Gå til innhold

Gjør riktige valg: Forstå nøkkelen til vektnedgang - kaloribalanse, eller kalorier inn/ut

jabx

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Kaloriegnskap fungerer ikke fint for alle, heller for de færrests vil jeg si. Det er jo de samme som teller kalorier etter jul og før sommerferien hvert år? Så hvordan har det fungert? 
kaloribehovet varierer jo også, så og lytte til kroppen gjennom hele året og hele livet vil alltid fungere bedre enn regnskap. Det rareste med de som bedriver kaloriregnskap er jo at de spiser når de ikke er sultne også , fordi det står i regnskapet 100 kcal til mellommåltid så de må skynde seg og spise en banan. Kan de ikke heller spise noe mer en dag de faktisk er sultne ? 

Anonymkode: 91ca6...321

Å telle kalorier fungerer hvis man faktisk gjør det riktig. Men igjen, kaloritelling er bare en av flere mulige måter å oppnå kaloriunderskudd på.

"Lytte til kroppen"? For å bruke din egen argumentasjon: Hvis det var så enkelt som å "lytte til kroppen" så hadde jo ingen vært overvektige.

Ingenting av det du skriver her har uansett noe med tråden å gjøre. Du slenger bare rundt deg med merkelige påstander og uærlige stråmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det som gjør det vanskelig i dag er at vi i dag (som en i tråden tidligere var inne på) har endret normen for hva et "normalt" kosthold er. Dvs at i vi har fått en overspisingskultur som har skjedd så sømløst over flere tiår at folk flest ikke husker at normalen før var å sette seg ned til 3 måltider med hjemmelaget mat, og at ukentlig snacksing på chips, kjeks og godteri ikke eksisterte. 

Jeg hører det stadig vekk, og leser det her i tråden "når jeg spiser normalt så raser jeg opp i vekt". Uten å skjønne at dagens normal er en direkte årsak til overvektsepidemien. Den er ikke en normal som støtter normalvekt. Og det er mange årsaker til det. Tilgjengelighet er det viktigste, og også en matvareindustri som direkte pusher dette på oss. Og at vi sosialt har inkorporert disse budskapene i matkulturen vår. Men vi klarer ikke ta et skritt tilbake og se at samfunnet oppfordrer til overvekt.

Det tok meg lang tid å skjønne dette selv. Har selv gått ned nesten 30 kg, og først da jeg klarte å se at veien til å bli normalvektig betød å forkaste kollektiv matkultur, og at jeg ikke ble tjukk bare pga personlig svakhet, men også fordi samfunnet legger opp til at alle skal være tjukke så løsnet det. Der mormor takket ja fordi det kunne være lenge til neste måltid, så jeg ofte takke nei, fordi neste måltid er garantert i dag. 

Anonymkode: 256c3...d5c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hva tenker dere om faktorene som kommer opp i fedmemysteriet (nrk 2021, kilder) ? 

Anonymkode: 7d477...9e7

Det kan selvsagt være epigenetikk og miljøfaktorer som nye kjemikalier inne i bildet, men den mest åpenbare kandidaten er jo selve maten, som posteren over deg er inne på. Det er en ekstrem endring i hva vi spiser. Det mest naturlige, og sannsynligvis mest effektive, stedet å starte, er å gå tilbake til tradisjonell mat. Enkelt sagt jo eldre dess bedre.

Anonymkode: b7c68...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva tenker dere om faktorene som kommer opp i fedmemysteriet (nrk 2021, kilder) ? 

Anonymkode: 7d477...9e7

Jeg tenker dette er spekulativt og ikke tar hensyn til de randomiserte kontrollerte studiene på mennesker som viser at det nettopp er kaloriinntaket som forklarer det hele. For eksempel kan enkelte ting øke appetitt, og dermed er det mer sannsynlig at man spiser mer, og dermed øker kaloriinntaket.

Kritikkverdig at de snakker med en lege som villeder pasientene sine for å selge bøker der han har "magiske løsninger".

Trening har generelt liten effekt på det hele. Det øker ikke kaloriforbrenningen så veldig mye.

I artikkelen står det at "hun spiser ikke så mye". Men forskning tyder på at det er nettopp det hun gjør:

"The failure of some obese subjects to lose weight while eating a diet they report as low in calories is due to an energy intake substantially higher than reported and an overestimation of physical activity, not to an abnormality in thermogenesis."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jabx skrev (20 timer siden):

Det er ikke noe magisk ved kaloritelling, og jeg sier ikke engang at man må telle kalorier.

Det er uansett omtrent ingen som teller kalorier.

Men hvis du faktisk gjør det, og du følger opp slik at du har et kaloriunderskudd, så vil du gå ned i vekt. Det er fysisk umulig å ikke gå ned i vekt på et kaloriunderskudd.

Hvis noen påstår de teller kalorier men ikke går ned i vekt så er det fordi de ikke har et kaloriunderskudd.

Hvordan teller du hvor mye som går ut når du sover, når du sitter og ser på tv? 
problemet er jo at kroppen går i sparemodus . Jeg er enig i at man går ned i vekt av kaloriunderskudd, men uenig i at de som teller kalorier ofte blir varig slanke, fordi kalorier ut blir så lavt at de må sulte seg for alltid. De er de samme som slanket seg år etter år. De teller kalorier og går ned i vekt. Så begynner de og spise imens kroppen er i sparepluss. Kiloene raser på, og neste år er de like flinke. De teller kalorier og slanker, men i sannhet legger de på seg et par kilo i året med denne metoden . 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
jabx skrev (20 timer siden):

Å telle kalorier fungerer hvis man faktisk gjør det riktig. Men igjen, kaloritelling er bare en av flere mulige måter å oppnå kaloriunderskudd på.

"Lytte til kroppen"? For å bruke din egen argumentasjon: Hvis det var så enkelt som å "lytte til kroppen" så hadde jo ingen vært overvektige.

Ingenting av det du skriver her har uansett noe med tråden å gjøre. Du slenger bare rundt deg med merkelige påstander og uærlige stråmenn.

Kroppen er ikke så dum. Nei, det er ikke så enkelt, det er en treningssak. Vi er jo opplært til og spise etter klokka og ikke etter sult. Jeg dropper frokost om jeg ikke er sulten. Jeg dropper kveldsmat om jeg ikke er sulten. Er jeg sulten derimot så får kroppen mat. Den vet best.  Og opplært til at « nå er det helg , nå skal vi kooose oss» og fram med snacks. Og spørre seg selv om en egentlig har lyst på godteri nå er en treningssak . Og hvis man blir skikkelig sugen på sjokolade en tirsdag , så kan en spise den uten og legge på seg, om en droppet godteri de to foregående helgene og heller lyttet til kroppen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvordan teller du hvor mye som går ut når du sover, når du sitter og ser på tv? 
problemet er jo at kroppen går i sparemodus . Jeg er enig i at man går ned i vekt av kaloriunderskudd, men uenig i at de som teller kalorier ofte blir varig slanke, fordi kalorier ut blir så lavt at de må sulte seg for alltid. De er de samme som slanket seg år etter år. De teller kalorier og går ned i vekt. Så begynner de og spise imens kroppen er i sparepluss. Kiloene raser på, og neste år er de like flinke. De teller kalorier og slanker, men i sannhet legger de på seg et par kilo i året med denne metoden . 

Du trenger ikke å vite nøyaktig. Det er ikke sånn at du skal ligge i et underskudd på 1-2 kalorier. Det er snakk om 100+ kalorier. Man må prøve seg frem litt her. Man vil aldri vite forbrenningen 100% nøyaktig, og man vil aldri vite inntaket 100% nøyaktig.

Men hvorfor fortsetter du å mase om å telle kalorier? Jeg har da listet flere måter å oppnå kaloriunderskudd på. Å telle kalorier er bare en av dem.

Poenget med denne tråden er at nøkkelen til vektregulering er kaloribalansen, ikke magi (som mange påstår faste, lavkarbo, osv. er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Kroppen er ikke så dum. Nei, det er ikke så enkelt, det er en treningssak. Vi er jo opplært til og spise etter klokka og ikke etter sult. Jeg dropper frokost om jeg ikke er sulten. Jeg dropper kveldsmat om jeg ikke er sulten. Er jeg sulten derimot så får kroppen mat. Den vet best.  Og opplært til at « nå er det helg , nå skal vi kooose oss» og fram med snacks. Og spørre seg selv om en egentlig har lyst på godteri nå er en treningssak . Og hvis man blir skikkelig sugen på sjokolade en tirsdag , så kan en spise den uten og legge på seg, om en droppet godteri de to foregående helgene og heller lyttet til kroppen. 

Dette har ingenting med tråden å gjøre. Lag din egen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...