Gå til innhold

Kvifor er ateistane så redde for å døy?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Er vel ikke vanskelig? Vi ateister tror ikke på noe liv etter døden, det er over og ut for alltid! Det er jo så klart skremmende. 
De fleste religiøse tror på et liv videre, så da er det ikke så skummelt å dø. Er jo nettopp derfor religioner er oppfunnet, for å slippe å måtte takle døden.

Anonymkode: 22432...c06

Jeg synes evig liv er langt mer skremmende enn å opphøre å eksistere. Jeg er ikke redd for døden. Når jeg engang dør, er jeg borte. Jeg finnes ikke lenger, akkurat som jeg ikke fantes før jeg ble født. 

Slik sett er det gjerne de kristne som er mest redde for døden, siden de må trøste seg med eventyr om hva som skjer etterpå fordi de ikke håndterer tanken på å ikke lenger eksistere.

Anonymkode: 62ae2...e02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Av dei eg kjenner som snakkar om kor redde dei er for å døy, så er det ateistane som er mest vettaskremte for dette. Den som er mest redd går til og med til psykolog for dette. 

Han er ellers ein meget oppegåande type. Rasjonell på alle plan, og i utgangspunktet svært robust. Familiefar og jobbar som fysioterapeut. Nokon som kan opplyse meg? 

Anonymkode: ace6f...673

Stråmann argument..
Fundamentet i religion fra et psykologisk perspektiv er redselen for døden og at ved å gjøre tullete ting i løpet av livet, så skal et unntak gjøres i ditt tilfelle. For en barnslig måte å leve på.
Om ateister er redde for å dø eller ikke er vel individuelt, da ateisme kun omhandler påstanden: Finnes det gud eller guder. Alt utover det er noe annet. Jeg tviler sterkt på at ateister er mer redd for å dø en religiøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ateist og på ingen måte redd for å dø. 

Anonymkode: 68662...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror ikke på denne historien her nei.

Anonymkode: ad71e...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enda en ateist som absolutt ikke er redd for å dø. Jeg tror jo at jeg simpelthen slutter å eksistere, og da er det jo bokstavelig talt ingen ting å være redd for. 

Min mor som var kristen, var derimot redd for å dø, fordi hun hadde hørt nok svolvelpredikanter til å være redd for at hun ikke var en god nok kristen, og ikke komme til himmelen. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (1 time siden):

Jeg er enda en ateist som absolutt ikke er redd for å dø. Jeg tror jo at jeg simpelthen slutter å eksistere, og da er det jo bokstavelig talt ingen ting å være redd for. 

Min mor som var kristen, var derimot redd for å dø, fordi hun hadde hørt nok svolvelpredikanter til å være redd for at hun ikke var en god nok kristen, og ikke komme til himmelen. 

Det er heldigvis ikke så mye som handler om å være god nok kristen, det handler om en god nok Jesus, så svovelperdikanter forkynner jo ikke det...:) lLurer litt på hvordan de forklarer korset og Han som redningsmann fordi hvis vi kunne kommet til Himmelen selv ville vi ikke trengt Han og jeg hadde hvertfall ikke hatt en sjans....rake veien 'down under'. Kan ikke skremme noen til himmelen, dit er et sted man velger og svovelpredikanter må vel (en spøk, men med litt tenkt) være nærmere svovelen siden de kjenner lukta... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.7.2024 den 16.47):

Ateist her også, ingen dødsangst. Døden er en del av livssyklusen som mye annet. 

Anonymkode: 28d5a...f6b

Enig her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/28/2024 at 4:38 PM, AnonymBruker said:

Nokon som kan opplyse meg? 

Usikker på om det har noe for seg, for å være ærlig. 

Anonymkode: 51aed...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøper rett og slett ikke premisset. Hører på ingen måte mer om dødsangst fra ateister enn andre, og studier viser at ateister kjenner mindre på frykten for å dø enn de fleste andre (igrunn alle unntatt de mest hellig overbeviste troende).

Anonymkode: c4c2c...54a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.7.2024 den 16.38):

Av dei eg kjenner som snakkar om kor redde dei er for å døy, så er det ateistane som er mest vettaskremte for dette. Den som er mest redd går til og med til psykolog for dette. 

Han er ellers ein meget oppegåande type. Rasjonell på alle plan, og i utgangspunktet svært robust. Familiefar og jobbar som fysioterapeut. Nokon som kan opplyse meg? 

Høres ut som om du innbiller deg at alle ateister er i din omgangskrets, kanskje det heller handler om hvem du omgås og da er det vel enklere å spørre dem om hvorfor de er redde enn oss som ikke kjenner dem? Kjenner mange slike jeg også, men har ikke det inntrykket du har. Vi snakker ikke så mye om det heller da.

Jeg tror ikke ateister er mer redd enn andre, mest fordi de hvertfall ikke tenker at det skal skje så mye etterpå, så mange er vel kanskje helst redd for prosessen og øyebikket, noe jeg tror at også troende generelt kan være, spesielt om de frykter at de skal havne i helvete også, dvs ikke de troende, men de litt tvilende usikre som veksler mellom tro og tvil og ikke føler seg sikre. Tror de har det verst, men det er bare en tanke fra min side.

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Finnes ikke redd for å dø jeg. Så trur heller det er tilfelle dem du snakker med. Har ikke noe om dem trur på noe eller ikke. 

Anonymkode: 502c2...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner meg hverken på religiøse eller ateister. Skråsikre mennesker når det gjelder så store spørsmål syns jeg er forunderlig! 

Men jeg tror ikke så mange er redde for å dø egentlig. Redselen går vel mer på å miste, og altså det å ikke leve lenger? 

Jeg har inntrykk av det ihvertfall.

Anonymkode: 839ed...bef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (12 timer siden):

Det er heldigvis ikke så mye som handler om å være god nok kristen, det handler om en god nok Jesus, så svovelperdikanter forkynner jo ikke det...:) lLurer litt på hvordan de forklarer korset og Han som redningsmann fordi hvis vi kunne kommet til Himmelen selv ville vi ikke trengt Han og jeg hadde hvertfall ikke hatt en sjans....rake veien 'down under'. Kan ikke skremme noen til himmelen, dit er et sted man velger og svovelpredikanter må vel (en spøk, men med litt tenkt) være nærmere svovelen siden de kjenner lukta... 

Det virker ikke som om du har satt deg mye inn i de forskjellige trosretningene innen kristendom, som det jo finnes hundrevis av forskjellige av. 

Det er svært mange som lærer om forskjellige krav til å bli frelst, med farene for Helvete, og det er jo tilogmed trosretninger som tror at Gud har bestemt hvem som er frelst selv før du er født. 

Så det er hyggelig for deg hvis du er en kristen som er trygg på å komme til Himmelen, men det er altså mange kristne trosretninger hvor det ikke er så enkelt, og hvor frykten for Helvete er reell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg skjønner meg hverken på religiøse eller ateister. Skråsikre mennesker når det gjelder så store spørsmål syns jeg er forunderlig! 

Det er da langt fra alle verken religiøse eller ateister som er skråsikre. 

Det finnes religiøse som sliter med stor tvil, og det finnes ateister som er åpne for at det er noe mer, så at du kaller alle disse skråsikre er fordomsfult og feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke på en Gud og er heller ikke redd for å dø. Tror vel religiøse ofte helger troen nettopp fordi de er redde for å dø og hva som kommer etter døden. Ateister er kanskje mer pragmatiske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er verken ateist eller kristen og jeg er redd for å dø selv om jeg tror på liv etter døden. 

Har tenkt mye på det i det siste, at jeg er redd fordi, selv om jeg trorvet jeg ikke. Det kan hende jeg tror feil. Det er mye annet her i livet jeg tror feil på, så når det gjelder dette med død og liv etter døden - eller om det blir svart og ingenting mer - kan jeg i hvert fall muligens tro feil på.

Det føles helt rart for meg at vi bare ikke er mer når kroppen dør. At vi ikke lever videre med sjelen, tankene og følelsene og erfaringene fra det livet vi levde - virker rart for meg om alt det blir borte når kroppen blir borte. 

Samtidig så føles det litt overveldende å tenke og føle at ingenting noengang tar slutt. Det blir hamsterhjulet. Igjen og igjen og igjen. Og hva hvis vi lever videre og så er verden på vei til å gå ad undas - hvor skal da sjelene leve videre? 

Jeg blir svimmel av å tenke på det. 

Og så tror jeg nok som nevnt over her - at dødsprosessen er det som er mest skremmende, ikke det som skjer etterpå når vi rett og slett er døde. For da vet vi enten ikke noe mer fordi ateistene har rett, eller så er vi på et bedre sted som religiøse tror på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Capitan Fracassa skrev (7 minutter siden):

Det virker ikke som om du har satt deg mye inn i de forskjellige trosretningene innen kristendom, som det jo finnes hundrevis av forskjellige av. 

Det er svært mange som lærer om forskjellige krav til å bli frelst, med farene for Helvete, og det er jo tilogmed trosretninger som tror at Gud har bestemt hvem som er frelst selv før du er født. 

Så det er hyggelig for deg hvis du er en kristen som er trygg på å komme til Himmelen, men det er altså mange kristne trosretninger hvor det ikke er så enkelt, og hvor frykten for Helvete er reell. 

Du kan ha rett i at jeg ikke har gravd meg ned i alle trosretninger, siden jeg styrer unna hvis jeg hører noen begynner å svovle, true, snakke hatefullt om f.eks homofile eller begynne å fortelle meg at jo mer jeg betaler får jeg velvilje fra Gud, dømmer. Det er mange av dem, også mennesker - og jeg flykter. Skulle jeg blitt hanket inn slike steder hadde jeg nok levd i frykt, og jeg har liksom lest at vi kristne er kalt til frihet og fred. Jeg lurer litt på hvorfor du svarer så sint, jeg har ikke motsagt deg engang, jeg ønsket bare å nevne at det var trist at din mor skulle ha blitt skremt og at hun ikke hadde/har noe å være redd for. Jeg vet at du ikke tror, men jeg har ikke angrepet deg for det eller dømt deg, jeg. Menneskeheten har det helst med å fordømme seg selv og det er vel noe av problemet med slike svovelpredikantet, de ber oss fokusere på alt vi gjør galt og gjør jo bare skade. I min trosretning fokuserer vi på at vi har fått beskjed om å ikke dømme fordi vi ikke er dømt, vi er frikjent og det høres litt ut som det ikke er samme bok vi har lest, selv om de svovlene er mer interessert i å fortelle om Guds vrede enn Hans Forsonende vesen og det stemmer ikke med NT. Jeg har forstått det slik at forrige generasjon nok hadde flere trusler å forholde seg til enn i dag. Jeg er ikke oppvokst i et kristent hjem, men de hadde og har synspunkter hvor jeg helt tydelig har egenskaper som hadde holdt en svovelpraktikant opptatt med meg alene... ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (1 time siden):

Jeg lurer litt på hvorfor du svarer så sint, jeg har ikke motsagt deg engang, jeg ønsket bare å nevne at det var trist at din mor skulle ha blitt skremt og at hun ikke hadde/har noe å være redd for.

Beklager hvis jeg framsto som sint, jeg var absolutt ikke sint, og mente absolutt ikke å framstå som sint, men jeg vet jo at det er lett å gi feil inntrykk på nettet. 

Når det gjaldt om min mor skulle ha noe å være redd for, så tror jeg jo ikke på liv etter døden, men ser heller ikke at du har noe bedre grunnlag for din tro, enn hun for sin. 

Lawyam skrev (1 time siden):

Jeg vet at du ikke tror, men jeg har ikke angrepet deg for det eller dømt deg, jeg.

Jeg tolket absolutt ikke ditt innlegg som dømmende, og mitt var heller ikke ment som det. Jeg synes din tro virker lettvint i forhold til mange kristnes, og hva Bibelen faktisk sier, og jeg er uenig i at Bibelens Gud har et forsonende vesen - men jeg mente det helt ærlig at jeg synes det er hyggelig for deg at du er trygg på å komme til himmelen. 

Jeg tar gjerne en diskusjon med deg i hvilken grad Gud er en forsonende Gud, men kanskje ikke i tråden her 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er bare noe ts har funnet på. 

Anonymkode: a6307...483

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i kirken og jeg er ikke kristen. For meg betyr ikke døden noe. Enten kommer vi et sted, eller så gjør vi ikke. Men jeg tror ikke vi vil lide uansett. Kanskje vi rett og slett bare får hvilt oss etter en crazy verden som vil lever i nå? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...