AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #1 Del Skrevet 30. juli 2024 Må bare spørre hva andre tenker rundt dette. Jeg har alltid sett på det å bo i kollektiv som noe man gjør fram til man får seg fast jobb, men forstår selvfølgelig også at med boligprisene som er i storbyene at det er krevende å kjøpe bolig alene. Men etter å ha hjulpet husets ferske student med boligjakt nå, må jeg jo si at jeg stusser over å se så mange kollektiv med mennesker godt oppe 30-årene, og også med god utdannelse. (mest menn) Vil ikke det være negativt med tanke på å finne partner? jeg syns det var ille nok å besøke kjæreste eller ha besøk av kjæreste, i kollektiv i studietiden, noe som førte til at vi raskt endelt med å leie en liten leilighet sammen. Å besøke kjæreste i kollektiv i 30-årene hadde bare ikke vært aktuelt. Er selv i 40-årene, og har forståelse for at verden har endret seg altså, vet det er mye vanskeligere å komme inn på boligmarkedet. Men syns uansett det er merkelig. Anonymkode: 60c3a...7e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
remix2020 Skrevet 30. juli 2024 #2 Del Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Må bare spørre hva andre tenker rundt dette. Jeg har alltid sett på det å bo i kollektiv som noe man gjør fram til man får seg fast jobb, men forstår selvfølgelig også at med boligprisene som er i storbyene at det er krevende å kjøpe bolig alene. Men etter å ha hjulpet husets ferske student med boligjakt nå, må jeg jo si at jeg stusser over å se så mange kollektiv med mennesker godt oppe 30-årene, og også med god utdannelse. (mest menn) Vil ikke det være negativt med tanke på å finne partner? jeg syns det var ille nok å besøke kjæreste eller ha besøk av kjæreste, i kollektiv i studietiden, noe som førte til at vi raskt endelt med å leie en liten leilighet sammen. Å besøke kjæreste i kollektiv i 30-årene hadde bare ikke vært aktuelt. Er selv i 40-årene, og har forståelse for at verden har endret seg altså, vet det er mye vanskeligere å komme inn på boligmarkedet. Men syns uansett det er merkelig. Anonymkode: 60c3a...7e7 Vel det kan være mange årsaker til hvorfor man ikke eier egen bolig. Det kan være samlivsbrudd, uføretrygd eller at man rett og slett ikke har økonomi til å kjøpe bolig. Ingenting av dette burde være «røde flagg» i forhold til dating. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #3 Del Skrevet 30. juli 2024 Det er jo mye mellom det å bo i kollektiv og det å eie bolig. Jeg personlig har ikke bodd i kollektiv siden vgs og hadde ikke datet noen som bor i kollektiv etter at de er ferdig å studere. Å eie egen bolig er ikke et krav, men å leie en leilighet må være minimum. Kan godta leie med en kompis hvis vedkommende er ok og det ikke påvirker fyren negativt, men etter min erfaring er ikke gutter som bor sånn noe å satse på, de er på feil sted i livet. Anonymkode: 4c76b...b89 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #4 Del Skrevet 30. juli 2024 Som nevnt over, mange grunner til at man velger å bo i kollektiv. Noen ønsker å leie framfor å eie, mer fleksibelt når man ikke bor med lang tidshorisont. Noen liker det sosiale framfor å bo alene i en liten hybelleilighet. Jeg har ikke tenkt at det å bo i kollektiv er begativt i noen del av livet. Men grunnene til at man bor slik kan oppfattes negativt. For eksempel hvis man leter etter partner med god økonomi. Anonymkode: 0cbe9...975 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BerntHulken Skrevet 30. juli 2024 #5 Del Skrevet 30. juli 2024 Aldri? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #6 Del Skrevet 30. juli 2024 Det vil jo bety at man ofte ender opp med å være kun hos den som leier/eier egen leilighet for å kunne ha privatliv. Dersom personen da ikke bidrar økonomisk, så er det et dårlig tegn. Anonymkode: fa458...d1a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #7 Del Skrevet 30. juli 2024 Har opplevd to ganger at mann 56 og mann 57 leier kjellerleilighet. For meg har dette vært medvirkende til at jeg ikke har vært interessert i å bli bedre kjent. Han på 57 sa sågar at han bodde sånn mens han ventet på ei han kunne flytte inn hos. D53 Anonymkode: 6618e...0df 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
remix2020 Skrevet 30. juli 2024 #8 Del Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har opplevd to ganger at mann 56 og mann 57 leier kjellerleilighet. For meg har dette vært medvirkende til at jeg ikke har vært interessert i å bli bedre kjent. Han på 57 sa sågar at han bodde sånn mens han ventet på ei han kunne flytte inn hos. D53 Anonymkode: 6618e...0df Som sagt så kan det være mange årsaker. Ikke alle er gode, men jeg tipper at de fleste tilfeller har en god begrunnelse. Jeg er selv M50+ som leier etter at det ble for dyrt å eie etter skilsmisse. Håper å kunne kjøpe noe igjen snart🙏 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjompenisse Skrevet 30. juli 2024 #9 Del Skrevet 30. juli 2024 7 hours ago, AnonymBruker said: Han på 57 sa sågar at han bodde sånn mens han ventet på ei han kunne flytte inn hos. D53 Anonymkode: 6618e...0df Haha, herregud for en innstilling. Jeg valgte å bli boende i et for stort (og dyrt) hus og kan sikkert vurdere at en eventuell ny partner flytter inn, men det skjer ikke de første ukene for å si det sånn. Skal føle meg rimelig sikker før jeg tar det steget. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #10 Del Skrevet 30. juli 2024 Tenker det er litt stedsbestemt. Her jeg bor får man en toroms til 2mill, så jeg hadde nok syns det var rart å møte noen på min egen alder (34år) som fortsatt leier. Men i Oslo er det jo noen helt andre priser igjen. Men kollektiv hadde vært en dealbreaker for meg for lenge siden. Da jeg var rundt 30år møtte jeg ungdomskjæresten ute på byen, som kunne fortelle at han nettopp hadde flyttet inn i et nytt kollektiv. Husker jeg syns han var stusselig, helt uten mål og mening i livet (selvsagt litt flere faktorer enn kun bosituasjonen som fikk meg til å tenke dette). Merket at om dette hadde vært en første date så hadde det blitt med den ene daten for min del. Kjenner dog til flere menn som bor hos foreldra, enten i separat boenhet eller bare på gutterommet, og det er det verste. Kun unntak om det er svært midlertidig, som for å stable seg på bena etter et samlivsbrudd eller fordi de nettopp har flyttet tilbake og det er tørt boligmarked. Anonymkode: 371ad...c4f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martelè Skrevet 31. juli 2024 #11 Del Skrevet 31. juli 2024 Folk er unike og forskjellige. Alle har en fortelling 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #12 Del Skrevet 31. juli 2024 Det finnes jo ulike typer kollektiv. Som nesten 50-åring hadde det ikke vært aktuelt for meg å bo i et kollektiv av den typen jeg bodde i i 20-årene, der man aldri visste hvem som satt i sofaen når man kom hjem eller ut fra eget rom. Men hvis jeg hadde hatt mulighet til å bo i kollektiv med noen med ca. samme livsstil og samme behov for privatliv som meg, hadde det kunnet fungere. Ser ikke noe negativt med det. Anonymkode: d3e48...452 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #13 Del Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Tenker det er litt stedsbestemt. Her jeg bor får man en toroms til 2mill, så jeg hadde nok syns det var rart å møte noen på min egen alder (34år) som fortsatt leier. Men i Oslo er det jo noen helt andre priser igjen. Men kollektiv hadde vært en dealbreaker for meg for lenge siden. Da jeg var rundt 30år møtte jeg ungdomskjæresten ute på byen, som kunne fortelle at han nettopp hadde flyttet inn i et nytt kollektiv. Husker jeg syns han var stusselig, helt uten mål og mening i livet (selvsagt litt flere faktorer enn kun bosituasjonen som fikk meg til å tenke dette). Merket at om dette hadde vært en første date så hadde det blitt med den ene daten for min del. Kjenner dog til flere menn som bor hos foreldra, enten i separat boenhet eller bare på gutterommet, og det er det verste. Kun unntak om det er svært midlertidig, som for å stable seg på bena etter et samlivsbrudd eller fordi de nettopp har flyttet tilbake og det er tørt boligmarked. Anonymkode: 371ad...c4f Dette, jeg kjenner også til flere menn som bor permanent hos foreldre. Her er det et aldersspenn på 26-58, og jeg må innrømme at jeg ikke skjønner at ikke foreldrene sparker dem ut, de burde gjøre dem den tjenesten. Det er ikke mange kvinner som vil ta i dem med ildtang, og de som prøver, vil i mange tilfeller møte på en trumpete tenåring i voksen kropp. Anonymkode: d3e48...452 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #14 Del Skrevet 31. juli 2024 Datet en som bodde i et voksenkollektiv i Oslo. Utrolig bra sted med flotte fellesareal og bra egne rom. Alle som bodde der var 40+ og godt etablert. H*n hadde stor økonomisk frihet, og bodde slik fordi det var et bra fellesskap. Mye større rødt flagg at folk bor over evne med massiv gjeld. Anonymkode: 67b0d...a5d 5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #15 Del Skrevet 31. juli 2024 remix2020 skrev (17 timer siden): Som sagt så kan det være mange årsaker. Ikke alle er gode, men jeg tipper at de fleste tilfeller har en god begrunnelse. Jeg er selv M50+ som leier etter at det ble for dyrt å eie etter skilsmisse. Håper å kunne kjøpe noe igjen snart🙏 Jeg tenker det er en helt annen situasjon, og en god forklaring. Ser ikke noe negativt med din situasjon sånn sett. Du leier leilighet alene regner jeg med. Men å leie et rom på 10 m2 og dele kjøkken og stue med 4 andre legger jo ikke akkurat tilrette for å date noen når du er voksen (over 30) tenker jeg da. Men godt mulig dette er mennesker som ikke er ute etter å etablerer seg, men liker friheten og heller bruker penger på reising m.m. Mennesker er forskjellig, og det er fint det. Jeg ble bare overrasket over at det var så mye av det. At folk lever som studenter fortsatt nå de nærmer seg 40-årene. Anonymkode: 60c3a...7e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #16 Del Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette, jeg kjenner også til flere menn som bor permanent hos foreldre. Her er det et aldersspenn på 26-58, og jeg må innrømme at jeg ikke skjønner at ikke foreldrene sparker dem ut, de burde gjøre dem den tjenesten. Det er ikke mange kvinner som vil ta i dem med ildtang, og de som prøver, vil i mange tilfeller møte på en trumpete tenåring i voksen kropp. Anonymkode: d3e48...452 Man sparer jo mye penger ved å bo hjemme med foreldrene. Jeg har heller ingen planer om å leie/eie alene. Får jeg dame derimot da er det greit å begynne å bo et annet sted. Anonymkode: ca7e8...414 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #17 Del Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Datet en som bodde i et voksenkollektiv i Oslo. Utrolig bra sted med flotte fellesareal og bra egne rom. Alle som bodde der var 40+ og godt etablert. H*n hadde stor økonomisk frihet, og bodde slik fordi det var et bra fellesskap. Mye større rødt flagg at folk bor over evne med massiv gjeld. Anonymkode: 67b0d...a5d Er man egentlig "godt etablert" når man leier rom i kollektiv? I mitt hode er man først godt etablert når man har egen bolig (og gjerne også bil) i tillegg til fast jobb. At noen bor over evne er en annen sak, det er såpass strengt å få lån nå i dag at det er helt andre ting som gjør at folk havner i den situasjonen. Jeg tror det blir veildig feil argument at folk som leier er mer økonomisk fornuftig, men det kommer selvfølgelig an på situasjonen (om de sparer opp egenkapital feks). Generelt så vil det ikke lønne seg økonomisk å leie framfor å eie. Anonymkode: 60c3a...7e7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #18 Del Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette, jeg kjenner også til flere menn som bor permanent hos foreldre. Her er det et aldersspenn på 26-58, og jeg må innrømme at jeg ikke skjønner at ikke foreldrene sparker dem ut, de burde gjøre dem den tjenesten. Det er ikke mange kvinner som vil ta i dem med ildtang, og de som prøver, vil i mange tilfeller møte på en trumpete tenåring i voksen kropp. Anonymkode: d3e48...452 Å bo i genrasjonsbolig er jo ok. Der jeg vokste opp var det helt vanlig at 2 genrasjoner bodde på samme gård. Å bo på rommet hjemme er noe helt annet. Og er nok enda verre enn å bo i kollektiv ja, enig i det. Anonymkode: 60c3a...7e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #19 Del Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Å bo i genrasjonsbolig er jo ok. Der jeg vokste opp var det helt vanlig at 2 genrasjoner bodde på samme gård. Å bo på rommet hjemme er noe helt annet. Og er nok enda verre enn å bo i kollektiv ja, enig i det. Anonymkode: 60c3a...7e7 Generasjonsbolig er noe annet. Og på gård har man ofte kårbolig + hovedhus. Jeg snakker om single menn som fremdeles bor hjemme, ofte med bare en forelder. Anonymkode: d3e48...452 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #20 Del Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Er man egentlig "godt etablert" når man leier rom i kollektiv? I mitt hode er man først godt etablert når man har egen bolig (og gjerne også bil) i tillegg til fast jobb. At noen bor over evne er en annen sak, det er såpass strengt å få lån nå i dag at det er helt andre ting som gjør at folk havner i den situasjonen. Jeg tror det blir veildig feil argument at folk som leier er mer økonomisk fornuftig, men det kommer selvfølgelig an på situasjonen (om de sparer opp egenkapital feks). Generelt så vil det ikke lønne seg økonomisk å leie framfor å eie. Anonymkode: 60c3a...7e7 Det kommer jo an på definisjonen. Hvis man har god økonomi, utdanning og jobb og bor i kollektiv av egen fri vilje, vil jeg si at man er "godt etablert". Hvis man gjør det fordi man ikke har noe valg, er man ikke "godt etablert". Anonymkode: d3e48...452 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå