Gå til innhold

Altfor dyrt å dø

Surpomp

Anbefalte innlegg

minimymlen skrev (2 timer siden):

Selv om den avdøde etterlater seg arv betyr det ikke at de etterlatte har tilgang til kontoer eller lignende når begravelse skal bestilles og betales

Jo, det er ganske lett å få tilgang til. Det får man ganske raskt også. Arv tar lenger tid. Regningen til begravelsen sender man bare til banken og de trekker det direkte fra konto. Formuesfullmakt for å få oversikt over kontoer får man raskt også. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trøndere1 skrev (6 timer siden):

Utrolig sjelden i dag at det ikke er verdier i boet til avdøde som kan dekke begravelse. 

Det er en del som er gift eller samboere hvor ektefelle/partner kan bli sittende igjen og få problemer med å beholde hjemmet sitt - selv om den som døde i utgangspunktet hadde nok verdier til begravelsen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minimymlen skrev (8 timer siden):

Det kan ta tid med arveoppgjør, så det er gjerne en utfordring for de etterlatte å legge for for de store kostnadene som oppstår i forbindelse med begravelsen. Selv om den avdøde etterlater seg arv betyr det ikke at de etterlatte har tilgang til kontoer eller lignende når begravelse skal bestilles og betales. 

Når det gjelder begravelsesbyråer har jeg inntrykk av at de prøver å informere godt om hvilke mulighet som finnes og at det for eksempel er mye å spare på å velge en billig kiste. 

Det er sårt å lese om folk som sparer til egen begravelse, og etterlatte som må opprette spleis for å ha råd til gravstein. 

Så forferdelig «sårt» er det ikke med alle disse spleisene. Jeg nekter å tro at så mange mennesker som sagt etterlater sett tett innpå kr null ved død, inkludert gjenstander med verdi, selv om jeg selvfølgelig vet at noen bor i kommunale boliger med bøttevis med gjeld. Men det er NOEN og langt ifra hele den gjengen som «gjerne vil ha litt penger» på spleis, til verdens beste mormor sin begravelse, sånn før de skal selge leiligheten, Toyota leafen, dele ut pelskåpe, chesterfield og gullsmykker til de arveberettigede. Nei, ikke veldig sårt.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er spørsmålet, forventer folk virkelig at staten skulle tatt denne regninga? Fordi de «betaler skatt»? Fordi en gjerne vil bruke disse pengene på noe annet gøy enn en gravferd? Mange har livsforsikringer som tilsier solide utbetalinger hvis en dør før en viss alder og, i tillegg til kanskje bolig og verdifulle gjenstander. Hvorfor skal en da sutre og gnåle om spleis til den beste mammaen i verden, bestefar, what not, sin gravstein, ta nå og betal selv da! 

Spleis ved brå dødsfall hos små barn, eller små barn som har mistet en av foreldrene i sykdom/ulykke blir noe helt annet, helt topp hvis de som familie får tatt en sydentur sammen etter en traumatisk bortgang. Noe veldig annet! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi bemerket oss da vi fikk regning/kvittering etter vårt barns begravelse, var hvor mye begravelsesbyrået tar seg betalt for båretransport. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som gjorde dette til 100k. Kan jeg spørre hva som inngår i disse 100k? 

Altså hvilken del er dyrt? Presten? Kisten? Plassen? Eller er det alt?

Jeg spør fordi det er nok ikke altfor mange år til vi må gjennom det igjen. Jeg sto for en begravelse sist i 2006, og det kom på "bare" 20k, ( utenom stein) men er det noe man kan spare på der? Altså f eks kun ha minnestund, kremering Vs gravlegging sånne ting? 

Gruer meg kjenner jeg 😢

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Perfume skrev (1 minutt siden):

Dere som gjorde dette til 100k. Kan jeg spørre hva som inngår i disse 100k? 

Altså hvilken del er dyrt? Presten? Kisten? Plassen? Eller er det alt?

Jeg spør fordi det er nok ikke altfor mange år til vi må gjennom det igjen. Jeg sto for en begravelse sist i 2006, og det kom på "bare" 20k, ( utenom stein) men er det noe man kan spare på der? Altså f eks kun ha minnestund, kremering Vs gravlegging sånne ting? 

Gruer meg kjenner jeg 😢

Du kan egentlig tenke at alt du gjør koster. Syning, stell, transport av avdøde, kiste og evt urne, blomster, organist og solist i kirken, tiden til begravelsesbyrået, opptrykk av «bladene» til seremonien osv. 

Dersom du vet at du skal gjennom dette ville jeg spart mest mulig fremover. Selv om man kan gjøre det rimeligere, kommer det til å koste mye, dessverre. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (2 minutter siden):

Du kan egentlig tenke at alt du gjør koster. Syning, stell, transport av avdøde, kiste og evt urne, blomster, organist og solist i kirken, tiden til begravelsesbyrået, opptrykk av «bladene» til seremonien osv. 

Dersom du vet at du skal gjennom dette ville jeg spart mest mulig fremover. Selv om man kan gjøre det rimeligere, kommer det til å koste mye, dessverre. 

Jeg har heldigvis litt buffer, og jeg vet at min forelder også selv sparer til det, men vi har ikke 100k satt av det til det, så du har helt rett.

Det skal gjøres!

Trist at det er sånn.. Alle skal jo dø, men at noen som ikke har særlig skal ruineres av å miste sin ettellerannet, det er grusomt 🥺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (9 minutter siden):

Jeg har heldigvis litt buffer, og jeg vet at min forelder også selv sparer til det, men vi har ikke 100k satt av det til det, så du har helt rett.

Det skal gjøres!

Trist at det er sånn.. Alle skal jo dø, men at noen som ikke har særlig skal ruineres av å miste sin ettellerannet, det er grusomt 🥺

Ja, det er veldig leit. Jeg forstår at det koster og at ingen skal gå i tap, men det er allikevel veldig trist. Bare de transportkostnadene, vi ble faktisk sjokkerte. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (9 minutter siden):

Ja, det er veldig leit. Jeg forstår at det koster og at ingen skal gå i tap, men det er allikevel veldig trist. Bare de transportkostnadene, vi ble faktisk sjokkerte. 

Hva kostet transporten?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (2 minutter siden):

Hva kostet transporten?? 

På regningen vår sto det litt over 14.000 kroner, for å transportere kisten fra kirken til krematoriet, litt under 15 km. Vi fikk det dekket siden barnet vårt var under 18 år da det døde, men pårørende til voksne må jo betale det selv, og noen har helt sikkert lengre transportavstander også. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge foreldrene mine døde med 15 dagers mellomrom i september i fjor og vi betalte totalt 80.000 kr for 2 begravelser og 1 gravstein.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

N-trønderpia skrev (16 minutter siden):

Begge foreldrene mine døde med 15 dagers mellomrom i september i fjor og vi betalte totalt 80.000 kr for 2 begravelser og 1 gravstein.

Det sammenfaller greit med prisen jeg betalte for min far. Kostet vel i overkant av 40000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Melus skrev (43 minutter siden):

På regningen vår sto det litt over 14.000 kroner, for å transportere kisten fra kirken til krematoriet, litt under 15 km. Vi fikk det dekket siden barnet vårt var under 18 år da det døde, men pårørende til voksne må jo betale det selv, og noen har helt sikkert lengre transportavstander også. 

Dette er et eksempel på kostnader jeg ikke ville tenkt på eller visst om fordi dette ikke har vært en del av gravferdene jeg har vært involvert i. Der har enten krematoriet eller kirkegård vært i umiddelbar nærhet til kirken eller kapellet seremonien har vært avholdt. Dette er vel også et eksempel på hvor ulikt det kan slå ut basert på hvor man bor og hvilke muligheter som finnes der seremonien skal avholdes. 

Forferdelig at dere mistet et barn ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (58 minutter siden):

❤️ Kondolerer forresten.. 

Å herre, det var enorm sum! Hvordan i alle dager kan de rettferdiggjøre en slik sum 😵 1000 kroner kilometern?! Det er jo ran.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at begravelse er god forretning. 
Jeg organiserte nylig en begravelse, og det var mange penger.

Det som irriterte meg mest var å betale til kirken. Tror det var 15.000 om jeg husker riktig. Vet egentlig ikke helt hva som var inkludert der. Tror det var graven, for x antall år. Mulig det var for graving, og prest og organist også? 
Føler vel egentlig at vi ikke bør betale til kirken. Det bør være gratis. Samme med disse enkle hvite kistene.

Om man ønsker blomster, musikk, kiste i eik, kan man godt betale ekstra, men basic bør være gratis. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
minimymlen skrev (2 timer siden):

Dette er et eksempel på kostnader jeg ikke ville tenkt på eller visst om fordi dette ikke har vært en del av gravferdene jeg har vært involvert i. Der har enten krematoriet eller kirkegård vært i umiddelbar nærhet til kirken eller kapellet seremonien har vært avholdt. Dette er vel også et eksempel på hvor ulikt det kan slå ut basert på hvor man bor og hvilke muligheter som finnes der seremonien skal avholdes. 

Forferdelig at dere mistet et barn ❤️ 

Det er nok mange som ikke er klar over alle kostnader, og det er godt mulig begravelsesbyråene bør være flinkere til å opplyse om dem. 
Vi tenkte feks ikke over at det koster penger å møte opp på sykehusets stillerom for syning/kle på barnet sitt og legge det i kisten etter obduksjon. Nå husker jeg ikke hva den kostnaden var på, men alt man gjør etter et dødsfall koster penger. 

Om man ønsker å holde kostnadene på et absolutt minimum kan man velge å holde minnestund på krematoriet. 

Perfume skrev (2 timer siden):

❤️ Kondolerer forresten.. 

Å herre, det var enorm sum! Hvordan i alle dager kan de rettferdiggjøre en slik sum 😵 1000 kroner kilometern?! Det er jo ran.. 

Det er veldig mye penger. Og dette var bare én transport, vi kjørte barnet vårt selv fra sykehuset og hjem, og fra hjemmet til kirken. Som skrevet fikk vi det dekket, men med voksne har man ikke muligheten til å velge å transportere kisten selv, og man får vel heller ikke dekket transport. 

Madame Butterfly skrev (46 minutter siden):

Det er ingen tvil om at begravelse er god forretning. 
Jeg organiserte nylig en begravelse, og det var mange penger.

Det som irriterte meg mest var å betale til kirken. Tror det var 15.000 om jeg husker riktig. Vet egentlig ikke helt hva som var inkludert der. Tror det var graven, for x antall år. Mulig det var for graving, og prest og organist også? 
Føler vel egentlig at vi ikke bør betale til kirken. Det bør være gratis. Samme med disse enkle hvite kistene.

Om man ønsker blomster, musikk, kiste i eik, kan man godt betale ekstra, men basic bør være gratis. 

Det ville nok ikke gått rundt på noen måte om det var gratis. Presten skal ha lønn, arbeiderne som graver skal ha lønn, kistene koster penger å produsere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Melus said:

Det ville nok ikke gått rundt på noen måte om det var gratis. Presten skal ha lønn, arbeiderne som graver skal ha lønn, kistene koster penger å produsere. 

Det er mange ting som er dekket i landet vårt. Inkludert det å bli født. Det burde også være dekket å dø. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (5 minutter siden):

Det er mange ting som er dekket i landet vårt. Inkludert det å bli født. Det burde også være dekket å dø. 

Joda, men pengene må komme fra et sted. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt til samboeren min at begravelsen min skal være så være så billig som overhode mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...