AnonymBruker Skrevet 28. juli #41 Del Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (11 timer siden): Syns bare det er rart at man liksom skal bli frisk av å sitte hjemme dagen lang uten å gjøre noe. Det er vel ikke bra for psyken å være utenfor arbeidslivet så lenge. Har ikke noe med det, men jeg stusser jo på det likevel. Anonymkode: 10811...c29 Kanskje han ikke får hjelp, ikke klarer å skaffe hjelp eller faktisk får hjelp. Man kan ha psykologtimer, legetime eller få annen hjelp på nett. Er man bekymret og bryr seg, så tar man initiativet til å finne på noe med personen. Invitere på en gårtur eller lignende. Er du bare nysgjerrig så holder du deg unna, slutter å stusse og kverne. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg elsker mentaliteten til alle disse som går i forsvar her. De forstår ikke at den kollektive tankegangen kommer til å rævkjøre hele velferdssystemet, og det rimelig kjapt. Anonymkode: e7e03...454 Det er mangel på helsehjelp som i såfall rævkjører velferdssystemet. Det er vanskelig å få hjelp og god nok hjelp. Skjønner også hvorfor folk isolerer seg når man er syk så mye dømming som er ute å går, samt enorme mengden med uskrevne normer. Anonymkode: 33ab0...243 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli #42 Del Skrevet 28. juli punkyB skrev (2 timer siden): Jeg tror vel ikke man har godt av å bare være hjemme uansett hvilken sykdom man har - er det psykisk så er jo kanskje problemet det at man ikke kommer seg ut / har tiltak ++ Og går man ut så er man jo for frisk til å være sykemeldt...... Anonymkode: 33ab0...243 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli #43 Del Skrevet 28. juli Jeg er en av disse som du snakker om, TS. Jeg setter mye mere pris på folk som kommer og prater til meg, og ikke prater om meg bak min rygg. Kanskje man til og med kan hjelpe. Forsøke å være et medmenneske. Det er skrekkelig lite varme, empati og inkludering i det store og iskalde moderne samfunnet. Anonymkode: 9e2a5...c90 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli #44 Del Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg elsker mentaliteten til alle disse som går i forsvar her. De forstår ikke at den kollektive tankegangen kommer til å rævkjøre hele velferdssystemet, og det rimelig kjapt. Anonymkode: e7e03...454 Velferdssystemet bli «rævkjørt» blant annet av at tilbudet om psykisk helsehjelp er for dårlig. Folk blir gående for lenge uten å komme til behandling. Psykisk sykdom blir ikke akkurat lettere å behandle jo lengre man har latt den utvikle seg. For å komme til behandling hos DPS eller psykolog med offentlig avtale må du være syk nok og legen din må ha skrevet en god henvisning. Svikter det siste, blir man stående uten behandlingstilbud selv om man er syk. Unge mennesker som hverken klarer å jobbe eller studere, har heller ikke råd til å betale for nødvendig behandling privat. Den ts beskriver i HI, kan være nettopp en av disse. Anonymkode: 841be...e95 1 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli #45 Del Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, helt utrolig at menneskers helse blir påvirket av kulturelle og sosiale påvirkninger ... Anonymkode: 10fe1...f3a Vi lar det behagelige skje og slipper å ta ansvar. "Alle andre gjør det jo"....så da så. Anonymkode: e7e03...454 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli #46 Del Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje han ikke får hjelp, ikke klarer å skaffe hjelp eller faktisk får hjelp. Man kan ha psykologtimer, legetime eller få annen hjelp på nett. Er man bekymret og bryr seg, så tar man initiativet til å finne på noe med personen. Invitere på en gårtur eller lignende. Er du bare nysgjerrig så holder du deg unna, slutter å stusse og kverne. Det er mangel på helsehjelp som i såfall rævkjører velferdssystemet. Det er vanskelig å få hjelp og god nok hjelp. Skjønner også hvorfor folk isolerer seg når man er syk så mye dømming som er ute å går, samt enorme mengden med uskrevne normer. Anonymkode: 33ab0...243 Altfor mange mener seg syke. Trenger hjelp til alt. Ingen tar ansvar for seg selv lengre. Det er om å gjøre å få seg en eller flere diagnoser så en har noe å skylde på. Gud forby at man må ta ansvar selv. Anonymkode: e7e03...454 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli #47 Del Skrevet 28. juli Utover å bli sykmeldt er det ikke mye støtte å få i helsevesenet, man er overlatt til seg selv, og særlig hvis legen har satt en "diagnose" av noe slag, så har man liksom fått bekreftet at man ikke er som man skal.. i tillegg er han ung, flyttet hjemmefra, er kanskje student? Jeg vet ikke. Men om han sliter, er det ikke bare å ta tak i det på egen hånd, det er problemet med sykmelding. Man må få hjelp i tillegg, men det får vi ikke. Og det er en stor bøyg å oppsøke støtteapparat på egen hånd, det er ventetider på offentlig psykolog (som eksempel) og privat helsevesen er dyrt. Anonymkode: 65900...896 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli #48 Del Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Altfor mange mener seg syke. Trenger hjelp til alt. Ingen tar ansvar for seg selv lengre. Det er om å gjøre å få seg en eller flere diagnoser så en har noe å skylde på. Gud forby at man må ta ansvar selv. Anonymkode: e7e03...454 Seriøst? Noe av det dummere jeg har lest. Sier du det samme til en som har fysisk sykdom som trenger legehjelp? Anonymkode: 33ab0...243 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli #49 Del Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Altfor mange mener seg syke. Trenger hjelp til alt. Ingen tar ansvar for seg selv lengre. Det er om å gjøre å få seg en eller flere diagnoser så en har noe å skylde på. Gud forby at man må ta ansvar selv. Anonymkode: e7e03...454 Gud forby at noen du er glad i noen sinne skulle bli psykisk syk. Vil du være like nedlatende og uempatisk overfor dem? Det må foreligge en diagnose som grunnlag for en sykemelding. Det er ikke sånn at man nødvendigvis ønsker denne diagnosen, eller å ha den å «skylde på». Men når man har fått denne diagnosen er det ikke sikkert man får hjelp til å behandle sykdommen. Jeg aner ikke hva slags ansvar du mener man da skal påta seg? Betale selv for privat helsehjelp? Det er det slett ikke alle som har råd til. Er man syk nok, hjelper det ikke med en psykologtime annen hver måned når økonomien tillater det. Anonymkode: 841be...e95 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 28. juli #50 Del Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (17 timer siden): Stusser på en i kollektivet som har vært sykemeldt i 9 måneder. Han virker å være fysisk frisk, beveger seg raskt, virker å være rastløs, er alltid på vei noen plass men kommer inn igjen etter kort tid. Det virker aldri som at han forlater kollektivet, sitter hjemmer 24/7, vasker klær dagen lang, hører at han går fram og tilbake i korridoren.. Lurer på hva det er som gjør at en ung person i starten av tyveårene sitter hjemme over 9 måneder.. Blir man frisk av å sitte på hybelen i 9 måneder? Jeg nekter å tro på at man blir frisk av det og hvor sunt er det å være utenfor arbeidslivet så lenge? Anonymkode: 10811...c29 Jeg var det. Ble ikke trodd av legene, tvang meg hos fjerde lege til å få UL av der jeg mente feilen lå. Det var svulst. Var sykemeldt mens jeg stod i operasjonskø også. Etter kirurgi gikk jeg fra å stryke på universitetseksamen (med svulst) til å få A 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 28. juli #51 Del Skrevet 28. juli Vet du sikkert at han er sykmeldt? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 28. juli #52 Del Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): Uansett diagnose? altså det er ingen som påstår at det og sitte hjemme hele dagen er sunt i seg selv, men det finnes sykdommer man blir verre av hvis man jobber. Anonymkode: 7c545...4ea Sannynligvis på generelt grunnlag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli #53 Del Skrevet 28. juli Det er som om du skulle ha skrevet om meg. Du vet faktisk ikke hva folk gjør når de går hjemme. Jeg er ung ufør og har bodd i kollektivt i et par år nå (men skal flytte for meg selv neste mnd). Er nesten ikke ute av døra, annet enn når jeg skal til psykologen på DPS eller handle. Men jeg er veldig sosial med venner over spill, i tillegg så tar jeg en nettbasert master på fulltid. Pass på dine egne saker 😊 Anonymkode: f4725...604 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli #54 Del Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (På 27.7.2024 den 22.59): Man kan umulig bli frisk mentalt av å sitte hjemme sånn, det er mulig noen føler seg truffet og går i angreps-modus, men altså hvem lurer man, å sitte hjemme og stirre på veggen gjør at man får mentale lidelser. Jeg skjønner det hvis man er så overarbeidet at man møter veggen, men en ung person som har studert i tre som blir så sliten at hen må sitte hjemme i nesten ett år. Anonymkode: 10811...c29 Man kan bli utbrent av studier også, spesielt om man har traumer i bunn. Du vet jo veldig lite så hvem er du til å dømme her? Skader han deg? Anonymkode: f1296...1e3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli #55 Del Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (På 28.7.2024 den 9.13): Og ikke minst hvilket land vi hører til. https://www.nrk.no/norge/gjor-samme-jobb-i-samme-bedrift_-ansatte-i-norge-er-sykere-enn-i-sverige-1.16974907 Anonymkode: e7e03...454 Jeg har lest at i Sverige så går de over på en annen ytelse etter 6 måneders sykemelding. Her kan man være sykemeldt 1 år før man eventuelt får AAP. Da blir det lite hensiktsmessig å sammeligne tallene. Anonymkode: 34421...4bc 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli #56 Del Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (På 28.7.2024 den 15.47): Seriøst? Noe av det dummere jeg har lest. Sier du det samme til en som har fysisk sykdom som trenger legehjelp? Anonymkode: 33ab0...243 Selvsagt ikke, da denne beviselig trenger legehjelp. Anonymkode: e7e03...454 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli #57 Del Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (På 28.7.2024 den 16.06): Gud forby at noen du er glad i noen sinne skulle bli psykisk syk. Vil du være like nedlatende og uempatisk overfor dem? Det må foreligge en diagnose som grunnlag for en sykemelding. Det er ikke sånn at man nødvendigvis ønsker denne diagnosen, eller å ha den å «skylde på». Men når man har fått denne diagnosen er det ikke sikkert man får hjelp til å behandle sykdommen. Jeg aner ikke hva slags ansvar du mener man da skal påta seg? Betale selv for privat helsehjelp? Det er det slett ikke alle som har råd til. Er man syk nok, hjelper det ikke med en psykologtime annen hver måned når økonomien tillater det. Anonymkode: 841be...e95 Du forsto neppe det jeg skrev. Anonymkode: e7e03...454 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august #58 Del Skrevet 4. august Rucula skrev (På 27.7.2024 den 22.55): Det er mye forskning som viser nettopp at msn ikke blir frisk av å sitte hjemme. At det er veldig sunt å jobbe litt Men det er mye som skal klaffe likevel. Tidspunkt, støtte, autonomi, type jobb osv. Det er ekstremt merkelig å stusse på at andre er sykmeldte. Som om du aldri i hele ditt liv har hørt om mental helse/ uhelse feks. Eller en hel haug av andre diagnoser for den saks skyld. Sykdommer i alt inni kroppen, i organer, er jo også usynlige sykdommer. Så siden det er et konsept som er vanskelig å forstå - mennesker kan bli syke uten at du ser et brukket bein og det kan være helt riktig å ikke ha en jobb å gå til en periode mens man blir utredet og behandlet. Anonymkode: b0b06...322 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august #59 Del Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (På 30.7.2024 den 12.16): Du forsto neppe det jeg skrev. Anonymkode: e7e03...454 Hvis du mener noe annet enn det du skrev, må du for all del utdype. Anonymkode: 841be...e95 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august #60 Del Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (På 27.7.2024 den 22.59): Man kan umulig bli frisk mentalt av å sitte hjemme sånn, det er mulig noen føler seg truffet og går i angreps-modus, men altså hvem lurer man, å sitte hjemme og stirre på veggen gjør at man får mentale lidelser. Jeg skjønner det hvis man er så overarbeidet at man møter veggen, men en ung person som har studert i tre som blir så sliten at hen må sitte hjemme i nesten ett år. Anonymkode: 10811...c29 Kanskje han venter på utredning. Kanskje han har null fokus og derfor jobber veldig dårlig slik han er nå. Hvorfor er du så mistenksom og bedreviter? Du kam jo SNAKKE med ham, hvis du lurer så fælt. Anonymkode: 3396f...1d7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå