Gå til innhold

Kan en som har voldtatt få delta i OL?

Novella

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fremmed fugl skrev (8 minutter siden):

Denne voksne mannen groomet et barn i et annet land over tid på nett. Så dro han til hennes land, og skjenket henne med alkohol og voldtok henne flere ganger. 

Hvorfor skriver du det du gjør? 

Det er skummelt at flere forsvarer pedofile. "Kanskje hun var moden", "kanskje hun tok initiativ". Igjen, kvinner = horer, uansett alder. Dessverre er han ikke alene med slik victim blaming. Det finnes masse mennesker som mener et barn Jan "forføre" en voksen. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (1 time siden):

Og fikk offeret hans en ny sjanse? Eller ødela han henne for livet?

Det kan han ha gjort. Hun er uansett, på den ene eller den andre måten, merket for livet på en negativ måte. Kanskje var hun til og med selv begavet i noe, og endte opp med engstelse og traumer som hindrer henne i å utfolde et potensiale, hvis det er det folk er redd for å gå glipp av. Uansett, dette er det minste man kan frata voldtektsmenn. Heder, ære og tv-tid. Det fortjener de ikke. Og det handler ikke om å ikke gi dem en ny sjanse.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er OL et idrettsarrangement, må da sees på som hva det er.

Hva deltagere er dømt og har sonet sin straff for, det bør være uvesentlig med tanke på deltagelse i OL.

Så slik jeg ser det så er det greit at voldtektsforbrytere og andre som har gjort annet og har sonet sin straff, at de får delta.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Fremmed fugl said:

Jeg bestemmer selv hvem jeg inviterer på fest, finnes ikke noen krav at jeg skal invitere folk som har voldtatt barn. Det samme gjelder OL. Dem bestemmer helt selv hvem som skal få lov. OL er et privat arrangement. 

Ja, det bestemmer de selv. Og de har bestemt at denne mannen skal få være med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, jabx said:

Hva med offeret? Hva om offeret sliter, har PTSD og aldri får et normalt liv? Er det riktig prinsipp at han som påførte barnet dette skal få leve fritt og som om ingenting hadde skjedd resten av livet?

Han har sonet sin straff. Eller den straffen de mente han skulle sone. Etter det har han sonet ferdig. Det er rettsprinsippet i Norge, enten du liker det eller ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tabris skrev (14 minutter siden):

Ja, det bestemmer de selv. Og de har bestemt at denne mannen skal få være med.

Ja, det har de. Det betyr ikke at andre ikke kan klage på beslutningen for å prøve og få til forandring eller andre beslutninger ved senere tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Lava Anne said:

Ja, det har de. Det betyr ikke at andre ikke kan klage på beslutningen for å prøve og få til forandring eller andre beslutninger ved senere tid.

Det kan folk selvsagt gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Lava Anne said:

Det kan han ha gjort. Hun er uansett, på den ene eller den andre måten, merket for livet på en negativ måte. Kanskje var hun til og med selv begavet i noe, og endte opp med engstelse og traumer som hindrer henne i å utfolde et potensiale, hvis det er det folk er redd for å gå glipp av. Uansett, dette er det minste man kan frata voldtektsmenn. Heder, ære og tv-tid. Det fortjener de ikke. Og det handler ikke om å ikke gi dem en ny sjanse.

Jo, det er jo nettopp det det gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (På 2.8.2024 den 21.41):

Jeg lurer litt på hvordan man tror at en person vil kunne integreres godt inn i samfunnet igjen hvis man hele tiden behandler dem som en annenrangs borger.

Selvfølgelig kan man delta i OL når hvis man har sonet sin straff.

De fleste mennesker kan integreres uten å delta i OL.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lava Anne said:

De fleste mennesker kan integreres uten å delta i OL.

Det er jo fordi de fleste mennesker ikke deltar i OL.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (7 minutter siden):

Jo, det er jo nettopp det det gjør. 

Ja, da mener jeg det. Har man gått hen å kanskje ødelagt et liv, på en slik måte at offeret ikke selv får denne sjansen til å starte på nytt, som om ingenting har skjedd, ja - da synes vel også jeg at det er ok at vedkommende straffes med visse sanksjoner utover soningstid. Det er min mening. Og det skjer allerede. Han straffes sosialt, som for eksempel ved buing, og det synes jeg er helt ok. Rettssystemet bestemmer ikke at man skal leve livet som vanlig videre, bare at man skal slippe å sone rettslig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lava Anne said:

Ja, da mener jeg det. Har man gått hen å kanskje ødelagt et liv, på en slik måte at offeret ikke selv får denne sjansen til å starte på nytt, som om ingenting har skjedd, ja - da synes vel også jeg at det er ok at vedkommende straffes med visse sanksjoner utover soningstid. Det er min mening. Og det skjer allerede. Han straffes sosialt, som for eksempel ved buing, og det synes jeg er helt ok. Rettssystemet bestemmer ikke at man skal leve livet som vanlig videre, bare at man skal slippe å sone rettslig.

Rettsystemet sier at man skal integreres inn i samfunnet og ikke forskjellsbehandles etter endt soning. Tilbakeføring er en viktig del av rettspraksis og noe det er mer fokus på, ref stortingsmeldingen jeg lenket til tidligere i tråden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, MiaW. said:

Jeg tror ikke det er en egen gren, men kanskje om det er noe annet de er god på?

Jeg lo!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (1 minutt siden):

Rettsystemet sier at man skal integreres inn i samfunnet og ikke forskjellsbehandles etter endt soning. Tilbakeføring er en viktig del av rettspraksis og noe det er mer fokus på, ref stortingsmeldingen jeg lenket til tidligere i tråden.

Tilbakeføring kan skje uten deltagelse i OL. Han kan gjøre masse annet. Han trenger ikke OL-deltagelse for å integrere seg i samfunnet igjen. Det blir for dumt. At han vil bli forskjellsbehandlet av mennesker som vet på sin vei, har ikke rettssystemet noen oversikt over. Det er et ideal, og sanksjoner utover soning skjer hele tiden.

Du kan gjerne si at alle bedrifter bør ansette en tyv i butikken sin, men dersom de kjenner til vedkommende som en tyv fra før av, så skjer sjeldent det.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lava Anne said:

Tilbakeføring kan skje uten deltagelse i OL. Han kan gjøre masse annet. Han trenger ikke OL-deltagelse for å integrere seg i samfunnet igjen. Det blir for dumt. At han vil bli forskjellsbehandlet av mennesker som vet på sin vei, har ikke rettssystemet noen oversikt over. Det er et ideal, og sanksjoner utover soning skjer hele tiden.

Du kan gjerne si at alle bedrifter bør ansette en tyv i butikken sin, men dersom de kjenner til vedkommende som en tyv fra før av, så skjer sjeldent det.

Hvis han er dyktig nok til å kvalifisere til OL så vil det å ikke la ham få være med pga ferdig sonet dom være forskjellsbehandling. 

Men vi er uenige og det er greit nok det. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tabris skrev (Akkurat nå):

Hvis han er dyktig nok til å kvalifisere til OL så vil det å ikke la ham få være med pga ferdig sonet dom være forskjellsbehandling. 

Men vi er uenige og det er greit nok det. :) 

Ja, det vil det være. Men da får de bøtelegge eller fengsle forskjellsbehandlerne da, og så får de gå i fengsel og komme ut og få en sjanse til etc etc.

Ja, vi er uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trult skrev (7 timer siden):

Du mener det er verre (du skriver det i ditt første innlegg) å ha en sykdom (avhengighet) enn å bevisst voldta et barn? Det mener ikke jeg.

Det er ikke sykdommen, men handlingen som avgjør. En rusavhengig kan la være å kjøpe illegale rusmidler og dermed finansiere overgrep på barn. Det er vanskelig, men mulig. En pedofil kan også la være å forgripe seg på barn, men det er nok vanskeligere enn for en som ikke er pedofil 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (4 timer siden):

Han har sonet sin straff. Eller den straffen de mente han skulle sone. Etter det har han sonet ferdig. Det er rettsprinsippet i Norge, enten du liker det eller ikke.

Han har ikke sonet ferdig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (3 timer siden):

Lovverket sier også at rulleblad utelukker deg fra en god del yrker og aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...