Gå til innhold

For liten til storbarnsavdeling?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Da blir det jo 3 bytter isteden for to, er vel ikke så bra i forhold til kontinuitet og stabilitet for små barn.

Anonymkode: 556ef...e30

Mine går også i en barnehage med tre «avdelinger», men det er ikke avdelinger på den måten fordi det er en basebarnehage. Ja, det blir to(ikke tre) bytter, men når det fungerer som det er tenkt(dvs, ikke covid-restriksjoner som ødela alt for eldste) så er overgangen veldig myk. 
De aller minste er i et eget bygg med små forhold og blir vant med å være i barnehagen og blir kjent med de andre små barna og de voksne. De er ute med de andre barna, men stort sett i sitt eget hjørne med kjente voksne. Etterhvert som de blir trygge og det blir for lite og «kjedelig» får de komme på besøk i hovedhuset og vært der så mye de orker fram til de flytter over når de er 4-6 som er klare (min yngste brukte nesten et år, mens en fra barselgruppa, som starta i bhg samme dag, flytta over etter under 3 mnd). Da rullerer de ansatte sånn at barna får med seg en kjent ansatt. 
På hovedhuset er resten av barna. 1-3-åringene har felles garderobe og et eget oppholdsrom de bruker til samling og skjerming fra de eldre barna, mens 3-5-åringene(fra sommeren det året de fyller 3) har felles garderobe. 
Alle som er på hovedhuset leveres samme sted, spiser samme sted(ulikt tidspunkt) og leker på de samme aktivitetsrommene under frilek. De har hele tida tilhørighet i sitt årskull. 
Så selv om de er tre ulike «steg», føler jeg det er mye mer kontinuitet enn det jeg hører om fra venner i barnehager med ett avdelingsbytte. 
For eldste fungerte det dårlig, men det var jo fordi de ikke kunne følge opplegget slik de pleier på grunn av covid-restriksjoner, han hadde knapt vært på hovedhuset før han flytta over, og da ble det jo stort og skummelt. 

Anonymkode: 9ca1f...ed9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt, det går på årskull, ikke hvor mange måneder hen er :) de aller fleste som er født i 2021 begynner på storbarn nå til høsten, enten de er født i januar eller desember. Jeg vet også om noen som har begynt på storbarn året før fordi de har byttet barnehage og det ikke har vært hensiktsmessig å gå 3 mnd. på småbarn for å så starte på ny avdeling igjen🙈

Anonymkode: 989b0...652

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Visste ikke engang at dette var noe man burde bekymre seg for. 

Stoler dere ikke på at barnehagen tar avgjørelsen basert på hvert enkelt barn og hva de trenger? :klo: 

Anonymkode: 9de31...c6a

Haha!! Er du morsom? 

Anonymkode: 31afa...88f

Skrevet

Helt vanlig! Mine var nesten 3 da de begynte på storbarnsavdeling 🙂

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Visste ikke engang at dette var noe man burde bekymre seg for. 

Stoler dere ikke på at barnehagen tar avgjørelsen basert på hvert enkelt barn og hva de trenger? :klo: 

Anonymkode: 9de31...c6a

Det er veldig naivt å tro at alle slike beslutninger tas på bagrunn av de enkelte barna. Det er jo såklart først og fremst pga bemanning og for å frigjøre plasser på småbarn til de som søker opptak. Det siste spesielt i kommuner med mange som søker opptak til småbarn og færre til storebarn, som feks Oslo. Hørt om barn her som blir flyttet over året før de fyller 3 om de fyller tidlig på året fordi det skal bli plass til nye småbarn. Såklart er ikke det det beste for barna å starte på avdeling med mindre voksentetthet. Avdelinger som er blandet fra starten (som jeg har hørt mye bra om, altså 1-6 i samme avdeling) blir litt annerledes for de er jo da er bemannet med tanke på det og rutinene på avdelingen er lagt opp til alle alderstrinnene inkludert de som sover, bruker bleie, trenger mer hjelp med mat.

Jeg skjønner at du er bekymret TS. Sannsynligvis går det fint men jeg ville snakket med barnehagen om hva du er bekymret for og hørt hva de kan gjøre for å trygge deg på at barnet ditt blir ivaretatt selv om hun blir av de minste og har lite språk :)

Anonymkode: 319ba...1ff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er veldig naivt å tro at alle slike beslutninger tas på bagrunn av de enkelte barna. Det er jo såklart først og fremst pga bemanning og for å frigjøre plasser på småbarn til de som søker opptak. Det siste spesielt i kommuner med mange som søker opptak til småbarn og færre til storebarn, som feks Oslo. Hørt om barn her som blir flyttet over året før de fyller 3 om de fyller tidlig på året fordi det skal bli plass til nye småbarn. Såklart er ikke det det beste for barna å starte på avdeling med mindre voksentetthet. Avdelinger som er blandet fra starten (som jeg har hørt mye bra om, altså 1-6 i samme avdeling) blir litt annerledes for de er jo da er bemannet med tanke på det og rutinene på avdelingen er lagt opp til alle alderstrinnene inkludert de som sover, bruker bleie, trenger mer hjelp med mat.

Jeg skjønner at du er bekymret TS. Sannsynligvis går det fint men jeg ville snakket med barnehagen om hva du er bekymret for og hørt hva de kan gjøre for å trygge deg på at barnet ditt blir ivaretatt selv om hun blir av de minste og har lite språk :)

Flytter de barn på store barn før det året de fyller tre så har de færre barn på den avdelingen slik at voksentettheten fortsatt samsvarer med normen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Flytter de barn på store barn før det året de fyller tre så har de færre barn på den avdelingen slik at voksentettheten fortsatt samsvarer med normen. 

Ikke nødvendigvis. Lov om grunnbemanning gjelder hele barnehagen ikke per avdeling.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bleie bør dere jo slutte med nå i sommer. 

Det er helt vanlig at de begynner på storbarnsavdeling i august det året de fyller 3 år. Så noen er 2,5 år og noen er 3,5 år. 

Bleie bør man slutte med lenge før den tid. De har ikke stellerom på storbarnsavdelingen. 

Anonymkode: 5274f...0c4

Dette stemmer ikke i vår barnehage, i hvert fall. Har en født i 2020 som begynte på storbarn i august i fjor. Hele avdelingen er født samme år, og godt over halvparten brukte fortsatt bleie da de startet. Det er fortsatt et par stykker som har fylt 4 år som bruker bleie og jeg overhører med jevne mellomrom (helst fra barna selv) at flere har uhell fortsatt. 

Anonymkode: 96e6d...4f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er helt vanlig at de begynner på storbarnsavdeling i august det året de fyller 3 år. Så noen er 2,5 år og noen er 3,5 år. 

Bleie bør man slutte med lenge før den tid. De har ikke stellerom på storbarnsavdelingen. 

Joda vi har det på storbarn også

Anonymkode: 6a7f1...741

AnonymBruker
Skrevet
Nonish91 skrev (4 timer siden):

Kjempe tidlig!! Jobbet selv i barnehage og der var det 5 avdelinger, avdeling 1 og 2 var for små barn opptil 2 år. Avdeling 3 var for 3-4 år og avdeling 4 var for de største barna. Skal de plassere en 2 åring sammen med de eldste barna?  

Nei det er ikke kjempetidlig 

Anonymkode: 6a7f1...741

AnonymBruker
Skrevet

Min desemberutgaven skulle egentlig også over på storbarn i august det året han fylte tre, men barnehagen lot han bli på småbarn frem til november, siden han lå ganske etter med språket og ble nervøs av høye lyder, mye roping etc.

MEN - for en forskjell på gutten da han byttet! Tror egentlig han mistrivdes mere med de små barna som sutret og gråt.

Språket fikk rakettfart, han trivdes plutselig veldig i barnehagen, og så opp til de store guttene. Eneste minus er at han selv har blitt litt av en bråkebøtte 🫠🫠😅

Anonymkode: 46374...fb8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min desemberutgaven skulle egentlig også over på storbarn i august det året han fylte tre, men barnehagen lot han bli på småbarn frem til november, siden han lå ganske etter med språket og ble nervøs av høye lyder, mye roping etc.

MEN - for en forskjell på gutten da han byttet! Tror egentlig han mistrivdes mere med de små barna som sutret og gråt.

Språket fikk rakettfart, han trivdes plutselig veldig i barnehagen, og så opp til de store guttene. Eneste minus er at han selv har blitt litt av en bråkebøtte 🫠🫠😅

*desembergutt 😏

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva de kaller badet, vet jeg ikke. Men det er jo flere som ikke har sluttet med bleie når de fylle tre så de finner jo en løsning. Ikke noe vits å stresse folk :) De bruker vel ikke stellebord for de minste i barnehagen heller? Jeg var ikke inne på badet på småbarnsavdelingene, men kan liksom ikke se for meg at de legger 1-og 2-åringer på et stellebord? Bleiene hadde de i hylla i garderoben, både på småbarns og storbarn, så det var ingen forskjell der. 

Anonymkode: af8ef...bee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva de kaller badet, vet jeg ikke. Men det er jo flere som ikke har sluttet med bleie når de fylle tre så de finner jo en løsning. Ikke noe vits å stresse folk :) De bruker vel ikke stellebord for de minste i barnehagen heller? Jeg var ikke inne på badet på småbarnsavdelingene, men kan liksom ikke se for meg at de legger 1-og 2-åringer på et stellebord? Bleiene hadde de i hylla i garderoben, både på småbarns og storbarn, så det var ingen forskjell der. 

Ikke uvanlig med stellebord 

Anonymkode: eb105...2d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Nonish91 skrev (6 timer siden):

Kjempe tidlig!! Jobbet selv i barnehage og der var det 5 avdelinger, avdeling 1 og 2 var for små barn opptil 2 år. Avdeling 3 var for 3-4 år og avdeling 4 var for de største barna. Skal de plassere en 2 åring sammen med de eldste barna?  

Det er jo ikke sikkert at de blander årskull sånn at snart 3-åringer er med 5-åringer...

AnonymBruker
Skrevet

Dem skifter på barn på storbarn også, bare tull det du kommer med. Og ikke alle er klare før dem er 3 eller over. Her holdt barnehagen også på med do trening på samtlige som startet på stor, noen hadde sluttet, andre igjen hadde ikke sluttet og noen trengte og trene litt mere. Dem kunne skifte på do og trengte ikke stellebord for det. 

Anonymkode: 402a5...2cc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan barnehagen deres går i er oppdelt, men her er det ikke noe særlig stort problem da dem blir delt opp i grupper forhold til året dem er født. Dem er også en del sammen alle sammen, men mye så er dem med gruppen sine. Er stor forkjell på en på straks 3 og en som er 5 år og nærmer seg 6 år

Anonymkode: 402a5...2cc

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt barn i tre ulike barnehager og alle har selvfølgelig hatt stellefasiliteter på storebarnsavdelingene. Våre sluttet med bleie før de begynte der, men det var mange i kullet som fortsatt brukte bleie ved overgangen.

Anonymkode: 5d408...522

AnonymBruker
Skrevet

Haha. Selvfølgelig har de stellerom på storbarnsavdeling. Noen barn bruker bleie til de er 4 og 5. Skal disse barna liksom gå på småbarnsavdeling med 1 og 2 åringer til de er bleiefrie? Haha idiot. 

Barn må absolutt ikke slutte med bleie innen de er 2.5 år. Barna må være klare selv.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette stemmer ikke i vår barnehage, i hvert fall. Har en født i 2020 som begynte på storbarn i august i fjor. Hele avdelingen er født samme år, og godt over halvparten brukte fortsatt bleie da de startet. Det er fortsatt et par stykker som har fylt 4 år som bruker bleie og jeg overhører med jevne mellomrom (helst fra barna selv) at flere har uhell fortsatt. 

Anonymkode: 96e6d...4f2

Likt hos oss. Min November2020-unge begynte på storbarn i august i fjor. Da brukte 6/8 av 2020 barna fortsatt bleie. Er null problem!

De ansatte ville ikke jobbe med bleieslutt heller. De sier at barna må være klar for det og at det er helt vanlig at noen slutter sent. Et av mine andre barn var 4.5 år da hen sluttet, selv om vi startet å øve da barnet var 1.5 år.

TS: ikke stress med dette! Barnet ditt klarer seg helt fint. På vår storbarn var det et (helt friskt) barn som sov i vogn hver dag til det var 3.5 år i hvert fall! 

Barnehagen strekker seg langt for å omfavne alle barna og dems forskjellige behov! Skulle bare mangle 💙

Anonymkode: 1eb61...ad8

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har en jente på 2 år og 8 mnd. Barnehagen har nå bestemt at hun er en av dem som skal over på storbarnsavdeling nå i august. Hun har fortsatt ikke så mye språk, men det utvikler seg stadig og hun forstår og gjør seg forstått stort sett. Likevel lurer jeg litt på om hun er for liten til å komme på storbarnsavdeling?  Hun er fortsatt ikke bleiefri og trenger å sove noen timer hver dag. Vårt eldste barn var 3 1/2 da det startet på storbarnsavdeling.

Er det vanlig å starte på storbarnsavdeling så tidlig?

Anonymkode: 600bd...746

2 år og 8 mndr er ikke tidlig å starte på storbarnsavd. Alle som fyller 3 i løpet av året begynner på storbarnsavd i august. Ditt eldste barn var 3,5 år da det begynte på storbarnsavd fordi hen var født på begynnelsen av året. Men min erfaring fra å jobbe på småbarnsavd er at mange barn som er 3,5 er for store til å være på småbarnsavd og begynner å kjede seg på slutten fordi de trenger nye utfordringer og noe å strekke seg etter og de synes det er kjedelig med ettåringene, så det er ikke sikkert din eldstemann var så mye heldigere heller. Men alt i alt er det en større fordel å være født på begynnelsen av året enn helt på slutten av året de første barneårene både i forhold til skole og idrett. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...