Gå til innhold

Er badene for små?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For små??? Virkelig ikke 

Anonymkode: b8158...416

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):


En får ikke installert heis for midlertidig behov.

Anonymkode: 6078a...9b4

Nei, nå snakker jeg om nybygg. Altså siden det var snakk om krav til nybygg. Man kan velge å ha funksjonene på flere flater om man ønsker og heller investere i en heis. 

Skal man derimot få noe dekket av NAV så er det trappeheis eller lignende. Det har ikke noe med krav til nybygg å gjøre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mitt forrige bad var på 1,5 kvm, og der var planløsningen godt gjennomtenkt, så selv med vaskemaskin føltes det aldri trangt.  

Anonymkode: 2ce9e...fed

Ø, hæ? Dette må være tull. En vaskemaskin er 60x60cm, dvs. den tar 0,36m2 gulvplass. De aller minste dusjkabinettene er 70x70, altså 0,49m2. Da siter du igjen med 0,65m2 som skal dekke toalett og servant. Det kan ikke være mulig, så sant det ikke var campingvognløsning med toalettet inne i dusjen og nedfellbar servant. Og i et 70x70 kabinett er det knapt mulig for høye personer å vaske seg. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (39 minutter siden):

Nei, nå snakker jeg om nybygg. Altså siden det var snakk om krav til nybygg. Man kan velge å ha funksjonene på flere flater om man ønsker og heller investere i en heis. 

Skal man derimot få noe dekket av NAV så er det trappeheis eller lignende. Det har ikke noe med krav til nybygg å gjøre. 

Mulig jeg misforstår deg, i så fall beklager jeg. Men det er jo ikke noe generelt krav til heis i nybygg  dersom man fordeler funksjonene i huset på flere etasjer? Ikke i vanlige eneboliger til privatpersoner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er funksjonshemmet og har hjelpemidler. Jeg er i 30 årene nå. Jeg er vokst opp i et hus fra 1940, hvor det var bittesmå separert bad og toalett. Ikke plass til vanlig vask på toalettet, og lengden på badet var lengden var et standard badekar. Kun plass til vanlig vask ved siden av i bredden. Vaskerom i kjelleren. 
Min mor målte når jeg ble dårligere og det gikk akkurat inn en doforhøyer på toalettet, men da vanskelig å lukke døren, særlig som funksjonshemmet.
Jeg vil si utforming har mye å si her. Her jeg bor så går det akkurat inn en doforhøyer så døren kan lukkes. Mye større bad, men helt klart ikke tenkt over at det evt skal inn hjelpemidler. Det er ikke plass til stor dusjstol i kabinettet, men kommunen hadde en dusjkrakk som passet perfekt. Jeg er ikke så stor, så for meg holder det plenty. 
Jeg tenker på alle de små badene det var før, og hvor mange som faktisk klarte seg lenge hjemme da også. Flere besteforeldre hos meg fikk tilrettelagte bad, mens en måtte over i annen bolig pga måtte ha rullestol. Det er lurt å tenke over hva som potensielt kan skje, men mye kan løse seg også. 

Jeg hadde droppet dobbel servant ihvertfall på badet beregnet for barna, men det er meg da, ellers høres de store nok ut her, om det er tenkt godt igjennom hvordan de innredes. 

Anonymkode: 81961...62d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hei. 
Vi bygger hus men er usikre på størrelsen på badene. 

Hva mener dere er passe store baderom i et hus med 2 bad? (3 barn og 2 voksne) 
 

Det ene holder til ved barnas rom, det andre er i tilknytning til hovedsoverommet vårt. 
 

Badene er på 5,4 og 6,2. 

Til info er det et eget vaskerom på 9,5. 

Anonymkode: 9a84c...8eb

Vi bygger også hus nå, og jeg synes det høres litt lite ut. Men det avhenger nok veldig av hva dere skaL ha i baderommet. Vi er to voksne med to barn, og har bygget et bad på 10 m2 i L-form ved vårt soverom og ett bad på 6 m2 ved barnas soverom. Vi har også eget vaskerom. 

Anonymkode: a970e...e0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Når de bygger nå, så er det vel krav om plass til snusirkel o.l. på alle rom inkludert bad, så det er vel ikke noe å tenke på, engang? Det er vel også krav om at man må ha alle funksjoner på ett plan. 

Anonymkode: 581e4...786

Det er krav til universell utforming for boliger som har alle funksjoner på ett plan. Dersom du bygger en bolig som ikke har alle funksjoner på ett plan, er det ikke krav om universell utforming. Slik er det for oss. Vi har kjøkken i en annen etasje enn stue og soverom, og derfor gjelder ingen av kravene om universell utforming oss. 

Anonymkode: a970e...e0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelsen er helt fin med enkel servant og skapplass isteden. Dobbel blir bare tull.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jeg å være alene på badet, så det med to vasker er etter min mening bortkastet. Ungene blir også eldre og vil nok ikke dele bad med søsken etter hvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange av de med dobbel vask trenger egentlig det?

Jeg har bodd i hus med det, men vi benyttet svært sjelden badet samtidig, og når vi gjorde det, hadde vi helt fint klart oss med én.

Anonymkode: 37220...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvor mange av de med dobbel vask trenger egentlig det?

Jeg har bodd i hus med det, men vi benyttet svært sjelden badet samtidig, og når vi gjorde det, hadde vi helt fint klart oss med én.

Anonymkode: 37220...cef

Vi har hatt både to vasker og én vask, og på foreldrebadet er det en herlig luksus. Jeg og mannen står opp og legger oss til samme tid, og det er veldig deilig at jeg kan føne håret eller sminke meg samtidig som han klipper skjegget, uten at vi må krangle om plassen foran vasken. Tannpussen klarer vi helt fint fra samme vask, men så skal jeg vaske ansiktet og han er ikke helt ferdig, og så tar han frem barbermaskinen…. Men ser overhodet ikke behovet på barnas bad. De er aldri På badet på samme tid lenger. Det er første mann til mølla og døra blir låst bak dem. Bedre med en større benkeplate med plass til hårføner, rettetang, sminke og alt annet ymse som tenåringsjenter bruker. Også fint å legge fra seg nytt skift på. 

Anonymkode: a970e...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/27/2024 at 3:06 PM, AnonymBruker said:

Store bad er den verste waste of space. Så unødvendig. 

Anonymkode: d51d4...bd5

Jeg lever godt med mine to på 16 og 20 kvm. Forrige eier hadde et digert badekar installert i tillegg til dusj på de 20. I tillegg har vi er gjestetoalett.

Anonymkode: ea3f5...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var ok for barnas bad, men ville laget hovedbadet litt større. 

Kun dusj og enkeltservant på barnas bad. På vårt bad har vi dobbelservant og dobbel dusj slik at vi kan bruke badet samtidig, samt badekar. Badekar er greit med små barn, og da er det godt med litt plass rundt seg og stort bad. Når de blir eldre lover jeg at interessen for bad er 0, og brukes nå kun av meg og mannen for avslapning. 

Anonymkode: b3558...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvor mange av de med dobbel vask trenger egentlig det?

Jeg har bodd i hus med det, men vi benyttet svært sjelden badet samtidig, og når vi gjorde det, hadde vi helt fint klart oss med én.

Anonymkode: 37220...cef

Jeg og mannen "trenger" det daglig. Nå har vi vært på reise i 3 uker, og de fleste badene hadde ikke dobbel servant. Det er ikke så kjekt når man er vant til å ha hver sin. 

Dobbel dusj er også veldig ok, da vi ofte står opp omtrent samtidig. 

Anonymkode: b3558...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kjempebra størrelse på bad? Vi har ett bad på 5 kvm og et på 15 kvm. Det største badet er også kombinert vaskerom.

Anonymkode: 8fec2...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Synes det var ok for barnas bad, men ville laget hovedbadet litt større. 

Kun dusj og enkeltservant på barnas bad. På vårt bad har vi dobbelservant og dobbel dusj slik at vi kan bruke badet samtidig, samt badekar. Badekar er greit med små barn, og da er det godt med litt plass rundt seg og stort bad. Når de blir eldre lover jeg at interessen for bad er 0, og brukes nå kun av meg og mannen for avslapning. 

Anonymkode: b3558...a50

Det er da absolutt ikke nødvendig. 

Jeg hadde også droppet badekar. Hadde badekar da vi bygde, men fjernet det etter noen år for det ble veldig lite brukt. Måtte tørke støv utav det mer enn det ble brukt. 

Dusj er mest brukt og mest praktisk. De fleste jeg kjenner har sammenleggbare små badekar til bruk i dusjen når barna er små. 

To servanter har jeg aldri hatt og ser ikke nødvendigheten med det. 

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Malmfrid skrev (2 minutter siden):

Det er da absolutt ikke nødvendig. 

Jeg hadde også droppet badekar. Hadde badekar da vi bygde, men fjernet det etter noen år for det ble veldig lite brukt. Måtte tørke støv utav det mer enn det ble brukt. 

Dusj er mest brukt og mest praktisk. De fleste jeg kjenner har sammenleggbare små badekar til bruk i dusjen når barna er små. 

To servanter har jeg aldri hatt og ser ikke nødvendigheten med det. Jo større bad, jo mer rengjøring. Jeg for min del foretrekker det lettvint og funksjonelt. Det er ikke størrelsen det kommer an på, men utformingen og innredningen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har gjestedo på 4 kvm, et lite bad på 7,5 og et større bar på 15 samt vaskerom / teknisk rom på 20kvm og syns rommene her er for små.. 

Anonymkode: df08e...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.7.2024 den 10.58):

Her er badet 6 kvm uten eget vaskerom, og det holder i massevis. Har dere eget vaskerom utenom er badene mer enn store nok. Det handler like mye om planløsning og hvordan den er lagt opp, samt møbleringen. Mitt forrige bad var på 1,5 kvm, og der var planløsningen godt gjennomtenkt, så selv med vaskemaskin føltes det aldri trangt.  

Anonymkode: 2ce9e...fed

Del gjerne hvordan et bad på 1,5 kvm var ordnet for å ikke føles trangt...😂 
 

Anonymkode: fa6e8...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har relativt store bad og kan ikke tenke meg noe annet. Men jeg har et veldig stort hus også. Så det har ikke gått på noen bekostning av noe annet her. Vi skal bygge oss hus selv og jeg skal ha store rom for jeg skal tenke på at jeg skal bli gammel der. Og dobbel servant har jeg aldri forstått behovet for. Men heller mere benkeplate. Er mye mere viktigere for meg enn to vasker. 

Anonymkode: cadcf...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...