Gå til innhold

Ville du reist bort en helg fra en baby på 4 måneder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hoia skrev (53 minutter siden):

Far har ikke født barnet???? Ammer ikke?? Hormonelle bindinger?

Enig. Synes det er merkelig at så få her nevner amming. Halvparten av babyer blir fullammet når de er 4 mnd. 

Man kan selvsagt pumpe og gi flaske - men det er langt fra alle barn som godtar flaske når de er vant til bryst. Og en eventuell tilvenning til flaske tar tid.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Både jeg og samboer (pappaen) har vært primære omsorgspersoner for vårt barn, helt siden fødselen. 

Anonymkode: 7822b...b70

Det er i så fall eksepsjonelt sjeldent. Evolusjonsmessig sorterer vi omsorgspersonene våre i et hierarki, slik at det ved en evt fare vet vi nøyaktig hvem vi skal løpe til. Jeg har aldri lest en fagbok eller en artikkel som beskriver to primære omsorgspersoner, og har heller aldri observert det. 

Anonymkode: b38ab...f91

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Malmfrid said:

Enig. Synes det er merkelig at så få her nevner amming. Halvparten av babyer blir fullammet når de er 4 mnd. 

Man kan selvsagt pumpe og gi flaske - men det er langt fra alle barn som godtar flaske når de er vant til bryst. Og en eventuell tilvenning til flaske tar tid.  

Nå står det jo eksplisitt i HI at barnet tar flaske, så det ligger til grunn for diskusjonen.

Anonymkode: daca1...b5d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De har 3 barn pluss en baby, så jeg tipper det hadde vært et problem for de fleste å være helt alene med alle barna, mens partner dro på konsert en helg. Det gjelder begge kjønn.

Som mor hadde jeg ikke akseptert å være alene med baby pluss 3 større barn. 

Om denne superpappaen syns dette er greit, så får ts kose seg masse på konsert med god samvittighet.

Anonymkode: bd9d4...931

Men for TS og mannen er det åpenbart ikke et problem, så hvorfor betyr det du (eller jeg eller noen andre her) synes noe?

Det er ingen som kan legge fram noen vitenskapelig forskningsartikler som forteller at det er skadelig at babyen er alene med far en helg. Dermed er det altså opp til hver enkelt familie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er i så fall eksepsjonelt sjeldent. Evolusjonsmessig sorterer vi omsorgspersonene våre i et hierarki, slik at det ved en evt fare vet vi nøyaktig hvem vi skal løpe til. Jeg har aldri lest en fagbok eller en artikkel som beskriver to primære omsorgspersoner, og har heller aldri observert det. 

Anonymkode: b38ab...f91

Men ingen klarer å gi noe svar på hva som er så farlig med at barnet er med far en helg. Jeg har aldri lest noe litteratur som sier at barnet kun kan ha én primær omsorgsperson og at det ikke er bra om barnet må være sammen med faren eller annen nær person i noen dager. Det er absolutt ingen som klarer å komme med noe faglitteratur. Dere blir ikke tatt så veldig seriøst med kun tomme påstander. 

Her står det om omsorgspersonER:

https://deminste.helsekompetanse.no/spedbarnsalder/om-tilknytning-kontakt-og-samspill/

Her står det mor/far:

https://www.kiss-kidd.no/tilknytning

Her står det tips til en nybakt far. Det står ingenting om at han skal la mor ta seg av det meste av omsorgen eller at han ikke kan være alene med barnet: 

https://www.bufdir.no/foreldrehverdag/baby/du-og-barnet/pappa-og-den-nyfodte/

Her skrives det også om FORELDRE og omsorgsgivERE og mye annet om tilknytning og omsorg. Det står ingenting om at kun mor skal ha primæromsorg. 

https://www.med.uio.no/om/aktuelt/blogg/2023/barnehjernens-utvikling-de-minste-barna.html

 

Anonymkode: 7822b...b70

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er snakk om at en av foreldrene drar på konsert en helg, ikke dødsfall. Den andre foreldren er da hjemme med et spedbarn og 3 andre barn alene. Jeg ville ikke gjort det mot min partner. Min partner ville ikke gjort det mot meg. Hadde alle barna vært eldre så hadde det stilt seg anderledes.

Jeg har valgt å få så mange barn, som jeg kan ha alene om mannen skulle dø. Som er 2 barn. 

Anonymkode: bd9d4...931

Å var det det ja... 

Det var du som skrev at du ikke hadde klart å være sammen med så mange barn.. 

Anonymkode: fec1a...7a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men ingen klarer å gi noe svar på hva som er så farlig med at barnet er med far en helg. Jeg har aldri lest noe litteratur som sier at barnet kun kan ha én primær omsorgsperson og at det ikke er bra om barnet må være sammen med faren eller annen nær person i noen dager. Det er absolutt ingen som klarer å komme med noe faglitteratur. Dere blir ikke tatt så veldig seriøst med kun tomme påstander. 

Her står det om omsorgspersonER:

https://deminste.helsekompetanse.no/spedbarnsalder/om-tilknytning-kontakt-og-samspill/

Her står det mor/far:

https://www.kiss-kidd.no/tilknytning

Her står det tips til en nybakt far. Det står ingenting om at han skal la mor ta seg av det meste av omsorgen eller at han ikke kan være alene med barnet: 

https://www.bufdir.no/foreldrehverdag/baby/du-og-barnet/pappa-og-den-nyfodte/

Her skrives det også om FORELDRE og omsorgsgivERE og mye annet om tilknytning og omsorg. Det står ingenting om at kun mor skal ha primæromsorg. 

https://www.med.uio.no/om/aktuelt/blogg/2023/barnehjernens-utvikling-de-minste-barna.html

 

Anonymkode: 7822b...b70

Nettopp.

Legger til at det fra naturens side (for dem som er opptatt av det) hadde vært veldig lite hensiktsmessig om mennesket kun kunne ha én omsorgsperson. Det hadde vært et veldig skjørt system dersom naturen satsa på at mennesket bare hadde mor som omsorgsperson, når hun (i alle fall i "natursamfunn") lett kan dø. Det naturlige er nok flere, slik det trolig var i jeger- og sankersamfunn, og bare vi går 100-150 år tilbake for den saks skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er snakk om at en av foreldrene drar på konsert en helg, ikke dødsfall. Den andre foreldren er da hjemme med et spedbarn og 3 andre barn alene. Jeg ville ikke gjort det mot min partner. Min partner ville ikke gjort det mot meg. Hadde alle barna vært eldre så hadde det stilt seg anderledes.

Jeg har valgt å få så mange barn, som jeg kan ha alene om mannen skulle dø. Som er 2 barn. 

Anonymkode: bd9d4...931

Så om man din drar bort en helg pga julebord med jobben så får han ikke lov? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men ingen klarer å gi noe svar på hva som er så farlig med at barnet er med far en helg. Jeg har aldri lest noe litteratur som sier at barnet kun kan ha én primær omsorgsperson og at det ikke er bra om barnet må være sammen med faren eller annen nær person i noen dager. Det er absolutt ingen som klarer å komme med noe faglitteratur. Dere blir ikke tatt så veldig seriøst med kun tomme påstander. 

Her står det om omsorgspersonER:

https://deminste.helsekompetanse.no/spedbarnsalder/om-tilknytning-kontakt-og-samspill/

Her står det mor/far:

https://www.kiss-kidd.no/tilknytning

Her står det tips til en nybakt far. Det står ingenting om at han skal la mor ta seg av det meste av omsorgen eller at han ikke kan være alene med barnet: 

https://www.bufdir.no/foreldrehverdag/baby/du-og-barnet/pappa-og-den-nyfodte/

Her skrives det også om FORELDRE og omsorgsgivERE og mye annet om tilknytning og omsorg. Det står ingenting om at kun mor skal ha primæromsorg. 

https://www.med.uio.no/om/aktuelt/blogg/2023/barnehjernens-utvikling-de-minste-barna.html

 

Anonymkode: 7822b...b70

Selvsagt har barn flere omsorgspersoner (de aller, aller fleste har i hvert fall det). Men det står jo ikke i motsetning til at én av omsorgspersonene er den viktigste for barnet. Så vil det variere hvor nære de andre er. Og primær omsorgsperson må ikke være mor, det kan være far, bestemor, adoptivforelder eller en annen. 

Anonymkode: b38ab...f91

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Selvsagt har barn flere omsorgspersoner (de aller, aller fleste har i hvert fall det). Men det står jo ikke i motsetning til at én av omsorgspersonene er den viktigste for barnet. Så vil det variere hvor nære de andre er. Og primær omsorgsperson må ikke være mor, det kan være far, bestemor, adoptivforelder eller en annen. 

Anonymkode: b38ab...f91

Nei, det MÅ ikke være mor men i de aller, aller fleste familier så er det mor som har barselpermisjon de første månedene og de fleste mødre ammer barna .... eller gir flaske hvis de ikke kan/vil amme. Jeg har vært i arbeidslivet fra jeg var 18 år - er nå 61 og har aldri noensinne jobbet med en mann som overtok mors permisjon rett etter fødsel. 

Dermed er de mor i de fleste tilfeller som er babyens primærkontakt og dermed den foretrukne. Helt naturlig ... 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kun dratt bort om det var nor viktig. Feks dødsfall eller ulykke i familien. For fornøyelsen skyld Hadde jeg ikke dratt. Jeg vet at far kan ta godt vare på både både 3 åringen vår og baby, men for tilknytningen sin del syns jeg det er upassende å dra bort en helg. Det får vente..

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.7.2024 den 9.05):

Nei, jeg kan ikke gå på do uten gråt fra baby på fire måneder. Babyen vil kun være hos meg, dra bort en helg er utenkelig.

Anonymkode: 1a75c...a66

Legg fra deg ungen selv om gråter. Er ikke farlig den korte tida du er på do.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (7 timer siden):

Legg fra deg ungen selv om gråter. Er ikke farlig den korte tida du er på do.

Hvorfor det? Jeg hadde babyer med på do og bad jeg også. Plasserte de i vippestol med bærehåndtak - veldig lettvint og greit. Hadde aldri gått på do eller bad mens babyen ligger og gråter i et annet rom. Hjelpe meg for et "råd." 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tradegy skrev (På 28.7.2024 den 19.16):

Hvis prioriteringen var rett. Lå en slektning for døden og hen var i en avsluttende fase, så ja.

Men hadde ikke reist på fylletur med gjengen eller lengre enn mulighet for å være hjemme i rimelig tid. Fly hadde føltes for risikabelt i høysesong. Kanselleringer og kaos.

 

Nå er det jo slik at for barnet så har det jo ingenting å si hva årsaken er. Enten er du borte, eller så er du ikke borte. Om du mener det er ok for barnet om du drar i en begravelse, men ikke om du drar på en helgetur med venninner, så har du i såfall en meget intelligent 4-måneders baby som forstår dette :)

For øvrig meget interessant å lese i denne tråden. Det snakkes om likestilling og fars rolle. Men plutselig var visst ikke far god nok likevel til å passe barnet mens mor er borte i noen dager......

Anonymkode: c4458...20d

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (1 time siden):

Hvorfor det? Jeg hadde babyer med på do og bad jeg også. Plasserte de i vippestol med bærehåndtak - veldig lettvint og greit. Hadde aldri gått på do eller bad mens babyen ligger og gråter i et annet rom. Hjelpe meg for et "råd." 

Hvor lang tid bruker du på do? 2-3 min maks? Ingen grunn til å ta med deg baby for den korte stunden. Mødre må slutte med det å ikke tørre å gå på do, ikke klare å smøre seg en skive eller spise den fordi baby gråter litt. Det er ikke omsorgssvikt at den gråter litt mens du er borte et kort øyeblikk i hjemmet på nødvendige ærender som det å gå på do, og lage deg en skive tar.  Ikke går det utover tryggheten eller tilknytning heller. Det hadde vært helt noe annet om man blir borte 20 min..

Informerer deg også at hvis man er i ferd med å bli jævlig frustrert eller forbanna på babyen eller en situasjon rundt babyen, så er det bedre at du legger baby fra deg på et trygt sted, og forlater rommet et par minutter og tar en pause for å samle seg. Dette selv om babyen skulle hylgrine. Det er mye bedre enn at man potensielt ender opp med å gjøre ting man ikke skal gjøre mot baby. (Ja råd fra helsestasjonen dette)

Jeg går på do uten baby, lager meg mat som tar 2 min hvis jeg absolutt må, lager mat til eldre søsken, hjelper eldre søsken med å kle på seg, hjelper eldre søsken med ting som ikke kan vente selv om baby griner +++ Går til og med i andre rom og lar baby plundre for seg selv i stua når den er fornøyd.  Ikke overvåker jeg pusten hver gang den sover heller veldig ofte.

De klarer seg uten mamma 3 min. Tenk det..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (7 minutter siden):

Hvor lang tid bruker du på do? 2-3 min maks? Ingen grunn til å ta med deg baby for den korte stunden. Mødre må slutte med det å ikke tørre å gå på do, ikke klare å smøre seg en skive eller spise den fordi baby gråter litt. Det er ikke omsorgssvikt at den gråter litt mens du er borte et kort øyeblikk i hjemmet på nødvendige ærender som det å gå på do, og lage deg en skive tar.  Ikke går det utover tryggheten eller tilknytning heller. Det hadde vært helt noe annet om man blir borte 20 min..

Informerer deg også at hvis man er i ferd med å bli jævlig frustrert eller forbanna på babyen eller en situasjon rundt babyen, så er det bedre at du legger baby fra deg på et trygt sted, og forlater rommet et par minutter og tar en pause for å samle seg. Dette selv om babyen skulle hylgrine. Det er mye bedre enn at man potensielt ender opp med å gjøre ting man ikke skal gjøre mot baby. (Ja råd fra helsestasjonen dette)

Jeg går på do uten baby, lager meg mat som tar 2 min hvis jeg absolutt må, lager mat til eldre søsken, hjelper eldre søsken med å kle på seg, hjelper eldre søsken med ting som ikke kan vente selv om baby griner +++ Går til og med i andre rom og lar baby plundre for seg selv i stua når den er fornøyd.  Ikke overvåker jeg pusten hver gang den sover heller veldig ofte.

De klarer seg uten mamma 3 min. Tenk det..

 

Nå er mine barn voksne og det har gått veldig godt selvom jeg tok dem med overalt når de var babyer. De er til og med blitt ansvarsfulle foreldre selv. 

Jeg tenker at alle gjør som de føler for - og at det er det viktigste. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

tussi84 skrev (9 timer siden):

Hadde kun dratt bort om det var nor viktig. Feks dødsfall eller ulykke i familien. For fornøyelsen skyld Hadde jeg ikke dratt. Jeg vet at far kan ta godt vare på både både 3 åringen vår og baby, men for tilknytningen sin del syns jeg det er upassende å dra bort en helg. Det får vente..

Blir det forskjell i forhold til tilknytning om du drar på pga en begravelse enn pga fornøyelse? 

Anonymkode: fec1a...7a0

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Nå er det jo slik at for barnet så har det jo ingenting å si hva årsaken er. Enten er du borte, eller så er du ikke borte. Om du mener det er ok for barnet om du drar i en begravelse, men ikke om du drar på en helgetur med venninner, så har du i såfall en meget intelligent 4-måneders baby som forstår dette :)

 

Anonymkode: c4458...20d

Du fremstår vel ikke akkurat lynende intelligent, selv. 

Nå var spørsmålet, ville jeg reist fra babyen min.

Og samvittigheten min ville vært høyst relevant for valget mitt

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.7.2024 den 9.26):

De har 3 barn pluss en baby, så jeg tipper det hadde vært et problem for de fleste å være helt alene med alle barna, mens partner dro på konsert en helg. Det gjelder begge kjønn.

Som mor hadde jeg ikke akseptert å være alene med baby pluss 3 større barn. 

Om denne superpappaen syns dette er greit, så får ts kose seg masse på konsert med god samvittighet.

Anonymkode: bd9d4...931

Far og jeg er enig i at det er helt greit om en av oss reiser bort og den andre har ungene, han skal på fisketur i 5 dager om ikke så lenge😊 Skal sies at vår eldste er 14, og flink å hjelpe til med 2- og 3-åringen. 

Takk for alle svar, har som sagt kjempelyst å reise da dette er min favorittartist. Men litt usikker enda,så har heldigvis avbestillingsforsikring😊 Er usikker fordi jeg ikke vet om jeg takler å være borte fra minste så lenge.

Syns det er et godt poeng som en påpekte, at for baby er man borte uansett om det er pga begravelse eller jentetur😊 

Anonymkode: 6c2dd...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Far og jeg er enig i at det er helt greit om en av oss reiser bort og den andre har ungene, han skal på fisketur i 5 dager om ikke så lenge😊 Skal sies at vår eldste er 14, og flink å hjelpe til med 2- og 3-åringen. 

Takk for alle svar, har som sagt kjempelyst å reise da dette er min favorittartist. Men litt usikker enda,så har heldigvis avbestillingsforsikring😊 Er usikker fordi jeg ikke vet om jeg takler å være borte fra minste så lenge.

Syns det er et godt poeng som en påpekte, at for baby er man borte uansett om det er pga begravelse eller jentetur😊 

Anonymkode: 6c2dd...9b7

Hvis babyen er trygg på far og hn tar flaske som du sier. 

Er det nok du som kommer til å ha det verst, i forhold til det å være borte fra hverandre. 

Anonymkode: fec1a...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...