AnonymBruker Skrevet 30. juli #1 Del Skrevet 30. juli Først litt bakgrunnsinfo. Jeg har jobbet på samme arbeidsplass i det offentlige i 13 år. Jeg har hatt ulike stillinger, og har jobbet meg oppover til å i dag ha en mellomlederstilling. Jeg er en del av en ledergruppe, på godt og vondt. For et halvt års tid siden "gikk jeg på en smell" og ble sykmeldt. På dette tidspunktet var det ekstremt hektisk på jobb, og vi sto i en del tunge prosesser vi ikke kunne komme utenom. Legen mente jeg var utbrent, og jeg kan si meg enig. Heldigvis ikke i den grad at jeg var sengeliggende, men jeg har blant annet vært tappet for energi, og har hatt problemer med konsentrasjonen og arbeidskapasiteten. Nå er jeg delvis tilbake, men kjenner på at arbeidsplassen som jeg har vært så glad i i så mange år, ikke er et sted jeg lenger ønsker å jobbe. Det er flere årsaker til det. Den ene årsaken er ledergruppa. Vi er to på mitt nivå, med en leder over oss. Hun som er på samme nivå som meg har spissere albuer, snakker høyere og mer, har lenger erfaring og blir dessverre mest hørt av vår leder. Hun er helt klart minst likt av de ansatte, og både hennes og mine ansatte klager til meg om lederstilen hennes. Hun tar mange avgjørelser jeg ikke kan stå inne for, og har en oppførsel mot de ansatte til tider som er imot mitt menneskesyn. Gjennom de årene vi har vært ledere sammen har hun ønsket å jobbe mye i tospann, og har tatt opp mye av min tid. I begynnelsen, da jeg var ny i rollen, satte jeg pris på dette, men de siste årene har det vært mest energitappende, da den minste lille ting skal diskuteres. Og selv om jeg kommer med mine meninger, får jeg sjelden siste ordet. Jeg innser at hun ikke kommer til å endre seg, vår leder kommer ikke til å ta tak i det, så hvis jeg skal komme bort ifra dette må enten hun eller jeg slutte, og jeg tror ikke hun har tenkt seg noe sted. En annen årsak er at jeg har vært der så lenge, og begynner å gå lei. Jeg er lei av offentlige, tungrodde prosesser, jeg er lei av stadige nedskjæringer, krav om kutt i ansatte og budsjett, samtidig som kravene til hva vi skal levere av tjenester bare øker og øker. Det er ikke lenger mulig å oppfylle kravene som settes til vår enhet. Dette gjør at ansatte slutter eller er misfornøyde, og det er vanskelig å holde mot og humør oppe hos dem. Vi er nå på vei inn i en ny omorganisering, den n-te etter at jeg begynte. Jeg er veldig lite motivert for det. Så langt høres det vel ut som en no-brainer at jeg må søke meg ny jobb. Det har jeg også tenkt til, men jeg er usikker på om tidspunktet er riktig. Jeg vet hvor jeg ønsker å jobbe (et større, privat firma hvor jeg antagelig kan få meg jobb med min bakgrunn og kompetanse). Jeg har lenge hatt lyst til å jobbe der. De har nå en stilling ute som kan være aktuell for meg. Det som holder meg tilbake fra å sende av gårde en søknad her og nå er at jeg er redd for at jeg fortsatt er såpass preget av utbrentheten mentalt, at jeg kan komme til å gjøre et dårlig intervju og dermed spolere mine sjanser for å få jobb i dette firmaet nå, og senere. De vet hvem jeg er, så jeg tror at om jeg gjør et dårlig intervju så vil det bli husket. Jeg har vært preget kognitivt av utbrentheten, har slitt med å formulere meg på en god måte, og fremstår ikke så reflektert og skarp i toppen som jeg en gang gjorde. Samtidig merker jeg at ferien har gjort meg godt, så kanskje det er håp... Jeg tror vel de fleste av dere vil oppfordre meg til å søke, kanskje trenger jeg bare et dytt bak og en liten heiagjeng som sier at jeg bør gå for det. Kanskje noen har erfaringer med noe lignende og kan dele? Dette ble langt, takk for at du leste helt hit! Anonymkode: 66819...5f5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli #2 Del Skrevet 30. juli Jeg har selv søkt jobber i en fase hvor jeg var 80 % sykmeldt pga utbrenthet. Og jeg fikk faktisk den jobben jeg helst ville ha, med mange sterke søkere. Så det er godt mulig å "skru seg på" for et intervju, det tror jeg ikke du skal være så bekymret for. Høres absolutt ut som du burde bytte arbeidsplass! Det skal sies at jeg var ikke magisk ferdig med å være utbrent da jeg begynte i ny jobb. Man er jo som regel opptatt av å gjøre et godt inntrykk og prestere bra, og jeg balanserte ikke dette som jeg burde gjort. Var derfor svært sliten det første halve året i ny jobb, og måtte bortprioritere det meste på fritiden. Så mitt råd hvis du bytter jobb er å forsøke å ta det rolig, kanskje søke noe ferie de første månedene, og prioritere ting som yoga og skogsturer hvis det gir deg overskudd. Anonymkode: 2bb19...f21 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli #3 Del Skrevet 30. juli Ja, ville søkt meg ut. Virker ikke som du har nok motivasjon der du er og da er det bra å gå videre. Litt kaldt sagt, men til ditt eget beste. Anonymkode: b36a7...248 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli #4 Del Skrevet 30. juli Kan du ta det med legen? Kanskje gradert sykemelding en periode vil gjøre godt, samtidig som du søker jobb? Er det helt krise og du blir enda mer utbrent, men har fått ny jobb,men oppsigelsestid, så vet jeg det er de som får 100% sykemelding ut oppsigelsestiden. Tenker bare hvis det er det som må til for at du skal komme deg, og føle deg bedre og yte godt nok fra første arbeidsdag i ny jobb. Anonymkode: b051c...3b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august #5 Del Skrevet 5. august Tusen takk for alle svar. Jeg har nå sendt inn søknad og venter spent 😊 tenker også at jeg kan klare å «skru meg på» til et intervju. Jeg er delvis sykmeldt nå, og får jeg jobben tenker jeg å ikke øke arbeidsmengden noe mer enn jeg må fram til jeg starter i ny jobb, hvis legen er enig i det. Anonymkode: 66819...5f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august #6 Del Skrevet 5. august Jeg søkte på en jobb da jeg var 100% sykemeldt pga utbrenthet. Jeg er egentlig glad jeg ikke fikk jobben, for læringskurven hadde blitt for bratt for mitt kognitive nivå på den tiden, men jeg ble innstilt som nr 2 og det var en veldig boost for selvtilliten min. Å bytte jobb er iallefall veldig lurt, for slik du beskriver virker det som at du ikke har det godt i jobben du har nå. Jeg set du har søkt og ønsker deg lykke til! Anonymkode: 87953...686 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august #7 Del Skrevet 14. august Liten oppdatering: jeg søkte. Fristen gikk ut for en uke siden. Jeg har ikke hørt noe. Jeg er godt kvalifisert, så jeg er litt lei meg nå 😢 Tenker at det betyr at de ikke vil ha meg, de vet jo hvem jeg er. Anonymkode: 66819...5f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august #8 Del Skrevet 14. august Jeg tenker du må være tålmodig. En uke er ikke lang tid etter søknadsfrist. Lykke til😃 Anonymkode: 65827...4d2 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #9 Del Skrevet 27. september Plukker opp denne igjen. Etter tre intervjurunder med case og personlighetstest er jobben min 😍 det tok tid før de ringte for første intervju, men etter det har det gått unna med tre intervjuer! Det har vært veldig krevende, men det beste har vært at jeg virkelig har klart å «skru meg på» og prestert mitt beste underveis. Lenge siden jeg har kjent på denne mestringsfølelsen, det er utrolig deilig. Skal sies at jeg er i mye bedre form enn for noen måneder siden, og jeg håper å kunne jobbe 80-100% ut oppsigelsestiden min. Takk for all støtte og gode råd! ❤️ Anonymkode: 66819...5f5 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #10 Del Skrevet 27. september AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Plukker opp denne igjen. Etter tre intervjurunder med case og personlighetstest er jobben min 😍 det tok tid før de ringte for første intervju, men etter det har det gått unna med tre intervjuer! Det har vært veldig krevende, men det beste har vært at jeg virkelig har klart å «skru meg på» og prestert mitt beste underveis. Lenge siden jeg har kjent på denne mestringsfølelsen, det er utrolig deilig. Skal sies at jeg er i mye bedre form enn for noen måneder siden, og jeg håper å kunne jobbe 80-100% ut oppsigelsestiden min. Takk for all støtte og gode råd! ❤️ Anonymkode: 66819...5f5 Så hyggelig å lese! Gratulerer med ny jobb og lykke til! Husk at det alltid er krevende å begynne i ny jobb. Gi deg selv tid og ikke fortvil om starten er tung. Jeg har akkurat vært igjennom det, og det blir bedre! Anonymkode: 4439e...f31 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #11 Del Skrevet 27. september Gratulerer med ny jobb, TS! Masse lykke til 🤗 Anonymkode: 11fa2...d86 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå