Gå til innhold

Sjokkert over hvordan jeg ser ut og tjukk jeg har blitt, det MÅ endring til - Hvordan klarer jeg dette?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er helt sjokkert nå over vordan jeg ser ut og tjukk jeg har blitt på kort tid da jeg så bilde av meg selv nå nettopp, og jeg har virkelig innsett at det MÅ endring til - Men hvordan klarer jeg lykkes med dette?

Jeg trodde egentlig at jeg hadde en grei selvinnsikt på hvor mye jeg har lagt på meg i det siste og hvor tykk jeg nå ser ut. MEN jeg fikk helt sjokk da jeg nå nettopp ble tilsendt bilder venninnen min hadde tatt fra en fjelltur vi var på. Hun hadde tatt bilde både av meg stående mot og fra kamera også sittende på en stein og herregud så jeg skammer meg nå… Jeg ser MYE feitere ut på de bildene der enn det jeg gjør på bildene jeg tar av meg selv i speilet (ja, jeg tar bilder av meg selv i speilet for å ha før og etterbilder så jeg kan sammenlinge når jeg en dag endelig lykkes med å gå ned i vekt, hvis noen skulle lure). 

Jeg veier nå 87 kg og er bare 160 cm og jeg veide vel rundt 68 kg før vektoppgangen begynte for alvor for en del måneder siden så tynn var jeg jo ikke da heller. Jeg har bare fått veldig mye appetitt etter at jeg begynte på en ny medisin så er i prosessen med å bytte til en annen nå da. MEN disse bildene har endelig fått meg til å virkelig se alvoret i dette og at jeg må ta denne prossessen med å gå ned i vekt igjen alvorlig. For sånn som dette trives jeg virkelig ikke. 

Jeg har tatt grep nå da, har lastet ned Lifesum appen for å kunne telle alle kalorier, også skal jeg kutte ut absolutt alt av usunt mat, mcdonalds, milkshake og kanelboller og dritt også skal jeg virkelig kjempe for å spise normale porsjoner til alle måltider selv om sulten tar meg….Ellers noen som har noen gode tips til hvordan faktisk lykkes med å få til en varig livsstil endring og vektnedgang? 

Anonymkode: 7d949...e38

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må innta færre kalorier enn du forbrenner:

Hvordan du oppnår dette, må du finne ut selv. Men så lenge du vet at kaloribalansen er det som styrer vektnedgang, så har du det riktige utgangspunktet.

Tråden gir flere eksempler på hvordan man kan regulere kaloriinntak.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hjelper meg mest i lengden er å kutte ut tilsatt sukker.

Magen min blir som et sort hull som ikke kan tilfredsstilles når jeg spiser sukker som ikke kommer fra naturlige steder som feks. frukt.

Å faste her og der har også hatt ganske dramatisk effekt på sultkontrollen min, jeg tenker ennå på mat/snacks men har ingen problem med å si nei takk lenger. Når jeg glir ut og må ta tilbake kontrollen så er et par dagers faste det første jeg gjør.

Lykke til!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (40 minutter siden):

Du må innta færre kalorier enn du forbrenner:

Hvordan du oppnår dette, må du finne ut selv. Men så lenge du vet at kaloribalansen er det som styrer vektnedgang, så har du det riktige utgangspunktet.

Tråden gir flere eksempler på hvordan man kan regulere kaloriinntak.

Takk for flere gode tips. Hvor mange timer ville du anbefalt å faste?

Skjold skrev (34 minutter siden):

Magen min blir som et sort hull som ikke kan tilfredsstilles når jeg spiser sukker som ikke kommer fra naturlige steder som feks. frukt.

Å faste her og der har også hatt ganske dramatisk effekt på sultkontrollen min, jeg tenker ennå på mat/snacks men har ingen problem med å si nei takk lenger. Når jeg glir ut og må ta tilbake kontrollen så er et par dagers faste det første jeg gjør.

Lykke til!

Takk for gode tips. Jeg tenker at jeg også må kutte ut sukker for jeg er lik deg. Hvor mange timer faster du og når på dagen? Har det noe å si når på dagen man faster eller handler det mest om å holde ut lengst mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å ikke faste uken før menstruasjon 😊

Anonymkode: c44b2...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv wegovy!! Det virker! Google det hvis du ikke vet hva det er. Det gjør deg mye mindre sulten. 

Anonymkode: 9df93...b4c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spis mye proteiner, særlig til frokost. Egg, ost, cottage cheese, kesam, magert kjøtt. Havregryn, grovbrød, andre fiberkilder. Spis mye grønnsaker, mindre ris/pasta. 

Anonymkode: 60beb...7e2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg er helt sjokkert nå over vordan jeg ser ut og tjukk jeg har blitt på kort tid da jeg så bilde av meg selv nå nettopp, og jeg har virkelig innsett at det MÅ endring til - Men hvordan klarer jeg lykkes med dette?

Jeg trodde egentlig at jeg hadde en grei selvinnsikt på hvor mye jeg har lagt på meg i det siste og hvor tykk jeg nå ser ut. MEN jeg fikk helt sjokk da jeg nå nettopp ble tilsendt bilder venninnen min hadde tatt fra en fjelltur vi var på. Hun hadde tatt bilde både av meg stående mot og fra kamera også sittende på en stein og herregud så jeg skammer meg nå… Jeg ser MYE feitere ut på de bildene der enn det jeg gjør på bildene jeg tar av meg selv i speilet (ja, jeg tar bilder av meg selv i speilet for å ha før og etterbilder så jeg kan sammenlinge når jeg en dag endelig lykkes med å gå ned i vekt, hvis noen skulle lure). 

Jeg veier nå 87 kg og er bare 160 cm og jeg veide vel rundt 68 kg før vektoppgangen begynte for alvor for en del måneder siden så tynn var jeg jo ikke da heller. Jeg har bare fått veldig mye appetitt etter at jeg begynte på en ny medisin så er i prosessen med å bytte til en annen nå da. MEN disse bildene har endelig fått meg til å virkelig se alvoret i dette og at jeg må ta denne prossessen med å gå ned i vekt igjen alvorlig. For sånn som dette trives jeg virkelig ikke. 

Jeg har tatt grep nå da, har lastet ned Lifesum appen for å kunne telle alle kalorier, også skal jeg kutte ut absolutt alt av usunt mat, mcdonalds, milkshake og kanelboller og dritt også skal jeg virkelig kjempe for å spise normale porsjoner til alle måltider selv om sulten tar meg….Ellers noen som har noen gode tips til hvordan faktisk lykkes med å få til en varig livsstil endring og vektnedgang? 

Fokuser på alt du kan spiser mer av heller enn på alt du skal unngå.

Mer grønnsaker av alle slag, mer rene proteinkilder (hele stykker/filet av kjøtt, fugl og fisk, egg, gresk yoghurt og cottage cheese). Kalorilette bær og frukt (melon feks). Mat som gir høyt volum ifht energiinnhold. Gjør du dette ved alle måltider er mye gjort.

Jobb også med HVORDAN du spiser og hvorfor: er du egentlig sulten eller er det en distraksjon? Hvordan: spiser du mer oppmerksomhet og.nytelse, smaker du på, tar deg til til å tygge? Eller spiser du mens du scroller eller ser tv? La TV og mat separeres; mange vil oppleve vektnedgang kun ved å innføre regel om ikke å spise foran tv.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

hvorfor? Har fastet i et år nå og ikke tatt hensyn til det...

Anonymkode: 2d1a6...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker en varig livsstilsendring og vektnedgang så bør du gå langt bort fra alt som heter dietter o.l, samt ha tålmodighet. Sjekk ut podcaster/info om temaet. Det er viktig å ha et kosthold du kan leve med. Går du veldig ekstremt til verks nå med en metode som gir deg raskt vektnedgang vil det være veldig vanskelig å holde på det, og kiloene kommer sannsynligvis på igjen. Råvarebasert mat og spise seg mett til måltider er lurt 👍  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er årsaken til at DU er overvektig? 

Jeg bruker meg selv som eksempel, og rekkefølgen jeg endret vaner på, men dette trenger ikke være riktig for deg

1) sjokolade og snack. Psykisk sult, og for høyt konsum. Jeg måtte kutte helt, for bare litt og bare helg førte bare til smell. 

2) porsjonskontroll og litt sunnere valg. Jeg lærte meg når jeg var passe mett. Jeg var bevisst på at jeg valgte viniagrette i stedet for pesto på salaten på jobb. Innenfor de rammene spiste jeg faktisk som før, med fredagstaco, restaurantbesøk og alt.

3) fysisk aktivitet. For meg stemmer absolutt ikke at "trening er gram". Trening har stor effekt på forbrenning gjennom døgnet, det er apetittregulerende, og gjør at jeg føler meg stram og sprek - som igjen gjør at det er lettere å ta rett valg. 

Og så det viktigste - en ting om gangen. Dropper du sjokolade, samtidig som du må ha viljestyrke nok til å ikke ta siste pizzastykket, og komme deg ut på tur, så vil du gå på en smell. 

Du har panikk nå. Men du vil bare lykkes på sikt om du har tålmodighet med prosessen. Derfor anbefaler jeg deg å overse råd fra de som nettopp har "sett lyset", da de fleste av disse vil falle tilbake i gamle vaner. 

Anonymkode: 2c5f0...b0d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (6 timer siden):

Hvis du ønsker en varig livsstilsendring og vektnedgang så bør du gå langt bort fra alt som heter dietter o.l, samt ha tålmodighet. Sjekk ut podcaster/info om temaet. Det er viktig å ha et kosthold du kan leve med. Går du veldig ekstremt til verks nå med en metode som gir deg raskt vektnedgang vil det være veldig vanskelig å holde på det, og kiloene kommer sannsynligvis på igjen. Råvarebasert mat og spise seg mett til måltider er lurt 👍  

Har du noen tips til podcaster jeg burde høre på?

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva er årsaken til at DU er overvektig? 

Jeg bruker meg selv som eksempel, og rekkefølgen jeg endret vaner på, men dette trenger ikke være riktig for deg

1) sjokolade og snack. Psykisk sult, og for høyt konsum. Jeg måtte kutte helt, for bare litt og bare helg førte bare til smell. 

2) porsjonskontroll og litt sunnere valg. Jeg lærte meg når jeg var passe mett. Jeg var bevisst på at jeg valgte viniagrette i stedet for pesto på salaten på jobb. Innenfor de rammene spiste jeg faktisk som før, med fredagstaco, restaurantbesøk og alt.

3) fysisk aktivitet. For meg stemmer absolutt ikke at "trening er gram". Trening har stor effekt på forbrenning gjennom døgnet, det er apetittregulerende, og gjør at jeg føler meg stram og sprek - som igjen gjør at det er lettere å ta rett valg. 

Og så det viktigste - en ting om gangen. Dropper du sjokolade, samtidig som du må ha viljestyrke nok til å ikke ta siste pizzastykket, og komme deg ut på tur, så vil du gå på en smell. 

Du har panikk nå. Men du vil bare lykkes på sikt om du har tålmodighet med prosessen. Derfor anbefaler jeg deg å overse råd fra de som nettopp har "sett lyset", da de fleste av disse vil falle tilbake i gamle vaner. 

Anonymkode: 2c5f0...b0d

Jeg kjenner meg igjen i mye av det du sier. Hovedgrunnen til at jeg er overvektig er nok bivirkningene av medisiner men også det at jeg er veldig glad i mat, og spesielt usunn mat med mye kalorier.

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Prøv wegovy!! Det virker! Google det hvis du ikke vet hva det er. Det gjør deg mye mindre sulten. 

Anonymkode: 9df93...b4c

Hvor mye koster det og vil det bli vanskelig å holde seg nede i vekt når man etter hvert slutter på Wegovy?

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvorfor skal man ikke faste uken før mens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kanskje råd til å kjøpe deg et treningsapparat å ha hjemme? F.eks walkingpad eller sykkel? Jeg syns det er lettere å få trent litt når jeg kan gjøre det når jeg selv vil hjemme. 

Anonymkode: 0113d...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har du samme bmi som meg før jeg startet på wegovy. Jeg følte meg som en hval. Wegovy har gitt meg et nytt liv

Anonymkode: df7b2...b0e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjold skrev (18 timer siden):

Lykke til!

Kutte sukker og faste har hjulpet meg også veldig. Spiser mellom kl 12 og 18 og faster resten. 

Anonymkode: b9f56...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du noen tips til podcaster jeg burde høre på?

Ditt beste deg (ligger på spotify) fikk meg i gang i alle fall. Følte meg veldig truffet på flere temaer der, så var lett å kjenne seg igjen i utfordringene man hadde. Mye ligner på det du har beskrevet om mat og følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

hvorfor? Har fastet i et år nå og ikke tatt hensyn til det...

Anonymkode: 2d1a6...94d

Dette er det uenighet om. Leger som fokuserer på fasting, strides. De finnes på YouTube. 

Ingen forskning er gjort på damer for å entydig konkludere. 

(merk, ikke følg f.eks kiropraktorer når det kommer til medisinske tema, en "dr" er ikke nødvendigvis lege.)

Anonymkode: 0b53c...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.7.2024 den 15.53):

Har du kanskje råd til å kjøpe deg et treningsapparat å ha hjemme? F.eks walkingpad eller sykkel? Jeg syns det er lettere å få trent litt når jeg kan gjøre det når jeg selv vil hjemme. 

Anonymkode: 0113d...6e0

Jeg har dessverre verken råd eller plass til trenings apparat dessverre.

Amatariel skrev (På 30.7.2024 den 17.11):

Ditt beste deg (ligger på spotify) fikk meg i gang i alle fall. Følte meg veldig truffet på flere temaer der, så var lett å kjenne seg igjen i utfordringene man hadde. Mye ligner på det du har beskrevet om mat og følelser.

Takk for tips, skal sjekke den ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.7.2024 den 15.47):

Jeg kjenner meg igjen i mye av det du sier. Hovedgrunnen til at jeg er overvektig er nok bivirkningene av medisiner men også det at jeg er veldig glad i mat, og spesielt usunn mat med mye kalorier.

Hvor mye koster det og vil det bli vanskelig å holde seg nede i vekt når man etter hvert slutter på Wegovy?

Med mindre du jobber med spisemønsteret ditt vil du selvsagt gå opp i vekt etter Wegovy. Jeg tenker at hvis du har råd til wegowy, har du råd til å bruke penger på en ernæringscoach og PT. Dette vil være hundre ganger bedre for helsa di, og gi deg færre bivirkninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har dessverre verken råd eller plass til trenings apparat dessverre.

Hvis du ikke har økonomi til å kjøpe en steppekasse, noen vekter eller yoga ball. Har du ikke økonomi til å starte på wegovy. 

Anonymkode: e35c9...379

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...