Gå til innhold

Er det vanlig å irritere seg over spiselyder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg blir så irritabel av spiselyder, det er sånn at jeg ikke orker å spise sammen med andre.

er jeg normal?

Anonymkode: 248af...18b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sønnen min har det samme, og sier han har dysfoni/ misfoni.

Anonymkode: 1c99b...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg blir så irritabel av spiselyder, det er sånn at jeg ikke orker å spise sammen med andre.

er jeg normal?

Nei, det er ikke normalt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Du har misfoni. Er ikke så uvanlig.

Det er ikke vanlig å irritere seg så mye over andres spiselyder at du ikke kan spise med andre! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grüner skrev (Akkurat nå):

Det er ikke vanlig å irritere seg så mye over andres spiselyder at du ikke kan spise med andre! 

Er ikke alle som lager lyd når de inntar mat.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

er jeg normal?

Les om misofoni. 

Du kan få varig hjelp! Fastlegen kan skrive henvisning til audiopedagog, det dekkes 100% av Helfo. Du kan ha samtalene over skjerm. 

Ikke bare stapp i ørepropper, det er å omgå problemet og kan gjøre det verre

Anonymkode: 5c004...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (Akkurat nå):

Når man har misofoni er det ikke uvanlig. Lyden blir vond å høre på, fordi den forvrenges. De som ikke har det, som deg tydeligvis, synes sikkert det er merkelig. Men det er en faktisk diagnose. Spør en ØNH-lege eller en audiograf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Audiopedagog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Audiopedagog. 

Eller audiograf. Jeg fikk diagnosen hos audiograf og ØNH-lege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (4 minutter siden):

Hva er hensikten med å få den diagnosen om jeg kan spørre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Macro skrev (1 minutt siden):

Hva er hensikten med å få den diagnosen om jeg kan spørre? 

Jeg bruker høreapparater som tar bort noe av forvrengingen og det som gjør lyder vondt. Da må man ha en diagnose, hørselsprøve der de tester hvor på skalaen det gjør vondt, på en måte.
Har også et hørselstap, da. Så det ble jo testet i forbindelse med det. Vet ikke om "normalthørende" vil få samme utredning med mindre de spesifikt spør om det.

Endret av PusheenPusheen
Tilleggssetning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Jeg bruker høreapparater som tar bort noe av forvrengingen og det som gjør lyder vondt. Da må man ha en diagnose, hørselsprøve der de tester hvor på skalaen det gjør vondt, på en måte.
Har også et hørselstap, da. Så det ble jo testet i forbindelse med det. Vet ikke om "normalthørende" vil få samme utredning med mindre de spesifikt spør om det.

Ja da blir det jo en helt annen sak. Godt du har fått god hjelp!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

er jeg normal?

Unormal hvis dette er vanlige spiselyder.
Blir det for mye slurping, raping, smatting, promping, tvangshandlinger  e.l. er det lov å reagere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
PusheenPusheen skrev (8 minutter siden):

Poenget mitt er at det er Audiopedagog som står for behandlingen. Det er deres fagområde, audiograf og ØNH har ikke den kompetansen, og man kommer ingen sted bare med diagnosen. 

Fastlege eller ØNH henviser til audioped, og behandling dekkes 100% av Helfo. Hvertfall enn så lenge. (Det kan fjernes igjen i fremtiden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Poenget mitt er at det er Audiopedagog som står for behandlingen. Det er deres fagområde, audiograf og ØNH har ikke den kompetansen, og man kommer ingen sted bare med diagnosen. 

Fastlege eller ØNH henviser til audioped, og behandling dekkes 100% av Helfo. Hvertfall enn så lenge. (Det kan fjernes igjen i fremtiden)

Jeg har aldri vært hos audiopedagog, men har også andre høreutfordringer som audiograf og ØNH-lege har hjulpet med. Så de har tatt alt. Skal sies at audiopedagog er i samme hus, så det er godt mulig de har fått veiledning likevel.

Endret av PusheenPusheen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt problemer med flere typer lyder omtrent hele livet, blant annet spiselyder. 
Jeg har hele tiden trodd at jeg hadde misofoni, inntil jeg fikk diagnosen Asperger for en måned siden. 

Anonymkode: f0d55...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Jeg har aldri vært hos audiopedagog, men har også andre høreutfordringer som audiograf og ØNH-lege har hjulpet med. Så de har tatt alt. Skal sies at audiopedagog er i samme hus, så det er godt mulig de har fått veiledning likevel.

Ok, ts snakket ikke om hørselstap, men når ditt svar innehodler andre variabler, er det veldig greit å legge til dette når du først svarer. Så blir det mer helhetlig opplysende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...