AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #21 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg leste nylig en forskningsartikkel om utbrenthet der den opprinnelige behandlingen med hvile og sykemelding ble slaktet. Det ble anbefalt mer fysisk aktivitet feks fjellturer og ellers sunt kosthold osv. uansett tenker jeg at du bør ta en tur til legen. Etter Covid fikk iallefall jeg alvorlig vitaminmangel og måtte ha påfyll i et helt år før jeg fikk normale verdier. Hadde samme følelse som deg før verdiene ble bedre. Anonymkode: 0cafb...bb1 Det funker neppe når hele kroppen har skrudd seg av og med så kraftige fysiske symptomer. den artiklen blander sammen mange tilstander. Kanskje det funker om man bare er «litt sliten» Anonymkode: 7c1fd...8a5 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #22 Skrevet 31. juli 2024 Kan såklart værte Long covid/utmattelse og, men det var også mange av symptomene dine som høres mistenkelig ut som diabetes type 2.. Hvis du ikke har sjekket blodsukkeret ville jeg gjort det Anonymkode: e7916...0e3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #23 Skrevet 31. juli 2024 Hei! Jeg er selv utbrent, og har en leder som jeg mistenker også er det, men har lite forståelse for min situasjon. Jeg har vært sykemeldt siden begynnelsen av mai, og lederen min kommer med påstander som at jeg er langtidssykemeldt og at jeg nekter tilrettelegging fordi jeg ikke kunne begynne å jobbe litt igjen før sommeren (det var jo legen min sin vurdering at jeg ikke kunne det). Og jeg har på en måte blitt truet tilbake på jobb ved utsending av formelle brev etc. (Har ikke vært tilbake på jobb, er såpass moden og sterk i meg selv at jeg kjenner mine rettigheter og lener meg godt på legen min som er en god lege). Det har vært veldig vanskelig å ha en sånn leder i en sånn situasjon, særlig siden sommeren min liksom skulle være en mulighet til å hente seg inn. Jeg skulle ønske at lederen min selv hadde sykemeldt seg for lenge siden så det ikke hadde gått slik utover meg. Jeg tror hun tenker at det er en svakhet og at man ikke skal sykemelde seg fordi det er en slags synd og man skal på en måte leve litt for jobben. Det er en mentalitet jeg ikke kjenner meg igjen i, og som jeg ikke synes noe om. Hadde jeg vært din kollega eller du hadde vært min leder, hadde jeg satt veldig pris på at du viste deg som et helt normalt menneske som sykemeldte deg når du ble utmattet/utbrent. Jeg er helt sikker på at ingen på din arbeidsplass tenker noe vondt om deg fordi du gjør det. Om du ikke får forståelse fra ledelsen bør du tenke på å bytte jobb. Det er veldig synd for arbeidsplassen din da de taper massive penger på å miste gode folk og lære opp nye folk som igjen blir utbrent. Dette er noe jeg har reflektert over selv. Alle fortjener en arbeidsplass som ivaretar ens rettigheter. Ønsker deg alt godt! Anonymkode: 96f80...1ec 1
Lolalot Skrevet 31. juli 2024 #24 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg og!😞😞😞 Hvor lenge har du slitt? Anonymkode: 7c1fd...8a5 Fikk covid i midten av des 23,egentlig slitt siden det!Du da?
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #25 Skrevet 31. juli 2024 Lolalot skrev (13 minutter siden): Fikk covid i midten av des 23,egentlig slitt siden det!Du da? Samme her faktisk. Føler jeg bare blir verre og verre. Anonymkode: 7c1fd...8a5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #26 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Samme her faktisk. Føler jeg bare blir verre og verre. Anonymkode: 7c1fd...8a5 Sjekk b12 og d vitamin. Mine nivåer, særlig b12, hadde droppet ganske mye noen mnd etter infeksjon oppstod. Lå rett over normalen, har vært bra å få opp nivåene. Lurt å sjekke. Anonymkode: 7a9b8...294
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #27 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sjekk b12 og d vitamin. Mine nivåer, særlig b12, hadde droppet ganske mye noen mnd etter infeksjon oppstod. Lå rett over normalen, har vært bra å få opp nivåene. Lurt å sjekke. Anonymkode: 7a9b8...294 Okei. Har sjekka alt. Tipp topp av alt😞 Anonymkode: 7c1fd...8a5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #28 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tror jeg er utbrent og i ferd med å møte veggen. Utmattelse har pågått nå over lang tid (1,5 år) og har gradvis blitt verre. Siste 3-4 månedene har vært spesielt ille, og en del fysiske symptomer har også dukket opp siste tiden: hårtap, stikking i hjertet, fryser lettere, svimmelhet, trøtthet og episoder med hvite fingertupper uten følelser. Jeg er normalt sett en pliktoppfyllende, effektiv og ambisiøs person, og arbeider som leder. Som følger av utmattelsen har jeg mistet all motivasjon og "passion" for jobben min, og jeg går på autopilot og gjennomfører det jeg må. Jeg utsetter ting og er lite effektiv. Jeg sliter med konsentrasjonen, har "hjernetåke" og dårlig hukommelse. Jeg finner ingen glede i jobben min lenger! Tidligere har jeg elsket yrket mitt. Siste månedene har jeg i større grad også slitt med mørke tanker. Jeg har tidligere aldri hatt noe form for psykiske problemer. Jeg kan mørke tanker om at det ikke er noe mening i livet lenger og jeg gråter mye. Jeg kan grue meg for situasjoner eller få angts og hjertebank av de, for eksempel enkelte møter (som jeg normalt sett ville gledet meg til). Jeg synes det er så utrolig vanskelig å oppsøke hjelp! Og utsetter stadig å bestille meg time til lege. Jeg ser jo selv at jeg burde gjort det for lenge siden, men greier ikke å ta steget. Av en eller annen grunn skammer jeg meg skrekkelig over at jeg er i ferd med å møte veggen, hadde vært lettere om det var noe annet. Jeg har lenge håpet det skal gå over, og jeg har riktignok gjort noen grep selv uten forbedring (jeg har startet å trene og jobbe noe mindre). Jeg ser vel for meg at jeg får en langtidssykemelding, men ønsker virkelig ikke det. Jeg føler jeg svikter teamet jeg leder og bedriften jeg jobber for. Jeg er sikkert også litt for "stolt" for dette, ønsker ikke at noe slikt skal ramme meg. Føler meg svak, og er redd folk skal tro jeg unnasluntrer. Ironien er at jeg aldri ville tenkt dette dersom en kollega ble utbent, vedkommende ville hatt min fulle sympati. Gruer meg så utrolig mye dersom jeg blir sykemeldt på grunn av utbrenthet, jeg aner virkelig ikke hva jeg skal si til sjefen min eller teamet mitt! Det passer på ingen måte, det er ikke bare jeg som er "presset" og jeg er bekymret for at andre også skal bli utmattet som følger av mitt fravær. Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, jeg har grublet i hele sommerferien min og hatt det vanskelig. Er det noen som har noen råd eller stått i en lignende situasjon? Anonymkode: 3fa5d...d3e Sånn var jeg også -men man må bare manne seg opp ta det med legen, være ærlig på jobben. Er bare sånn man får det bedre. Bare positive opplevelser med å være åpen og ærlig med arb plassen hvordan det stod til. Ingen som så det som ett nederlag, fikk bare omtanke og støtte. På tide å la fasaden falle når man har gått så langt, ingen av oss er supermennesker. Lykke til! Anonymkode: dd75b...87e
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #29 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Okei. Har sjekka alt. Tipp topp av alt😞 Anonymkode: 7c1fd...8a5 Hvor lenge etter du ble smittet ble det sjekket? Hva lå serum b-12 på, og ble homocystein og mma også sjekket? Jeg fikk beskjed om normale prøver, men fordi jeg var våken selv så jeg at det hadde droppet enormt siden sist det ble sjekket. Jeg fikk dermed injeksjoner hyppig. Trenger jo ikke være det som er årsaken hos deg, men uansett greit å nevne det ❤️ Anonymkode: 7a9b8...294
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #30 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Okei. Har sjekka alt. Tipp topp av alt😞 Anonymkode: 7c1fd...8a5 Trodde jeg hadde mitt tipptopp men det hjalp å ta tilskudd. Ble bedre av en del nevrologisk og fikk mer energi. Anonymkode: dd75b...87e
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #31 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor lenge etter du ble smittet ble det sjekket? Hva lå serum b-12 på, og ble homocystein og mma også sjekket? Jeg fikk beskjed om normale prøver, men fordi jeg var våken selv så jeg at det hadde droppet enormt siden sist det ble sjekket. Jeg fikk dermed injeksjoner hyppig. Trenger jo ikke være det som er årsaken hos deg, men uansett greit å nevne det ❤️ Anonymkode: 7a9b8...294 Takk for det. Ja jeg har b12 på 500, og de du nevner er også sjekka og de var bra og. Skulle nesten ønske der var noe der. Men veit ikke om det er noe vits å høre om tilskudd da- om det likevel kan hjelpe på noe symptomer. Anonymkode: 7c1fd...8a5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #32 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Trodde jeg hadde mitt tipptopp men det hjalp å ta tilskudd. Ble bedre av en del nevrologisk og fikk mer energi. Anonymkode: dd75b...87e Åh… med bra verdier av både b12,mma og homocystein? Anonymkode: 7c1fd...8a5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #33 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Trodde jeg hadde mitt tipptopp men det hjalp å ta tilskudd. Ble bedre av en del nevrologisk og fikk mer energi. Anonymkode: dd75b...87e Hvordan slet du nevrologisk? Anonymkode: 7c1fd...8a5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #34 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for det. Ja jeg har b12 på 500, og de du nevner er også sjekka og de var bra og. Skulle nesten ønske der var noe der. Men veit ikke om det er noe vits å høre om tilskudd da- om det likevel kan hjelpe på noe symptomer. Anonymkode: 7c1fd...8a5 Ja 500 er bra. Så lenge det er sjekket nylig, så er det greit. Mine nivåer droppet noen mnd etter, dvs det var da det vistes på prøvene. Leser både her og der at flere har fått hjelp hos refleksolog. Alternativt, men, hvis det hjelper? Anonymkode: 7a9b8...294
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #35 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan slet du nevrologisk? Anonymkode: 7c1fd...8a5 Har ME dvs mye nevrologisk, som feks parestesier, forhøyet puls, utmattelse, migrene, smerter, søvnproblemer. Alt disse tingene ble bedre. Følte kroppen fikk oksygen og litt overskudd igjen. Lå på 260 ish i B12 -gjort i mange år. De andre husker jeg ikke akkurat nå, men lå innafor på alt. Tar høydose B12, folat og ferritin. Anonymkode: dd75b...87e
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #36 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har ME dvs mye nevrologisk, som feks parestesier, forhøyet puls, utmattelse, migrene, smerter, søvnproblemer. Alt disse tingene ble bedre. Følte kroppen fikk oksygen og litt overskudd igjen. Lå på 260 ish i B12 -gjort i mange år. De andre husker jeg ikke akkurat nå, men lå innafor på alt. Tar høydose B12, folat og ferritin. Anonymkode: dd75b...87e AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har ME dvs mye nevrologisk, som feks parestesier, forhøyet puls, utmattelse, migrene, smerter, søvnproblemer. Alt disse tingene ble bedre. Følte kroppen fikk oksygen og litt overskudd igjen. Lå på 260 ish i B12 -gjort i mange år. De andre husker jeg ikke akkurat nå, men lå innafor på alt. Tar høydose B12, folat og ferritin. Anonymkode: dd75b...87e Ok ja da var jo ikke b12 tipp topp. Den er det hos meg:/ ikke no vits med tilskudd da….? Anonymkode: 7c1fd...8a5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #37 Skrevet 31. juli 2024 Anbefaler å bestille legetime og i hvert fall få utelukket først om det er noe fysisk som forårsaker det, andre her nevner long-covid feks . Viktig at du faktisk drar til legen når det har gått så langt Anonymkode: 25278...224
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #38 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ok ja da var jo ikke b12 tipp topp. Den er det hos meg:/ ikke no vits med tilskudd da….? Anonymkode: 7c1fd...8a5 Alltid tenkt at når den er innafor så er alt bra, lege har heller aldri tenkt tanken at jeg burde teste ut å øke B12. Var jeg som ble tipset om det og dom tok det opp med legen, så har du jo hatt en ganske god effekt. Du kan jo ha det i bakhodet til en annen gang. Anonymkode: dd75b...87e
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #39 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Anbefaler å bestille legetime og i hvert fall få utelukket først om det er noe fysisk som forårsaker det, andre her nevner long-covid feks . Viktig at du faktisk drar til legen når det har gått så langt Anonymkode: 25278...224 Enig. Men vil nevne at ingen kan påvise long covid:/ Anonymkode: 7c1fd...8a5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #40 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har ME dvs mye nevrologisk, som feks parestesier, forhøyet puls, utmattelse, migrene, smerter, søvnproblemer. Alt disse tingene ble bedre. Følte kroppen fikk oksygen og litt overskudd igjen. Lå på 260 ish i B12 -gjort i mange år. De andre husker jeg ikke akkurat nå, men lå innafor på alt. Tar høydose B12, folat og ferritin. Anonymkode: dd75b...87e Har også ME, og lå på 220 da b-12 behandling ble startet. Lå på 250 i snitt i mange år. Homocystein og mma var normalt. Hos meg dropper nivåene fort etter injeksjoner, så jeg skal teste ut behepan. Anonymkode: 7a9b8...294
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå