ønsker å gifte seg med ei dame på et tidspunkt? Det må hun absolutt få lov til uten at det skal bli drama om det, men hvis hun skal være dronning kommer det garantert til å bli oppstyr. Bare det å vite hvor mye oppstyr det kan bli kan føre til at de kongelige velger annerledes, og ikke lever ut livet slik de faktisk ønsker. 

De kongelige lever ikke frie liv, og i et demokrati mener jeg at vi alle bør være være født fri. 

Jeg håper det fremmes et forslag nå i løpet av høsten om å endre grunnloven, og avskaffe monarkiet. Og jeg håper at kongehuset kan gå med på det uten den store balubaen. De kommer til å leve gode liv i luksus, og de vil i lang fremtid være en kjent familie, men de kan da få frihet til å gjøre hva de vil. 

Og vi trenger ikke å bli som USA bare fordi vi får republikk. Det går ganske stille og rolig for seg i Finland og på Island. 

 

Tror hovedgrunnen til at det pekes på USA er at den godeste gale og kontroversielle Donald har dominert mediene i alt for lang tid. 

Nå er det bare å håpe at Harris vinner og siden Donald om 4 år er for gammel går han forhåpentligvis inn i historiebøkene som tidenes mest klovner president.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Honey Dew skrev (19 timer siden):

Snill? Hun har sendt trusselbrev til sin kommende svigermor.

Ja, men svigermor er jo enda mindre i lodd enn Svenn-O? 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer I det norske kongehuset tipper jeg aldri ville skjedd verken i Danmark eller Sverige. 

Mitt inntrykk er at både svenskekongen og abdiserte Magrete har mye mer kontroll på familien sin og våger å ta grep når de må. 

Jeg klarer ikke med beste evne å se for meg at noen av de barna skulle ende opp med noe slikt som DV, og tenker vel at ML muligens er skadet av oppveksten sin, noe som definitivt taler mot monarki.

Det er nesten som jeg ikke kan tenke meg en eneste en jeg vet om som hadde falt for denne fyren, og det sier jo litt at det virker ikke som han har vært i mange forhold til kvinner. Et forhold hvor han sier han ble utnyttet for å få oppholdstillatelse i USA. Så 8 år med en mann som jo ikke har mye fint å si om han. Utover det har jeg ikke funnet noe om at han har vært i lengre forhold, og muligens er det stygt å si det, men jeg tror man må være veldig søkende og sårbar for å forelske seg i denne mannen.

Det er noen som mener han er pen, jeg synes ikke det, kan strekke meg til at han er høy og atletisk. Utover det er det lite som er tiltrekkende med denne mannen, og levebrødet hans er veldig spekulativt. Og jeg tror heller ikke det er helt tilfeldig at han har vært i så få forhold for jeg tror ikke hvemsomhelst hadde gått inn i et forhold til denne mannen. 

På en måte måtte de bli en som har alt og ikke trenger verken penger eller status som gikk inn i dette forholdet.

Det er sikkert stygt sagt men får stå for min mening. 

Utover at jeg har skiftet til å bli republikaner er jeg også veldig bekymret for sårbare mennesker som sliter i Norge og som står i fare for å sette seg i gjeld for å få såkalt behandling som jeg tviler på virker av denne mannen.

Etter det jeg har hørt tar han nå 20000 kr for en Skype seanse, og prisen ble satt grundig opp pga.at han er i forhold til en prinsesse.

Det er veldig skummelt,  og jeg håper ingen setter seg i gjeld for å få hans behandling grunnet desperasjon.

Og folk bør også være klar over at han neppe vil gå av veien for å betale folk for å stå frem og fortelle at hans behandling virker så vær våken,sjekk evnt.kilder og at det ikke er reklame før du går til det skritt å betale så mye penger for ingenting.

 

 

 

 

 

  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Neket said:

Ja, men svigermor er jo enda mindre i lodd enn Svenn-O? 

Hvem som er mest i lodd er irrelevant, det som er relevant i denne saken er at ML har signert et trusselbrev til sin kommende svigermor uten engang å være part I saken.

Dette er en sak mellom DV og hans mor og han har brukt sin tilkommende kone sin signatur for at brevet skal virke mer seriøst og det er så idiotisk som det kan få blitt. 

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

timbar skrev (6 timer siden):

Jeg synes ikke det er mye herlighet i å godta at datteren setter signaturen sin under trusselbrev nei. Har mistet all respekt.

En ting er at de såklart er nødt å ta imot sin nye svindler svigersønn, men å være så konfliktsky at man godtar at datteren signerer et trusselbrev hvor hun ikke engang er part i saken synes jeg er helt utrolig. Så ingenting herlig med han lenger. 

 

 

For meg så er ikke monarkiet en big deal, så da blir den saken der noe jeg bryr meg minimalt om. Liker kongen, han er kul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...