Gå til innhold

Kan en som har voldtatt få delta i OL?

Novella

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Rosalilje84 said:

Han har ikke sonet ferdig.

Jeg kjenner ikke detaljene i saken og har sagt flere ganger at jeg snakker om prinsippet mer enn denne enkeltpersonen.

Just now, Rosalilje84 said:

Lovverket sier også at rulleblad utelukker deg fra en god del yrker og aktiviteter.

Men OL er tydeligvis ikke en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tabris skrev (Akkurat nå):

Jeg kjenner ikke detaljene i saken og har sagt flere ganger at jeg snakker om prinsippet mer enn denne enkeltpersonen.

Regelverket til OL er ikke skrevet i stein. Tråden handler om noen som begikk denne handlingen BØR delta i OL. Ikke om han KAN pr dags dato. Diskusjoner om "bør" dreier seg om en fremtidig/ønsket tilstand.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Rosalilje84 said:

Regelverket til OL er ikke skrevet i stein. Tråden handler om noen som begikk denne handlingen BØR delta i OL. Ikke om han KAN pr dags dato. Diskusjoner om "bør" dreier seg om en fremtidig/ønsket tilstand.

Overskriften sier "kan". 

Men vi har debattert det og er uenige. Og det er greit det, tror ikke vi kommer så mye lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (13 minutter siden):

OL er privatrettslig, akkurat som hvis du inviterer til hageselskap eller ber noen på date. 

Det å tro at du ikke kan velge å be noen på date fordi at den har suttit i fengsel på grunn av voldtekt av barn... Du skjønner ikke det, men det er det du skriver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fremmed fugl said:

OL er privatrettslig, akkurat som hvis du inviterer til hageselskap eller ber noen på date. 

Det å tro at du ikke kan velge å be noen på date fordi at den har suttit i fengsel på grunn av voldtekt av barn... Du skjønner ikke det, men det er det du skriver. 

Stråmenn er uinteressant og fører debatten på et nivå jeg ikke gidder å være med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (4 timer siden):

Rettsystemet sier at man skal integreres inn i samfunnet og ikke forskjellsbehandles etter endt soning. Tilbakeføring er en viktig del av rettspraksis og noe det er mer fokus på, ref stortingsmeldingen jeg lenket til tidligere i tråden.

Det betyr ikke at en narkotikadømt kan jobbe med narkotiske midler, eller pedofil jobbe i barnehage. En ny sjanse betyr ikke en ny sjanse til ALT. OL tenker jeg man ikke trenger å få sjanse til å delta i.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, katties said:

Det betyr ikke at en narkotikadømt kan jobbe med narkotiske midler, eller pedofil jobbe i barnehage. En ny sjanse betyr ikke en ny sjanse til ALT. OL tenker jeg man ikke trenger å få sjanse til å delta i.

Dette er ikke snakk om narkotiske midler eller barnehager, det er snakk om OL. Og per nå har man lov til å være med. 

Man kan selvsagt mene at man ikke burde få lov, selv er jeg uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (1 minutt siden):

Dette er ikke snakk om narkotiske midler eller barnehager, det er snakk om OL. Og per nå har man lov til å være med. 

Utrolig trist og skummelt å se at flere forsvarer pedofile her i tråden. Pedofile vil alltid være annenrangs borgere etter at de har forgrepet seg på barn. De trenger ikke å integreres i noe som helst. Enkelte handlinger er utilgivelige. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rosalilje84 said:

Utrolig trist og skummelt å se at flere forsvarer pedofile her i tråden. Pedofile vil alltid være annenrangs borgere etter at de har forgrepet seg på barn. De trenger ikke å integreres i noe som helst. Enkelte handlinger er utilgivelige. 

Jeg forsvarer ikke pedofile, jeg forsvarer et rettsprinsipp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (3 minutter siden):

Det at du ikke ser at majoriteten ikke synes det er greit er fordi det kun har vært TO tilfeller av dette per dags dato, og begge er ila. Paris-OL. Håper altså reglene snart er på plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, katties said:

Det at du ikke ser at majoriteten ikke synes det er greit er fordi det kun har vært TO tilfeller av dette per dags dato, og begge er ila. Paris-OL. Håper altså reglene snart er på plass. 

Det betyr ikke så mye for meg hva majoriteten mener, jeg lar ikke min mening styres av det.

Man har ikke automatisk rett bare fordi man tilhører en majoritet (man har ikke automatisk feil heller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (2 minutter siden):

Heldigvis er det få som har så lite empati, og er så dumme at de tror at sonet = ferdig med saken. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (1 minutt siden):

Det betyr ikke så mye for meg hva majoriteten mener, jeg lar ikke min mening styres av det.

Man har ikke automatisk rett bare fordi man tilhører en majoritet (man har ikke automatisk feil heller).

Ikke alle meni mnger har like stor verdi, selv om alle har lov til å ha sin egen mening 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, katties said:

Heldigvis er det få som har så lite empati, og er så dumme at de tror at sonet = ferdig med saken. 

1 minutt siden, katties said:

Ikke alle meni mnger har like stor verdi, selv om alle har lov til å ha sin egen mening 

Jeg synes ens meninger har mindre verdi når man føler behov for å rakke ned på andre i stedet for å være saklig. Da har man tapt debatten i mine øyne.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (8 minutter siden):

Jeg synes ens meninger har mindre verdi når man føler behov for å rakke ned på andre i stedet for å være saklig. Da har man tapt debatten i mine øyne.

Det er sannheten: enten har man ikke empati, eller så er man dum hvis man tror at det å bli voldtatt og potensielt ha traumer for resten av livet er like ille som å sitte i fengsel noen få år. Hadde det faktisk vært rettferdig, så hadde enten voldtektsmannen sitti inne til offeret er fullt rehabilitert, eller sitti inne og fått smake sin egen medisin. Grunnen til at folk ikke sitter inne lengre er pga ressursmangel, og HÅP om at de ikke gjentar samme forbrytelse.

Han kunne heller ha prøvd seg på OL når jenta sier hun ikke har noen traumer mer, så hadde de hatt litt mer like sjanser i livet. 

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tvertimot skrev (5 timer siden):

Nå er OL et idrettsarrangement, må da sees på som hva det er.

Hva deltagere er dømt og har sonet sin straff for, det bør være uvesentlig med tanke på deltagelse i OL.

Så slik jeg ser det så er det greit at voldtektsforbrytere og andre som har gjort annet og har sonet sin straff, at de får delta.

Men så er spørsmålet fortsatt: Er det greit at gjerningsmannen skal få leve videre uten begrensninger, mens ofrene hans lider og aldri vil få tilbake sitt gamle liv?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tabris skrev (4 timer siden):

Han har sonet sin straff. Eller den straffen de mente han skulle sone. Etter det har han sonet ferdig. Det er rettsprinsippet i Norge, enten du liker det eller ikke.

Mener du det er et riktig prinsipp? At en gjerningsmann etter kanskje kort tid blir fri igjen og får leve som før, mens offeret lider med store psykiske problemer og aldri vil fungere normalt igjen?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som mener at han bør og skal kunne delta i OL selv etter å ha sjenket en 12-åring og voldtatt henne TRE GANGER: mener dere at dette prinsippet alltid skal gjelde? Skal Breivik kunne jobbe som politiker eller politibetjent etter endt soning? Skal en kvinne som har mishandlet et annet menneske kunne jobbe som sykepleier? Kan statsministeren voldta et barn, sone straffen og siden returnere til statsministerposten? Hvor skal i så fall denne grensen gå? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, jabx said:

Mener du det er et riktig prinsipp? At en gjerningsmann etter kanskje kort tid blir fri igjen og får leve som før, mens offeret lider med store psykiske problemer og aldri vil fungere normalt igjen?

Jeg er på generelt grunnlag enig i det rettsprinsippet, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, katties said:

Det er sannheten: enten har man ikke empati, eller så er man dum hvis man tror at det å bli voldtatt og potensielt ha traumer for resten av livet er like ille som å sitte i fengsel noen få år.

Dette er jo et nivå av stråmenn som er hinsides. Det du skriver her har jo ingenting som helst å gjøre med noe av det jeg har skrevet.

Tror jeg avslutter videre diskusjon med deg, for det ser ikke ut som om du forstår hva jeg skriver når du har tolket meg så ut på viddene som her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...