AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #1 Skrevet 28. juli 2024 Har en jente på 2 år og 8 mnd. Barnehagen har nå bestemt at hun er en av dem som skal over på storbarnsavdeling nå i august. Hun har fortsatt ikke så mye språk, men det utvikler seg stadig og hun forstår og gjør seg forstått stort sett. Likevel lurer jeg litt på om hun er for liten til å komme på storbarnsavdeling? Hun er fortsatt ikke bleiefri og trenger å sove noen timer hver dag. Vårt eldste barn var 3 1/2 da det startet på storbarnsavdeling. Er det vanlig å starte på storbarnsavdeling så tidlig? Anonymkode: 600bd...746
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #2 Skrevet 28. juli 2024 Man starter på storbarnsavd det året man fyller 3. Så helt vanlig Anonymkode: 51627...6cf 19
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #3 Skrevet 28. juli 2024 Her starter alle også på storebarnavdeling det året de fyller 3 år (så alle 2021 barn flyttes over nå). Så tror det skal gå helt fint, har alltid vært noen i bleie har jeg sett 😊 Anonymkode: 11200...f7b 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #4 Skrevet 28. juli 2024 Helt vanlig, og nei. Ikke for lita til storbarn. De er storbarn fra august det året de fyller 3 år. Mi var akkurat 3 år når hun starta på storbarn, og jeg var også skeptisk, hun var lita, og dårlig språk. Men du som hun har utviklet seg masse i positiv forstand etter å starta på storbarn. Så det går nok helt fint. Bare mamma som må jobbe litt med seg selv. Anonymkode: 23c5b...cc2 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #6 Skrevet 28. juli 2024 Nå er det ikke lenger uvanlig at førskolebarna og også noen på første trinn ikke er bleiefrie, så den biten der kan du slappe av med. Anonymkode: 608af...7f9
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #7 Skrevet 28. juli 2024 Bleie bør dere jo slutte med nå i sommer. Det er helt vanlig at de begynner på storbarnsavdeling i august det året de fyller 3 år. Så noen er 2,5 år og noen er 3,5 år. Bleie bør man slutte med lenge før den tid. De har ikke stellerom på storbarnsavdelingen. Anonymkode: 5274f...0c4 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #8 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå er det ikke lenger uvanlig at førskolebarna og også noen på første trinn ikke er bleiefrie, så den biten der kan du slappe av med. Anonymkode: 608af...7f9 Ingen vits å overdrive. Anonymkode: eb105...2d7 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #9 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Bleie bør dere jo slutte med nå i sommer. Det er helt vanlig at de begynner på storbarnsavdeling i august det året de fyller 3 år. Så noen er 2,5 år og noen er 3,5 år. Bleie bør man slutte med lenge før den tid. De har ikke stellerom på storbarnsavdelingen. Anonymkode: 5274f...0c4 Jeg vet at de har stellerom på denne storbarnsavdelingen, så det stemmer ikke her i hvertfall. Vi er i gang med bleieslutt men dette har tatt lengre tid enn forventet, av ulike årsaker. ts Anonymkode: 600bd...746 2
Nonish91 Skrevet 28. juli 2024 #10 Skrevet 28. juli 2024 Kjempe tidlig!! Jobbet selv i barnehage og der var det 5 avdelinger, avdeling 1 og 2 var for små barn opptil 2 år. Avdeling 3 var for 3-4 år og avdeling 4 var for de største barna. Skal de plassere en 2 åring sammen med de eldste barna? 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #11 Skrevet 28. juli 2024 Nonish91 skrev (2 minutter siden): Kjempe tidlig!! Jobbet selv i barnehage og der var det 5 avdelinger, avdeling 1 og 2 var for små barn opptil 2 år. Avdeling 3 var for 3-4 år og avdeling 4 var for de største barna. Skal de plassere en 2 åring sammen med de eldste barna? Hvem var den femte avdelingen for? Det er helt vanlig å ha småbarnsavdeling fra 1-3 år og storbarnsavdeling fra 3-6 år. Tror kanskje flertallet deles inn sånn. Mitt barn går i en barnehage med 3 avdelinger. En småbarnsavdeling fra 1-2 år. En mellomavdeling fra 2-4 år. Og en storbarnsavdeling fra 4-6 år. Men ingen andre barnehager i området her har mellomavdelinger. Anonymkode: 5274f...0c4 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #12 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Bleie bør dere jo slutte med nå i sommer. Det er helt vanlig at de begynner på storbarnsavdeling i august det året de fyller 3 år. Så noen er 2,5 år og noen er 3,5 år. Bleie bør man slutte med lenge før den tid. De har ikke stellerom på storbarnsavdelingen. Anonymkode: 5274f...0c4 Jo, det har de. Flere som fortsatt har bleie når de bytter avdeling. Anonymkode: eb105...2d7 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #13 Skrevet 28. juli 2024 Er nå helt normalt når de fyller 3 år dette året at de starter på storbarn avdelingen. Og det kan egentlig være det beste for språket og. Barn lærer bedre når de er med eldre barn. Har selv sett ofte i barnehager der alle aldre er blandet så får de yngre mer språk lettere en de som har småbarn avdeling, blir ofte når det blir eldre innblandet så hermer de yngre mer etter å vil lære Anonymkode: dda19...e78 1
Anonym6789 Skrevet 28. juli 2024 #14 Skrevet 28. juli 2024 De fleste bytter vel ved 3 år +/-? Vår ble flyttet til en blandingsavdeling når han akkurat hadde fylt 2, med barn fra 2-6 Fikk selvfølgelig sove og bruke bleie. Ved turer og andre aktiviteter delte de i grupper etter alder, funket helt fint
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #15 Skrevet 28. juli 2024 Mi på 2 år og 1 måned skal også over på storbarn nå. Kommer nok til å gå strålende 🥰 Hun sover dupp og bruker fortsatt bleie på tur/under dupp, men det tilrettelegger de for. Hun har siste halvåret fått være mye med de eldste selv om hun har gått på småbarn, fordi hun leker bedre med de eldre barna. Så ja, personlighet og språklig utvikling har nok også mye å si på når det er tid for å flytte, men 2 år og 8 måneder er nok en fin tid for de fleste. Anonymkode: 3727b...9ab
Nonish91 Skrevet 28. juli 2024 #16 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvem var den femte avdelingen for? Det er helt vanlig å ha småbarnsavdeling fra 1-3 år og storbarnsavdeling fra 3-6 år. Tror kanskje flertallet deles inn sånn. Mitt barn går i en barnehage med 3 avdelinger. En småbarnsavdeling fra 1-2 år. En mellomavdeling fra 2-4 år. Og en storbarnsavdeling fra 4-6 år. Men ingen andre barnehager i området her har mellomavdelinger. Anonymkode: 5274f...0c4 Glemte å nevne jo 5 var for de som sku begynne på skolen 😭 da var det fra 5 år tror jeg, dem går kun på den avdelingen i 1 år
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #17 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har en jente på 2 år og 8 mnd. Barnehagen har nå bestemt at hun er en av dem som skal over på storbarnsavdeling nå i august. Hun har fortsatt ikke så mye språk, men det utvikler seg stadig og hun forstår og gjør seg forstått stort sett. Likevel lurer jeg litt på om hun er for liten til å komme på storbarnsavdeling? Hun er fortsatt ikke bleiefri og trenger å sove noen timer hver dag. Vårt eldste barn var 3 1/2 da det startet på storbarnsavdeling. Er det vanlig å starte på storbarnsavdeling så tidlig? Anonymkode: 600bd...746 Eldste er født i desember og byttet fra småbarn til storbarnsavdeling for et år siden. Da var han 2,5 år. Jeg syns det var veldig tidlig, og gruet meg veldig. Han gikk fortsatt med bleier og på tidspunktet sov han midt på dagen. Jeg var veldig tydelig ovenfor barnehagen at jeg syns dette var veldig vanskelig, spesielt mtp at han er helt yngst, var ikke enda i stand til å fortelle om dagen sin osv. Det har gått kjempefint! Barnehagen var lydhør, og en gang jeg syns det var ekstra vanskelig ringte pedleder meg omtrent før jeg hadde rukket å komme ut barnehageporten for å høre om det var noe de kunne gjøre. Bleiebruk var ikke noe problem, det var flere barn som brukte bleie (også blant de som var eldre). Dupp tilpasset de for, men han sov bare 1-2 ganger ila de første ukene, så det ble utfaset ganske raskt. Jeg vet det var barn som sov hele året. Barnehagen gjorde så godt de kunne med å si noe om dagen, ut over «det har vært fint». Vær tydelig ovenfor barnehagen at dette er vanskelig for deg. Sannsynligvis er det verre for foreldrene enn for barna. Men jeg forstår din bekymring, jeg sto der selv for et år siden. Anonymkode: dec9f...db4 2 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #18 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvem var den femte avdelingen for? Det er helt vanlig å ha småbarnsavdeling fra 1-3 år og storbarnsavdeling fra 3-6 år. Tror kanskje flertallet deles inn sånn. Mitt barn går i en barnehage med 3 avdelinger. En småbarnsavdeling fra 1-2 år. En mellomavdeling fra 2-4 år. Og en storbarnsavdeling fra 4-6 år. Men ingen andre barnehager i området her har mellomavdelinger. Anonymkode: 5274f...0c4 Da blir det jo 3 bytter isteden for to, er vel ikke så bra i forhold til kontinuitet og stabilitet for små barn. Anonymkode: 556ef...e30
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #19 Skrevet 28. juli 2024 Visste ikke engang at dette var noe man burde bekymre seg for. Stoler dere ikke på at barnehagen tar avgjørelsen basert på hvert enkelt barn og hva de trenger? Anonymkode: 9de31...c6a
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #20 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Da blir det jo 3 bytter isteden for to, er vel ikke så bra i forhold til kontinuitet og stabilitet for små barn. Anonymkode: 556ef...e30 Mine barn har begynt i barnehage da de var 3 år, så det har ikke vært et problem for oss. Ingen av de har gått på småbarnsavdelingen. Anonymkode: 5274f...0c4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå