AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #21 Del Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Man sparer jo mye penger ved å bo hjemme med foreldrene. Jeg har heller ingen planer om å leie/eie alene. Får jeg dame derimot da er det greit å begynne å bo et annet sted. Anonymkode: ca7e8...414 Poenget er at de fleste damer ser på det som negativt at en voksen mann bor hjemme hos foreldrene. De er redde for å ende opp som moren din som må vaske, rydde etter deg og lage mat til deg hvis de går inn i et forhold med deg. Er du 20, er det greit, når man nærmer seg 30, bør man finne sitt eget og bli selvstendig. Anonymkode: d3e48...452 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormsen Skrevet 31. juli 2024 #22 Del Skrevet 31. juli 2024 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #23 Del Skrevet 31. juli 2024 At noen leier er ikke et problem for meg, uansett alder. Det kan være mange grunner til det. For eksempel at man ønsker frihet, vil ha en jobb uten det store ansvaret ol. Å bo i kollektiv, typ 5 stykk som deler kjøkken og bad, når man ikke studerer eller annet, hadde jeg nok stusset litt over. Dersom en fyr hadde gjort det målbevisst for å spare penger en kort periode, for eksempel etter en skilsmisse eller sykdom, så kunne jeg sett igjennom fingrene med det. Anonymkode: e5419...e72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #24 Del Skrevet 31. juli 2024 Jeg bor i nesten gjeldfri egen leilighet, og ikke i Oslo hvor jeg trives bedre. Er livet mitt - og jeg noe bedre; fremfor hvis jeg bodde i et kollektiv med flinke og bra folk, som en kanskje også kunne strekke seg etter - og drev med noe av det samme som seg selv? Antakelig ikke. Det finnes en del anerkjente folk i Norden som har bodd i kollektiv nesten hele livet, selv etter at de fikk barn. Anonymkode: bb6b2...1f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 31. juli 2024 #25 Del Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Må bare spørre hva andre tenker rundt dette. Jeg har alltid sett på det å bo i kollektiv som noe man gjør fram til man får seg fast jobb, men forstår selvfølgelig også at med boligprisene som er i storbyene at det er krevende å kjøpe bolig alene. Men etter å ha hjulpet husets ferske student med boligjakt nå, må jeg jo si at jeg stusser over å se så mange kollektiv med mennesker godt oppe 30-årene, og også med god utdannelse. (mest menn) Vil ikke det være negativt med tanke på å finne partner? jeg syns det var ille nok å besøke kjæreste eller ha besøk av kjæreste, i kollektiv i studietiden, noe som førte til at vi raskt endelt med å leie en liten leilighet sammen. Å besøke kjæreste i kollektiv i 30-årene hadde bare ikke vært aktuelt. Er selv i 40-årene, og har forståelse for at verden har endret seg altså, vet det er mye vanskeligere å komme inn på boligmarkedet. Men syns uansett det er merkelig. Anonymkode: 60c3a...7e7 Interessant observasjon og et tegn i tiden. Ikke så merkelig at fødselstallene går ned og mange er single i et overmaterialistisk samfunn hvor egosentrisk selvrealisering trumfer det meste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #26 Del Skrevet 31. juli 2024 Om det var en mann jeg ikke kunne kjøpt bolig med så ville det vært en dealbraker. Imidlertid fortsatte jeg og mannen å dele rom i kollektiv etter studier, for å legge opp egenkapital raskt. En mann som flyttet inn i flott (leid) leilighet og kjøpte bil i det han var ferdig med studier ville også vært en dealbraker, da jeg mener man skal prioritere sparing til man eier. Andre igjen kan gjøre det for det sosiale, men ha klar penger til egenkapital. Så det kommer helt an på årsaken. Anonymkode: 08711...afc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #27 Del Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): At noen leier er ikke et problem for meg, uansett alder. Det kan være mange grunner til det. For eksempel at man ønsker frihet, vil ha en jobb uten det store ansvaret ol. Å bo i kollektiv, typ 5 stykk som deler kjøkken og bad, når man ikke studerer eller annet, hadde jeg nok stusset litt over. Dersom en fyr hadde gjort det målbevisst for å spare penger en kort periode, for eksempel etter en skilsmisse eller sykdom, så kunne jeg sett igjennom fingrene med det. Anonymkode: e5419...e72 Vi la opp nok til egenkapital på leilighet i Oslo på under to år. Og vi var jo vant til levesettet, etter år som studenter. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg, heller en mann som prioriterer slik, enn at fast jobb og lønn blir brukt til å få billån. Anonymkode: 08711...afc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #28 Del Skrevet 31. juli 2024 Ikke noe problem for meg (K48) at en mann leier. Kollektiv ville jeg vært litt mer skeptisk til, selv om jeg kan skjønne det mtp å dele bokostnader. Det jeg derimot syns er rart er at flere yngre jeg vet om bor hjemme hos mor og far, uten egentlig grunn til det. Har noen fjerne slektninger som er godt over 30, begge bor hjemme. Har gode jobber og kunne fint ha kommet seg inn på boligmarkedet... den ene kjøpte sågar ny bil kontant for en mnd siden... At ikke han vil ha litt mer selvstendighet og eget liv, det kan ikke jeg skjønne. Hadde jeg vært 35 og møtt en på min alder som fortsatt bodde hjemme, det hadde vært no-go.. Anonymkode: d6e9d...7ad 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #29 Del Skrevet 31. juli 2024 40 år. Om jeg så var 30. Kjøpte selv mitt første hus som 22åring... Kollektiv og kjeller totalt uaktuelt i partner. Trenger ikke eie,men må da leie vanlig leilighet ikke kjeller,hus etc. Anonymkode: 7f997...0eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #30 Del Skrevet 31. juli 2024 Ikke helt ideelt akkurat.. Når det er sagt, har jeg en kompis som bodde i kollektiv langt oppi 30-årene. Typisk "struggling artist". Han har det løsnet for nå da, han begynner jo faktisk rett og slett å bli rik. Man kan slite i ørten år men når man først får et gjennombrudd, så tar det virkelig av. Så det er jo noen sånne da, som faktisk har "mål og mening". Anonymkode: b4684...792 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #31 Del Skrevet 31. juli 2024 Å leie leilighet/hus er bare skamfullt i Norge. I alle andre europeiske land er det helt vanlig å leie, og intet nederlag å bo i leid bolig. Når det gjelder kollektiv, så hadde jeg aldri datet noen som bodde slik. Hvorfor? Fordi jeg ikke er interessert i å dele privatlivet mitt med random mennesker, møte en lite kjent mann i bokser på vei til toalettet eller vente på tur til å lage mat på kjøkkenet. Nope. Anonymkode: a7698...605 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #32 Del Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Vi la opp nok til egenkapital på leilighet i Oslo på under to år. Og vi var jo vant til levesettet, etter år som studenter. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg, heller en mann som prioriterer slik, enn at fast jobb og lønn blir brukt til å få billån. Anonymkode: 08711...afc Jeg hadde ikke klart å ha sex med masse folk i andre rom vegg i vegg, altså. Anonymkode: a7698...605 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #33 Del Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Poenget er at de fleste damer ser på det som negativt at en voksen mann bor hjemme hos foreldrene. De er redde for å ende opp som moren din som må vaske, rydde etter deg og lage mat til deg hvis de går inn i et forhold med deg. Er du 20, er det greit, når man nærmer seg 30, bør man finne sitt eget og bli selvstendig. Anonymkode: d3e48...452 Ikke bare det, men de færreste ønsker å ha svigermor foran nesa hele døgnet. Jeg orker ikke engang å bo med mine egne foreldre, for å ikke snakk om svigers. Det er meningen at voksne barn skal flytte ut og starte egen familie. Anonymkode: a7698...605 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #34 Del Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ikke noe problem for meg (K48) at en mann leier. Kollektiv ville jeg vært litt mer skeptisk til, selv om jeg kan skjønne det mtp å dele bokostnader. Det jeg derimot syns er rart er at flere yngre jeg vet om bor hjemme hos mor og far, uten egentlig grunn til det. Har noen fjerne slektninger som er godt over 30, begge bor hjemme. Har gode jobber og kunne fint ha kommet seg inn på boligmarkedet... den ene kjøpte sågar ny bil kontant for en mnd siden... At ikke han vil ha litt mer selvstendighet og eget liv, det kan ikke jeg skjønne. Hadde jeg vært 35 og møtt en på min alder som fortsatt bodde hjemme, det hadde vært no-go.. Anonymkode: d6e9d...7ad Akkurat det jeg nevner i et annet innlegg over her. Det virker ikke som de det gjelder, faktisk forstår hvordan det virker på det motsatte kjønn. Det er forresten kun menn jeg vet om som bor hjemme som voksen, og det er klart at damene skygger banen når de får høre at en voksen mann med fast arbeid bor hjemme hos mor og/eller far. Anonymkode: d3e48...452 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #35 Del Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg hadde ikke klart å ha sex med masse folk i andre rom vegg i vegg, altså. Anonymkode: a7698...605 Hvordan levde du som student? Anonymkode: 08711...afc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #36 Del Skrevet 31. juli 2024 Egentlig aldri noe problem, så lenge det ikke er fordi han har sløst eller spilt bort pengene. Hvis man er singel og barnløs og trives greit i kollektiv eller i en knøttliten leilighet, så er jo det absolutt det smarteste økonomiske valget. Anonymkode: 6511f...280 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #37 Del Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvordan levde du som student? Anonymkode: 08711...afc Hadde egen leilighet samboer og jeg leide sammen. Ikke alle studenter bor i kollektiv. Noen bor i studentboliger, noen bor hjemme, noen leier hybel eller leilighet. Anonymkode: a7698...605 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #38 Del Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 30.7.2024 den 14.13): Må bare spørre hva andre tenker rundt dette. Jeg har alltid sett på det å bo i kollektiv som noe man gjør fram til man får seg fast jobb, men forstår selvfølgelig også at med boligprisene som er i storbyene at det er krevende å kjøpe bolig alene. Men etter å ha hjulpet husets ferske student med boligjakt nå, må jeg jo si at jeg stusser over å se så mange kollektiv med mennesker godt oppe 30-årene, og også med god utdannelse. (mest menn) Vil ikke det være negativt med tanke på å finne partner? jeg syns det var ille nok å besøke kjæreste eller ha besøk av kjæreste, i kollektiv i studietiden, noe som førte til at vi raskt endelt med å leie en liten leilighet sammen. Å besøke kjæreste i kollektiv i 30-årene hadde bare ikke vært aktuelt. Er selv i 40-årene, og har forståelse for at verden har endret seg altså, vet det er mye vanskeligere å komme inn på boligmarkedet. Men syns uansett det er merkelig. Anonymkode: 60c3a...7e7 Det er helt utrolig i verdens rikeste land Noe må seriøst gjøres med boligpolitikken, kan ikke være forbeholdt a4 middelklassen å ha tak over hodet Når det gjelder dating så har sosiale medier og fordommer ødelagt mye. Istedetfor å bli kjent bakgrunnsjekker man på some og antar at det ikke er min type Anonymkode: 5c8b1...58f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #39 Del Skrevet 1. august 2024 On 7/30/2024 at 2:13 PM, AnonymBruker said: Må bare spørre hva andre tenker rundt dette. Jeg har alltid sett på det å bo i kollektiv som noe man gjør fram til man får seg fast jobb, men forstår selvfølgelig også at med boligprisene som er i storbyene at det er krevende å kjøpe bolig alene. Men etter å ha hjulpet husets ferske student med boligjakt nå, må jeg jo si at jeg stusser over å se så mange kollektiv med mennesker godt oppe 30-årene, og også med god utdannelse. (mest menn) Vil ikke det være negativt med tanke på å finne partner? jeg syns det var ille nok å besøke kjæreste eller ha besøk av kjæreste, i kollektiv i studietiden, noe som førte til at vi raskt endelt med å leie en liten leilighet sammen. Å besøke kjæreste i kollektiv i 30-årene hadde bare ikke vært aktuelt. Er selv i 40-årene, og har forståelse for at verden har endret seg altså, vet det er mye vanskeligere å komme inn på boligmarkedet. Men syns uansett det er merkelig. Anonymkode: 60c3a...7e7 Jeg er kvinne på 35 år og bor i Oslo. Da jeg var 18 år så var boligprisene veldig akseptable, og vi har hatt en økonomisk mulighet som den yngre generasjonen aldri vil få. Jeg må si at jeg også stusser på det, dersom folk forteller meg, at de på min alder leier en leilighet og ikke eier. Jeg undrer meg veldig på hvorfor. Ofte så er det "jeg har ikke råd" og da du blir kjent med dem noe mer så er det ofte noe sånt som "jeg reiste rundt i Amerika i to år og brukte over en million kroner. Det var noen av de beste minnene jeg har, men forbrukslån er skikkelig dyrt så det burde du aldri ta opp. Jeg har en god del igjen ennå" Anonymkode: cc76c...77d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #40 Del Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det kommer jo an på definisjonen. Hvis man har god økonomi, utdanning og jobb og bor i kollektiv av egen fri vilje, vil jeg si at man er "godt etablert". Hvis man gjør det fordi man ikke har noe valg, er man ikke "godt etablert". Anonymkode: d3e48...452 Tingen med å leie er at plutselig så må de selge boligen du er "så godt etablert" i å leie. Å være etablert er synonymt med å være grunnet,stiftet. Jeg følte meg ikke etablert før jeg kjøpte meg en bolig. Jeg vet om voksne med barn som plutselig måtte flytte fra en leilighet de leide på lang sikt fordi eieren skulle pusse opp. Vedder på de ikke følte seg så etablert da. Anonymkode: ca14b...139 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå