Gå til innhold

Kan en som har voldtatt få delta i OL?

Novella

Anbefalte innlegg

BerntHulken skrev (På 30.7.2024 den 19.43):

Man har sonet sin straff og alle fortjener en ny sjanse.

Totalt uenig. Dette er en feil forståelse av strafferetten. Du kan ikke sitte i fengsel to ganger for det samme. 

"Ok, ser at du stjal fra din forrige jobb, men du har suttit 3 måneder i fengsel, så da skal vi gi deg jobben du har søkt". 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Inkognitoher

Den britiske dommeren uttalte at Velde hadde ødelagt en lovende idrettskarriere ved at han som 19 åring skjenket full en 12 åring og voldtok henne tre ganger. 

Da blir det feil at Velde noen år etter, løper rundt og innkasserer medaljer. Særlig når vi vet at han ble utlevert til Nederland etter ett år og det liberalistiske landet løslot ham etter en måned, på tross av at han hadde sonet kun ett år av straffen på over fire år. 
Kvalmt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hvordan man tror at en person vil kunne integreres godt inn i samfunnet igjen hvis man hele tiden behandler dem som en annenrangs borger.

Selvfølgelig kan man delta i OL når hvis man har sonet sin straff.

Endret av Tabris
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (5 minutter siden):

Jeg lurer litt på hvordan man tror at en person vil kunne integreres godt inn i samfunnet igjen hvis man hele tiden behandler dem som en annenrangs borger.

Særlig når han tydeligvis slapp å sone hele straffen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rosalilje84 said:

Særlig når han tydeligvis slapp å sone hele straffen.

Tror du det å nekte ham å stille i OL vil hjelpe ham å bli en integrert borger?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inkognitoher
Tabris skrev (7 minutter siden):

En pedofil som har uttalt at han ikke angrer, og som heller ikke har mottatt behandling, er og blir en annenrangs borger. Gjentakelsesfaren er for øvrig høy, så ikke noe man bør premiere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tabris skrev (3 minutter siden):

Tror du det å nekte ham å stille i OL vil hjelpe ham å bli en integrert borger?

Hvorfor er det så viktig for deg at en dømt mann som har begått overgrep mot et barn skal få mulighet til noe som kun en svært minimal minoritet får? Henger ikke på greip. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (13 minutter siden):

Det mener jeg også. 
Jeg synes det han har gjort er forkastelig, jeg forstår hvorfor folk buer men jeg synes ikke noe om det. 
Vi må greie å skille på ting. Trenger ikke å klappe, men trenger ikke å bue heller. 

Om Welde(?) er pedofil eller ei, vet jeg ikke. Da må jeg nesten se hvordan jenta så ut. Pedofile tiltrekkes av barn, i betydningen barn som ser ut som barn. 
Regner også med at det ikke er en brutal overfallsvoldtekt det er snakk om. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inkognitoher
Bacteria skrev (15 minutter siden):

Da må jeg nesten se hvordan jenta så ut. Pedofile tiltrekkes av barn, i betydningen barn som ser ut som barn. 

Jeg slutter ikke forundre meg over mennesker. De som kommenterer her bør lese seg opp på saken.

12-åringen ble skjenket full og voldtatt mens moren hennes var ute og handlet.

Trist at det er mennesker som er så blottet for empati, at de ikke greier ta innover seg denne sakens grusomme realiteter

Endret av Inkognitoher
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (38 minutter siden):

Han har strengt tatt ikke sonet sin straff, han ble idømt 4 år, men har sonet ett av de.

Bacteria skrev (19 minutter siden):

Det mener jeg også. 
Jeg synes det han har gjort er forkastelig, jeg forstår hvorfor folk buer men jeg synes ikke noe om det. 
Vi må greie å skille på ting. Trenger ikke å klappe, men trenger ikke å bue heller. 

Om Welde(?) er pedofil eller ei, vet jeg ikke. Da må jeg nesten se hvordan jenta så ut. Pedofile tiltrekkes av barn, i betydningen barn som ser ut som barn. 

Jeg applauderer buingen. Han kan godt få kjenne på kroppen at han ikke er velkommen i OL. Jeg synes ikke han har noe som helst der å gjøre, og jeg er ekstremt skuffet over at Nederland - som jeg normalt er veldig glad i - har tillatt dette.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idretten og OL fronter gode verdier, og da må man kunne forvente at deltakerne etterstreber dette. Å sjenke og voldta et barn viser så sterk brist i etikk og moral, at man rett og slett ikke kan representere dette.

Det er flere yrker der tidligere "synder"/"feiltrinn" gjør at man er uegnet. Har man voldtatt et barn, kan man ikke jobbe i barnehage, i skolen eller som trener for barn. Skal man komme inn på politihøgskolen, kreves  plettfri vandel. En fengselsopphold vil vel også ødelegge drømmen om å jobbe i fengsel eller som toller. Så sterk brist i etikk og moral som den aktuelle utøveren har vist, tenker jeg er fullstendig uforenelig med å delta i OL og blir løftet fram som et forbilde. 

Det viser jo egentlig bare hvor råtten idretten er. De skal liksom fronte gode verdier, men egentlig handler det kun om å vinne medaljer. Hadde han vært norsk, hadde han garantert også fått delta i OL, så de er ikke bedre her. Jeg tenker det er vanskelig å sette en klar grense for hva som er innafor og hva som gjør en uegnet for OL-deltakelse, men dette aktuelle tilfellet mener jeg er helt klart. Skal liksom alt være greit så lenge man er kvalifisert? 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Fremmed fugl said:

Hvorfor er det så viktig for deg at en dømt mann som har begått overgrep mot et barn skal få mulighet til noe som kun en svært minimal minoritet får? Henger ikke på greip. 

Det er viktig for meg at når en person har sonet sin straff så skal man integreres inn i samfunnet igjen på lik linje med alle andre. Man skal ikke behandles som en annenrangs borger resten av livet, straffen er ferdig sonet. 

Det er ikke denne personen i seg selv som er viktig for meg, det er prinsippet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (1 time siden):

Det er viktig for meg at når en person har sonet sin straff så skal man integreres inn i samfunnet igjen på lik linje med alle andre. Man skal ikke behandles som en annenrangs borger resten av livet, straffen er ferdig sonet. 

Det finnes ikke noe prinsipp om at det å ha suttit i fengsel eller fått en bot befrier deg fra deg selv og det du har gjort. Hvorfra har du fått den rare ideen ifra. 

Som er noe annet enn at noen også etter en straff skal behandles med medmenneskelighet å kunne leve et liv uten å plage andre. Som ikke betyr at den har krav på å bo i en olympialandsby sammen med masse unge kvinner, eller at ofret skal behøve se den smilende overgriperen på TV. 

Hvorfra har du fått dine merkelige ideer? Ikke fra noen kjent moralfilosofisk retning i hvert fall. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Fremmed fugl said:

Det finnes ikke noe prinsipp om at det å ha suttit i fengsel eller fått en bot befrier deg fra deg selv og det du har gjort. Hvorfra har du fått den rare ideen ifra. 

Som er noe annet enn at noen også etter en straff skal behandles med medmenneskelighet å kunne leve et liv uten å plage andre. Som ikke betyr at den har krav på å bo i en olympialandsby sammen med masse unge kvinner, eller at ofret skal behøve se den smilende overgriperen på TV. 

Hvorfra har du fått dine merkelige ideer? Ikke fra noen kjent moralfilosofisk retning i hvert fall. 

"Vårt samfunn bygger på prinsippet om at den domfelte har gjort opp for seg når straffen er gjennomført. Det viser seg likevel i praksis at det å komme tilbake til samfunnet ofte blir vanskelig. Enkelte bedrifter kvier seg for å gi arbeid til tidligere straffedømte, og mange er skeptiske til å ha en domfelt som nabo. Det er derfor viktig at kriminalomsorgen og andre etater bidrar til at de domfelte får nye muligheter til integrering og en sjanse til å begynne på nytt"

Fra regjeringens stortingsmelding nr 37.
https://www.regjeringen.no/contentassets/d064fb36995b4da8a23f858c38ddb5f5/no/pdfs/stm200720080037000dddpdfs.pdf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (4 timer siden):

"Vårt samfunn bygger på prinsippet om at den domfelte har gjort opp for seg når straffen er gjennomført. Det viser seg likevel i praksis at det å komme tilbake til samfunnet ofte blir vanskelig. Enkelte bedrifter kvier seg for å gi arbeid til tidligere straffedømte, og mange er skeptiske til å ha en domfelt som nabo. Det er derfor viktig at kriminalomsorgen og andre etater bidrar til at de domfelte får nye muligheter til integrering og en sjanse til å begynne på nytt"

https://www.regjeringen.no/contentassets/d064fb36995b4da8a23f858c38ddb5f5/no/pdfs/stm200720080037000dddpdfs.pdf

Mener du da - prinsipielt - at krav til vandelsattest i enkelte yrker er en uting og burde vært fjernet?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Trult said:

Mener du da - prinsipielt - at krav til vandelsattest i enkelte yrker er en uting og burde vært fjernet?

Nei, det mener jeg ikke. Men det er, så vidt jeg vet, ikke krav om vandelsattest for å delta i OL og dermed gjelder prinsippet over.

Hvis du mener det er dobbeltmoral å ha et prinsipp om at domfelt har gjort opp for seg når straffen er gjennomført og at man samtidig har vandelsattest i noen yrker, så må du nesten ta det opp med stortinget som har bestemt disse tingene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tabris skrev (6 timer siden):

Han slapp å sone sin straff. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (5 timer siden):

Så da er det greit for deg at en pedofilidømt mann som har sonet ferdig straffen, jobber i barnehage?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Rosalilje84 said:

Han slapp å sone sin straff. 

Det er jo i så fall andres avgjørelse og det kan ikke han lastes for.

20 minutter siden, Rosalilje84 said:

Så da er det greit for deg at en pedofilidømt mann som har sonet ferdig straffen, jobber i barnehage?

Det er ikke hva dette handlet om. Tråden handlet om hvorvidt det var greit at han deltok i OL.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (1 minutt siden):

Det er jo i så fall andres avgjørelse og det kan ikke han lastes for.

Det er ikke hva dette handlet om. Tråden handlet om hvorvidt det var greit at han deltok i OL.

Det handler om at han er forbilde for mange barn og unge. Det er for øvrig utrolig spesielt å forsvare en pedofilidømt på en så hardnakket måte. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...