punkyB Skrevet 28. juli 2024 #21 Del Skrevet 28. juli 2024 Spiser man riktig type mat kan man jo spise ganske mye . Lag feks. proteinrundstyykker , spis magert pålegg og alltid ha agurk/paprika e.l. ved siden av - spis kylling / fisk - litt poteter/ris/pasta og alltid en del grønnsaker. Jeg har god erfaring med å lage mat i airfryer. Se på innholdsfortegnelsen på maten - prøv å vær så lav på mettet fett som mulig . Du bør kanskje unngå å spise usunn mat på lørdager en periode - erstatt det med bær/frukt/annet sunt. Spis gjerne litt nøtter hver dag. Vann er viktig ! Siden du ikke går ned bør du se litt mer på hva du spiser og kanskje telle kalorier en periode Få inn litt mer bevegelse i tillegg til treningen - du kan gjøre styrkeøvelser hjemme Tror du selv bær lese deg opp litt og ikke bare forvente å få "løsningen" fra andre - for du må jo tilpasse deg et kosthold/livsstildu skal ha resten av livet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #22 Del Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Det funker for alle andre friske folk, men ikke deg? Spiser du mer enn du forbrenner, legger du på deg. Så enkelt er det. Anonymkode: 00ba6...48f Dette har også med alder å gjøre. Med alderen så går forbrenningen saktere og saktere og det er vanskeligere å gå ned i vekt. Jeg merker det selv, etter at jeg kom opp i 40 årene. Og mange yngre vil merke det selv etterhvert. Så kalorier inn-ut er noe som fungerer som smurt i 20 årene. Anonymkode: 8e78c...fa3 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #23 Del Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, det å drikke for lite vann er en av mine store dårlige samvittigheter.. Jobber med saken. Anonymkode: 8b74c...b91 Jeg skjønner deg, hvis du starter dagen med noen slurker eller bare en stor, er det veldig bra. Og den lille yogurten din med musli om morgenen, hadde jeg heller erstattet med en skive kokt egg, eller godt med makrell i tomat, jeg synes det høres veldig lite ut å holde deg gående på til lunsj. Du gjør en kjempejobb forresten, stå på, ikke slutt å trene selv om det ikke virker som det hjelper, noen ganger må en vente lenger på resultatet, men kroppen din har så godt av det du gjør nå! 💪 Anonymkode: 036f8...682 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #24 Del Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er uhyre viktig å drikke mye vann mår en trener, alltid egentlig, men spesielt når du trener. Du svettet masse og pepsi max kommer ikke til å hydrere deg. Styrketrening øker gjerne menge vann i kroppen pga såre muskler som skal restituere seg, du må hele tiden fylle på med vann for at sirkulasjonsystemet ditt skal ha noe å gå på. Kutt ut Pepsi maxen og begynn på vann, start hver dag med noen slurker vann, du trenger ikke å drikke et helt glass, drikk et par slurker. Anonymkode: 036f8...682 👏🏻👍🏻 Anonymkode: 8e78c...fa3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #25 Del Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette har også med alder å gjøre. Med alderen så går forbrenningen saktere og saktere og det er vanskeligere å gå ned i vekt. Jeg merker det selv, etter at jeg kom opp i 40 årene. Og mange yngre vil merke det selv etterhvert. Så kalorier inn-ut er noe som fungerer som smurt i 20 årene. Anonymkode: 8e78c...fa3 Jeg også, jeg har alltid vært rask og trent, etter at jeg kom midt i 30 årene må jeg trene på en annen måte for samme resultat, det kreves rett og slett mer innsats og ting kommer ikke så gratis lenger Anonymkode: 036f8...682 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #26 Del Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du gjør en kjempejobb forresten, stå på, ikke slutt å trene selv om det ikke virker som det hjelper, noen ganger må en vente lenger på resultatet, men kroppen din har så godt av det du gjør nå! 💪 Tusen takk for gode ord!!! TS Anonymkode: 8b74c...b91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #27 Del Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg også, jeg har alltid vært rask og trent, etter at jeg kom midt i 30 årene må jeg trene på en annen måte for samme resultat, det kreves rett og slett mer innsats og ting kommer ikke så gratis lenger Anonymkode: 036f8...682 Ja, jeg nærmer meg 50 år, så er ikke som jeg var når jeg var ung. Alltid tynn før, pleide å ligge på 48-49 kilo. Kunne spise hva jeg ville og var alltid slank likevel. Husker veldig godt første gang jeg passerte 60 kilo etter andre svangerskap. Det var veldig mye syntes jeg. Nå, 35 år senere, skulle jeg gjerne vært i nærheten av 60 kg🤣, men har ikke det som mål nå. Ønsker helst å slippe å gå opp mer... TS Anonymkode: 8b74c...b91 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #28 Del Skrevet 28. juli 2024 Hvordan er det med søvn og hvile? Jeg vet med meg selv at stress uten nok hvile fører til manglende vektnedgang på kort sikt, og vektoppgang hvis det blir langvarig. Dessverre er det alt for mange som stirrer seg blind på kosthold og trening, og glemmer å se på helheten 😊 Anonymkode: b44ed...3c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #29 Del Skrevet 28. juli 2024 Ikke spist pasta og ris, kun litt potet, men grønnsaker, feks broccoli el blomkål. Kutt ut ost: her er det mange kalorier pr skive (jeg er avhengig av hvitost, og prøver nå å kun spise lettost.) Prøv periodisk faste, men med matplan. Drikk vann. Skal selv ta tak i 40års kiloene nå, det er ikke lett.. Anonymkode: c2d41...a3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #30 Del Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): En typisk dag er: Liten yoghurt med litt musli til frokost 2-3 knekkebrød med pålegg til lunsj, ost eller smøreost, eller skinke En porsjon middag, kan være ulike ting, kjøtt, pasta, fisk, ol med 1-3 potet,eller ris og noe grønnsaker Sjeldent noe til kvelds, men av og til 1-2 skiver med pålegg. Prøver å spise litt mer frukt inni mellom. Drikker for lite, og stort sett bare pepsi max. Regner ikke kalorier hvert måltid. Forsyner meg en gang. TS Anonymkode: 8b74c...b91 Du burde spise mye mer grønnsaker! Til hvert måltid! Ser ut som du kun tar litt til middag?🤔 Og hverken frokosten eller lunsjen din er særlig proteinrike. En omelett med grønnsaker ved siden av eller havregrøt med cottage cheese og litt frukt/bær er mer velegnede alternativer. Anonymkode: 18ef8...80a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #31 Del Skrevet 28. juli 2024 Skjønner godt frustrasjonen! Jeg har alltid vært tynn og kunnet spise hva jeg ville, men etter jeg var gravid og la på meg i graviditeten, har dette endret seg totalt! Så det å tenke at det kun er kcal inn og kcal ut er veldig avleggs! Når det er sagt, så har maten man spiser selvsagt mye av effekten på vekten. Man skal trene utrolig mye om dette skal være viktig for å gå ned i vekt. Når det kommer til dine matvaner ser de jo greie ut, men müsli kan inneholde fryktelig mye kcal, og det samme gjør jo ost/tubeost. Så her er det greit å være varsom så ikke frokost og lunsj blir veldig kaloritette. Knekkebrød kan også inneha mye kcal dersom de har frø, så ville tenkt rugsprø eller husmann. Kan du feks bytte ut pålegget med eple eller agurk, tomat, så er mange kcal spart. Cottagecheese og kesam er gode produkter for vektnedgang og de er proteinrike. Brødskiver kan inneholde mange flere kcal enn man tror, og de kan også holde på vann i likhet med poteter og pasta. Om man kan bytte ut en del av disse med kokte grønnsaker, kommer man litt på vei også! Dropp saus, eller sjekk denne godt. Her kan det gjemme seg mye kcal. Husk at pizza, sjokolade og potetgull kan holde på vannet i kroppen i mange dager, så selv om man ikke har spist på seg kcal i vekt, kan man likevel ha gått opp et par kilo etter å ha spist dette på lørdagskvelden. Masse lykke til! Det å gå ned i vekt er en tung prosess, og man må finne det som fungerer for seg, ikke det som fungerer for "alle andre". Man må sannsynligvis mye lengre ned i antall kcal enn hva man tror for å få effekt, dessverre.. Anonymkode: b4ace...c94 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #32 Del Skrevet 28. juli 2024 Hvis du hadde spist for lite så hadde du aldri gått opp i vekt. Det handler om forbrenning. At du spiser en porsjon til middag sier ingenting om kaloriinnholdet. Du kan for all del spise 2000 kalorier kun til middag. Du går i overskudd med kalorier, og derfor går du opp i vekt. At du spiser godteri kun til lørdag gir heller ingen pekepinn på hvor mye kalorier du spiser. Jeg venter ikke til lørdag med å spise godteri, men jeg vet mengden av godteri jeg spiser og hvor mye kalorier det inneholder. Hva er vitsen med å trene 5 ganger i uka hvis du spiser for mye kalorier? Få oversikt over kaloriinnholdet. Anonymkode: 583da...0b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #33 Del Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Tusen takk for gode ord!!! TS Anonymkode: 8b74c...b91 Bare hyggelig, jeg heier på deg! Anonymkode: 036f8...682 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 28. juli 2024 #34 Del Skrevet 28. juli 2024 Men er du overvektig? Det er jo det store spørsmålet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #35 Del Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja, jeg nærmer meg 50 år, så er ikke som jeg var når jeg var ung. Alltid tynn før, pleide å ligge på 48-49 kilo. Kunne spise hva jeg ville og var alltid slank likevel. Husker veldig godt første gang jeg passerte 60 kilo etter andre svangerskap. Det var veldig mye syntes jeg. Nå, 35 år senere, skulle jeg gjerne vært i nærheten av 60 kg🤣, men har ikke det som mål nå. Ønsker helst å slippe å gå opp mer... TS Anonymkode: 8b74c...b91 Blir bare verre med årene ja, jeg tar inspirasjon og gjør tiltak 😅 Fortsett å trene ts, jeg anbefaler deg å stikke vekta langt under sofaen hvor ingen har sett på lang tider, og ta frem målebånd. Mål deg gjerne i dag, mål overarm, midje, mage, lår, og legger, fortsett treninga du gjør og mål deg igjen om 1 mnd og se. Vekta kan variere noe helt ekstremt, har du spist feks 2 gram salt på en søndag så kan du veie flere kg mer på mandag fordi salt holder på vannet i kroppen. Å drikke vann fordriver vann, det holder systemet i gang. Anonymkode: 036f8...682 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #36 Del Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvordan er det med søvn og hvile? Jeg vet med meg selv at stress uten nok hvile fører til manglende vektnedgang på kort sikt, og vektoppgang hvis det blir langvarig. Dessverre er det alt for mange som stirrer seg blind på kosthold og trening, og glemmer å se på helheten 😊 Anonymkode: b44ed...3c3 Sover 7-8 timer om natta, men har mye oppvåkninger. Er nok endel av perimenopause som kroppen min suser inn i nå. Jobber med å balansere livet med passelig med aktiviteter og hvile. Det som stresser meg mest er treningene, for det er ikke noe jeg liker å gjøre. Der må jeg ta meg skikkelig i nakke, men det er jo noe jeg må gjøre. TS Anonymkode: 8b74c...b91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #37 Del Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Blir bare verre med årene ja, jeg tar inspirasjon og gjør tiltak 😅 Fortsett å trene ts, jeg anbefaler deg å stikke vekta langt under sofaen hvor ingen har sett på lang tider, og ta frem målebånd. Mål deg gjerne i dag, mål overarm, midje, mage, lår, og legger, fortsett treninga du gjør og mål deg igjen om 1 mnd og se. Vekta kan variere noe helt ekstremt, har du spist feks 2 gram salt på en søndag så kan du veie flere kg mer på mandag fordi salt holder på vannet i kroppen. Å drikke vann fordriver vann, det holder systemet i gang. Anonymkode: 036f8...682 Takk for gode ord. Har ikke veid meg på lenge og var så dum som gjorde det i dag, for ble så lei meg og mistet veldig motet. Så nå skal måleband fram, og så får jeg se når jeg måler igjen, men skal ikke veie meg på lenge hvertfall. Jobber med å tenke på at hjertet mitt og lungene mine har det bedre med at jeg trener uansett hva vekta sier.. TS Anonymkode: 8b74c...b91 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #38 Del Skrevet 28. juli 2024 BobbySocks skrev (19 minutter siden): Men er du overvektig? Det er jo det store spørsmålet. Ja, helt klart. Er 159 cm og veier i dag 85 kg. Aldri veid så mye i hele mitt liv. Dobbelt av hva jeg veide for 20-30 år siden.. TS Anonymkode: 8b74c...b91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #39 Del Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, vet kosthold er viktigst, men jeg skrev opp alt jeg spiste i 3 uker og vi gikk gjennom dette og hun var enig i at det er et helt ok kosthold, noen små endringer med litt mer grønt og spise litt mer jevnere utover dagen. Kan ikke spise noe særlig mindre. Spiser bare snop, kaker, boller ol på lørdager, og ellers 3-4 måltider i løpet av dagen, normal norsk kost. Er for enkelt å bare si kalorier inn/ut. Det fungerer ikke for meg. TS Anonymkode: 8b74c...b91 Det er jo kalorier du må telle. I tillegg til makroer. Anonymkode: f1448...1f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #40 Del Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sover 7-8 timer om natta, men har mye oppvåkninger. Er nok endel av perimenopause som kroppen min suser inn i nå. Jobber med å balansere livet med passelig med aktiviteter og hvile. Det som stresser meg mest er treningene, for det er ikke noe jeg liker å gjøre. Der må jeg ta meg skikkelig i nakke, men det er jo noe jeg må gjøre. TS Anonymkode: 8b74c...b91 Overgangsalderen påvirker søvnen min også, jeg har begynt å sove veldig lett og urolig. For å kompensere for den dårlige søvnen prøver jeg å få en ekstra time i senga med dyp hvile, og det har hjulpet mye. Fysisk aktivitet er selvsagt veldig viktig, men når det stresser deg så mye spørs det om de positive effektene veier opp for de negative. Har du mulighet til å teste andre treningsformer som du kanskje liker bedre? Er det bedre for deg å hå en time eller to i stedet for å jogge 30 minutter? (Lav intensitet over lengre tid fremfor høy intensitet i kortere tid) Anonymkode: b44ed...3c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå