Gå til innhold

Gjør riktige valg: Forstå nøkkelen til vektnedgang - kaloribalanse, eller kalorier inn/ut

jabx

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 hour ago, jabx said:

Alt dette har jeg allerede gjort rede for i startinnlegget. Kaloritelling fungerer, men er bare en av flere måter man kan oppnå kaloriunderskudd på.

Den uten tvil dårligste måten. Å måle mat i kalorier gjør at folk tror ost og sjokolade er det samme, med de konsekvenser det har.

Man trenger ikke det, for kroppen regulerer dette i utgangspunktet selv. Men som vi ser, så har ulike mennesker ulik appetitt, og derfor vil noen være "naturlig slanke" (fordi de har lavere appetitt), mens andre vil være "naturlig overvektige" (fordi de har høyere appetitt). Da gjelder det å hjelpe de som f.eks. vil ned i vekt å regulere inntaket av kalorier, slik at de kan oppnå kaloriunderskudd.

Folk er ikke "naturlig" over- eller undervektige med mindre de har sykdommer eller medisiner som f.eks kødder med hormonene. Vi blir overvektige fordi vi spiser feil mat.

Anonymkode: b7c68...9ee

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
10 hours ago, AnonymBruker said:

Den uten tvil dårligste måten. Å måle mat i kalorier gjør at folk tror ost og sjokolade er det samme, med de konsekvenser det har.

Folk er ikke "naturlig" over- eller undervektige med mindre de har sykdommer eller medisiner som f.eks kødder med hormonene. Vi blir overvektige fordi vi spiser feil mat.

Dette er jeg til dels enig i. Jeg har alltid lagt på meg lett. Vært toppidrettsutøver og trent både 5-10 ganger i uken, kamper hver eneste helg etc. og måtte likevel passe på hva jeg spiste. Når jeg sluttet av laget og spiste «normalt» gikk jeg fort opp 10 kilo på et år- og dette var som 19 åring.

alle i min familie er overvektig- ikke ekstrem fedme eller sykelig men 10-20 kg ekstra. Holder jeg meg helt borte fra korn, ris og up mat, så raser jeg jevnt og trutt ned til en ideal vekt som likevel er 5-10 kg over BMI. Jeg må spise rigid tradisjonskost og holde meg under 40-60 karbohydrater for dagen eller så legger jeg på meg.

dette er genetisk uten tvil. 

Anonymkode: 786c7...35e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jabx skrev (12 timer siden):

Kalorimodellen er slett ikke feilaktig. Du må ligge i kaloriunderskudd for å gå ned i vekt. Dette er utgangspunktet. Man må ha riktig utgangspunkt for at resten skal komme på plass.

Selvsagt er det mye mer som kan sies om dette, men denne tråden tar for seg selve grunnlaget for all vektregulering. Og dette grunnlaget kan ikke bestrides.

Problemet til mange KVINNER, er at de etter svangerskap og fødsler ofte får helt fucka forbrenning som følge av hormonsvingninger og lignende. Jeg personlig har svingende stoffskifte som er vanskelig å medisinere, samt astma som krever at jeg går på kortison (samler vann i kroppen, får måneansikt og går opp i vekt), og hormonell ubalanse som gjør at min forbrenning er veldig lav. Det sier seg selv at å ligge under 1200 kcal per dag HVER dag resten av livet, ikke er bærekraftig i en aktiv hverdag med barn, jobb, aktiviteter, trening og plikter. Derfor har jeg slått meg til ro med at jeg er lettere overvektig og har stygg kropp.

Anonymkode: 7c479...535

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg personlig har svingende stoffskifte som er vanskelig å medisinere, samt astma som krever at jeg går på kortison (samler vann i kroppen, får måneansikt og går opp i vekt), og hormonell ubalanse som gjør at min forbrenning er veldig lav. 

Det hørtes ut som en veldig vanskelig situasjon! Jeg har også astma, bruker en sterk inhalasjonsmedisin med kortison. Egentlig kols-medisin. Er det inhalasjonsmedisin du tar også, eller tar du kortisonpiller? Jeg har lurt på om  inhalasjonsmedisinen jeg tar kan være grunnen til at jeg har så kraftig apetitt. 

Anonymkode: 28321...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafamiglia skrev (23 timer siden):

Hvorfor er det ikke relevant?

Om man har en blind tro på kaloritelling, er 100 kalorier iskrem det samme som 100 kalorier kyllingfilet. Og det stemmer faktisk ikke.

Det er ingen som har sagt noe om at man skal spise bare iskrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (1 minutt siden):

Det er ingen som har sagt noe om at man skal spise bare iskrem.

Nei. Og det var heller ikke poenget mitt her. Poenget var at 100 kalorier fra is ikke er det samme som 100 kalorier fra kyllingfilet. De to matvarene tas imot på vidt forskjellig måte i kroppen.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det hjelper ikke at det på et rent fysisk plan koker ned til energi inn minus energi ut.

Det er som å si at god økonomi kommer av å tjene mer og/eller bruke mindre. Det er jo helt sant, og du kan få bedre økonomi ved å kjøpe mindre og jobbe mer. Men det som virkelig teller er å investere pengene du har på en lur måte. For eksempel i fond eller ved å ta utdanning, skifte jobb, bytte bank osv osv. Hva er vitsen med å terpe på kalorier når det helt åpenbart ikke forteller oss noe som virkelig er nyttig? Ja, det virket for deg, og ut fra det du skriver kuttet du ned på ett eller annet - om det var kjøtt, grønnsaker eller seigmenn forteller du ikke - men så mener du øyensynlig at det ikke spiller noen rolle, fordi kroppen behandler absolutt alt du spiser hundre prosent likt: som energi.

Hvis man tror at god økonomi kommer av å stappe pengene i puta (for man ser jo at puta blir større av å stappe den med penger, så da må jo det bety at man får god økonomi, og dette blir da som troen på fasting) så kommer man ingen vei fordi man ikke skjønner det grunnleggende om økonomi.

For å ta de riktige økonomiske valgene må man skjønne grunnlaget. Akkurat som med vektnedgang/vektregulering.

Kalorier forteller oss at det er kaloribalansen som avgjør om man går opp eller ned i vekt. Man kan gå ned i vekt på bare seigmenn så lenge man ligger i kaloriunderskudd. Slikt er testet ut flere ganger. Men det er altså ikke trådens tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nei, og det er dessuten irrelevant. Poenget er å forstå hvorfor man går ned i vekt. Når man først skjønner selve grunnlaget så kan man gå videre.

Faktum er at man kan gå ned i vekt ved å bare spise sjokolade, så lenge man inntar færre kalorier enn man forbrenner. Men det er ingen som sier at det er lurt å gjøre.

Sitat

Vi blir overvektige fordi vi inntar flere kalorier enn vi forbrenner.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette er jeg til dels enig i. Jeg har alltid lagt på meg lett. Vært toppidrettsutøver og trent både 5-10 ganger i uken, kamper hver eneste helg etc. og måtte likevel passe på hva jeg spiste. Når jeg sluttet av laget og spiste «normalt» gikk jeg fort opp 10 kilo på et år- og dette var som 19 åring.

alle i min familie er overvektig- ikke ekstrem fedme eller sykelig men 10-20 kg ekstra. Holder jeg meg helt borte fra korn, ris og up mat, så raser jeg jevnt og trutt ned til en ideal vekt som likevel er 5-10 kg over BMI. Jeg må spise rigid tradisjonskost og holde meg under 40-60 karbohydrater for dagen eller så legger jeg på meg.

dette er genetisk uten tvil. 

Anonymkode: 786c7...35e

Du legger på deg hvis du inntar flere kalorier enn du forbrenner. Dette er forskningen klar og tydelig på. Du vil aldri gå opp i vekt hvis du spiser mye karbohydrater men fortsatt har et kaloriunderskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Problemet til mange KVINNER, er at de etter svangerskap og fødsler ofte får helt fucka forbrenning som følge av hormonsvingninger og lignende. Jeg personlig har svingende stoffskifte som er vanskelig å medisinere, samt astma som krever at jeg går på kortison (samler vann i kroppen, får måneansikt og går opp i vekt), og hormonell ubalanse som gjør at min forbrenning er veldig lav. Det sier seg selv at å ligge under 1200 kcal per dag HVER dag resten av livet, ikke er bærekraftig i en aktiv hverdag med barn, jobb, aktiviteter, trening og plikter. Derfor har jeg slått meg til ro med at jeg er lettere overvektig og har stygg kropp.

Hvis man har medisinske utfordringer så må man ta det separat. Da kan det være at man har lavere forbrenning, og da må man naturligvis ta hensyn til dette når man inntar kalorier. Men det motsier ikke det faktum at vektregulering skjer via kaloribalansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafamiglia skrev (5 minutter siden):

Nei. Og det var heller ikke poenget mitt her. Poenget var at 100 kalorier fra is ikke er det samme som 100 kalorier fra kyllingfilet. De to matvarene tas imot på vidt forskjellig måte i kroppen.

Da snakker du altså om noe annet enn det som er tema her. Den termiske effekten er sikkert fin å diskutere, men ikke før man har fått det inn i hodet at kaloribalansen er det som teller når man skal regulere vekt.

Energien som brukes til forbrenning av kalorier blir naturligvis en del av kaloribalansen.

Men lag heller en egen tråd, for du beveger deg vekk fra temaet, som kun er ment å være det helt grunnleggende. Det man må skjønne før man gjør noe som helst annet.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (10 minutter siden):

Da snakker du altså om noe annet enn det som er tema her. Den termiske effekten er sikkert fin å diskutere, men ikke før man har fått det inn i hodet at kaloribalansen er det som teller når man skal regulere vekt.

Energien som brukes til forbrenning av kalorier blir naturligvis en del av kaloribalansen.

Men lag heller en egen tråd, for du beveger deg vekk fra temaet, som kun er ment å være det helt grunnleggende. Det man må skjønne før man gjør noe som helst annet.

Jeg skjønner ikke hva det er du driver på med i denne tråden. For det er absolutt ingen som bestrider det faktum at kalorier inn/kalorier ut er det som bestemmer om hvorvidt man legger på seg eller går ned i vekt.

Det folk er uenige med deg i, er at det i praksis er lett å ha kontroll på dette, og å kunne drive med noe slags "kaloriregnskap". For slik er det ikke.

Endret av Lafamiglia
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Lafamiglia skrev (På 30.7.2024 den 21.39):

Jeg skjønner ikke hva det er du driver på med i denne tråden. For det er absolutt ingen som bestrider det faktum at kalorier inn/kalorier ut er det som bestemmer om hvorvidt man legger på seg eller går ned i vekt.

Det folk er uenige med deg i, er at det i praksis er lett å ha kontroll på dette, og å kunne drive med noe slags "kaloriregnskap". For slik er det ikke.

Jo, kaloriregnskap fungerer helt fint. Men det er bare en av flere måter å oppnå kaloriunderskudd på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jabx skrev (1 time siden):

Jo, kaloriregnskap fungerer helt fint. Men det er bare en av flere måter å oppnå kaloriunderskudd på.

I teorien har du selvsagt rett, men i praksis er det ikke like enkelt.

Ta meg for eksempel.

Ut i fra alder, høyde, vekt og aktivitetsnivå er vedlikeholdsnivået mitt ca 1400 kcal/dag.

I tillegg går jeg på medisiner som klusser ned hormoner og reduserer forbrenningen, og som gjør at mitt vedlikeholdsnivå har blitt redusert med ca 15-20%.

Hvis jeg ikke teller kalorier er det ikke en sjanse i havet for at jeg ikke går opp i vekt.

For meg finnes det bare en måte å oppnå kaloriunderskudd, og det er kaloritelling. 

Anonymkode: 9cd91...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.7.2024 den 22.53):

Alle vet vel dette.

Faste er i vinden, og det kan hjelpe noen, men samtidig så ser jeg jo rundt meg på familie, venner og kollegaer som er slanke - alle har ulike kosthold. Eneste fellesnevneren er at de ikke spiser mer enn de forbrenner. F.eks min bestevenninne som har veid nøyaktig det samme i 20 år. Hun spiser frokost - lunsj - middag - kvelds. Pluss snacksing. Men mye mindre porsjoner enn jeg blir mett av. For meg så er det lettere å gå ned i vekt/holde vekten ved å spise meg skikkelig mett 2 ( noen ganger 3)  ganger til dagen). Men så har jeg jo slitt med overvekt, og det har aldri hun, så jeg må være mer bevisst enn henne. 

Cluet er vel å finne et kosthold man skal leve med resten av livet. Og tenke livsstil og ikke midlertidig diett. 

Anonymkode: 256c3...d5c

Færre enn du tror vet dette. Det er en grunn til at plenty av folk sier "jeg kan ikke gå ned i vekt, det er genetisk" og "jeg legger på meg bare jeg ser på sjokolade". Det er fordi de ikke har kunnskap om hvordan vektnedgang faktisk fungerer

Angående fasting så vil jeg også anbefale det. Jeg prøver å holde meg til 14-16 timer i døgnet, men også prøve å ta 24 timers faste i blant. Da går vekta raskt ned, så lenge jeg ikke overspiser etter 24 timers faste og dropper faste resten av uka etter en 24 timers en. 

Anonymkode: d5e5c...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafamiglia skrev (På 29.7.2024 den 21.11):

På 60-tallet var "ingen" overvektige. Det var dessuten heller "ingen" som prøvde å følge med på hvor mange kalorier de fikk i seg. Vi må komme oss tilbake dit, tenker jeg. Da var det kroppens egne metthets-signaler (og sult-signaler) som styrte, og det var heller ikke mengder av billig og dårlig mat på alle kanter, sånn at det var veldig mye enklere å bare spise det kroppen trenger.

"Ser vi endel tiår tilbake, viser statistikken at på 1960-tallet hadde fem prosent av norske menn i 40-årene fedme. Blant kvinnene ble fedme redusert fra 13 til 7 prosent fra 1960-tallet frem til slutten av 1970-tallet, før det begynte å øke igjen fra 1980"

Folk var overvektige før også. Men ikke så mange som i dag da. 

Kilde: https://nhi.no/kosthold/overvektfedme/flere-med-fedme-eller-overvekt-enn-normalvektige-i-norge

Anonymkode: d5e5c...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
jabx skrev (På 27.7.2024 den 20.45):

Det virker som dette med vektnedgang overkompliseres, og dermed blir folk forvirret og tror at de må følge en eller annen spesifikk metode for å gå ned i vekt.

Men fundamentet er faktisk ganske enkelt: Man går ned i vekt når man forbrenner flere kalorier enn man inntar. Man går opp i vekt når man inntar flere kalorier enn man forbrenner.

Nøkkelen til vektnedgang er kaloriunderskudd. Balansen mellom kalorier inn/ut.

Først når man forstår dette og har det som utgangspunkt, så kan man ta gode valg for å oppnå målet, som er kaloriunderskudd og dermed vektnedgang.

Så hvordan oppnår man kaloriunderskudd? Det er flere måter å gjøre det på, og her er noen:

• Telle kalorier: Du vil nå kunne ha kontroll på ca. hvor mye kalorier du får i deg, og kan justere det etter ditt beregnede daglige kaloriforbruk. Dette er nok noe som er vanskelig å gjøre på permanent basis, men å telle kalorier en periode kan gi deg litt bedre innsikt i hvor mange kalorier som er i ulike typer mat. Dette kan gjøre det enklere for deg å gjøre gode valg for deg selv.
  • Velge mindre kaloritett mat: Gjør deg mett med færre kalorier.
  • Unngå/kutte ned på hurtigmat eller ultraprosessert mat: Relatert til å velge mindre kaloritett mat. Hurtigmat er ofte ultraprosessert, og er gjerne noe det er lett å overspise på. Mat du lager selv fra bunnen vil sannsynligvis være noe du ikke overspiser.
  • Bevisst øke inntaket av proteiner og fiber: Gir økt metthetsfølelse. Er også som regel mindre kaloritett (men ikke nødvendigvis). Proteiner har også positiv effekt på opprettholdelse av muskler, og muskler bidrar til forbrenning.
  • Hoppe over måltider ("fasting"): Ett eller flere måltid mindre gjør det mer sannsynlig at du inntar færre kalorier. Det forutsetter at du ikke kompenserer for dette ved å gjøre gjenværende måltider tilsvarende større.

Det du absolutt ikke må gjøre er å falle for alle "magiske" triks, som for eksempel fasting som påstås å være noe som i seg selv gir vektnedgang. Det gjør ikke det. Dersom du fortsatt inntar flere kalorier enn du forbrenner vil du fortsatt gå opp i vekt selv om du faster.

Fasting gir heller ingen helsegevinst i seg selv. Forskning viser at alle helsegevinster man ser ved fasting kommer fra selve vektnedgangen, ikke fra det at man hopper over måltider.

Ulike dietter, som lavkarbo og annet, gir også vektnedgang hvis man oppnår kaloriunderskudd. Men jeg kommer ikke til å anbefale slike dietter fordi de gjerne er basert på ren gjetning og uten vitenskapelig grunnlag.

Så igjen: Glem magi og fantastiske påstander rundt ulike dietter. Det er kaloribalansen som er nøkkelen, og det er måten du kommer dit på er nøkkelen her. Velg noe du kan leve med over lang tid.

Jepp, den magiske kalioritellingen som har fungert siden 70 tallet og gjør oss slankere og slankere… 
det er kaloribalansen ( eller energibalansen ) som er nøkkelen ja. Og det er derfor du bommer. Over tid vil få klare og holde lavt energiinntak inn. Energi ut er viktigere. Det er derfor kaloritellerne må slanke seg hvert år. Hadde de spist mat kroppen var fornøyd med hadde ikke kroppen spart på energien. Når du setter kroppen i « matmangel og sult» modus vil kroppen spare på det livsviktige fettet for alt det er verdt. Så må du spise mindre og mindre og mindre. 
det er jo bare tykke folk som teller kalorier? Hvorfor? Jeg var lubben med kaloritelling jeg var opplært til inntil for 20 år siden. Orket ikke mer. Begynte og spise. Sluttet og slanke meg.  Gikk ned i vekt og ble der. Synes det er fascinerende at det er tykke kaloritellere på slanker’n som alltid best vet hva andre skal spise. 

Anonymkode: 91ca6...321

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (På 28.7.2024 den 18.03):

Nei, i dette forumet er det en utbredt misforståelse at man kan gå ned i vekt på kalorioverskudd, eller opp i vekt på kaloriunderskudd. Mange tror at fasting i seg selv gir helseeffekter og vektnedgang, når det i realiteten er det at fasting gjør det mer sannsynlig at man oppnår kaloriunderskudd.

Ja, man har forskjellig appettitt. Noen blir mye raskere mett enn andre. Disse har lettere for å gå ned i vekt/holde vekta nede fordi det er lite sannsynlig at de overspiser.

Nei, det du ikke forstår er at det går mer energi ut om en forlenger nattefasten . Det er opphenget i energi inn uten og se på energi ut som gjør folk tykke. Ja, det gir helseeffekt, når du sover ( og faster ) jobber kroppen med og forbedre helsen din / kvitte seg med sykdom, og den jobbben  forbrenner en del energi også. Det er jo en grunn til at du forbrenner mer energi når du sover enn når du sitter våken på en stol?  Når du spiser frokost med en gang du står opp stopper du denne prosessen. Så ja, med fasting er det lettere og komme i energi underskudd, fordi du kan komme i underskudd med større inntak også. Altså hvis du forlenger nattefasten og forbrenner 500 kcal mer i døgnet, kan du også spise 500 kcal mer i døgnet og være i energibalanse. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (På 4.10.2024 den 8.39):

Kaloriegnskap fungerer ikke fint for alle, heller for de færrests vil jeg si. Det er jo de samme som teller kalorier etter jul og før sommerferien hvert år? Så hvordan har det fungert? 
kaloribehovet varierer jo også, så og lytte til kroppen gjennom hele året og hele livet vil alltid fungere bedre enn regnskap. Det rareste med de som bedriver kaloriregnskap er jo at de spiser når de ikke er sultne også , fordi det står i regnskapet 100 kcal til mellommåltid så de må skynde seg og spise en banan. Kan de ikke heller spise noe mer en dag de faktisk er sultne ? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jepp, den magiske kalioritellingen som har fungert siden 70 tallet og gjør oss slankere og slankere… 
det er kaloribalansen ( eller energibalansen ) som er nøkkelen ja. Og det er derfor du bommer. Over tid vil få klare og holde lavt energiinntak inn. Energi ut er viktigere. Det er derfor kaloritellerne må slanke seg hvert år. Hadde de spist mat kroppen var fornøyd med hadde ikke kroppen spart på energien. Når du setter kroppen i « matmangel og sult» modus vil kroppen spare på det livsviktige fettet for alt det er verdt. Så må du spise mindre og mindre og mindre. 
det er jo bare tykke folk som teller kalorier? Hvorfor? Jeg var lubben med kaloritelling jeg var opplært til inntil for 20 år siden. Orket ikke mer. Begynte og spise. Sluttet og slanke meg.  Gikk ned i vekt og ble der. Synes det er fascinerende at det er tykke kaloritellere på slanker’n som alltid best vet hva andre skal spise. 

Det er ikke noe magisk ved kaloritelling, og jeg sier ikke engang at man må telle kalorier.

Det er uansett omtrent ingen som teller kalorier.

Men hvis du faktisk gjør det, og du følger opp slik at du har et kaloriunderskudd, så vil du gå ned i vekt. Det er fysisk umulig å ikke gå ned i vekt på et kaloriunderskudd.

Hvis noen påstår de teller kalorier men ikke går ned i vekt så er det fordi de ikke har et kaloriunderskudd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...