Gå til innhold

Søsteren til mannen krever overskudd av evnt. salg av bolig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Altså, jeg vet at det høres sinnsykt ut. Jeg er helt sjokkert selv. Men, jeg er ikke et troll. Jeg har slitt med å finne ut av alle detaljer selv, så jeg har nok ikke fått skrevet alt jeg burde her.  Jeg kjøpte meg inn i 2004 for 1 mill, da var taksten på huset 2, 2 mill. Vi har totalrenovert huset etter dette og verdien er nå ca 6 mill. 

Grunnen til at vi "plutselig" fant dokumentet var fordi søsteren konfronterte oss med dette på lørdag. Jeg visste ingenting om denne avtalen og ble sint på mannen for å ikke ha fortalt meg dette. Jeg sa at jeg håpet at ikke dette var skriftlig. Han begynte å leite i dokumentene sine og fant plutselig denne kontrakten. 

Og by the way så betalte mannen min kun 500 000 til søsteren sin, de resterende 500 000 fikk han i arv av foreldrene. 

Mannen min har lovt at han skal snakke med søsteren sin og se om de kan få til en avtale. Men, han er dessverre utrolig konfliktsky så det spørs om vi får til noe med det første. Hvis ikke han gjør noe innen en måned så tar jeg kontakt med advokat. 

TS

IMG_7830.jpeg

Anonymkode: bb86c...f0b

Du kan virkelig ikke vente en måned. Du kan kontakte advokat uten å gå videre med en gang. Men ikke vent. Mannen din og søsteren hans har latt deg kjøpe inn i ett hus med en ukjent heftelse som virker veldig omfattende. Han har jo strengt tatt solgt en del av huset som tydeligvis også har forkjøpsrett.

Sikre deg selv her! Søsteren hans vil ikke la dette gå, siden hun drar det opp igjen. 

  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har en snill mann TS. Muligens litt dum, men snill er han:)

Anonymkode: f2ef9...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du har en snill mann TS. Muligens litt dum, men snill er han:)

Anonymkode: f2ef9...2a4

Snill? Mot hvem? Ikke mot TS!

Dette er utroskap av verste sort, mye verre enn et sidesprang.

Anonymkode: 579c7...3ee

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du har en snill mann TS. Muligens litt dum, men snill er han:)

Anonymkode: f2ef9...2a4

Han har lurt kona inn i ett hus med heftelse.. Vi har forskjellige oppfatninger om hva snill er. 

  • Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Altså, jeg vet at det høres sinnsykt ut. Jeg er helt sjokkert selv. Men, jeg er ikke et troll. Jeg har slitt med å finne ut av alle detaljer selv, så jeg har nok ikke fått skrevet alt jeg burde her.  Jeg kjøpte meg inn i 2004 for 1 mill, da var taksten på huset 2, 2 mill. Vi har totalrenovert huset etter dette og verdien er nå ca 6 mill. 

Grunnen til at vi "plutselig" fant dokumentet var fordi søsteren konfronterte oss med dette på lørdag. Jeg visste ingenting om denne avtalen og ble sint på mannen for å ikke ha fortalt meg dette. Jeg sa at jeg håpet at ikke dette var skriftlig. Han begynte å leite i dokumentene sine og fant plutselig denne kontrakten. 

Og by the way så betalte mannen min kun 500 000 til søsteren sin, de resterende 500 000 fikk han i arv av foreldrene. 

Mannen min har lovt at han skal snakke med søsteren sin og se om de kan få til en avtale. Men, han er dessverre utrolig konfliktsky så det spørs om vi får til noe med det første. Hvis ikke han gjør noe innen en måned så tar jeg kontakt med advokat. 

TS

IMG_7830.jpeg

Anonymkode: bb86c...f0b

Jeg har rett og slett hatt denne tråden i bakhodet i hele dag og satt meg nå ned for å se over bilde en gang til. Her kan det se det ut som søsteren hans vil ha forkjøpsrett foran deres egne barn i følge punkt 9.

Ring advokat i morgen og sikre deg og eventuelle barn dere har.

Jeg forstår ønsket om at mannen skal rydde opp, men du må finne ut dine rettigheter her.

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.7.2024 den 0.39):

Hei. Mannen min kjøpte barndomshjemmet sitt for 500 000 kr i 2001 og måtte samtidig betale søsteren sin ut for 500 000 kr. 
Mannen min og søsteren hadde en muntlig avtale om at hvis han i fremtiden kom til å selge huset så kom hun til å få overskuddet av dette.

Nå 23 år senere maser søsteren fortsatt om dette. Vi har total renovert huset siden dette. Alt var råttent og forfallent og vi måtte bytte alt av tak og vegger på dette huset. Hun mener fortsatt at hun har krav på overskuddet om vi skal selge. 

Jeg forstår ikke helt hva hun mener med dette? Overskuddet av et salg? Huset var verdt 1 million i 2001 som hun fikk 500 000 for. I dag får vi muligens solgt huset for 6 millioner. Hva har hun da evnt. krav på?

Kan noen forklare for meg?

Anonymkode: bb86c...f0b

2.5 millioner minus halvparten av renoveringen tror jeg?

Anonymkode: 4a9af...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det bare å koble inn juridisk hjelp med en eneste jævla gang 😬

Anonymkode: f35b0...8e1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei, hvordan får det? 

Anonymkode: 77ffa...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på deg, TS. 
Jeg ville argumentert med at når hun ikke fremmet kravet da du kjøpte deg inn har hun selv falt fra rettighetene sine, om kontrakten i det hele tatt holder vann. 
Håper du får en advokat på dette. 
Klem. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.8.2024 den 11.54):

Call me crazy, men jeg synes ikke søsteren er helt på jordet. 

Mannen har et hus han betalte 500.000 for. Det har steget i verdi, mens de pengene søsteren har steget mye mindre. 

Kontrakten tar jo hensyn til både oppussingskostnader og salgsomkostninger. 

50% av avkastningen er litt høyt, det er jeg enig i. Men kontrakten er jo underskrevet..

Anonymkode: 5ff2b...3e2

500k i et fond feks. Skagen Vekst A fra 2001 hadde vært 6,5 millioner i dag. Aksjemarkedet knuser boligmarkedet any day siden 1930

Anonymkode: e89a1...ac6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste lignende avtalen jeg har vært borti var en avtale min far inngikk da han overtok gården han vokste opp på. På det tidspunktet var det mye utbygging av både boliger og næring i kommunen, og det var gode muligheter for salg av tomtearealer utskilt fra gården for et tosifret millionbeløp i løpet av de neste 5-10 årene.

Der for ble det skrevet en kontrakt da pappa overtok gården på at han måtte dele eventuelle inntekter fra salg av tomter med søsknene sine (det skulle deles i 3 deler, så pappa og søsknene hans fikk 1/3 hver) de første 10 årene etter at pappa overtok gården. Søsknene ville at det skulle vært i all fremtid, pappa og advokaten som utarbeidet avtalen mente det skulle tidsbegrenses til 5 år. De gjorde et kompromiss og landet på 10 år.

Ting tok lenger tid enn man hadde sett for seg (reguleringsprossesser, planarbeid etc. tok sin tid) og tomtene ble først solgt 16 år etter at pappa overtok. Søsknene murret om at de mente han burde delt med dem, selv om kontraktstiden var utløpt. Det sa pappa nei til, men de fikk 1 million hver og det stilnet misnøyen noe.

TS må som flere andre har sagt gå til ADVOKAT for å sikre sine interesser. Hun har jo kjøpt seg inn i huset uten å vite at denne avtalen mellom mannen hennes og søsteren forelå.

Anonymkode: e2697...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Uffameg. Har vært borti en slik situasjon: 

familie med to voksne barn. Arving  1 overtar gården med attraktiv beliggehet ved sjøen, for en symbolsk pris. Årsak: han har så dårlig helse at han kan bli ufør.

Arving 2 får en halv million kroner. 
 

Arving  2 skal få femti prosent av tomtesalg, dersom arving 1 selger tomter Ila 10 år.

Hva skjer? Arving 1 bor i praksis gratis. Han fikk jo en hel gård for en halv million, inkludert to eneboliger (han leier ut den ene) og masse masse jord jord og strandlinje. 

Han har det ikke travelt med å selge tomter.  Han kan sitte pent i båten å vente i ti år (nå nærmer det seg) og bli mangemillionær. Arving 2 har blitt kjøpt ut av familiegullgruva for «to knapper og et glansbilde». 
 

så rydd opp, ts! Få advokathjelp asap.

Anonymkode: f1338...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er lei. 

Samtidig skjønner jeg søsteren litt... Hun har i god tro tenkt at hun har penger i eiendom og innrettet forbruk og sparing etter dette. Hun har i 20 år forventet en realisert gevinst på salget og tenkt at hun har romsligere økonomi enn det kanskje viser seg at hun har, dersom du får stoppet dette. Det må være veldig bittert. Ja, kanskje avtalen var skjev, men det var må en avtale hun har forholdt seg til. 

Anonymkode: 9c678...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...