Gå til innhold

Hvordan få i meg mer mat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nå må du være ærlig med deg selv. Den shaken du drikker til lunsj inneholder 250 kalorier. Du sier du spiser vanlig middag i tillegg. Aner ikke hva middagen din inneholder, men dersom du går ned 100 gram til dagen som du sier så ligger du såvidt i kaloriunderskudd. Egentlig et optimalt kaloriunderskudd som ikke er for mye eller for lite. Du spiser det du skal dersom målet ditt er vektnedgang, med det inntaket du har nå. 

Mye selvmotsigelser her som andre har påpekt, men du må bare "do you". Håper du finner utav dette på en god måte. Lykke til 🙂 

Anonymkode: 848a6...0d7

Shaken jeg drikker er 180 kalorier , ja beklager jeg skrev feil , jeg synes 100 gram daglig er mye jeg da. Jeg bør ihvertfall ligge på 1200 kcal om dagen ,ikke 500.

Anonymkode: 5d3f8...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du går ned rundt en halv kilo i uken. Det er overhodet ikke "for lite". Det er konservativt i vektnedgang, men fornuftig å ikke gå ned mer enn det for å få til gode vaner. Pøser du på med mer mat så vil du ikke gå ned noe, tvert imot. 

Nei, du motarbeider deg selv med disse holdningene. 

Anonymkode: 848a6...0d7

Så du mener det er helt greit å ha i seg 500 kalorier om dagen ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva har 100 kg med saken å gjøre? Du er fortsatt i toppskiktet på kategorien overvektig.

Anonymkode: e68ff...ac9

Er ikke bmi som.sier hvordan en person swe ut .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips . Skal til Pt' en min til uka og sette opp styrkeprogram og da kanskje greit og ordne kostplan og slik at jeg kommer opp på 1200 kalorier ihvertfall. Vil bare fungere i hverdagen mes sønnen min samtidig som jeg går ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.7.2024 den 8.24):

Ikke så lett når matlysten ikke er der dessverre.

Man trenger ikke matlyst for å spise. Tror du idrettsutøvere som får i seg mellom 6000 og 12000 kalorier i døgnet har matlysten til det? Nei, de bare spiser fordi det er nødvendig. Det er kroppens drivstoff.

Anonymkode: 3d3e0...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Man må fortsatt ha nok mat om man veier for mye. 

Anonymkode: 352e3...2e5

Du svarer jo i hytt og gevær og unngår  det som egentlig blir sagt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er ikke bmi som.sier hvordan en person swe ut .

Så du mener oppriktig at en person med nesten BMI på 30 kan se slank ut? Selv har jeg alvorlig anoreksi og har en BMI nede på 14 og ingen med den BMI vil se frisk ut Så jo når man ligger langt nede og høyt oppe på BMI skalaen vil det synes tydelig på kroppens utseende.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.7.2024 den 8.24):

Ikke så lett når matlysten ikke er der dessverre.

Du trenger jo ikke spise MER i ren mengde. Du trenger bare spise flere kalorier. Og husk at du fint kan drikke kalorier uten å merke det - en helt normal «kaffelatte» er ofte 250-350 kcal. Så ikke fokuser på å spise mer. Fokuser på å øke mengden sunne kalorier i det du alt spiser. Eller, Derosm du her og nå midlertidig trenger flere kalorier og ikke makter fokusere på sunt, spis en is eller noe. At akutt og/eller midlertidig sykdom kommer i veien for sunt er helt ok. I valget mellom «bli syk(ere)» eller «spise junk et par måneder» er det siste alltid å foretrekke. 

Du har middag, feks. Tilbered (eller få den som lager maten, om du ikke er i form) til å øke mengden sunt fett i maten. Feks en porsjon kylling med saus av peanøtter eller tahini, fullfett joghurt eller fløte i sausen etc. Den visuelt og vektmessig samme middagen kan nemlig fint være både 320 kcal (en standard porsjon lapskaus, som eksempel) og 750 kcal (et lite måltid med burger og fries, som eksempel)

Anonymkode: c3060...6dd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så du mener oppriktig at en person med nesten BMI på 30 kan se slank ut? Selv har jeg alvorlig anoreksi og har en BMI nede på 14 og ingen med den BMI vil se frisk ut Så jo når man ligger langt nede og høyt oppe på BMI skalaen vil det synes tydelig på kroppens utseende.

En rekke idrettsutøvere har bmi på 30. Et velkjent og ofte omtalt faktum. Og bmi er ikke et mål på individuell sunnhet. Den er et mål tiltenkt bruk på befolkningsnivå. På individuelt nivå er treningsevne, midjemål etc tilgjengelig og skal derfor brukes. Bmi er tiltenkt behov for å overvåke sunnheten til tusenvis av mennesker på minst mulig tidsbruk.

Den er også, som det meste her i livet, designet for å beskrive «ideell sunnhet» i hvite menn. Så enhver annen gruppe mennesker (kvinner inkludert) må bruke måleenheten med det forbehold at de ikke er dens faktiske målgruppe. Og at deres mål og behov ikke er inkludert i grunnlaget for «bmi».

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.7.2024 den 7.58):

Hei :) jeg fødte for 11 uker siden (ammer ikke) gikk opp fra 79-88 i svangerskapet.er 1.62 høy.nå veier jeg 75.3. Ønsker ned 10 kg til og går ned ca 100 gram daglig,men jeg spiser for lite. Drikker en propud shake til lunsj(spiser ikke frokost) også spiser jeg middag . Men sliter med å få i meg mer.har ikke store matlysten. Noen tips? Mvh kvinne 41

Lage smoothier med frukt og e+

Lag til litt frukt og en yoghurt til frokost. 

Kok egg å spis

Lag salat i en stor skål som dere har i flere dager. Så kan du kjøpe ferdig salat kylling og ha egg til. 

Anonymkode: 57860...7f6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja det mener jeg , jeg har slanke bein og lita rumpe. Litt mage etter fødsel men bryr meg lite om bmi.bryr meg mer om kles størrelser og der bruker jeg medium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du svarer jo i hytt og gevær og unngår  det som egentlig blir sagt.

Ikke jeg som har skrevet den kommentaren du svarte på ,hilsen ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En rekke idrettsutøvere har bmi på 30. Et velkjent og ofte omtalt faktum. Og bmi er ikke et mål på individuell sunnhet. Den er et mål tiltenkt bruk på befolkningsnivå. På individuelt nivå er treningsevne, midjemål etc tilgjengelig og skal derfor brukes. Bmi er tiltenkt behov for å overvåke sunnheten til tusenvis av mennesker på minst mulig tidsbruk.

Den er også, som det meste her i livet, designet for å beskrive «ideell sunnhet» i hvite menn. Så enhver annen gruppe mennesker (kvinner inkludert) må bruke måleenheten med det forbehold at de ikke er dens faktiske målgruppe. Og at deres mål og behov ikke er inkludert i grunnlaget for «bmi».

Ja for en godt trent idrettsutøver er jo sammenlignbart med person som er overvektig på grunn av matinntak…

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja for en godt trent idrettsutøver er jo sammenlignbart med person som er overvektig på grunn av matinntak…

Hadde jeg kunnet så hadde jeg gått ned de siste 10 kg for lenge siden men har pcos og vanskeligere å gå ned I vekt .og nei det er ingen unnskyldning men fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette vil jeg se kildehenvisning til…

Anonymkode: faba5...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hadde jeg kunnet så hadde jeg gått ned de siste 10 kg for lenge siden men har pcos og vanskeligere å gå ned I vekt .og nei det er ingen unnskyldning men fakta.

Ja vel. Det svaret ga jo ingen mening i forhold til kommentaren du siterte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja vel. Det svaret ga jo ingen mening i forhold til kommentaren du siterte.

Jaja hvorfor kommenterer du egentlig ?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.7.2024 den 8.31):

Hvorfor tror du ikke jeg kan få det ?

Man må ofte ha en diagnose og dette er helst noe med at man bør legge på seg eller bevare muskelmasse ved alvorlig sykdom, anoreksi, kreftsykdom eller feks feilernæring pga demens. Man får ikke dekket næringsdrikker på blå resept når man slanker seg. De som går på slankedietter må betale selv.

Anonymkode: 9d902...c96

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette vil jeg se kildehenvisning til…

Anonymkode: faba5...113

Mange idrettsutøvere har stor muskelmasse. Muskler veier mye. Man kan derfor ha høy bmi uten å være overvektig. Dette er godt kjent i miljøet. Ta feks en som driver med crossfit eller slalom. De har mye muskelmasse uten å ha så mye fett på kroppen og derfor heller ikke overvektig, men høy bmi som man ikke kan ta så mye hensyn til.

Anonymkode: 9d902...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...