Stina234 Skrevet 29. juli 2024 #1 Del Skrevet 29. juli 2024 OL er infisert av politikkk og har vært det lenge. Når man ser på den Olympiske idelogien så står det: Mennesker med ulik bakgrunn skal møtes til fredelig kappestrid. Videre har den et mål om at idretten skal tjene en harmonisk utvikling av mennesket og underbygge utviklingen av et fredelig samfunn som er opptatt av å ivareta den menneskelige verdighet. Dette skal gjøres gjennom idrett som praktiseres uten noen form for diskriminering, og gjensidig forståelse og vennskap, solidaritet og fair play. I dette ligger et ønske om å holde den olympiske ånd politisk uavhengig og adskilt fra politiske konflikter og uenigheter Menneskene trenger å finne en felles platform der for en kortere tid kan legge bort krig og konflikter. Med bakgrunn i dette, burde land som Russland få anledning til å delta? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 29. juli 2024 #2 Del Skrevet 29. juli 2024 Selvfølgelig. Når nasjoner som holder på på samme viset får være med (og dømte pedoer), så bør også russerne få bli med. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 29. juli 2024 #3 Del Skrevet 29. juli 2024 Stina234 skrev (2 timer siden): OL er infisert av politikkk og har vært det lenge. Når man ser på den Olympiske idelogien så står det: Mennesker med ulik bakgrunn skal møtes til fredelig kappestrid. Videre har den et mål om at idretten skal tjene en harmonisk utvikling av mennesket og underbygge utviklingen av et fredelig samfunn som er opptatt av å ivareta den menneskelige verdighet. Dette skal gjøres gjennom idrett som praktiseres uten noen form for diskriminering, og gjensidig forståelse og vennskap, solidaritet og fair play. I dette ligger et ønske om å holde den olympiske ånd politisk uavhengig og adskilt fra politiske konflikter og uenigheter Menneskene trenger å finne en felles platform der for en kortere tid kan legge bort krig og konflikter. Med bakgrunn i dette, burde land som Russland få anledning til å delta? Nei. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 30. juli 2024 Forfatter #4 Del Skrevet 30. juli 2024 K.B. skrev (14 timer siden): Nei. Skal vi bruke OL som et politisk verktøy da for alle regimer som vi ikke er enig med? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BerntHulken Skrevet 30. juli 2024 #5 Del Skrevet 30. juli 2024 Ja, jeg vil gjerne delta. Selv om jeg kanskje kommer til kort i de fleste sporter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 30. juli 2024 #6 Del Skrevet 30. juli 2024 Jeg synes Russland burde delta, men forstår godt at de aller fleste vil være uenige. Jeg tror det er lurt å ha noe fredelig kontakt. I antikken møttes folk i OL selv om det var krig. Krigene var like fæle den gangen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 30. juli 2024 #7 Del Skrevet 30. juli 2024 Stina234 skrev (22 minutter siden): Skal vi bruke OL som et politisk verktøy da for alle regimer som vi ikke er enig med? Det er en del av den internasjonale verktøykassen ja. Så bra at vi har oppklart det. Nå kan du gå videre med dagen din.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 30. juli 2024 Forfatter #8 Del Skrevet 30. juli 2024 (endret) K.B. skrev (2 timer siden): Det er en del av den internasjonale verktøykassen ja. Så bra at vi har oppklart det. Nå kan du gå videre med dagen din.. Vi får bare være enige om å være uenige, så fortsett med din dag. Endret 30. juli 2024 av Stina234 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arild37 Skrevet 30. juli 2024 #9 Del Skrevet 30. juli 2024 Synes ikke Russland bør delta, ikke pga politikk, men pga idretten der er så stappfullt av doping, og det med godkjennelse fra øverste hold. Ideelt sett skulle jeg gjerne sett OL helt uten regler for doping, så vi kan se det ypperste av hva mennesker kan prestere, men når reglene er som de er, så bør Russland holdes utenfor 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 30. juli 2024 #10 Del Skrevet 30. juli 2024 Stina234 skrev (10 minutter siden): Vi får bare være enige om å være uenige, så fortsett med din dag. Jeg siterer deg like så godt: " Menneskene trenger å finne en felles plattform der for en kortere tid kan legge bort krig og konflikter. Med bakgrunn i dette, burde land som Russland få anledning til å delta?" La meg bare ta det mest åpenbare først: Ønsket ditt om en felles plattform som eliminerer krig og konflikter er ikke bare uoppnåelig, men blåøyd og utrolig naivt. Har du i det hele tatt lest noe historie? Er det en ting som kjennetegner oss, så er det vold og konflikter.. Den vestlige modellen basert på frihet, likhet og brorskap er en modell som ikke gjelder i store deler av verden. Totalitære regimer, bananrepublikker og "failed states" er det mennesker generelt må forholde seg til. Nå er det slik at Russland er et slikt totalitært regime, som ikke bruker de spillereglene vesten ellers ser ut til å akseptere. De fører også en blodig angrepskrig mot et suverent land. De sivile dødsfallene i Ukraina er langt større en de hadde trengt å vært hvis militæret og regimet generelt hadde vist ansvar og fulgt gjeldene regler for krigføring. Så at Russland blir utestengt fra OL og andre store idrettsarrangement er ett av tiltakene som brukes. Idrett er prestisje og det å ikke kunne være med på den internasjonale scenen gir Putin et forklaringsproblem og det kan også føre til indre press for endringer. Hvis du hadde lest litt historie, så finnes det et eksempel fra Berlin OL i 1936, som i aller høyeste grad var en del av det tredje rikets propaganda maskin. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 30. juli 2024 Forfatter #11 Del Skrevet 30. juli 2024 K.B. skrev (4 timer siden): Jeg siterer deg like så godt: " Menneskene trenger å finne en felles plattform der for en kortere tid kan legge bort krig og konflikter. Med bakgrunn i dette, burde land som Russland få anledning til å delta?" La meg bare ta det mest åpenbare først: Ønsket ditt om en felles plattform som eliminerer krig og konflikter er ikke bare uoppnåelig, men blåøyd og utrolig naivt. Har du i det hele tatt lest noe historie? Er det en ting som kjennetegner oss, så er det vold og konflikter.. Den vestlige modellen basert på frihet, likhet og brorskap er en modell som ikke gjelder i store deler av verden. Totalitære regimer, bananrepublikker og "failed states" er det mennesker generelt må forholde seg til. Nå er det slik at Russland er et slikt totalitært regime, som ikke bruker de spillereglene vesten ellers ser ut til å akseptere. De fører også en blodig angrepskrig mot et suverent land. De sivile dødsfallene i Ukraina er langt større en de hadde trengt å vært hvis militæret og regimet generelt hadde vist ansvar og fulgt gjeldene regler for krigføring. Så at Russland blir utestengt fra OL og andre store idrettsarrangement er ett av tiltakene som brukes. Idrett er prestisje og det å ikke kunne være med på den internasjonale scenen gir Putin et forklaringsproblem og det kan også føre til indre press for endringer. Hvis du hadde lest litt historie, så finnes det et eksempel fra Berlin OL i 1936, som i aller høyeste grad var en del av det tredje rikets propaganda maskin. Tror du misforstår. Den teksten du refererer til er ikke min tekst. Det er et utdrag fra De olympiske leker sin ideologi. Vi har alltid hatt konflikter et eller annet sted på kloden, det vil vi mest sannsynlig også ha i fremtiden. Saken er om ikke menneskene trenger et "fristed" om det kun varer noen dager gjennom sport eller kultur på internasjonalt plan. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 30. juli 2024 #12 Del Skrevet 30. juli 2024 7 minutter siden, Stina234 said: Tror du misforstår. Den teksten du refererer til er ikke min tekst. Det er et utdrag fra De olympiske leker sin ideologi. Vi har alltid hatt konflikter et eller annet sted på kloden, det vil vi mest sannsynlig også ha i fremtiden. Saken er om ikke menneskene trenger et "fristed" om det kun varer noen dager gjennom sport eller kultur på internasjonalt plan. Var de siste linjene, altså de som K.B. siterte, ikke noe du hadde forfattet selv? I så fall må du bli flinkere til å sitere, for det ser unektelig ut som om dette var dine egne formuleringer. Uansett må det være lov å komme med motargumenter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 3. august 2024 #13 Del Skrevet 3. august 2024 Stina234 skrev (På 29.7.2024 den 22.23): Menneskene trenger å finne en felles platform der for en kortere tid kan legge bort krig og konflikter. Med bakgrunn i dette, burde land som Russland få anledning til å delta? I utgangspunktet ser jeg verdien i dette. Problemet jeg har med Russlands krig i Ukraina, er at den er fundamentert i et verdenssyn som vil ødelegge verden. Det er ikke en krig mot Ukraina, det er en krig for en ny verdensordning, der den som er mest aggresiv har rett. Dessuten hadde det fort endt opp med samme problem som MGP : OL sin aksept av Russland, ville vært sett på en støtte, og det ville vært vanskelig for alle østblokk landene å kunne delta; vi ville sett en massiv boykott fra alle som har blitt truet av Russland de siste par årene. Det inkluderer oss, Finland, Sverige, Storbritania og Tyskland. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå