Gå til innhold

Periodisk faste/få måltider, men klarer ikke spise store nok porsjoner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har tidligere klart å spise 3 måltider om dagen, og ikke noe innimellom, og jeg følte meg veldig bra da! Mer energi, bedre fordøyelse (har ibs og pcos)

Nå vil jeg gjøre det igjen, men sliter med å få god nok matlyst til å spise store nok, sunne måltider. Jeg blir fort kvalm og "mett", men blir sulten igjen etter en time. Nå lagde jeg meg en god porsjon havregrøt med masse sunt inni, men klarte knapt å spise halve før jeg var kvalm på en måte. Men frukt, lyst brød, ris og slik kan jeg spise masse av. Selv om jeg blir kvalm og "mett" av havregrøten så kunne jeg lett spist 1/4 vannmelon eller noe sånn etterpå. Noe søtt og friskt. 

Så problemet mitt er altså at jeg blir fort sulten igjen når jeg ikke klarer å spise mer enn litt havregrøt/kjøtt/egg/slike ting. Hadde det ikke sånn sist, men nå er det sånn.

Noen som har tips? Må jeg bare venne meg til det? Har småspist masse usunt i de siste mnd fordi jeg har hatt det sånn.

Anonymkode: 0d9f9...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du nok fett? Det var min utfordring. Eg drakk gjerne mct olje reint for å få opp kcal og fett mengde. Peanøttsmør på havregrøt, eller smør. Et egg i for proteiner. Det gjelder å finne de små triksene så er det latterlig enkelt å få nok kcal. Om problemet er at du blir for sulten igjen ville jeg kanskje drikket vann til den sulten var vekke, eventuelt jobbet litt for å få større vindu enn en time. Dessuten om du er i startfasen vil kroppen sende signaler, som endres etter en hvis tid om en er konsekvent:)

Anonymkode: 49124...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som meg😬 

Eier ikke matlyst omtrent når det kommer til "skikkelig mat", men å småspise alt mulig, eller mat med pasta og ris er ingen problem🙄

Prøver å ta meg i nakken, og spiser gjerne grove knekkebrød med noe "sunt" på når jeg er sulten igjen. Ofte middag jeg sliter med. Knekkebrød er lettere å få ned enn kjøtt, egg og fisk😬 

Anonymkode: 57088...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Har du nok fett? Det var min utfordring. Eg drakk gjerne mct olje reint for å få opp kcal og fett mengde. Peanøttsmør på havregrøt, eller smør. Et egg i for proteiner. Det gjelder å finne de små triksene så er det latterlig enkelt å få nok kcal. Om problemet er at du blir for sulten igjen ville jeg kanskje drikket vann til den sulten var vekke, eventuelt jobbet litt for å få større vindu enn en time. Dessuten om du er i startfasen vil kroppen sende signaler, som endres etter en hvis tid om en er konsekvent:)

Anonymkode: 49124...435

Prøver å få i nok fett i de måltidene. Hadde både peanøttsmør, egg og frø i grøten nå..

Men vanligvis har jeg fått i meg for lite fett! Opplevde f.eks. at et tonnevis av fot/håndvorter ble borte da jeg starta å spise smør for 10 år siden, så var nok tegn på at jeg trengte mer fett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har tidligere klart å spise 3 måltider om dagen, og ikke noe innimellom, og jeg følte meg veldig bra da! Mer energi, bedre fordøyelse (har ibs og pcos)

Nå vil jeg gjøre det igjen, men sliter med å få god nok matlyst til å spise store nok, sunne måltider. Jeg blir fort kvalm og "mett", men blir sulten igjen etter en time. Nå lagde jeg meg en god porsjon havregrøt med masse sunt inni, men klarte knapt å spise halve før jeg var kvalm på en måte. Men frukt, lyst brød, ris og slik kan jeg spise masse av. Selv om jeg blir kvalm og "mett" av havregrøten så kunne jeg lett spist 1/4 vannmelon eller noe sånn etterpå. Noe søtt og friskt. 

Så problemet mitt er altså at jeg blir fort sulten igjen når jeg ikke klarer å spise mer enn litt havregrøt/kjøtt/egg/slike ting. Hadde det ikke sånn sist, men nå er det sånn.

Noen som har tips? Må jeg bare venne meg til det? Har småspist masse usunt i de siste mnd fordi jeg har hatt det sånn.

Hvorfor spiser du ikke bare flere måltider da? Snakk med legen om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å spise så mye karbohydrater som du gjør høres ikke forenelig ut med få måltider. Støtter mer proteiner og sunt fett? Når jeg spiser egg, avokado og kjøttpålegg til frokost så må jeg påminnes å spise mat i lunsjtider. Blir ikke sulten.

Anonymkode: 40169...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...