Gå til innhold

For liten til storbarnsavdeling?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bleie bør dere jo slutte med nå i sommer. 

Det er helt vanlig at de begynner på storbarnsavdeling i august det året de fyller 3 år. Så noen er 2,5 år og noen er 3,5 år. 

Bleie bør man slutte med lenge før den tid. De har ikke stellerom på storbarnsavdelingen. 

Anonymkode: 5274f...0c4

Skjerp deg. De har stellerom. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har en jente på 2 år og 8 mnd. Barnehagen har nå bestemt at hun er en av dem som skal over på storbarnsavdeling nå i august. Hun har fortsatt ikke så mye språk, men det utvikler seg stadig og hun forstår og gjør seg forstått stort sett. Likevel lurer jeg litt på om hun er for liten til å komme på storbarnsavdeling?  Hun er fortsatt ikke bleiefri og trenger å sove noen timer hver dag. Vårt eldste barn var 3 1/2 da det startet på storbarnsavdeling.

Er det vanlig å starte på storbarnsavdeling så tidlig?

Anonymkode: 600bd...746

Vår var 2,6 år da hun begynte å storbarnsavdeling. Vi følte raskt på at hun var for liten. Hun ble minst på avdelingen og slet med å tilpasse seg i starten. Hun hadde sluttet med bleier i ferien, men måtte begynne igjen da hun startet opp i barnehagen pga hyppige uhell. Vi følte dette var et tegn på at storbarmsavdelingen ble for overveldende for henne. Vennene hennes ble igjen i småbarnsavdelingen og hun brukte tid på å finne plassen sin i den nye avdelingen med nye barn.

Heldigvis løsnet det etter noen måneder. Det mest imponerende var å se hvordan språket utviklet seg. I løpet av et halvt år snakket hun som en 4 åring. Og det var påfallende å se forskjellen i språket hos henne vesus vennene som ble igjen i småbarnsavdelingen.

Vår lille er født i januar, så hun fylte altså 3 år året etter. Derfor ble vi spurt om det var greit med overflyttingen og v svarte et nølende ja den gang.. Usikker på om det er mulig å ha et ord med i spillet dersom din lille fyller 3 år i slutten av 2024. Jeg ville likevel ikke vært bekymret for overflyttingen. Stol på at de voksne har mye erfaring i denne overgangen og tar seg litt ekstra av de yngste. Det er litt sårt og vanskelig i mammahjertet de første månedene, men det går seg fort til🙂

Anonymkode: 0ae65...d95

Skrevet

Slik er det dessverre i alle barnehager, barn født seint på året får gå nesten et helt år kortere på småbarnsavdeling fordi de teller som tre år fra august det året de fyller tre år. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en på 2 år og 3 mnd som er rimelig klar for store barn og flyttes over nå. 

Anonymkode: 556ef...e30

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er jo ikke sikkert at de blander årskull sånn at snart 3-åringer er med 5-åringer...

Anonymkode: af8ef...bee

Er jo det det er snakk om her??? 

AnonymBruker
Skrevet
Lorieen skrev (4 timer siden):

Slik er det dessverre i alle barnehager, barn født seint på året får gå nesten et helt år kortere på småbarnsavdeling fordi de teller som tre år fra august det året de fyller tre år. 

Slik er det også når de starter på skolen, og jeg ville vært mer bekymret for det. Å komme på stor avdeling i barnehagen bør ikke fordre på for mange utfordringer, men når barnet er 5,5 år og forventes å skulle lese til jul er det større årsak til bekymring. 

Anonymkode: 25f5c...1a6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dem skifter på barn på storbarn også, bare tull det du kommer med. Og ikke alle er klare før dem er 3 eller over. Her holdt barnehagen også på med do trening på samtlige som startet på stor, noen hadde sluttet, andre igjen hadde ikke sluttet og noen trengte og trene litt mere. Dem kunne skifte på do og trengte ikke stellebord for det. 

Anonymkode: 402a5...2cc

Vet om barnehager der alle skal slutte før storbarn med mindre det er spesielle omstendigheter. 
Fordelen er at foreldrene jeg kjenner i disse barnehagene opplevde at barnehagen selv stod for store deler av bleiesluttinga siste del av småbarn. Foreldrene måtte bare følge opp hjemme. 

Anonymkode: 9ca1f...ed9

Gjest issoras
Skrevet

Jenta mi var 2 år og 2 mnd da hun måtte på storbarn, pga "underskudd" av fire-seksåringer i området. Vi var nervøse for dette men det gikk heeelt fint. Ville vært mer bekymret for å la et barn bli på småbarn "for lenge", de har veldig godt av å strekke seg etter større barn. Barnehagen tilrettelegger for soving og bleieskift. 

AnonymBruker
Skrevet
Nonish91 skrev (3 timer siden):

Er jo det det er snakk om her??? 

Beklager, leste kun hi.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går fint. Min sluttet med bleieskift i starten av storebarn avdelingen, de legger også barna i vog der ute eller inne også. Til de som trenger det. Her ble det slutt med soving og bleie etter et par mnd. Etter å ha startet i avdelingen. 😊 

Anonymkode: 7b719...2e0

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Hva de kaller badet, vet jeg ikke. Men det er jo flere som ikke har sluttet med bleie når de fylle tre så de finner jo en løsning. Ikke noe vits å stresse folk :) De bruker vel ikke stellebord for de minste i barnehagen heller? Jeg var ikke inne på badet på småbarnsavdelingene, men kan liksom ikke se for meg at de legger 1-og 2-åringer på et stellebord? Bleiene hadde de i hylla i garderoben, både på småbarns og storbarn, så det var ingen forskjell der. 

Alle barnehager jeg har besøkt og jobbet i har hatt stellebord. Stort stellebord med trapp så barna kan klatre opp selv er det vanligste.

Anonymkode: 319ba...1ff

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn startet på storebarnsavdeling da han var 2 år og 3 mnd etter bare ett år på småbarnsavdeling. Så er nok mer vanlig enn det en skulle tro.

De ser ikke bare på fødselsåret - men også barnet, samspill, kommunikasjon og hva barnet trives/fungerer bedre med eller trenger.

For vårt barn var grunnen at han og et annet barn var født på våren mens de andre var født på høsten, noe som utgjorde en stor forskjell på småbarnsavdelingen hvor ingen hadde eldre søsken. Da vurderte barnehagen det at det var bedre for de to å bli flyttet opp på storebarn sammen med de som fylte 3 det året slik at de også fikk noe å strekke seg etter / lære av de eldre barna. 

Anonymkode: 30c7b...dd1

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig at hele årskullet starter på storbarnsavdeling samtidig. 

Men det betyr også at det er mange barn som er like umodne. 

Anonymkode: 65896...df1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...