AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #21 Del Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Men dette var jo ikke naboen, som er de som bråker. Det var naboens søster, som ikke har bråket. Anonymkode: 13cca...659 Irrelevant, hun representerte naboen Anonymkode: 4445f...7c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #22 Del Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor det? Skal man klage må man i det minste ha sin egen sti ren først. Anonymkode: 4445f...7c7 Fordi det er lettere å forebygge en konflikt enn å legge mer brensel til et bål som kan oppstå senere. Anonymkode: da7be...b30 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #23 Del Skrevet 30. juli 2024 Herlighet, vanlig å gi nabovarsel om mam har masse folk hos seg. Synes mannen din oppførte seg rart Anonymkode: 1b38d...ffc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #24 Del Skrevet 30. juli 2024 Naboens søster har ikke noe med å komme og klage på høy musikk hos dere en tidlig kveld, og spesielt ikke når naboen er helt uvitende om det! Naboen bør si til sin søster at "vi foretrekker å håndtere kontakten med vår nabo helt selv". Dere har tydeligvis god kontakt med naboen, siden dere drikker kaffe sammen. Hva med å ta utgangspunkt i det, og ikke la søsteren ødelege mellom dere? Sett strek over og se bort fra det naboens søster sa, og så kan dere heller bli enige med naboen å ta direkte kontakt dersom det er støynivå som er irriterende. Litt lyd må man både regne med og tåle når man har naboer, men det går likevel også an å ta hensyn. Dere har jo irritert dere over bjeffende hunder og PC-spill med høy lyd døgnet rundt - men det er vanskelig for naboen å vite at irriterer dere, når dere ikke har sagt noe. Kanskje gamerungene kan bruke headset mens de spiller, spesielt om natten når andre gjerne vil sove? Støtter også å sende nabovarsel før neste fest/sammenkomst (til naboen, ikke politiet). Ikke fordi dere har gjort noe galt på noen måte, men folk har gjerne større toleranse for en fest de er varslet om på forhånd. Anonymkode: f1e9f...e3c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #25 Del Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Naboens søster har ikke noe med å komme og klage på høy musikk hos dere en tidlig kveld, og spesielt ikke når naboen er helt uvitende om det! Naboen bør si til sin søster at "vi foretrekker å håndtere kontakten med vår nabo helt selv". Dere har tydeligvis god kontakt med naboen, siden dere drikker kaffe sammen. Hva med å ta utgangspunkt i det, og ikke la søsteren ødelege mellom dere? Sett strek over og se bort fra det naboens søster sa, og så kan dere heller bli enige med naboen å ta direkte kontakt dersom det er støynivå som er irriterende. Litt lyd må man både regne med og tåle når man har naboer, men det går likevel også an å ta hensyn. Dere har jo irritert dere over bjeffende hunder og PC-spill med høy lyd døgnet rundt - men det er vanskelig for naboen å vite at irriterer dere, når dere ikke har sagt noe. Kanskje gamerungene kan bruke headset mens de spiller, spesielt om natten når andre gjerne vil sove? Støtter også å sende nabovarsel før neste fest/sammenkomst (til naboen, ikke politiet). Ikke fordi dere har gjort noe galt på noen måte, men folk har gjerne større toleranse for en fest de er varslet om på forhånd. Anonymkode: f1e9f...e3c Vi har sagt pent at de får prøve å ha hundene inne natt og at sønnen lukker vindu på natt. Og det har de som oftest overholdt. Vet søsteren gar startet å styre fælt der. Plutselig kom det opp gjerde på 2 m for hundene skulle plutselig ha hele hagen. Ho kom og med at vi ikke kunne bruke brønnen, da sa eierne at det hadde vi tinglyst rett på. Enda stod ho å sa nei de har ikke rett lenger når de har borehull også🙈 kan vel si naboen kom etter ho dro å beklaget over måtten ho drev på Anonymkode: 06103...10c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #26 Del Skrevet 30. juli 2024 1 hour ago, ElectricScum said: Selvsagt gjør man det. Jeg har plenty med ammunisjon hvis naboen prøver seg. Grunnen til at jeg ikke har tatt det opp er fordi jeg kan tåle litt lyd hvis rausheten er gjensidig. Når det da viser seg at naboen ikke har valgt en raus linje, slik jeg selv har gjort, så vil jeg naturligvis stille samme krav tilbake. Så enkelt er det. Ja, enkelt er et godt ord for å beskrive dette. Enten så bråker naboen eller ikke. At det først blir et problem når en selv blir stilt til veggs er en umoden respons. Man burde være moden nok til å ta ansvar for seg og sitt uten at man skulle bruke det som respons når man selv blir stilt ansvarlig. Anonymkode: 4adc5...381 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #27 Del Skrevet 30. juli 2024 Det er så mange "hellige kuer" på det her forumet, som selvfølgelig hadde reagert 100 % riktig om det var de som var i samme situasjon. TS og mannen visste vel ikke at naboene ikke var hjemme, og at de da ikke var klar over at søsteren klagde. At mannen da skyter litt tilbake er helt innafor, syns jeg. Og heldigvis har de jo så god kontakt med naboene at de kan snakke om dette i ettertid, og bevare et god forhold. Anonymkode: 000dd...392 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElectricScum Skrevet 30. juli 2024 #28 Del Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, enkelt er et godt ord for å beskrive dette. Enten så bråker naboen eller ikke. At det først blir et problem når en selv blir stilt til veggs er en umoden respons. Man burde være moden nok til å ta ansvar for seg og sitt uten at man skulle bruke det som respons når man selv blir stilt ansvarlig. Anonymkode: 4adc5...381 Så du tenker at modenhet er å bråke og herje selv, men forvente at naboen ikke gjør det? Det forundrer meg ikke. Det er blitt altfor mange selvberettige, egoistiske og lite tolerante folk her i verden. For min del handler det om en underforstått forståelse og raushet overfor hverandre. Jeg aksepterer ditt bråk, du aksepterer mitt bråk. Vanligvis trenger man ikke annonsere dette. Men når avtalen brytes og den ander parten ikke tolerer bråk og helt blind og døv for egen støy, så informerer man selvsagt om at avtalen dermed er brutt og naboen også er nødt for å justere sitt volum. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #29 Del Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Pratet med naboen nå når ho kom for en kopp kaffe. Og ho viste ikke søsteren hadde vært her en gang. For søsteren hadde vært der å sett til hundene. Ho virket brydd og flau når ho hørte hva søsteren hadde gjort. Og ho sa dere har ikke nevnt hundene de 10årene eller at bassen og skytespill til sønn vår Har plaget dere, selv om vi vet dere hører det. Ho var usikker hvordan ho skulle ta det opp med søsteren. Så får vi se Anonymkode: 06103...10c Håper du var flau og ydmyk selv, etter dere har klaget om hunder og barn til søsteren. Veldig dårlig oppførsel av dere. Anonymkode: 4d143...639 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #30 Del Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Gubben kunne holdt seg til "vi demper oss kl 23" i stedet for å legge ut om hvor mye naboen tydeligvis har vært til bry for dere.... Anonymkode: da7be...b30 Nei, der er jeg uenig. Det er bra at han sa det som det er. Det er fordi naboene (denne gangen søsteren til naboen) skal skjønne at de ikke er noe bedre selv, og at det er hver sin gang. Jeg syns mannen svarte veldig bra for seg. Sier man bare at man skal dempe seg kl. 23, kan det skape ekstra irritasjon for naboen, da de ikke innser at de selv også bråker. Anonymkode: 0d216...f71 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #31 Del Skrevet 30. juli 2024 Det er ikke fritt frem å bråke selv om kl bare er 20. Man kan ikke forstyrre offentlig ro og orden kvitt og fritt og spille høy musikk dagen lang om det forstyrrer naboene. Dere kunne spilt musikk inne med lukket dør og vinduer, så dette kan nok defineres som unødvendig støy. Så varsle neste gang, TS. At naboene bråker ellers har ikke noe å gjøre med det som skjedde nå. Dere har nok spilt rimelig høyt om hun hørte det 500 meter unna og faktisk gadd og gå hele veien og stå i shitstormen fra din mann. Det er dere som bråket, ikke henne. Og ja, jeg synes man skal svelge noen kameler, men nå fikk dere beskjed om at det var for høyt og da gjør man noe med det. Anonymkode: 98cc6...863 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #32 Del Skrevet 30. juli 2024 Dette er forøvrig regulert i Straffeloven 181, der man ikke har lov til å forstyrre offentlig ro og orden. Det er ikke noe OG mellom dette og nattero, men ELLER. Men klart at kravene til at det skal være stille er strengere etter kl 23. https://lovdata.no/nav/lov/2005-05-20-28/kap20/§184 Anonymkode: 98cc6...863 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #33 Del Skrevet 30. juli 2024 4 hours ago, ElectricScum said: Så du tenker at modenhet er å bråke og herje selv, men forvente at naboen ikke gjør det? Det forundrer meg ikke. Det er blitt altfor mange selvberettige, egoistiske og lite tolerante folk her i verden. Selvsagt ikke, og det har jeg naturligvis ikke påstått heller. Modenhet er blant annet å ta hensyn til andre. Dersom et problem oppstår kan man prate med hverandre, og modenhet er da at man aksepterer ansvar. Ikke at man kontrer med "Ne-hei, det var du som startet, for du bråket først!". Da skyver man ansvaret fra seg. 4 hours ago, ElectricScum said: For min del handler det om en underforstått forståelse og raushet overfor hverandre. Jeg aksepterer ditt bråk, du aksepterer mitt bråk. Vanligvis trenger man ikke annonsere dette. Men når avtalen brytes og den ander parten ikke tolerer bråk og helt blind og døv for egen støy, så informerer man selvsagt om at avtalen dermed er brutt og naboen også er nødt for å justere sitt volum. Naturligvis, og derfor sier man fra om naboene bråker, både for å sette grenser for seg selv, og samtidig indikere ovenfor naboen hva man aksepterer. Dersom man holder kjeft om bråk hver eneste gang så mister man muligheten til denne grensesettingen. Om man deretter bråker selv, og naboen faktisk er moden nok til å si fra, så er det så absolutt en umoden respons å dytte fra seg ansvaret når man svarer til naboen at "du bråket 4. juli, 23. juni, 14. juni, 27. mai og 19. april, ergo behøver ikke jeg å ta ansvar for bråk denne gangen.". Ved å sette grenser for hverandre kan man unngå konflikter i fremtiden. Noen foretrekker derimot konflikter, det får være opp til de det gjelder. Anonymkode: 4adc5...381 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElectricScum Skrevet 31. juli 2024 #34 Del Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Selvsagt ikke, og det har jeg naturligvis ikke påstått heller. Modenhet er blant annet å ta hensyn til andre. Dersom et problem oppstår kan man prate med hverandre, og modenhet er da at man aksepterer ansvar. Ikke at man kontrer med "Ne-hei, det var du som startet, for du bråket først!". Da skyver man ansvaret fra seg. Naturligvis, og derfor sier man fra om naboene bråker, både for å sette grenser for seg selv, og samtidig indikere ovenfor naboen hva man aksepterer. Dersom man holder kjeft om bråk hver eneste gang så mister man muligheten til denne grensesettingen. Om man deretter bråker selv, og naboen faktisk er moden nok til å si fra, så er det så absolutt en umoden respons å dytte fra seg ansvaret når man svarer til naboen at "du bråket 4. juli, 23. juni, 14. juni, 27. mai og 19. april, ergo behøver ikke jeg å ta ansvar for bråk denne gangen.". Ved å sette grenser for hverandre kan man unngå konflikter i fremtiden. Noen foretrekker derimot konflikter, det får være opp til de det gjelder. Anonymkode: 4adc5...381 Poenget det later til at du ikke forstår, er at i min verden ønsker jeg en raushet, hvor jeg tolerer noe bråk. Jeg har ikke noe ønske om å klage på naboen. Jeg har et håp om at vi begge legger oss på en raus linje. Dermed har jeg null motivasjon og absolutt ingen grunn for å melde om bråk når det oppstår 4.juli, 23, juni eller 27 mai. Om naboen derimot kommer for å klage på meg, og åpenbart ikke ønsker denne rausheten, så vil jeg selvsagt informere at dette går begge veier der og da. Det handler ikke om barnslig hevn, slik du gjerne vil fremstille det som. Det handler om å være direkte og tydelig så fort jeg ser at ønskene fra naboen og ønskene mine ikke matcher. Og det vet jeg nøyaktig i det øyeblikket han dukker opp på døra for å klage. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #35 Del Skrevet 31. juli 2024 3 hours ago, ElectricScum said: ikke noe ønske om å klage på naboen. Da er det jo dumt å faktisk klage på naboen, bare for at han klagde på deg. Virker ikke mye "raust", i mine øyne. Vi blir ikke enige uansett, så er like greit å la den ligge. Anonymkode: 4adc5...381 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElectricScum Skrevet 31. juli 2024 #36 Del Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Da er det jo dumt å faktisk klage på naboen, bare for at han klagde på deg. Virker ikke mye "raust", i mine øyne. Vi blir ikke enige uansett, så er like greit å la den ligge. Anonymkode: 4adc5...381 Ja, like dumt som at man i et forhold både gir og tar, ikke sant? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #37 Del Skrevet 31. juli 2024 4 hours ago, ElectricScum said: Ja, like dumt som at man i et forhold både gir og tar, ikke sant? Tror du at det å holde kjeft i et forhold er å gi å ta, så lenge man bruker det som forsvarsmekanisme fremfor å ta ansvar selv? Anonymkode: 4adc5...381 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #38 Del Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 30.7.2024 den 10.19): Sitter å rimlig paff for å si det slik. Vi har vært naboer i 10 år. Eneste nabo på 500m alle veier. De har hunder som bjeffer døgnet rundt og mener da døgnet rundt. Vi har aldri sagt noe. Vi prater ofte sammen. De har spist mat her og vi har hjulpet hverandre når det er noe. I går satt vi her i hyggelig lag med en del ungdommer, venner av eldste på 19 år. Hadde på musikk, ungdommer rundt både bålpanne og noen koste seg i boblebadet. Plutselig står søsteren til naboen å ber oss å dempe musikken. Klokka var ikke mer en 20. Gubben svarte pent: Det har aldri vært fest her før. Ja vi er nå rundt 20 stk og vi har lov å kose oss til 23. Og det er ikke stille hos dere heler 1 det er hundeleven døgnet rundt og 2 eldste sønnen der spiller pc spill hele natta så det dundrer . Så ser du går nå og vi kan kose oss videre til kl 23 for da ska vi kjøre flere av disse ungdommene hjem igjen Så kom ho faen meg ned igjen nå og sa neste gang måtte vi gi nabovarsel. Kjente jeg ble litt provosert. Ikke bor ho der. Og vi burde nå kunne ha besøk slik en efta. Tror politiet hadde begynt å le hvis en leverer inn lørdag xx vil vi ha xx antall gjester til grilling, blir stille til 23, har kun en nabo xx, er gitt beskjed Anonymkode: 06103...10c Forbanna teit. Tro meg jeg har vært igjennom så mye når det gjelder naboer. Jeg tok en Tupperware boks og skulle dunke ut det som var inni den i søppelet. Tror jeg dunket en eller MAKS to ganger. De over meg smalt i gulvet. WTF tenkte jeg. For de er sykt bråkete selv og jeg er kjempestille. Noen folk kan du bare ikke forstå deg på. Anonymkode: bedb2...1b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
got2go Skrevet 31. juli 2024 #39 Del Skrevet 31. juli 2024 Herregud her var det mange snåle meninger! 😳 Ts, bra det ordnet seg. Hu søstra tar seg litt vel til rette, så bra dere sa imot henne. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElectricScum Skrevet 31. juli 2024 #40 Del Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tror du at det å holde kjeft i et forhold er å gi å ta, så lenge man bruker det som forsvarsmekanisme fremfor å ta ansvar selv? Anonymkode: 4adc5...381 Det er du som ønsker å gjøre det til en konflikt og kaller det et forsvar. Jeg vil kalle det å bli enig om å legge seg på en felles linje når den ene ikke er fornøyd. I dette tilfelle, naboen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå