Gå til innhold

Hvordan få i meg mer mat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei 0.5-1 kg i uka er målet :)

Anonymkode: 5d3f8...479

Jeg tror du kanskje saboterer deg selv ved å fokusere mye på mat. Har du ikke matlyst i utgangspunktet, blir det et ork å presse i seg noe. Så lenge du spiser, så tror jeg det går fint at inntaket et lavt en periode. Lytt til kroppen.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Jeg tror du kanskje saboterer deg selv ved å fokusere mye på mat. Har du ikke matlyst i utgangspunktet, blir det et ork å presse i seg noe. Så lenge du spiser, så tror jeg det går fint at inntaket et lavt en periode. Lytt til kroppen.

Ja stresser veldig da jeg fikk svangerskapsdiabetes under svangerskapet og da turte jeg ikke spise noe feil. Førte dagbok som jeg viste på sykehuset hver uke. Jordmor var veldig bekymret under svangerskapet da jeg spiste fryktelig lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du må jo ha spist nok likevel, siden du gikk opp i vekt? Bare lytt til kroppen, og ikke alle rundt deg. Ordner seg som regel. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (9 minutter siden):

Men du må jo ha spist nok likevel, siden du gikk opp i vekt? Bare lytt til kroppen, og ikke alle rundt deg. Ordner seg som regel. 

Gikk opp 4 kg på 7 mnd , så gikk jeg opp 4 kg siste uken før han kom til i form av vann ,fikk mye ødem på.slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gikk opp 4 kg på 7 mnd , så gikk jeg opp 4 kg siste uken før han kom til i form av vann ,fikk mye ødem på.slutten.

Jeg gikk ikke opp noe i mitt svangerskap bortsett fra baby og fostervann og morkake. Da alt det var ute, var vekten lavere enn da jeg ble gravid. Det gikk helt fint. Kroppen stabiliserte seg selv etter hvert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Jeg gikk ikke opp noe i mitt svangerskap bortsett fra baby og fostervann og morkake. Da alt det var ute, var vekten lavere enn da jeg ble gravid. Det gikk helt fint. Kroppen stabiliserte seg selv etter hvert.

Ja jeg gikk ned 14 kg etter fødsel på 2 uker .veier mindre enn da jeg var gravid. Vil liksom ikke mye mer ned nå på kort tid slik at huden følger med og

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Småspis.

Der er det som er trikset når matlysten er lav og en hangler litt.

Går gjennom slike perioder innimellom pga helseutfordringer. Det som hjelper meg er å ikke tenke på måltider og matretter, men heller fylle kjøkkenet med mat som spises direkte som den er.

Og - jeg får lov til å spise pålegget, rett fra pakken. Det er mye bedre å få i seg en skive ost, skinke og en cherrytomat eller to, enn å ikke spise noe fordi en ikke orker tanken på brødmat og en har ikke krefter til å smøre ei skive.

Tenk tapas! Ha forskjellig småtteri som du kan plukke litt av. En håndfull her og der, det blir litt tilsammen :)

Cherrytomater, snackspaprika, snacksguletøtter, snacks agurk, reddiker. Om du liker hummus? Så kan du bruke det til dipp for grønnsaker, godt og næringsrikt.

Druer. Enkleste frukt å spise, å ta et par druer er mye enklere enn å måtte styre med epler og slikt du må skrelle og dele. Bær er jo veldig dyrt nå, men blåbær, bringebær osv er også lette å spise av.

Youghurt eller kesam. Litt bær, og kanskje litt hakkede mandler? Hakkede mandler får du kjøpt ferdig på pose.

Egg. Ha kokte egg i kjøleskapet, de holder seg flere dager. Spis et egg, eller et halvt et om så er, kanskje med litt salt eller kaviar på?

Du liker laks? Ta ei skive og spis som den er. Det er bedre å spise den lakseskiva, enn at du ikke spiser ei brødskive. Kanskje varmrøkt laks kunne være noe? Det passer fint til tapas-tankegang. Tar ofte en liten bit varmrøkt laks, og litt snacks grønnsaker som et av mine minimåltid :) 

Om folk rundt deg er bekymra, kanskje de kan hjelpe til og lage noen enkle ting for deg? Om du orker et par skjeer chiapudding innimellom f.eks, kan noen fikse det, så det står i kjøleskapet til deg?

Nøtter er fint. Prøv ulike sorter, de har litt forskjellig smak. Tørkede aprikoser er en ting jeg gjerne har fremme, men ikke alle liker smaken.

Salatkylling? Altså ferdig strimlet kylling, fås kjøpt på butikken. Også greit å ta en bit eller to av.

Husk at magen også må tilvennes å fylles med mat igjen, om en i perioder har spist veldig lite. 

Anonymkode: d6fc7...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Småspis.

Der er det som er trikset når matlysten er lav og en hangler litt.

Går gjennom slike perioder innimellom pga helseutfordringer. Det som hjelper meg er å ikke tenke på måltider og matretter, men heller fylle kjøkkenet med mat som spises direkte som den er.

Og - jeg får lov til å spise pålegget, rett fra pakken. Det er mye bedre å få i seg en skive ost, skinke og en cherrytomat eller to, enn å ikke spise noe fordi en ikke orker tanken på brødmat og en har ikke krefter til å smøre ei skive.

Tenk tapas! Ha forskjellig småtteri som du kan plukke litt av. En håndfull her og der, det blir litt tilsammen :)

Cherrytomater, snackspaprika, snacksguletøtter, snacks agurk, reddiker. Om du liker hummus? Så kan du bruke det til dipp for grønnsaker, godt og næringsrikt.

Druer. Enkleste frukt å spise, å ta et par druer er mye enklere enn å måtte styre med epler og slikt du må skrelle og dele. Bær er jo veldig dyrt nå, men blåbær, bringebær osv er også lette å spise av.

Youghurt eller kesam. Litt bær, og kanskje litt hakkede mandler? Hakkede mandler får du kjøpt ferdig på pose.

Egg. Ha kokte egg i kjøleskapet, de holder seg flere dager. Spis et egg, eller et halvt et om så er, kanskje med litt salt eller kaviar på?

Du liker laks? Ta ei skive og spis som den er. Det er bedre å spise den lakseskiva, enn at du ikke spiser ei brødskive. Kanskje varmrøkt laks kunne være noe? Det passer fint til tapas-tankegang. Tar ofte en liten bit varmrøkt laks, og litt snacks grønnsaker som et av mine minimåltid :) 

Om folk rundt deg er bekymra, kanskje de kan hjelpe til og lage noen enkle ting for deg? Om du orker et par skjeer chiapudding innimellom f.eks, kan noen fikse det, så det står i kjøleskapet til deg?

Nøtter er fint. Prøv ulike sorter, de har litt forskjellig smak. Tørkede aprikoser er en ting jeg gjerne har fremme, men ikke alle liker smaken.

Salatkylling? Altså ferdig strimlet kylling, fås kjøpt på butikken. Også greit å ta en bit eller to av.

Husk at magen også må tilvennes å fylles med mat igjen, om en i perioder har spist veldig lite. 

Anonymkode: d6fc7...3fd

Tusen takk for kjempefin respons og gode tips ❤️ja bruker ofte kyllingsalat og.jeg er og veldig glad i cherrytomater og spiser og vaniljekesam med kiwi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.8.2024 den 12.44):

Jeg skal ned 10 kg før jeg er fornøyd men ønsker ikke sulte meg ned I vekt

Når du ikke har lyst på mat, sulter du deg ikke! 

Anonymkode: b2725...982

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Når du ikke har lyst på mat, sulter du deg ikke! 

Jeg ønsker jo å få I meg mer mat . For jeg vet jeg spiser for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ønsker jo å få I meg mer mat . For jeg vet jeg spiser for lite.

Nei, du har tidligere spist for mye. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, du har tidligere spist for mye. 

Ja før ja men ikke nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg også hadde liten matlyst. Jeg har enorm matlyst og legger bare på meg. 

Anonymkode: 0a36c...8d7

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Når man får i seg max 500 kalorier om dagen så vil jeg si det er sulting. Jeg har gått ned mer enn 1 kg i uken siste tiden som gjør at folk rundt meg er bekymret .

Mener du helt oppriktig at de rundt deg har sett at du har gått ned en hel kilo?

Anonymkode: e68ff...ac9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mener du helt oppriktig at de rundt deg har sett at du har gått ned en hel kilo?

Jeg har gått ned 14 kg siden slutten av mai 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har gått ned 14 kg siden slutten av mai 

Og så? Du skrev jeg har gått ned 1 kg i løpet av en uke og de rundt meg har blitt bekymret. Så var gått ned siden mai spiller ingen rolle. Og er ikke målet ditt og gå ned i vekt? Og om du fortsatt er overvektig hvorfor blir de rundt deg bekymret?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og så? Du skrev jeg har gått ned 1 kg i løpet av en uke og de rundt meg har blitt bekymret. Så var gått ned siden mai spiller ingen rolle. Og er ikke målet ditt og gå ned i vekt? Og om du fortsatt er overvektig hvorfor blir de rundt deg bekymret?

Dem mener jeg ikke trenger gå ned mer .hvis du leser en gang til så står det ikke 1 kg på en uke men mer enn 1 kg I uken siste tiden .ikke siste uken .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dem mener jeg ikke trenger gå ned mer .hvis du leser en gang til så står det ikke 1 kg på en uke men mer enn 1 kg I uken siste tiden .ikke siste uken .

Men om du har en sunn bmi, så er det jo ingen grunn til bekymring 

Anonymkode: e9cc0...011

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men om du har en sunn bmi, så er det jo ingen grunn til bekymring 

Anonymkode: e9cc0...011

Har bmi på 28.7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.8.2024 den 16.19):

Var og tok blodprøver i dag faktisk da jeg fikk svangerskapsdiabetes under svangerskapet , sliter og med mye svimmelhet så de tok mye prøver.

Veldig bra. 

Anonymkode: f6eb3...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...