Gå til innhold

Rentefri lån egne barn el forskudd på arv!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite beløp i bufferkonto som jeg låner ut til eldstemann, som en del av egenkapital til bolig. Beløpet er tenkt som kortvarig lån, som betales tilbake i månedlige innskudd, på egen høyrentekonto. Selvsagt rentefri. 

 

Hvordan skal jeg gjøre det? Kan jeg bare overføre pengene til hen, eller må jeg ha noe skriftlig? Hvordan blir det når hen begynner å tilbakebetale? Vil det bli ansett gave, til meg som jeg så må skatte av?  

Må det tas med i skattemelding til neste år, og hvordan registeres det i så fall? I både hen sin og min? 

Kan noen som kan dette eller gjort det selv, veilede litt. 

Anonymkode: 15a3a...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har et lite beløp i bufferkonto som jeg låner ut til eldstemann, som en del av egenkapital til bolig. Beløpet er tenkt som kortvarig lån, som betales tilbake i månedlige innskudd, på egen høyrentekonto. Selvsagt rentefri. 

 

Hvordan skal jeg gjøre det? Kan jeg bare overføre pengene til hen, eller må jeg ha noe skriftlig? Hvordan blir det når hen begynner å tilbakebetale? Vil det bli ansett gave, til meg som jeg så må skatte av?  

Må det tas med i skattemelding til neste år, og hvordan registeres det i så fall? I både hen sin og min? 

Kan noen som kan dette eller gjort det selv, veilede litt. 

Anonymkode: 15a3a...005

Bør være helt unødvendig å spørre om. 
For å stille spørsmålet tilbake: Hvordan ville du ordnet et privat lån til en person du ikke kjenner, men forventer å få lånte penger tilbake fra?

Juridisk bør det ikke være noen forskjell.

Anonymkode: a50fd...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag gjeldsbrev. Der skrives vilkår, betalingsplan osv 

Anonymkode: 4ed09...ed0

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du betaler uansett ikke skatt på gaver. 

Anonymkode: 63070...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en avtale hvor betingelsene er tydelig. Hvor store avdrag og hvor ofte. Hva er konsekvensene om han ikke betaler? Gjeldsbrevet blir en del av boet dersom du dør.

På skattemeldingen fører han opp gjeld pr 31.12 og du tilsvarende formue (utestående fordring).

Du kan fritt overføre midlene til ham og han betale avdragene til deg uten at det har noen skattemessige konsekvenser. 

Anonymkode: ab4aa...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten det er et lån eller en gave bør du alltid skriftliggjøre dette. Skriv enten en låneavtale eller et gavebrev hvor vilkårene kommer klart og tydelig frem. Både for at det ikke skal bli misforståelser mellom deg og barnet ditt rundt hva dere har avtalt, og for at ikke andre arvinger skal kunne lage bråk i etgertid ved å påstå at overføringen var noe annet enn det den var.

Anonymkode: b02cd...e78

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde gjort det til forskudd på arv og lagd noe skriftlig på at andre barn har tilgode det samme justert for inflasjon i fremtiden. Tror man skal tenke seg om før man låner ut penger til familie. Kommer man til å tenke på hva låntager bruker pengene på? Hva om nedbetalingen skjer tregere enn ventet? Enklere å gi i gave, eller ingenting.

Anonymkode: af0ab...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Rentefritt lån i disse tider vil jo utgjøre en god del penger over tid. Ikke akkurat nullrente lenger. Dette bør utjevnes i endelig arveoppgjør og pass nå endelig på at tilbakebetaling blir inflasjonsjustert! Skriv ut lønnsslippene fortløpende og arkiver i permer så slipper etterkommerne strides om hva som har vært. Lønnsslipper lengre tilbake  ble et avgjørende helhetsbilde da min far gikk bort. Han hadde tatt vare på alle. Min søster ville brenne dem men jeg fikk helt tilfeldig stoppet henne!

Anonymkode: 230c6...239

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ansatt i bank og jobber med boliglån. 

 

Om du låner penger til egenkapital regner vi det som et lån og må ta med avdragene i lånesaken. Dette er penger som skal betales tilbake, og vil spise av likviditeten i lånesaken på øik linje som andre lån. Da uten rente.

 

Og ja, det må dokumenteres hvor egenkapitalen kommer fra, så dere må skrive en kontrakt.

 

Bare så du vet at det er begrenset hvor mye et lån hjelper. Om du faktisk skal bidra til kjøp av bolig så er det arv du skal gi, om du har råd.

Anonymkode: e4c99...17a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er ansatt i bank og jobber med boliglån. 

 

Om du låner penger til egenkapital regner vi det som et lån og må ta med avdragene i lånesaken. Dette er penger som skal betales tilbake, og vil spise av likviditeten i lånesaken på øik linje som andre lån. Da uten rente.

 

Og ja, det må dokumenteres hvor egenkapitalen kommer fra, så dere må skrive en kontrakt.

 

Bare så du vet at det er begrenset hvor mye et lån hjelper. Om du faktisk skal bidra til kjøp av bolig så er det arv du skal gi, om du har råd.

Anonymkode: e4c99...17a

Pappa overførte et stort beløp til meg da vi kjøpte bolig. Det ble aldri stilt noe spørsmålstegn til hva disse pengene var. 

Anonymkode: 4dda4...3a3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Pappa overførte et stort beløp til meg da vi kjøpte bolig. Det ble aldri stilt noe spørsmålstegn til hva disse pengene var. 

Anonymkode: 4dda4...3a3

Enten er dette noen år siden eller noen har ikke gjort jobben sin. Hvitvaskingsloven som kom i 2018 krever at all opprinnelse til egenkapital dokumenteres. Det kan godt hende at finansrådgiveren har dokumentert dette på andre måter enn å prate med deg, for eksempel at kontooverføringen vises i nettbanken din og at dette er dokumentert som arv eller gave i lånesaken. Alt en rådgiver gjør og dokumenterer vil ikke kommuniseres ut til kunden.

 

Det er nesten litt flaut at gjengangeren her på Kvinneguiden er "det skjedde ikke meg så da gjelder det ikke". Joda det gjør det. Denne tankegangen viser bare uvitenhet og dumskap. Alle banker må forholde seg til Hvitvaskingsloven og Finanstilsynet, og de som ikke gjør det bryter loven og risikerer bøter ved tilsynssaker.

Anonymkode: e4c99...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde noe tilsvarende for to år siden. Min datter og ektefelle eide en leilighet, men skulle bygge hus. Da var det en periode på 7-8 måneder de hadde "dobbelt" med utgifter og gjeld før de fikk solgt leiligheten de hadde. I denne perioden til de fikk solgt leilighet tilbød jeg de litt hjelp med å få låne det jeg hadde på høyrentekonto til 0 rente. Dreide seg bare om en million, men det utgjorde da noen kroner spart pluss de slapp å ta opp ekstra lån på toppen. Skrev selvfølgelig vilkår osv. på papir som begge signerte. Ble aldri noen greie mht. skatten.

Anonymkode: b7d82...38c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Enten er dette noen år siden eller noen har ikke gjort jobben sin. Hvitvaskingsloven som kom i 2018 krever at all opprinnelse til egenkapital dokumenteres. Det kan godt hende at finansrådgiveren har dokumentert dette på andre måter enn å prate med deg, for eksempel at kontooverføringen vises i nettbanken din og at dette er dokumentert som arv eller gave i lånesaken. Alt en rådgiver gjør og dokumenterer vil ikke kommuniseres ut til kunden.

 

Det er nesten litt flaut at gjengangeren her på Kvinneguiden er "det skjedde ikke meg så da gjelder det ikke". Joda det gjør det. Denne tankegangen viser bare uvitenhet og dumskap. Alle banker må forholde seg til Hvitvaskingsloven og Finanstilsynet, og de som ikke gjør det bryter loven og risikerer bøter ved tilsynssaker.

Anonymkode: e4c99...17a

Det har de selvfølgelig sett. Og jeg har samme etternavn som pappa. 

Poenget er at de kan ikke vite om det var lån, gave eller forskudd arv, det finnes det ingen andre kilder på. Og det hadde egentlig ikke vært vits i å spørre en gang. De fleste ville vel bare (med fars velsignelse) si at det er gave. 

Anonymkode: 4dda4...3a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har de selvfølgelig sett. Og jeg har samme etternavn som pappa. 

Poenget er at de kan ikke vite om det var lån, gave eller forskudd arv, det finnes det ingen andre kilder på. Og det hadde egentlig ikke vært vits i å spørre en gang. De fleste ville vel bare (med fars velsignelse) si at det er gave. 

Anonymkode: 4dda4...3a3

Men hvis det ikke er en gave, men et lån, så vil det være svindel å ikke oppgi dette til banken. Da har man jo ikke egentlig like mye egenkapital som banken har regnet, og når det private lånet skal tilbakebetales, er ikke lånetakers evne til å betjene lånet regnet inn. 
Et privat lån skal også oppgis i skattemeldingen. Det et også dokumentasjonskrav, som gjør at dere må ha en skriftlig avtale uansett. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bank-og-lan/lan-og-renter/
 

Anonymkode: 621c8...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det har de selvfølgelig sett. Og jeg har samme etternavn som pappa. 

Poenget er at de kan ikke vite om det var lån, gave eller forskudd arv, det finnes det ingen andre kilder på. Og det hadde egentlig ikke vært vits i å spørre en gang. De fleste ville vel bare (med fars velsignelse) si at det er gave. 

Anonymkode: 4dda4...3a3

At dere ville valgt å lyve og at det har vært en finansrådgiver her som ikke har brydd seg med å spørre er ikke så veldig relevant. De fleste av oss følger heldigvis og forhåpentligvis lov og retningslinjer og er opptatt av å gjøre en god nok kredittvurdering. TS spurte om hun burde gi lån eller arv og om hun burde dokumentere dette. Jeg har svart slik det gjøres når det gjøres riktig. Svaret er at hvis hun faktisk skal hjelpe så burde hun gi pengene som arv.

 

Problemet oppstår når lånet misligholdes og dette blir en sak. Eventuelt ved tilsyn fra Finanstilsynet. At det foreløpig har gått helt fint for dere har ingenting med saken, loven eller TS sitt spørsmål å gjøre. Det betyr bare at noen ikke har gjort en veldig god jobb eller har funnet det hn trenger av dokumentasjon på andre måter.

Anonymkode: e4c99...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men hvis det ikke er en gave, men et lån, så vil det være svindel å ikke oppgi dette til banken. Da har man jo ikke egentlig like mye egenkapital som banken har regnet, og når det private lånet skal tilbakebetales, er ikke lånetakers evne til å betjene lånet regnet inn. 
Et privat lån skal også oppgis i skattemeldingen. Det et også dokumentasjonskrav, som gjør at dere må ha en skriftlig avtale uansett. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bank-og-lan/lan-og-renter/
 

Anonymkode: 621c8...fce

Du er ganske godtroende til å være kundekonsulent.

Dette kan man tåkelegge inn i evigheten. Bare vise til at det var uklart, at man trodde det var gave. Så er det en uenighet, man har valgt å betale litt. Nekter å betale mer. Søsken ble sure... ett eller annet... 

Anonymkode: 4dda4...3a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

At dere ville valgt å lyve og at det har vært en finansrådgiver her som ikke har brydd seg med å spørre er ikke så veldig relevant. De fleste av oss følger heldigvis og forhåpentligvis lov og retningslinjer og er opptatt av å gjøre en god nok kredittvurdering. TS spurte om hun burde gi lån eller arv og om hun burde dokumentere dette. Jeg har svart slik det gjøres når det gjøres riktig. Svaret er at hvis hun faktisk skal hjelpe så burde hun gi pengene som arv.

 

Problemet oppstår når lånet misligholdes og dette blir en sak. Eventuelt ved tilsyn fra Finanstilsynet. At det foreløpig har gått helt fint for dere har ingenting med saken, loven eller TS sitt spørsmål å gjøre. Det betyr bare at noen ikke har gjort en veldig god jobb eller har funnet det hn trenger av dokumentasjon på andre måter.

Anonymkode: e4c99...17a

Vi fikk gave. Jeg har aldri løyet. Og har fått mer senere, så er nesten gjeldsfri. 

Men vet om mange som har sagt at et lån var en gave.

Tror uansett banken ser rett gjennom fingrene med det. Egne foreldre har jo så godt som ingenting å stille opp med om man ikke kan betale tilbake. Banken har pant, og all makt. Så har egentlig ingenting å si for banken hva du kaller pengene. 

Synes som om mange er bitre fordi de ikke får hjelp? 

Anonymkode: 4dda4...3a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Pappa overførte et stort beløp til meg da vi kjøpte bolig. Det ble aldri stilt noe spørsmålstegn til hva disse pengene var. 

Anonymkode: 4dda4...3a3

Samme her. Min far var i banken og overførte noen hundre tusen til meg, ble aldri stilt noen spm om det var arv, lån eller gave. Vi hadde ingen skriftelig avtale og han ønsket heller ingen mnd tilbakebetaling, sa jeg kunne betale tilbake når jeg kunne. Så jeg sparte hardt i fem år og betalte han hele summen tilbake, rentefritt ja. Overførte bare penger tilbake. 

Dette er sju år siden. 

Anonymkode: 5e478...a57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Samme her. Min far var i banken og overførte noen hundre tusen til meg, ble aldri stilt noen spm om det var arv, lån eller gave. Vi hadde ingen skriftelig avtale og han ønsket heller ingen mnd tilbakebetaling, sa jeg kunne betale tilbake når jeg kunne. Så jeg sparte hardt i fem år og betalte han hele summen tilbake, rentefritt ja. Overførte bare penger tilbake. 

Dette er sju år siden. 

Anonymkode: 5e478...a57

Som er før hvitvaskingsloven trådte i kraft.

 

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Vi fikk gave. Jeg har aldri løyet. Og har fått mer senere, så er nesten gjeldsfri. 

Men vet om mange som har sagt at et lån var en gave.

Tror uansett banken ser rett gjennom fingrene med det. Egne foreldre har jo så godt som ingenting å stille opp med om man ikke kan betale tilbake. Banken har pant, og all makt. Så har egentlig ingenting å si for banken hva du kaller pengene. 

Synes som om mange er bitre fordi de ikke får hjelp? 

Anonymkode: 4dda4...3a3

Ok, om du bryr deg eller tror på det som gjelder eller ikke er for meg likegyldig. Når du ikke engang klarer å skjønne forklaringer som blir gitt til deg med teskje så skjønner jeg at det er grunnleggende forståelse som er problemet her.

Anonymkode: e4c99...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok, om du bryr deg eller tror på det som gjelder eller ikke er for meg likegyldig. Når du ikke engang klarer å skjønne forklaringer som blir gitt til deg med teskje så skjønner jeg at det er grunnleggende forståelse som er problemet her.

Anonymkode: e4c99...17a

Hva av det du har skrevet er det jeg ikke forstår? 

Jeg kan regelverket, er selv siviløkonom og jobber kunderettt, så hvitvaskingsloven må jeg kunne. 

Penger fra foreldre... ingen bryr seg om hvilken merkelapp du putter på det. Med mindre det er snakk om en PEP. 

Anonymkode: 4dda4...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...