Gå til innhold

Har kuttet ut mel og gjær - ør i hodet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg fikk beskjed av legen å kutte ut mat med gjær, altså brød osv. Dette pga tilbakevennende problemer med mage når jeg spiser gjær. Har vært uten brødmat i noen dager nå, og er så innmari ør og rar i hodet. Jeg spiser ellers karbohydrater som ris og potet, så er ikke lavkarbo. Men føler meg fortsatt merkelig. Kan det være en sammenheng likevel? Og går det over? Mageproblemene mine er mye bedre hvertfall så jeg kommer til å fortsette en stund til, hvis denne ør-heten gir seg. 

Anonymkode: 78811...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du husket å få i deg salt? 

Anonymkode: e3d7f...25f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk beskjed av legen å kutte ut mat med gjær, altså brød osv. Dette pga tilbakevennende problemer med mage når jeg spiser gjær. Har vært uten brødmat i noen dager nå, og er så innmari ør og rar i hodet. Jeg spiser ellers karbohydrater som ris og potet, så er ikke lavkarbo. Men føler meg fortsatt merkelig. Kan det være en sammenheng likevel? Og går det over? Mageproblemene mine er mye bedre hvertfall så jeg kommer til å fortsette en stund til, hvis denne ør-heten gir seg. 

Ja, om du har kuttet mange av de raske karbohydratene så kan det nok være noe der. Bra du kjenner bedring i kroppen, hvertfall. Du kan jo lese om overgang til keto-kosthold, selv om du ikke er helt der så kanskje du finner tips mot ørhet. 

Anonymkode: cb059...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du husket å få i deg salt? 

Anonymkode: e3d7f...25f

Ikke noe mindre enn vanlig, tror jeg. Kan det være årsaken? 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, om du har kuttet mange av de raske karbohydratene så kan det nok være noe der. Bra du kjenner bedring i kroppen, hvertfall. Du kan jo lese om overgang til keto-kosthold, selv om du ikke er helt der så kanskje du finner tips mot ørhet. 

Leste at det kan være vanlig med keto-flu, og det er jo som regel forbigående. Men siden jeg ellers spiser karbohydrater, så tenke jeg at dette var litt på siden. Men er absolutt en mulighet for at det er dette jeg kjenner på likevel. Da er det bare å håpe at ørheten går over. Plagsomt når det er sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bør for all del fortsette! Kroppen klarer seg helt fint uten gjær og mel. Enten kommer ørheten din av noe annet, eller så kan du ha parasitter som livnærte seg godt på hvitt mel og gjær. 

Anonymkode: e7338...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du bør for all del fortsette! Kroppen klarer seg helt fint uten gjær og mel. Enten kommer ørheten din av noe annet, eller så kan du ha parasitter som livnærte seg godt på hvitt mel og gjær. 

Anonymkode: e7338...b41

Parasitter? 😭 Håper de dævver nå da... 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan jo lage brød med annen type hevemiddel, som bakepulver eller natron. Feks cottage cheese rundstykker eller scones. Aner ikke hvorfor du er ør i hodet, men er du bekymret så hør med legen.

Anonymkode: 8d666...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dårlig forslag fra legen. Har du hatt langvarige mageproblemer så skal elektrolytter sjekkes jevnlig, det samme skal fosfat og andre viktige stoffer for kroppen. 
Du finner brød bakt på bakepulver og du kan spise enkelte typer kjeks. 
Kjøp de originale peanøtter fra den store, kjente leverandøren, (drive Rikke reklame her derav ikke navn) og spis noen never peanøtter fordelt på hele dagen. Da får du i deg salt og mange sporstoffer. 
Tåler du ikke gjær så skal du slå ut på allergi på muggsopper. 

Anonymkode: 062bf...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dårlig forslag fra legen. Har du hatt langvarige mageproblemer så skal elektrolytter sjekkes jevnlig, det samme skal fosfat og andre viktige stoffer for kroppen. 
Du finner brød bakt på bakepulver og du kan spise enkelte typer kjeks. 
Kjøp de originale peanøtter fra den store, kjente leverandøren, (drive Rikke reklame her derav ikke navn) og spis noen never peanøtter fordelt på hele dagen. Da får du i deg salt og mange sporstoffer. 
Tåler du ikke gjær så skal du slå ut på allergi på muggsopper. 

Anonymkode: 062bf...a72

Spiser litt peanøtter as we speak. Håper det hjelper. Har aldri fått noen detaljert allergitesting, bare blodprøve hos fastlege. Men får symptomer når jeg spiser gjær, så legen mente dette var en sterk indikator på at jeg skulle la vær å spise det. Vært hos spesialist (for noe annet) som også sa det samme, da hun så inflamasjon mens hun undersøkte meg. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spiser litt peanøtter as we speak. Håper det hjelper. Har aldri fått noen detaljert allergitesting, bare blodprøve hos fastlege. Men får symptomer når jeg spiser gjær, så legen mente dette var en sterk indikator på at jeg skulle la vær å spise det. Vært hos spesialist (for noe annet) som også sa det samme, da hun så inflamasjon mens hun undersøkte meg. 

Ts

Sjekket for cøliaki?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekket for cøliaki?

Nei, men tanken har streifet meg. Det går vel mer på melet og ikke gjæret?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler surdeigsbrød. Veldig godt og uten gjær. 
Håper du finner ut av problemet med ørhet: 

Anonymkode: 0d8f3...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, men tanken har streifet meg. Det går vel mer på melet og ikke gjæret?

Ts

Ja, det er mel. Men greit å sjekke når du først har mageplager. Leger kan være rare sånn, de velger ut enkelte ting de tester, men hopper over andre ting.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler surdeigsbrød. Veldig godt og uten gjær. 
Håper du finner ut av problemet med ørhet: 

Anonymkode: 0d8f3...ccb

Skal sjekke det ut! Jeg spiste litt nøtter, som ble anbefalt her. Det hjalp faktisk litt.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er mel. Men greit å sjekke når du først har mageplager. Leger kan være rare sånn, de velger ut enkelte ting de tester, men hopper over andre ting.... 

Hun spesialisten ville jeg skulle kutte ut mel også, mens fastlegen bare sa gjær. Så litt miksede beskjeder.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hun spesialisten ville jeg skulle kutte ut mel også, mens fastlegen bare sa gjær. Så litt miksede beskjeder.

Ts

Ikke kutt ut gluten før cøliaki er sjekket. For om du har cøliaki, har du rett på grunnstønad fra NAV, men da må testene slå ut. Og testene slår ikke ut hvis man slutter å spise gluten. (Det tar selvsagt litt tid, jeg forklarer bare generelt) 

Da må i så fall man gjennom provokasjonstester for å få riktig resultat, og har man cøliaki kan dette være tøft for kroppen å utsette seg for. 

Vet ikke om det fortsatt finnes, men før hadde de en hjemmetest på apotek som Cøliakiforeningen gikk god for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke kutt ut gluten før cøliaki er sjekket. For om du har cøliaki, har du rett på grunnstønad fra NAV, men da må testene slå ut. Og testene slår ikke ut hvis man slutter å spise gluten. (Det tar selvsagt litt tid, jeg forklarer bare generelt) 

Da må i så fall man gjennom provokasjonstester for å få riktig resultat, og har man cøliaki kan dette være tøft for kroppen å utsette seg for. 

Vet ikke om det fortsatt finnes, men før hadde de en hjemmetest på apotek som Cøliakiforeningen gikk god for. 

Okei, da skal jeg sjekke ut litt. Og prøve å få i meg gluten-mat som ikke inneholder gjær. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Ja, om du har kuttet mange av de raske karbohydratene så kan det nok være noe der.

Hvis ts tidligere har spist f eks rugbrød, så er det langsomme karbohydrater. Raske karbohydrater er i lyst brød, men også f eks godteri, bananer, plommer, rosiner, honning, pasta osv. TS skriver ikke at hun har kuttet ut raske karbohydrater, bare at hun ikke spiser brød fordi hun mener at gjær gjør magen uggen.

Kan like gjerne være at magen nå er bedre fordi hun har kuttet ut loff og boller. Men ørheten har neppe noe med brødmangel å gjøre.

Anonymkode: 5d535...6e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis ts tidligere har spist f eks rugbrød, så er det langsomme karbohydrater. Raske karbohydrater er i lyst brød, men også f eks godteri, bananer, plommer, rosiner, honning, pasta osv. TS skriver ikke at hun har kuttet ut raske karbohydrater, bare at hun ikke spiser brød fordi hun mener at gjær gjør magen uggen.

Kan like gjerne være at magen nå er bedre fordi hun har kuttet ut loff og boller. Men ørheten har neppe noe med brødmangel å gjøre.

Anonymkode: 5d535...6e0

Lyst brød spiser jeg aldri, og aldri boller. Det har alltid vært grove brød, da jeg holdt meg mett lengre på det, og slapp å spise halve brødet før jeg kjente at jeg var fornøyd 

Ts😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...