Gå til innhold

Elsker å trene men hater å svette!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.7.2024 den 15.05):

Jeg hater å svette, orker derfor ikke å trene så mye som jeg ønsker. Orker ikke å vaske håret hver dag men føler jeg må det hvis jeg skal trene hver dag, svetter like mye om jeg jogger eller løper. Håret blir jo da veldig slitt og fett av å vaskes så mye. Vil svettingen roe seg når jeg kommer i bedre form? Er 163 og veier 67 kg. Hva gjør dere andre? Jeg klarer ikke å dusje på 5 min, er derfor stress å dusje hver dag og bruke lang tid på det. Dusjer som regel hver 2.dag. Høres ut som et teit problem, men det er et reelt problem for meg😅

Anonymkode: bcdf1...bc5

Da trener du annenhver dag da.. 

Svetter like mye nå som før jeg kom i form.

Anonymkode: ad2b6...251

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Uføre Unni skrev (På 31.7.2024 den 18.21):

Det sliter ikke på håret å vaske det hver dag. Men du sliter på det ved å ikke gjøre det. 

Håret ditt blir skittent i løpet av dagen. Fett, husstøv, mikroplast, bakterier og virus, asfaltstøv og jeg vet ikke hva. Og ja, hva enn du måtte bruke av produkter i det. Det må da vaskes ut til kvelds. 

Mild shampo og balsam, olje i håret. En flette  eller bonet og silkepute skåner håret mot slitasje. 

Ingen her vil være enig, men nå er det sakt. 

Jeg har tynt nordisk, vaska det både en og tre ganger om dagen i over 50 år. Det er langt og blankt og det finnes ikke et eneste splitta hårstrå. 

Bruker silkestrikk på trening.

Om du ikke tror meg ts så kan du teste i samråd med frisør. Hen vil gi deg råd og tips om riktige produkter. 

Jovisst slites håret av å vaske det hver dag! Jeg vasker det hver 3-4 dag, og håret har blitt så mye mindre fett og sunnere av det! Bruker dog aldri produkter i håret. Har tynt nordisk hår. 

Anonymkode: 5881a...2eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uføre Unni
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jovisst slites håret av å vaske det hver dag! Jeg vasker det hver 3-4 dag, og håret har blitt så mye mindre fett og sunnere av det! Bruker dog aldri produkter i håret. Har tynt nordisk hår. 

Har du lyst til å forklare meg hvorfor? Ser du det så tydelig at håret ditt skades av å bli vasket? Har du fått det bekreftet av din frisør? For jeg synes det høres veldig merkelig ut. 

Min påstand er at hår med f.eks eksos og asfaltstøv som gnikker mot et putetrekk av bomull - som heller ikke blir vasket i perioden - i 3-4 dager slites mye er enn hår som har blitt helt rent og så pakkes inn i en bonet slites minimalt. 

Hvorfor er mild shampo mer skadelig enn luftforurensning? 

Fett hår har jeg ingen mening om. Jeg bruker olje i håret så jeg beskytter det slik. Siden jeg vasker bort det naturlige fettet. 

Uansett, som jeg sa. Ts får teste hyppigere vask i samråd med frisør. 

Og de som leser tråden og lurer på hva mer denne 50+ damen gjør for å ha bra hår enda: jeg bruker Kerastase Genesis, shampo, balsam og leave-in og kur fra samme merke en gang i uka. Jeg bruker Olaplex nr 3 over natt en gang i uka. Jeg bruker ALDRI varmeredskaper. 

Jeg er ganske stolt av håret mitt, men det forsto du vel 2eb. Så sorry skravlinga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføre Unni skrev (10 timer siden):

Har du lyst til å forklare meg hvorfor? Ser du det så tydelig at håret ditt skades av å bli vasket? Har du fått det bekreftet av din frisør? For jeg synes det høres veldig merkelig ut. 

Min påstand er at hår med f.eks eksos og asfaltstøv som gnikker mot et putetrekk av bomull - som heller ikke blir vasket i perioden - i 3-4 dager slites mye er enn hår som har blitt helt rent og så pakkes inn i en bonet slites minimalt. 

Fett hår har jeg ingen mening om. Jeg bruker olje i håret så jeg beskytter det slik. Siden jeg vasker bort det naturlige fettet. 

Og de som leser tråden og lurer på hva mer denne 50+ damen gjør for å ha bra hår enda: jeg bruker Kerastase Genesis, shampo, balsam og leave-in og kur fra samme merke en gang i uka. Jeg bruker Olaplex nr 3 over natt en gang i uka. Jeg bruker ALDRI varmeredskaper. 

Jeg er ganske stolt av håret mitt, men det forsto du vel 2eb. Så sorry skravlinga. 

Om jeg skulle vaske håret hver dag må jeg også føne hver dag = slitasje. Langt hår, det tørker faktisk ikke hele dagen om jeg ikke går med det løst, og det passer ikke. 

At du gjør en ting og derfor ikke kan forstå at ikke alle andre kan gjøre det samme, er en litt slitsom holdning. Jeg liker vanligvis det du skriver, altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uføre Unni
klarinetta skrev (2 timer siden):

Om jeg skulle vaske håret hver dag må jeg også føne hver dag = slitasje. Langt hår, det tørker faktisk ikke hele dagen om jeg ikke går med det løst, og det passer ikke. 

At du gjør en ting og derfor ikke kan forstå at ikke alle andre kan gjøre det samme, er en litt slitsom holdning. Jeg liker vanligvis det du skriver, altså. 

Jeg bare lurte. Og nå ga du meg jo svaret - at du må føne det fordi at du må tørke det. 

Det var ikke meninga å fremstå som en person som ikke er lydhør for andres meninger. Og det hadde også holdt med ett innlegg fra min side. 

Takk for at du sa i fra. Jeg skal huske på det neste gang jeg er nært å misjonære for mi egen mening. 

Jeg ble litt flau, men det er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hater virkelig å dusje, og vasker meg mye med vaskeklut og bruker tørrsjampo. Men om jeg skal trene må jeg dusje, så da trener jeg ikke. Og det er dumt. 

Anonymkode: 7b192...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Uføre Unni skrev (17 timer siden):

Hyppig hårvask skaper ubalanse i hodebunn, slik at de naturlige oljene "ødelegges", som igjen kan irritere hodebunn, og påvirke hårkvalitet. Selvsagt betyr det en del om hva slags produkter man bruker, og hårkvalitet spiller også inn. Men det er faktisk ikke anbefalt å vaske håret hver dag. Hvilken som helst frisør vil nok fortelle deg dette. Jeg har fint nordisk hår som blir fort fett og brusete, men etter jeg gikk over til å vaske det bare 2 ganger i uken, så blir det mye mindre fett, og er mer glansfullt. 

Luftforurensing ødelegger neppe de naturlige oljene i håret vårt. 

Bra du er stort av håret ditt 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Uføre Unni skrev (17 timer siden):

https://www.forskning.no/hygiene-menneskekroppen-hud/spor-en-forsker-sa-ofte-bor-du-vaske-haret/495615

Sitat

Alle ekspertene er enige om at å vaske håret hver dag er for mye. To dager er i uken kan være et utgangspunkt, mener de, selv om det er individuelle forskjeller, for eksempel om man bruke forskjellige hårprodukter.

https://tara.no/skjonnhet/har/sa-ofte-bor-du-vaske-haret-ditt

Sitat

Alt etter om du har fint, tykt, tørt eller farget hår er det forskjellig hvor ofte håret ditt har behov for å bli vasket. Som utgangspunkt er det dog for hardt for alle hårtyper å bli vasket hver dag.

https://signaturklinikken.no/blogg/hvor-ofte-skal-jeg-vaske-haret-mitt/

Sitat

Håret bør ikke vaskes mer enn hver tredje dag.
Det som skjer om man vasker håret for ofte er at man til slutt har vasket bort syrekappen, og fettlaget i hodebunnen.

Nesten uansett hvilke eksperter du spør, om det er frisør, hudleger eller forskere, så er det bred enighet om at håret ikke bør vaskes daglig.

Nå vasker jeg håret betraktelig sjeldnere enn det du gjør, har bølgete hår til midja, får mye skryt fordi det er sunt, og jeg har overhode ikke behov for å bruke så mye kur, leave in og lignende som du har... Jeg måtte bruke kur og leave in hele tiden når jeg vasket håret oftere, og uansett hva jeg gjorde så fikk jeg aldri langt hår...

Anonymkode: 419b0...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uføre Unni
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hyppig hårvask skaper ubalanse i hodebunn, slik at de naturlige oljene "ødelegges", som igjen kan irritere hodebunn, og påvirke hårkvalitet. Selvsagt betyr det en del om hva slags produkter man bruker, og hårkvalitet spiller også inn. Men det er faktisk ikke anbefalt å vaske håret hver dag. Hvilken som helst frisør vil nok fortelle deg dette. Jeg har fint nordisk hår som blir fort fett og brusete, men etter jeg gikk over til å vaske det bare 2 ganger i uken, så blir det mye mindre fett, og er mer glansfullt. 

Luftforurensing ødelegger neppe de naturlige oljene i håret vårt. 

Bra du er stort av håret ditt 😄

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

https://www.forskning.no/hygiene-menneskekroppen-hud/spor-en-forsker-sa-ofte-bor-du-vaske-haret/495615

https://tara.no/skjonnhet/har/sa-ofte-bor-du-vaske-haret-ditt

https://signaturklinikken.no/blogg/hvor-ofte-skal-jeg-vaske-haret-mitt/

Nesten uansett hvilke eksperter du spør, om det er frisør, hudleger eller forskere, så er det bred enighet om at håret ikke bør vaskes daglig.

Nå vasker jeg håret betraktelig sjeldnere enn det du gjør, har bølgete hår til midja, får mye skryt fordi det er sunt, og jeg har overhode ikke behov for å bruke så mye kur, leave in og lignende som du har... Jeg måtte bruke kur og leave in hele tiden når jeg vasket håret oftere, og uansett hva jeg gjorde så fikk jeg aldri langt hår...

Anonymkode: 419b0...07d

Jeg har valgt å trekke meg fra debatten om hårvåsk (se innlegg over). Vi kan eventuelt ta den opp videre i et HI under skjønnhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har trent hele livet. Svetter som en gris på trening, og vasker håret hver dag. Håret mitt blir ikke slitt fordi jeg bruker ingen kjemisk behandling på det. Ser slitt, elastisk hår hos venninner som ihjelbleker det og er samtidig opptatt av sjelden hårvask og har et arsenal av produkter. Uansett er hår dødt materiale, og den halvlange boben jeg har vil klippes av og bestå av et helt nytt hår om 1,5 år (hår vokser 12 cm per år). Så å vaske det daglig er det minst skånsomme du kan gjøre ift:

1. Bleking

2. Farging

3. Varmebehandling

4. Daglig vask.

Nei, du vil ikke svette mindre når du blir mer trent. Tvert imot. Svetting er vitalt for en sunn kropp i bevegelse. Dusjing etterpå er viktig for å fjerne salter og talg. Og for normal hygiene. Bruk milde produkter eller bare vann. 

Anonymkode: 2b9e9...fde

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er et reelt problem for min del også, hårvask tar tid med langt hår!

Jeg svetter ikke noe mindre, til tross for jeg er i god form, jeg er gjennomvåt etter en cardiøkt uansett. Litt mindre svetting under styrketrening, men blir fortsatt helt våt i nakken. 

Det blir mye dusjing i løpet av en uke, og det sliter på hodebunnen min. Jeg forsøker å begrense det til å kun skylle håret med vann og la det lufttørke for å begrense verste slitasjen og tidsbruken. Håret er ikke noe pent etter slik kattevask, så da setter jeg det opp i stedet for å ha det løst. 

Anonymkode: 256e5...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...