Gå til innhold

Hvilket navn ville du ha hatt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det heter datteren min. Nydelig navn, syns jeg. 

Hadde jeg fått valgt mitt eget navn (det er for seint å bytte nå når jeg er så voksen som jeg er), så ville jeg hett Solveig. 

Anonymkode: 02069...e76

Jeg ville også valgt Mathilde hvis jeg kunne valgt selv, eller Marie, Maria,  når jeg var liten ville jeg hete Solveig 😊. Har aldri likt navnet mitt, I samme stil som Ragnhild, synes det er tungt og hardt. 

Anonymkode: 8d26e...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har valgt selv. Fort gjort inne på altinn. Svar på sekundet. 

Anonymkode: 90afd...4d3

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg ville valgt det jeg har. Sjeldent og enkelt, gammelt norsk navn.

Anonymkode: 8feb3...b11

De fleste er vel såpass knyttet til navnet/navnene de har at de ikke ønsker å bytte. Det er også en del praktiske problemer med å bytte navn i voksen alder, spesielt fornavn - det er vanskelig for andre å venne seg til å si det nye navnet. Det kan også føles sårende at man valgte å bytte, spesielt for foreldre. Man er også gjerne kjent under det navnet man har i arbeidslivet, og spesielt bytte av etternavnet kan gjøre at mange ikke lenger skjønner hvem man er.

Og så er det vel litt "juks"? Å bare ta et navn etter eget ønske? Med mindre det er helt spesielle årsaker til byttet (f.eks. etternavn man ikke vil assosieres med pga. noe slektning har gjort), synes jeg det er veldig rart. 

Jeg ville ikke hett noe annet enn det jeg heter. Ikke fordi navnene er så utrolig fine, men fordi de er mine og en del av identiteten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville også valgt Mathilde hvis jeg kunne valgt selv, eller Marie, Maria,  når jeg var liten ville jeg hete Solveig 😊. Har aldri likt navnet mitt, I samme stil som Ragnhild, synes det er tungt og hardt. 

Anonymkode: 8d26e...106

Enig at Ragnhild er litt tungt, men hardt er det ikke syns jeg. Ragnhild er jo mykt "lumumma"-navn. Som Magnhild også. De ruller som bølger opp på en strand syns jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har et navn som er veldig vanlig i min generasjon (topp ti), både i Norge og i flere andre land. Jeg har alltid syntes det var sååå kjedelig.

Jeg ville hett noe typisk nordisk som ikke er på topplista. Synes Liv, Guro, Idunn og Sigrid er veldig fine. 

Men ikke aktuelt å bytte, jeg setter navnene heller på lista i tilf jeg får egne barn😍

Anonymkode: 0111b...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 hours ago, AnonymBruker said:

Enig at Ragnhild er litt tungt, men hardt er det ikke syns jeg. Ragnhild er jo mykt "lumumma"-navn. Som Magnhild også. De ruller som bølger opp på en strand syns jeg. 

Og jeg synes Ragnhild er veldig hardt, men ikke tungt :laugh: Det har sikkert noe med dialekt å gjøre.

For å svare på spørsmålet i HI så lever jeg helt greit med navnet mitt, men hadde lyst til å hete Aurora eller Guro da jeg var ung. 

Anonymkode: a7402...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Iben

Anonymkode: cfbd3...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Cora

Anonymkode: 780f1...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helene eller Hedvig

Anonymkode: 7d430...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saga eller Jenny. 

Jeg har et godt norsk navn, som ikke mange heter.  Er vel passe fornøyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kunne egentlig ikke tenkt meg å bytta. Har et standard typisk norskt navn, og er norsk. 
Bytte nasjonalitet derimot? Å sett helt annerledes ut? Det kunne jeg tenkt meg.

Anonymkode: 51c77...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaja. 

Skulle gjerne hatt et vanlig etternavn også. Feks Olsen, Hansen eller Johansen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Munchlax skrev (57 minutter siden):

Kaja. 

Skulle gjerne hatt et vanlig etternavn også. Feks Olsen, Hansen eller Johansen. 

Du kan bytte med meg, jeg heter Andersen hehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Som barn ville jeg hete Victoria inspirert av den vakre dukken som lå på den roterende klokken i barne tv programmet "Lekestuen" 

Jeg kunne gjerne gått for å være en Cora i voksen alder, men det blir for mye styr å skifte alle kort og papirer.

Anonymkode: af665...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Agnes eller Fiole. 

Anonymkode: fdaf0...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker navnet mitt, kunne ikke tenkt meg noe annet. Det var ikke så mange som hadde hørt det før da jeg var barn, men nå er litt mer vanlig. Litt synd egentlig, for jeg likte å ha et unikt navn.

Anonymkode: 1044e...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kaspara

Anonymkode: 20e96...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kristian

Anonymkode: 79a6e...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.7.2024 den 11.56):

…. hvis du kunne velge selv ?

Anonymkode: e2e29...b5e

Ariana ❤❤❤❤❤

Anonymkode: 02ff8...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...