Gå til innhold

Ville du reist bort en helg fra en baby på 4 måneder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gjorde det. Gikk helt fint. Baby er 1,5 år nå og vi har ikke mistet noe tilknytning :)

Anonymkode: 7822b...b70

Det vet du ikke ennå.

Anonymkode: 62f67...e0f

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På ingen måte!

Jeg får melkespreng bare ved spørsmålet…men jeg ammet i lang tid da…😊😂

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg gjorde det. Gikk helt fint. Baby er 1,5 år nå og vi har ikke mistet noe tilknytning :)

Anonymkode: 7822b...b70

Hater sånne svar. All forskning viser at fravær av primær omsorgsperson for små babyer har klar konsekvens for babyens mentale, fysiske og psykiske helse. Du kan ikke si noe om hvorvidt dette har "gått helt fint" når barnet ditt bare er 1,5 år gammelt! 

Du har åpenbart ikke dybdekunnskap om tilknytning og et objektivt syn på ditt eget barn, så denne typen anekdotisk bevis er meningsløst mot store mengder forskning som sier det motsatte. 

Jeg avviser ikke rollen røyking spiller for lungekreft bare fordi om min bestefar røyket som en skorstein fra han var 10 og sovnet fredelig og frisk inn som 93-åring. 🙄

Til TS:

Jeg ville aldri gjort det nei. Men jeg ønsker mer enn overlevelse for mine barn, jeg gjør mitt beste for å optimalisere fremtidig liv og helse for dem, og der vet vi at spesielt de første 3 årene er ekstremt viktige i forhold til å ta gode valg på barnas vegne. 

Tommelfingerregelen er max 4 TIMER vekk for en 4 mnd gammel baby. Jeg ville tatt med meg babyen i både bryllup og begravelse, eneste unntak ville vært alvorlig sykdom som krevde sykehusinnleggelse, men selv da ville jeg hatt far og baby så nært som mulig så fraværet ble minst mulig. 

Anonymkode: fb2c7...16e

  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Hater sånne svar. All forskning viser at fravær av primær omsorgsperson for små babyer har klar konsekvens for babyens mentale, fysiske og psykiske helse. Du kan ikke si noe om hvorvidt dette har "gått helt fint" når barnet ditt bare er 1,5 år gammelt! 

Du har åpenbart ikke dybdekunnskap om tilknytning og et objektivt syn på ditt eget barn, så denne typen anekdotisk bevis er meningsløst mot store mengder forskning som sier det motsatte. 

Jeg avviser ikke rollen røyking spiller for lungekreft bare fordi om min bestefar røyket som en skorstein fra han var 10 og sovnet fredelig og frisk inn som 93-åring. 🙄

Til TS:

Jeg ville aldri gjort det nei. Men jeg ønsker mer enn overlevelse for mine barn, jeg gjør mitt beste for å optimalisere fremtidig liv og helse for dem, og der vet vi at spesielt de første 3 årene er ekstremt viktige i forhold til å ta gode valg på barnas vegne. 

Tommelfingerregelen er max 4 TIMER vekk for en 4 mnd gammel baby. Jeg ville tatt med meg babyen i både bryllup og begravelse, eneste unntak ville vært alvorlig sykdom som krevde sykehusinnleggelse, men selv da ville jeg hatt far og baby så nært som mulig så fraværet ble minst mulig. 

Anonymkode: fb2c7...16e

Jo, det går helt fint. Dette har jeg også lest om. Pappaen har vært en like stor del av barnets liv som meg. Vi har delt på absolutt alt, bortsett fra amming. Men vårt barn tok også flaske. Et barn blir IKKE skadet av å være et døgn eller to borte fra mor eller far. 

Hvordan kommer mitt barn til å bli som barn, ungdom og voksen da? Hvilke radikale, forferdelige forandringer vil skje?

Min mor brakk armen da jeg bare var noen mnd, og da bodde jeg hos mormor. Hva er det som er galt med meg i dag pga det? Hva er ødelagt i min psyke? 

Anonymkode: 7822b...b70

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Det vet du ikke ennå.

Anonymkode: 62f67...e0f

Ok, så hva kommer til å skje fremover da? Hva bør jeg forberede meg på, og hvem bør jeg kontakte for å få hjelp til å ordne opp i denne forferdelige hendelsen? Bup? Barnevernet? Fastlege?

Anonymkode: 7822b...b70

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det vet du ikke ennå.

Anonymkode: 62f67...e0f

Vi dro bort begge to da barnet vårt var 7 mnd. En helg. Og ja, det var nødvendig, ikke koster.

Barnet er nå myndig. Når finner jeg ut om det har oppstått skader etter at vi dro? Og hva skal jeg se etter, mener du?

Anonymkode: 148fd...bc1

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det vet du ikke ennå.

Anonymkode: 62f67...e0f

Min er 12 år og ikke sett noe til dårlig med tilknytning enda. 

Men hos oss var far like viktig som meg. Han fungerte godt som en god omsorgsperson. 

Anonymkode: fec1a...7a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det hadde jeg ikke gjort. Jeg var den som var barnas nærmeste når de var så små så jeg hadde aldri klart å reise fra. 

Hadde ikke hatt lyst til det heller så det hadde ikke vært noe tema hos oss. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Og latt baby være hjemme med pappaen sin? Babyen tar flaske.

Anonymkode: 6c2dd...9b7

Nei. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En baby føler seg ikke som en separat person før de er rundt 5 måneder. Man kan si så mye man vil om at far er en trygg omsorgsperson, men det er i grunn mor som har bært frem barnet og som er hovedomsorgspersonen i disse månedene av barnets liv. Det er derfor ikke bra for barnet at mor reiser vekk i mer enn noen timer når barnet er 4 måneder. 

Anonymkode: 18e67...636

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke... pappa klarer jeg å ta vare på baby lik mye som mamma i noen dager 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det mye om tilknytning og at det ikke er farlig å være borte i korte perioder. Det står også hva som er utrygg tilknytning. Og barn får ikke seperasjonsangst normalt før de er noe eldre enn 4 mnd. 

Sålenge pappaen er god med omsorg og du ikke reiser bort veldig ofte, så går det helt fint. 

https://www.libero.no/barnet-ditt/artikler/baby/den-viktige-tilknytningen/

Anonymkode: 7822b...b70

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her står det mye om tilknytning og at det ikke er farlig å være borte i korte perioder. Det står også hva som er utrygg tilknytning. Og barn får ikke seperasjonsangst normalt før de er noe eldre enn 4 mnd. 

Sålenge pappaen er god med omsorg og du ikke reiser bort veldig ofte, så går det helt fint. 

https://www.libero.no/barnet-ditt/artikler/baby/den-viktige-tilknytningen/

Anonymkode: 7822b...b70

Tror de fleste hadde hatt store problemer med å forlate en 4 mnd gammel baby en hel helg. Jeg ammet barna mine så for meg hadde det vært totalt uaktuelt. 

Men så lenge babyen tar flaske og mor/far er komfortable så er det vel greit. Tenker forøvrig at så lenge man oppretter en tråd om saken på KG så er der et snev av tvil ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Men det kommer an på hva jeg skulle ha gjort.

Anonymkode: 1b0b6...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, men jeg har vært primær omsorgsperson for babyene mine, og jeg har ammet. Hadde far vært primær omsorgsperson og jeg sekundær, og babyen i tillegg bare spist morsmelkerstatning kunne jeg nok vurdert det.

Jeg synes det er vanskelig nok å skulle begynne å være borte 2-3dager ca. 1 gang i mnd. nå når yngste blir 10 måneder. Har jobb hvor dette må til så kommer ikke unna det uten å bytte jobb (og jeg har virkelig vært i tenkeboksen ang. jobbytte pga. det, men velger å prøve. Far er uansett hjemme i permisjon så hun vil jo bli mer knyttet til han i perioden... Og jeg er familiens hovedforsørger så vi er avhengig av lønna mi. Har til og med tenkt tanken på å ta med mann og barn på jobbreiser, men tror ikke det er så realistisk å få til med skolebarn og økonomi).

Babyene har ellers vært med meg uansett hvor jeg har dratt det første 1,5året. Da var de ikke lenger like avhengig av meg på natt, men også da ble det bare noen ytterst få enkeltnetter. Det tok en del tid før det ble snakk om en hel helg borte.. Tror ikke det skjedde før etter 2,5år. Og jeg ville nok gjort det sånn nå også om det ikke var for jobb. De er veldig avhengige av oss de første årene...

Endret av Nonstop1
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei aldri med mindre det var medisinsk nødvendig.

Anonymkode: 84f68...9cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Det er en konsert som jeg har kjøpt billetter til i fjor, før jeg visste at jeg var gravid. Det kan hende jeg bare må være en natt også. Er ikke noe krise om jeg ikke får dratt,men har kjempelyst. Dette er vårt fjerde barn, så mannen er like flink og nær barna som meg.

Anonymkode: 6c2dd...9b7

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hadde nok ikke klart det. Men så lenge far er like mye omsorgsperson som mor så er det ikke noe galt i å reise bort. Hadde ikke lagt meg opp i hva andre familier gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...